سه شنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۸ ۱۳:۲۴

چرا سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌داران محدود شد؟

چرا سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌داران محدود شد؟
براساس اعلام رسمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از امروز برای سوخت‌گیری از کارت جایگاه‌داران محدودیت اعمال شده است و به 20 لیتر رسیده است این اقدام در راستای ترغیب مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی انجام شده است.

بعد از ماه‌ها تبلیغ برای مجهز کردن خودروهای شخصی به کارت سوخت و اقدام دارندگان خودرو برای ثبت نام با وجودی که در حال حاضر اکثریت خودروها دیگر کارت سوخت اما مردم همچنان تمایلی به استفاده از کارت سوخت شخصی خود ندارند.

از نیمه مرداد ماه امسال استفاده از کارت‌ سوخت شخصی خودروها الزامی شد اما این الزام مورد اقبال مردم قرار نگرفت و همچنان با استفاده از کارت های سوخت جایگاه داران اقدام به سوخت‌گیر کردند.

سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌داران تنها تا 20 لیتر

سقف میزان سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌داران با الزام استفاده از کارت سوخت شخصی به 30 لیتر رسید حال شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از ساعت صفر بامداد امروز سه‌شنبه ۱۶ مهرماه این سقف را به 20 لیتر در هر بار کاهش خواهد داد تا مردم برای استفاده از کارت‌های سوخت شخصی ترغیب بشوند.

بیشتر بخوانید: اجرای مجدد کارت سوخت مانع قاچاق و اتلاف انرژی

گفتنی است خودروها نیز با کارت سوخت شخصی خود در هر نوبت می توانند ۶۰ لیتر سوخت‌گیری کنند.

titrebartar.com
احیای کارت سوخت شخصی

 

چرا دارندگان خودرو از کارت‌ سوخت شخصی استفاده نمی‌کنند؟

پیش از اقدام امسال در زمینه احیای دوباره کارت های سوخت به دلیل حجم مقابله با بالای قاچاق به یک فرهنگ تبدیل شده بود و متأسفانه به دلیل یک تصمیم غیرکارشناسی این فرهنگ در بین مردم گمرنک شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از دارندگان وسایل نقلیه تمایل چندانی به استفاده از کارت‌های سوخت شخصی ندارند، این بی‌علاقگی البته دلایل مختلفی دارد.

برخی از دارندگان سوخت برای ذخیره شدن سهمیه بنزین تمایلی به خرید بنزین از کارت شخصی خود ندارند و از کارتهای موجود در جایگاه‌ها سوختگیری می کنند. تعدادی از شهروندان نیز یکسان بودن نرخ بنزین در کارتهای سوخت جایگاه ها و شخصی را دلیل عدم استفاده از کارت سوخت شخصی می دانند.

مطالب مرتبط : آیا قیمت بنزین با سهمیه‌بندی افزایش می‎یابد؟

اما باید این نکته را یادآوری شد که سهمیه بنزین در کارت سوخت شخصی خودروها ذخیره نمی شود چرا که هنوز برنامه شرکت ملی پخش قرآورده های نفتی در این رابطه اعلام نشده است.

سهمیه بندی بنزین در ایران

سهمیه بندی بنزین و استفاده از کارت سوخت برای جلوگیری و کاهش قاچاق سوخت و کنترل مصرف از تیر ماه سال 86 کلید خورد و بر این اساس برای هر خودرو 60 لیتر بنزین سهمیه‌ای با قیمت 100 تومان و بنزین آزاد 400 تومان عرضه شد. 

مرحله بعدی افزایش قیمت بنزین همزمان با اجرای هدفمندی یارانه‌ها در 28 آذر 1389 عملیاتی شدو در این راستا هر لیتر بنزین سهمیه‌ای با نرخ 400 تومان و بنزین آزاد 700 تومان افزایش یافت.

افزایش بعدی قیمت بنزین در سال 1393در دولت روحانی با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها بود که هر لیتر بنزین سهمیه‌ای  به 700 تومان و بنزین آزاد 1000 تومان رسید و بعد از کنار گذاشته شدن کارت سوخت و با تک نرخی شدن بنزین در سال 1394 قیمت بنزین  1000 تومان شد و با سهمیه بندی شدن مجدد سوخت قرار شد بنزین سهمیه ای 1000تومان باشد و هنوز قیمت دقیق بنزین آزاد اعلام نشده است.