یکشنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۸ ۱۲:۴۴

چگونه کمتر به تعمیرگاه برویم؟

چگونه کمتر به تعمیرگاه برویم؟
همه ما همواره این تصور را داریم که رانندگی ما بهترین است و در مراقبت و نگهداری از خودرو نیز هیچ کسی مثل ما نمی‌تواند مراقبت‌های لازم را انجام دهد و این تصور حرفه‌ای بودن در بسیاری از مباحث و البته رانندگی و نگهداری از خودرو وظیفه ماست.

به گزارش تیتربرتر؛ خودرو برای تعمیر و  نوسازی نیاز به تعمیرکار حرفه‌ای و کاربلد دارد اما اگر هر یک از ما اصول ساده‌ای را رعایت کنیم قطعا از خودرو خود نگهداری بهتری خواهیم کرد و کاری می‌کنیم که گذر خودرو کمتر به تعمیرگاه بیفتد.

نگهداری خودرو در فصول مختلف سال همواره متفاوت است اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که برخی از اقدامات هر چند ساده و دم دستی اما گاها تأثیر بسیاری در نگهداری از خودرو دارد.

در این مطلب مباحثی را مرور می کنیم که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان امور خودرو می تواند در نگهداری از خودرو بسیار موثر و مثبت باشد.

نکات کلیدی نگهداری بهینه از خودرو

نکات کلیدی نگهداری بهینه از خودرو
نکات کلیدی نگهداری بهینه از خودرو

 

همیشه سعی کنید قبل از رسیدن به سرعت گیر و دست اندازها ترمز کنید و در هنگام عبور از سرعت گیر و دست اندازها پایتان روی پدال ترمز نباشد. این مهم و ترمز کردن درست روی سرعت گیر و دست انداز فشار زیادی روی سیستم فنربندی، اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد می کند و اصل این است که قبل از رسیدن به سرعت گیر و دست انداز سرعت را کم کنیم و بعد به آرامی از روی سرعت گیر رد شویم.

کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن دکمه آن فشار زیادی به سیستم ترمز می آورد و باعت خراب شدن چرخ دنده ها می شود هر چند کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن دکمه صدای دلنشینی دارد اما برای خودرو دلنشین نیست.

مطالب مرتبط :

تعویض روغن ماشین

همانگونه که روغن ماشین با کارکرد نیاز به تعویض و البته بازبینی دارد واسکازین خودرو نیز نیاز به بازبینی و البته تعویض به موقع دارد چرا که سلامت گیربکس به این روغن و جنس آن و زمان تعویض بستگی دارد.

فیلتر هوا از دیگر اقلامی است که بعضا جدی گرفته نمی شود و برخی تصور می کنند با گرفتن باد و تمیز کردن خاک می توانند استفاده مجدد کنند اما اصل و اساس این است که بعد از تعویض هر دو مرحله روغن فیلتر هوا باید تعویض شود تا بتواند با رساندن هوای مناسب سلامت موتور خودرو را حفظ کند.

عوارض درجا کار کردن خودرو

یکی از اشتباهات رایج دیگر نیز درجا کار کردن خودرو برای گرم شدن است که این امر در زمستان و روزهای سرد سال زیاد انجام می شود درجا کار کردن موتور ماشین باعث دمای بالای اگزوز می شود که این دما در نهایت به موتور منتقل می شود به اعتقاد برخی از کارشناسان نهایت کار کردن درجا برای خودرو باید یک دقیقه باشد.

برخی از رانندگان در روزهای گرم سال به جای استفاده از کولر خودرو شیشه را پایین آورده و به زعم خود می خواهند صرفه جویی کنند با وجودی که این استنباط کاملا غلط است و زمان پایین بودن شیشه خودرو مصرف سوخت بیشتر می شود. کولر بر روی خودرو برای استفاده نصب شده است و هیچگونه فشاری را بر خودرو ندارد.

رانندگی در ترافیک

وقتی به ترافیک و یا چراغ قرمز رسیدید نیز حتما سعی کنید که کامل ایستاده و ماشین را خلاص کنید و با پا روی کلاچ منتظر نشوید چرا که با کلاچ ایستادن فشار زیادی را بر خودرو تحمیل می کند.

از گرفتن همزمان کلاچ و ترمز کاملا پرهیز کنید چرا که اولا باعث دیر ایستادن خودرو می شود و دوما فشار مضاعفی را بر خودرو تحمیل می کند.

و در آخر همواره در نظر داشته باشید که آب لوله کشی با این املاح برای شیشه شور و رادیاتور خودرو اصلا مناسب نیست و املاح این آب با رسوب در نهایت خسارت خود را به خودرو وارد خواهد کرد.

با رعایت اصول بالا می توانید نگهداری مناسبی از خودرو خود داشته باشید و در آخر باز هم این نکته باید تکرار شود که اگر با سرعت مطمن رانندگی کنید هیچگاه اتفاق تلخی را تجربه نمی‌کنید.