چهارشنبه, ۰۳ مهر ۱۳۹۸ ۲۱:۲۴
نیاز به کامپیوتر شخصی چیست

لپ تاپ یا رایانه رومیزی؟

نیاز به کامپیوتر شخصی چیست
امروزه استفاده از تکنولوژی بخشی از زندگی ما شده است.با پیشرفت تکنولوژی سوالی در ذهن مخاطبان قرار می گیرد که لپ تاپ برای ما مناسب است یا رایانه رومیزی

اینکه شما کامپیوتر رومیزی بخرید یا لپ تاپ، به نوع نیاز شما به رایانه بستگی دارد. در گذشته برای خریدن کامپیوتر و یا لپ تاپ معیارهای متنوعی وجود داشت. مهمترین عامل برای تصمیم‌گیری، به کاربرد شما از کامپیوتر بستگی دارد.

مطالب مرتبط : هرچه لپ تاپ جدیدتر، قابلیت بیشتر

منظور از لپ‌تاپ چیست؟

لپ‌تاپ (به انگلیسی: Laptop) به معنی "روی دامان‏" (در مقابل رایانه رومیزی)، به رایانه شخصی کوچک، سبک و قابل-حمل گفته می‌شود. فرهنگستان زبان فارسی عبارت رایانه کیفی را به جای "لپ‌تاپ" پیشنهاد داده است.

وزن لپ‌تاپ معمولاً بین ۱ تا ۷ کیلو است که به اندازه و مواد مصرف شده در ساخت آن بستگی دارد. این رایانه کوچک‌تر از رایانه‌های رومیزی است و می‌تواند با یک باتری کار کند یا از یک آداپتور AC/DC خارجی تغذیه شود. بسیاری از آن‌ها چند سلول ۳ ولت دارند که در اجرای عملکرد ساعت و دیگر فرایندها در هنگام قطع برق مفید است. لپ‌تاپ‌ها به‌طور کلی دارای همان اجزایی هستند که در یک رایانه رومیزی وجود دارد ولی با این تفاوت که تا جای ممکن از وزن و اندازه آن‌ها کاسته شده‌است. لپ‌تاپ‌ها دارای صفحه نمایش بلور مایع هستند و چند طرح حافظه در آن‌ها برای RAM در نظر گرفته شده‌است. لپ‌تاپ‌ها دارای یک صفحه کلید سرخود هستند و یک ماوس نیز روی صفحه زیرین ولی می‌توان صفحه‌کلید و ماوس خارجی و جداگانه نیز به آن‌ها متصل کرد.

در یک لپ‌تاپ استاندارد همه اجزا و ورودی‌ها و خروجی‌هایی که در یک رایانه رومیزی دیده می‌شوند با هم ترکیب شده و یک واحد را به وجود می‌آورند. این اجزا عبارتند از: نمایشگر رایانه، بلندگوی رایانه، صفحه‌کلید، دیسک‌گردان نوری، الخ لپ‌تاپ‌های سال ۲۰۱۶ وب‌بین و میکروفون را نیز درون خود دارند. بعضی از لپ‌تاپ‌های سال ۲۰۱۶ دارای صفحه لمسی هستند. لپ‌تاپ‌ها معمولاً شارژر دارند. ویژگی‌های سخت‌افزاری لپ‌تاپ‌ها با توجه به مدل، ساخت و قیمت متفاوت است.

مطالب مرتبط : آینده خودرو ها در دست استارت آپ ها

منظور از رایانه رومیزی چیست؟

رایانه رومیزی (به انگلیسی: Desktop computer)، یک ماشین الکترونیکی است که داده‌های خام را به اطلاعات قابل فهم تبدیل می‌کند و برای استفاده روی میز در منزل یا محل کار ساخته شده‌است و با رایانه‌های قابل حمل مثل لپ‌تاپ‌ها و PDAها فرق می‌کند. به رایانه‌ رومیزی میکروکامپیوتر هم می‌گویند. چهار نوع رایانه‌ رومیزی وجود دارد: رایانه‌ خانگی، یا رایانه شخصی، واحدهای کاری work station، سرورهای اینترنتی و رایانه‌های خاص مخابراتی.

رایانه‌های رومیزی از نظر قیمت معقول‌ترین و قابل تهیه‌ترین هستند و هم در کار، هم در منزل و هم در مدارس حضور دارند و برای انجام وظایف اداری، سازمان دهی تصاویر دیجیتال، تدوین ویدئویی و دست رسی به اینترنت استفاده می‌شوند. تقریباً تمام رایانه‌های رومیزی از بخش‌هایی تشکیل شده‌اند که می‌توان به راحتی جایگزین یا به روزشان کرد.

رایانه‌های رومیزی انواع مختلف جعبه رایانه دارند از انواع بزرگ عمودی تا مدل‌های کوچک که می‌توان پشت نمایشگر LCD پنهان شان کرد.

رایانه‌های رومیزی معمولاً به یک ورودی برق متصل می‌شوند.

