یکشنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۸ ۱۵:۳۹

ماجرای آموزش خودکشی به کودکان در قالب قصه+جزییات

ماجرای آموزش خودکشی به کودکان در قالب قصه+جزییات
اخیرا در فصای مجازی عکسی از صفحات یک کتاب داستان تحت عنوان «قصه های شب پدربزرگ» دست به دست می‌چرخد که متن قصه حاوی مطالبی درباره نحوه خودکشی است که با واکنش‌ تند کاربران مواجه شده است.

به گزارش تیتربرتر؛ یکی از روش‌های والدین برای سرگرم کردن و آماده کردن کودکان برای خواب و نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی از بطن کودکی، مطالعه و خواندن کتاب داستان‌های کودکانه است.

در این میان انتخاب محتوای قصه بسیار مهم است اما اکثر والدین این موضوع را مورد غفلت قرار داده است و تنها به طرح و رنگ‌آمیزی و نحوه تصویرسازی جذاب کتاب های قصه توجه می کنند و نسبت به خرید آن مبادرت دارند.

مطالب مرتبط:

حال امروز در سایه غفلت مسئولان فرهنگی، برخی از والدین آگاه بر محتوای کتاب داستان «قصه‌های شب پدربزرگ»، چیره شدند و با انتشار تصاویری از متن داستان در فضای مجازی باعث که مسئولان وزرات ارشاد از خواب و غفلت چند ساله آگاه شوند.

ماجرای کتاب قصه‌های شب پدربزرگ

ماجرای کتاب قصه‌های شب پدربزرگ
ماجرای کتاب قصه‌های شب پدربزرگ

کتاب قصه کودکانه «قصه‌های شب پدربزرگ» شامل 22 داستان آموزنده است که توسط "سیده فاطمه طهوری" تهیه شده، در سال ۱۳۸۹ با مجوز اداره ارشاد استان قم چاپ شده است.

متن این کتاب بر اساس یکی از حکایت‌های کهن برای بزرگسالان است که ناشر آن را برای گروه سنی کودک و نوجوان بازتولید و منتشر کرده است.

در این کتاب به صراحت و با زبانی گویا نحوه خودکشی آموزش داده شده است به طوری که در این کتاب آمده است: «اگر که خواستی خودت را بکشی، یک تکه طناب بردار، برو توی فلان اتاق، بنداز به حلقه‌ی وسط سقف؛ بعد برو روی چارپایه، طناب را ببند به گردنت و چارپایه را با پایت کنار بزن تا راحت شوی»

 

ابطال مجوز این کتاب

گویا وزارت ارشاد مجوز این کتاب کودک حاوی «آموزش خودکشی» را باطل کرده است.

در این رابطه دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال برخی فضاسازی‌ها در فضای مجازی درمورد یک کتاب کودک و انتقاد از آموزش خودکشی در آن اعلام کرده است: این کتاب در سال ۱۳۸۹ مجوز چاپ گرفته و با بررسی و تایید موضوع، ابطال مجوز نشر آن به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به عنوان صادر کننده مجوز اعلام شد.

همچنین مقرر شده است نسبت به جمع‌آوری این کتاب از کتابفروشی‌ها و مراکز پخش کتاب اقدام شود و به ناشر کتاب نیز تذکر جدی داده شده است.

گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران می خوانند: