پنج شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ ۱۹:۱۵

وب سری بازار انیمیشن را توسعه می‌دهد/ حمایت از ایده‌های جدید

محمد ابوالحسنی تهیه‌کننده «دیرین دیرین» معتقد است با توجه به بخش «وب سری» می‌توان بازار انیمیشن را گسترش داد.


«وب سری» بازار انیمیشن را توسعه می‌دهد/ حمایت از ایده‌های جدید

محمد ابوالحسنی تهیه‌کننده انیمیشن با اشاره به توجه به مقوله «وب سری» در انیمیشن و گسترش بازار عرضه در این زمینه گفت: در تلاش هستیم تا بازار انیمیشن را بزرگ‌تر کنیم، زمانی این بازار تنها محدود به تولیدات تلویزیونی بود یعنی کارگردانان انیمیشن تنها برای تلویزیون کار می‌ساختند و این آثار تنها از تلویزیون پخش می‌شد و یا آثار سفارشی که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یا مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ارائه می‌شد و همین سفارش‌های دولتی بازار انیمیشن را محدود می‌کرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر با توجه به گسترش فضای اطلاعات و وجود گوشی‌های هوشمند در میان مردم و دسترسی راحت مخاطب به فضای مجازی و اینترنت، فضای مناسبی را برای ما فراهم کرده است که بتوانیم به عنوان بخش خصوصی، محتوای انیمیشنی را تولید کنیم و آن را به راحتی به دست مخاطب برسانیم و از این راه نیز کسب درآمد کنیم.

این تهیه کننده انیمیشن تاکید کرد: پروژه «وب سری» با انیمیشن «دیرین دیرین» اجرایی شد، به این ترتیب که سال ۱۳۹۴ عرضه انیمیشن‌های «دیرین دیرین» آغاز و تا سال ۹۷ بیش از ۲ هزار قسمت از آن ساخته شد با این روش بیش از ۸۰ درصد از مردم ایران این انیمیشن را شناختند. «دیرین دیرین» توانست در این سال‌ها از بازار بزرگ تبلیغات سهم بگیرد و موفق باشد.

وی ادامه داد: اگر بخواهم تفاوت بازار انیمیشن با بازار بزرگ تبلیغات را مقایسه کنم باید بگویم که کل گردش اقتصادی بازار انیمیشن در ایران که البته دولتی است، حدود ۳۰ میلیارد تومان است، اما بازار تبلیغات به ۶ هزار میلیارد تومان و یا بیشتر از آن می‌رسد، این بازار در شرایطی قرار دارد که تبلیغات دیجیتال در آن بسیار رشد کرده است، یعنی اگر محتوای خوبی داشته باشیم می‌توانیم از تبلیغات مناسبی نیز برخوردار باشیم.

ابوالحسنی گفت: ما طی ۴ سال تولید «دیرین دیرین» سعی کردیم تا از بازار تبلیغات در انیمیشن استفاده کنیم و در حال حاضر در این زمینه موفق شده ایم و کمتر از یک درصد از این بازار تبلیغات را برای خود بدست آوریم که البته همین درصد پایین، یک عدد بزرگ است.

وی تاکید کرد: به همین دلیل و با توجه به موفقیت‌هایی که بدست آوردیم، تصمیم گرفتیم تا در سال جدید، تغییری در برنامه «وب سری» خود داشته باشیم، به این معنا که ۴ سال به صورت «بی تو بی» کار می‌کردیم، در واقع نزدیک به ۲۵۰ مشتری داشتیم که برای آن‌ها تبلیغات می‌ساختیم. در همین راستا تصمیم گرفتیم تا از این فرصت استفاده کنیم و شرایط جدیدتری را فراهم کنیم تا از معروفیت این انیمیشن استفاده کرده و محصولات دیگری از جمله ساخت بازی کامپیوتری و یا عروسک شخصیت‌های این انیمیشن را طراحی کنیم.