مطالب مرتبط : بهترین لپ‌تاپ‌های مناسب بازی در سال ۲۰۱۹

سوالات متداول در مورد استفاده از کامپیوتر

اینکه قرار است چه کاری با این سیستم انجام بدهید؟

 آیا پروژه‌های سنگین گرافیکی دارید، یا قصد انجام بازی، برنامه‌نویسی، کارهای مالی و یا مصرف عمومی شخصی و خانگی دارید؟

تفاوت های لپ تاپ و رایانه رومیزی

مقایسه قیمت بین لپ تاپ و کامپیوتر کار سختی است و کاملا به هدف استفاده از دستگاه برمی‌گردد. ممکن است یک کامپیوتر با سخت افزار قوی از یک لپ تاپ با مصرف خانگی ارزان‌تر باشد. در مقابل لپ تاپی که برای مصارف گرافیکی پیشرفته استفاده می شود قیمتی چندین برابر یک کامپیوتر رومیزی با مصرف عمومی دارد.

مطالب مرتبط : ویژگی‌هایی که در خرید لپ‌تاپ، پولمان را هدر می‌دهند

سخت افزار لپ تاپ قوی‌تر است یا کامپیوتر؟

نکته بعدی برای انتخاب یک رایانه، قدرت سخت‌افزاری آن است. به جرات می‌توان گفت که این مورد مهم‌ترین جزء در زمان خریدن یک سیستم است.

در این مورد باید به کارت گرافیک، پردازنده دستگاه، حافظه RAM و حافظه ذخیره سازی توجه کرد.

تفاوت گرافیک لپ تاپ با pc

قدرت گرافیک لپ تاپ از کامپیوتر کمتر است و برای کسانی که کارهای تخصصی گرافیکی و یا بازی‌های کامپیوتری انجام می دهند، بهترین گزینه کامپیوتر رومیزی است.

تفاوت سی پی یو لپ تاپ با pc

در رابطه با پردازنده و یا همان CPU، می‌توان گفت قدرت پردازنده یک کامپبوتر رومیزی از لپ تاپ ببیشتر است. تولیدکنندگان لپ تاپ به‌دلیل افزایش طول عمر دستگاه و مصرف کم باتری، از پردازنده‌های قدرتمند استفاده نمی‌کنند.

این بدان معنا نیست که پردازنده‌های لپ تاپ، ضعیف هستند. پس اگر شما قصد دارید محاسبات سنگین و یا بازی‌هایی با کیفیت بالا با رایانه انجام دهید یا برنامه نویس هستید، بهترین پیشنهاد برایتان کامپیوتر رومیزی است.

تفاوت حافظه لپ تاپ با pc

حافظه RAM و حافظه ذخیره‌سازی که در لپ تاپ و کامپیوتر قرار می‌گیرند، تفاوت چندانی با هم ندارند. شما به راحتی می‌توانید از RAM های پرقدرتی که روی کامپیوتر استفاده می‌کنید، برای لپ تاپ هم به‌کار ببرید. همچنین با نصب یک حافظه ذخیره‌سازی SSD روی لپ تاپ‌، سرعت آن را تا حد چشم‌گیری افزایش دهید.

قابلیت ارتقا

مهم‌ترین تفاوت قابل توجه بین کامپیوتر و لپ تاپ، قابلیت ارتقای آن است. شما به‌راحتی می‌توانید با سخت‌افزار و قطعات جدید و به‌روز، سیستم خود را ارتقا دهید. این کار حتی می‌تواند توسط خود شخص انجام شود.

اما تنها قطعه قابل ارتقای لپ تاپ رم و هارد است. این دو قطعه هم به‌راحتی قابل تعویض نیستند و باید توسط یک متخصص و یا تعمیرکار کامپیوتر انجام شود.

قابلیت تعمیرپذیری

قابلیت تعمیرپذیری کامپیوتر و لپ تاپ تفاوت چندانی ندارد. تنها در صورتی این دو دستگاه قابل تعمیر نیستند که آسیب فیزیکی جدی دیده باشند. تعمیر لپ تاپ و کامپیوتر از کارهایی است که به تخصص و خبرگی نیاز دارد، در سرویس تعمیر لپ تاپ در محل آچارباز انواع خدمات تعمیری یا ارتقا سیستم با حضور تعمیرکار خبره انجام می‌شود.

قدرت نظارت والدین

با توجه به اینکه لپ تاپ یک وسیله شخصی محسوب می‌شود، نظارت والدین روی استفاده فرزندان از لپ تاپ سخت‌تر خواهد شد. پیشنهاد می‌شود حداقل قبل از سن مطمئن فرزندان از کامپیوتر رومیزی استفاده کنید.

توجه به ارگونومی و سلامت بدن

اگر شما هم از افرادی هستید که مدام با کامپیوتر کار می‌کنید و زمان زیادی پشت سیستم هستید، پیشنهاد ما استفاده از کامپیوتر رومیزی است. با توجه به اینکه بدن شما هنگام کار با سیستم باید در زاویه درستی قرار بگیرد و زاویه چشم و حالت گردن شما با مانیتور و کیبورد مهم است، استفاده مدام از لپ تاپ برایتان مضر است.

کامپیوترهای همه کاره یا All in One

در سال‌های اخیر تکنولوژی جدیدی وارد بازار شده که دایره انتخاب را برای کاربران وسیع‌تر کرده است. ماهیت کامپیوترهای رومیزی به طور قابل توجهی تغییر کرده و به سوی تکامل بیشتر پیش می‌روند. واضح‌ترین نمونه از این مورد را می‌توان در کامپیوترهای All in One مشاهده کرد. کامپیوترهای همه کاره ترکیبی از کامپیوتر رومیزی و لپ تاپ هستند که از یک صفحه لمسی بزرگ تشکیل شده‌اند. قابلیت جابجایی آسان و اشغال فضای کم، از ویژگی‌های این رایانه‌ها است.