سه شنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۸ ۰۸:۵۷

اما و اگرهای استخدام معلمان حق‌التدریس/ استخدام های قطره چکانی+ جزییات

اما و اگرهای استخدام معلمان حق‌التدریس/ استخدام های قطره چکانی+ جزییات
سنگ اندازی ها برای استخدام معلمان حق التدریس، پیش دبستانی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی شروع شده است و گویا این معلمان باید تا پایان برنامه ششم توسعه در انتظار استخدام قطره چکانی باشند و این روزنه امید در حال تیره شدن است.

هییت وزیران آیین‌نامه استخدام معلمین حق التدریس، پیش دبستانی و آموزشیاران را تصویب کرده است به طوری که تا پایان برنامه ششم توسعه متناسب با میزان مجوز استخدام و اعتبار مصوب، فرآیند استخدام شامل شرکت و موفقیت در آزمون و طی دوره آموزشی انجام شود اما در این میان اما و اگرها و اشکالاتی وجود دارد.

نشست کمیسیون آموزش ‌و تحقیقات مجلس با وزیر آموزش‌ و پرورش به منظور اصلاح آئین‌نامه استخدام معلمان حق‌التدریس برگزار شد. در این نشست همه بر بحران جدی کمبود معلم اذعان داشتند چرا که تا سال 99 بیش از 300 هزار معلم بازنشسته می شود و این امر سبب ضربه به نظام آموزشی کشور می شود.

ایرادات استخدام معلمان حق‌التدریس

از نگاه محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش ‌و تحقیقات مجلس، در آیین‌نامه جذب معلمان حق‌التدریس که توسط دولت به تصویب رسیده است ایرادات زیادی وجود دارد، هیئت دولت و دیوان عدالت اداری باید بر اساس مصوبات مجلس اقدام کنند و هرگونه تصمیم‌گیری خارج از قانون پذیرفته نیست و در صورت نیاز می‌توانند از مجلس استعلام بگیرند تا ما پاسخ شفاف را ارائه دهیم.

بیشتر بخوانید: اعمال رتبه بندی فرهنگیان از حقوق مهرماه/افزایش حقوق معلمان

به اعتقاد وی، تعیین شروطی همچون بند حقوقی، تعهد 10  ساله، پرداخت هزینه دوره فرهنگیان، گنجاندن حداقل دوره یک سال به بالای آموزشی و اینکه قبول‌شدگان فقط می‌توانند آموزگار باشند صحیح نیست و باید حذف شود همچنین تمام جامانده‌ها، نیروهای خرید خدمات و شرکتی باید حق التدریس شوند.

همچنین برای معلمین نهضتی از قبل سال 91 منظور مجلس سالتحصیلی 91 تا 92 بوده است که باید مصوبه قبلی لغو شود. 10 سال تعهد نگه‌داشتن معلم غیر‌بومی نظر غیر‌کارشناسی است که باعث کاهش راندمان کاری معلمان می‌شود و از کارایی معلم می‌کاهد و تعهد ده ساله فقط برای بومی‌گزینی قابل قبول است.

همه معلمان حق‌التدریس جذب نمی شوند

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش  گفت: ملزم به استخدام تمام نیروهای حق‌التدرسی و نهضت در سال ۹۸ نیستیم و در صورت ابلاغ بخشنامه در سال‌های آینده به‌کارگیری می‌شوند.

زهرا مظفر با اشاره به کمبود نیروهای انسانی بیان کرد: کمبود نیروی انسانی مشکلی است که گریبان‌گیر تمام کشور است که نیروهای حق‌التدرس، نیروی خرید خدماتی و نیروهای نهضتی بعد از اینکه اسناد آن‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت و پرونده‌هایی که تایید شد در استان‌ها بکارگیری شدند.

بیشتر بخوانید: مخالفت مجلس با تعیین تکلیف وضعیت معلمان حق‌التدریس+جزییات

وی با تاکید به اینکه طبق قانون ما ملزم به استخدام تمام نیروهای حق‌التدرسی و نهضت در سال جاری نیستیم، تصریح کرد: بسیاری از تجمعاتی که امسال در استان لرستان شاهد بودیم برای استخدام در این منظر بوده و باید بگوییم که امسال از طرف وزارت آموزش و پرورش مجوز به‌کارگیری داده شده و لرستان نیز همه نیروهای مورد نیاز را به‌کار گرفته و مابقی متقاضیان نیزچون وزارت‌خانه مجوز به کارگیری آن‌ها را نداده باید منتظر باشند در صورت ابلاغ بخشنامه در سال‌های آینده به‌کارگیری شوند.