اگر بخواهم تفاوت بازار انیمیشن با بازار بزرگ تبلیغات را مقایسه کنم باید بگویم که کل گردش اقتصادی بازار انیمیشن در ایران که البته دولتی است، حدود ۳۰ میلیارد تومان است، اما بازار تبلیغات به ۶ هزار میلیارد تومان و یا بیشتر از آن می‌رسدتهیه‌کننده سری انیمیشن‌های «دیرین دیرین» ادامه داد: در این میان بازارهای مختلفی وجود دارد که می‌توان از طریق انیمیشن بدست آورد، که از آن جمله می‌توان به بازار آموزش اشاره کرد، به این معنا که ما به عنوان تولیدکننده محتوا می‌توانیم آثاری را تولید کنیم که در رشد خلاقیت کودک یا نوجوان تاثیرگذار باشد و ما نیز بتوانیم از این بازار سهم مناسبی دریافت کنیم.

وی تاکید کرد: پیش از این کسانی که در حوزه انیمیش فعالیت می‌کردند از الگوی سود در تولید استفاده می‌کردند، اگر این الگو کنار گذاشته شود، می‌توان محتوای مستقل تولید را در فضای مجازی منتشر کرد و بعد از جذب مخاطب، از بازارهای مختلف برای سوددهی استفاده کرد.

ابوالحسنی ادامه داد: با توجه به اینکه چنین بازارهایی بسیار بزرگ است، تصمیم گرفتیم تا همکارهای خود در حوزه انیمیشن را ترغیب کنیم تا با ورود به این بازار، سهمی در آن داشته باشند، اما همکارهای ما در حوزه انیمیشن سال‌ها با الگوی سود در تولید کار کرده اند و این روش برای آنها ریسک است، به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا ریسک آنها را کم کنیم.

وی با اشاره به اینکه در همین راستا شتاب دهنده محتوای کودک را طراحی کرده اند، توضیح داد: اگر کسی ایده‌ای در تولید محتوا داشته باشد می‌تواند به ما مراجعه کند و سرمایه و فضای لازم را در اختیارشان قرار دهیم تا محصول مورد نظر را تولید کند. همچنین کارگاه‌های آموزشی نیز در این زمینه ایجاد می‌کنیم که بتواند به انیماتورها کمک کند.

این تهیه‌کننده تاکید کرد: بعد از تولید آثار جدید آن را میان مخاطبان منتشر می‌کنیم تا بازخورد مخاطب را دریافت کنیم، با چنین روش یک ایده تبدیل به یک برنامه اقتصادی می‌شود که هم مخاطبان خود را دارد و هم می‌تواند در نهایت سرمایه گذار مناسبی برای گسترش آن ایده انیمیشن پیدا شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در مرحله شتاب‌دهنده، ۲۵ طرح را شتاب دهی کرده ایم که موفق هم بود، به گونه‌ای که امسال در جشنواره فیلم کودک نیز بخش «وب سری» ایجاد شد که از ۴۰ اثر حاضر در این بخش ۲۰ اثر برای ما بوده است که ۳ جایزه اصلی را از این جشنواره دریافت کردیم.

ابوالحسنی گفت: این امر نشان می‌دهد که «وب سری» بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است، چرا که کودکان محتوای کوتاه را دوست دارند و از آن استقبال می‌کنند. در کنار آن اشتغال زایی با چنین طرحی در حوزه انیمیشن افزایش پیدا می‌کند.

وی توضیح داد: مساله دیگر این است که پایه و اساس این طرح توسط بخش خصوصی انجام شده است و بخش دولتی خیلی کم می‌تواند در این زمینه ورود پیدا کند. تاکید می‌کنم که تولید آثار از این طریق به صورت مشترک با ایده پرداز انجام می‌شود، حتی در تلاش هستیم رسانه‌های محلی با گویش‌های محلی نیز ایجاد کنیم.

ابوالحسنی در پایان با اشاره به اینکه با توجه به اینکه جامعه بزرگی از بلوچ‌ها را در داخل و خارج از کشور داریم، گفت: در راستای برگزاری جشنواره فیلم کودک با طرف پاکستانی خود به تفاهم رسیدیم تا از ۳۰ اثر انیمیشن را برای مردم بلوچ در حوزه تولید حمایت کنیم. این کار با همکاری دانشگاه بین المللی چابهار در حال انجام است تا محتواهای تولید شده با نام «بلوچ باکس» به صورت بین المللی عرضه شود.