دوشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۸ ۱۰:۲۷

گلوگاه‌های جعل دیپلم بسته شد

مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بسته شدن گلوگاه‌های جعل مدرک در آموزش و پرورش گفت: تنها نهاد و ارگانی که اجازه صدور مدرک دیپلم دارد فقط آموزش و پرورش است و دستگاه‌های دیگر اجازه چنین کاری ندارند.


مدرسه

گودرز شاهمرادی ، درباره اقدامات انجام شده جهت جلوگیری از صدور دیپلم جعلی در حوزه آموزش از راه دور اظهار کرد: صدور هرگونه مدرک جعلی توسط افراد سودجو در حوزه های مختلف  امکان دارد اما ورود سودجویان به حوزه آموزش نیز همواره با حساسیت‌هایی روبرو بوده است.

وی افزود: در سنوات گذشته ستادی برای مبارزه با جعل مدرک در آموزش و پرورش تشکیل شده که  به صورت مستمر وضعیت را رصد می‌کند.

مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بسته شدن گلوگاه‌های جعل مدرک در آموزش و پرورش گفت: تلاش شده است تا اگر نفوذ از طریق سامانه رخ می‌دهد جلویش گرفته شود و یا نظارت روی نیروی انسانی با کمک دستگاه‌های امنیتی تقویت شود.

شاهمرادی با اشاره به تبلیغات شهری دریافت دیپلم گفت: تبلیغات بسیاری وجود دارد، اخیرا یک آگهی را دیدم که کف خیابان چسبانده بودند و عبارت "دیپلم"  را برجسته کرده بودند؛ اما دقت که می‌کردی یک گوشه تبلیغ نوشته شده بود "گواهی فنی و حرفه‌ای" که مشخص هم نبود مرکز مجاز است یا مجاز نیست.

وی تاکید کرد: تنها نهاد و ارگانی که اجازه صدور مدرک دیپلم دارد فقط آموزش و پرورش است و دستگاه‌های دیگر اجازه چنین کاری ندارند.

 مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برونسپاری آموزش‌های مهارتی در دوره کاردانش گفت: دوره کاردانش شامل دروس نظری و عملی است. تفاهمنامه‌ای با وزارت کار، جهاد کشاورزی و وزارت ارشاد منعقد شده تا هنرجویان بتوانند در آموزشگاه‌های مجاز و تحت نظارت، دروس مهارتی را بگذرانند و دروس نظری شان را نیز در هنرستان، مدرسه بزرگسالان یا مرکز آموزش از راه دور طی کنند.

وی ادامه داد: برخی مراکز غیرمجاز برای جذب داوطلب از تبلیغاتی با عبارت دیپلم استفاده می‌کنند و ممکن است گواهی‌های مهارتی هم صادر کنند که فاقد اعتبار و هویت باشد. برای جلوگیری از بروز چنین تخلفاتی، سامانه‌هایی توسط دستگاه‌های مربوط طراحی شده و تمام فرایندهای نظارتی هنرجو را رصد می‌کنند. مدرسه مکلف به استعلام است تا اگر گواهی جعلی بود فرد به مراکز مجاز ارجاع شود و دوره مهارتی را در آموزشگاه‌های مورد قبول بگذرانند.

مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تدابیر دیگری چون هولوگرام دار کردن دیپلم نیز اندیشیده شده است گفت: خوشبختانه نظارت‌ها قوی است، امتحانات نیز به طور دقیق رصد و فرایند تحصیل تا صدور مدرک توسط مراجع مربوطه کنترل می‌شود. آموزش و پرورش تمام تلاش خود را برای رفع این مشکل بکار بسته است.