پنج شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ ۱۹:۰۴
عکس دختران دارابی بندرعباس

ماجرای دانش آموزان دارابی چیست؟

عکس دختران دارابی بندرعباس
بر اثر واژگونی اتوبوس دانش آموزان دختر اهل هرمزگان در حوالی داراب، 12 تن جان باخته‌‌اند. این در حالی است که در این حادثه حدود سی تن نیز مجروح شده‌اند. این اتوبوس به همراه دو اتوبوس دیگر، حامل دانش آموزان دختر به مقصد مسابقات فرزانگان در شیراز بود.

حوالی ساعت پنج بامداد بود که، یک دستگاه اتوبوس حامل دانش آموزان دختر اهل رودان (استان هرمزگان) در حومه داراب (استان فارس) واژگون شد که بر اثر این رویداد، متاسفانه شمار زیادی از دانش آموزان جان باخته و دیگر دانش آموزان که مجروح شده بودند، روانه بیمارستان شدند.
این اتوبوس حامل 42 دانش آموز بود که به همراه دو سرپرست برای اردوی فرزانگان عازم شیراز بودند که در حوالی قلعه بیابان داراب دچار حادثه شدند.

ماجرای پرونده دختران هرمزگانی چه شد؟

2  سال از حادثه تلخ واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان در داراب گذشت. دانش‌آموزان دختری که برای شرکت در اردوی علمی-تفریحی عازم شهر شیراز بودند. در آن حادثه 9 نفر جان باختند و 34 نفر هم زخمی و مجروح شدند. به جز کمک‌راننده و یک مربی آموزش ‎و پرورش که نامشان در بین کشته‎شدگان آن حادثه بود، همه جانباختگان و مصدومان آن حادثه دلخراش دختران دبیرستانی اهل میناب و رودان استان هرمزگان بودند.

مسئولین این حادثه را به فراموشی سپردند

همان روزها مثل بیشتر حوادثی از این دست، از معرفی سریع و برخورد قاطع با مقصران تا جلوگیری از تردد شبانه اتوبوس‌های حامل دانش‌ آموزان حرف‌ هایی بود که از دهان مسئولان شنیده شد. صحبت‌هایی که با گذشت بیش از دو‌ سال از آن حادثه بسیاری از آنها به فراموشی سپرده شده و کسی هم درست نفهمید که چقدر از آن وعده‌ها رنگ عمل به خود گرفت. اما آن‌چه در خصوص آن حادثه قطعی است، بلاتکلیفی پرونده قضائی آن حادثه است؛ پرونده‌ای که پس از دو ‌سال کش‌وقوس هنوز در دادسرای بندرعباس جریان دارد و آن‌طور که خانواده‌های دختران جانباخته آن حادثه می‌گویند، به نظر نمی‌رسد به این زودی به نتیجه‌ای برسد.

دومین سالگرد فوت دختران دانش آموز هرمزگانی

حادثه حوالی ساعت 4 بامداد 10 شهریور ماه حوالی قلعه بیابان بخش رستاق داراب فارس رخ داد. در آن حادثه 7 دانش‌آموز دختر، یک سرپرست و کمک‌راننده کشته شدند؛ این واژگونی تعداد زیادی هم مجروح و مصدوم برجای گذاشت. به گفته مسئولان اورژانس حال بعضی از مصدومان وخیم بود و چند نفری هم قطع عضو و قطع نخاع شدند. پلیس راهور علت اولیه حادثه را بی‌احتیاطی از جانب راننده، بی‌توجهی به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی راننده اتوبوس اعلام کرد و البته اعلام نتیجه قطعی این حادثه را به بعد از بررسی‌های دقیق‌تر موکول کرد.

همان موقع اعلام شد که این اتوبوس حوالی ساعت 11 شب از هرمزگان به سمت شیراز حرکت کرده است؛ موضوعی که بسیاری از خانواده‌های دانش‌ آموزان حادثه‌ دیده به آن اعتراض داشتند. مسئولان آموزش‌ و پرورش و شخص وزیر از ابلاغ ممنوعیت تردد اتوبوس‌های اردویی دانش‌آموزان در شب خبر داد و گفت که با مقصران حادثه برخورد جدی می‌شود، اما در مقابل قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی در توضیح دلایل حرکت شبانه اتوبوس به آیین‌نامه اجرایی حرکت شبانه اتوبوس‌ها در مناطق گرمسیری به دلیل شرایط آب‌وهوایی اشاره کرد تا دست آخر هیچ‌کس به درستی نفهمد که حرکت شبانه اتوبوس مطابق قانون بوده یا نه؟

بازداشت راننده اتوبوس هم به ‌عنوان مقصر حادثه از دیگر خبرهایی بود که از سوی مقامات قضائی رسانه‌ای شد. رئیس دادگستری شهرستان داراب در همان روزهای نخست حادثه ضمن اعلام این خبر از تشکیل پرونده قضائی این حادثه در شهرستان داراب خبر داد و گفت: «دستورات قضائی لازم صادر و پرونده قضائی در این رابطه تشکیل شده است، همچنین از زمان وقوع حادثه تمهیدات لازم به دستور مراجع قضائی، فرماندار و امام جمعه برای مصدومان انجام شده است.» او تعداد قطعی کشته‌شدگان را 9 نفر اعلام کرد.

سرنوشت تلخی که هنوز پروندش باز است

با این همه اما هنوز سرانجام آن حادثه تلخ نامشخص است. مبینی پدر شیوا یکی از دانش‌آموازن جانباخته آن حادثه در این‌باره می‌گوید: «واقعا خسته شدیم، دو ‌سال گذشته و هنوز نمی‌دانیم که چه کسانی در مرگ دختر من مقصر بودند. پرونده از داراب به هرمزگان رفته؛ اما روند رسیدگی به آن خیلی کند است. بعضی از خانواده‌ها که اصلا پیگیر ماجرا نیستند.»

او ادامه می‌دهد: «همه آن بچه‌ها ساکن میناب و رودان بودند، حدود یک‌ سال مدام بین داراب و میناب در تردد بودیم؛ اما هیچ فایده‌ای نداشت. الان هم چند وقتی است که پرونده به بندرعباس آمده اما هنوز هم هیچ چیز مشخص نیست. با این حال من و آقای زرنگار به نمایندگی تعدادی از خانواده‌ها پیگیر ماجرا هستیم.»

زرنگار هم درباره شرایط پرونده و روند قضائی آن حادثه می‌گوید: «چند وقت پیش پرونده از دادسرا به دادگاه رفت؛ اما قاضی به دلیل نقص پرونده دوباره آن را به دادسرا فرستاد. واقعا برای من جای تعجب است، آن روزها همه به ما وعده می‌دادند که با مقصر برخورد می‌شود، مسببان حرکت شبانه اتوبوس مجازات می‌شوند، اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاد بلکه دیه این بچه‌ها را هم به ما ندادند. البته منظورم این نیست که ما فقط پول می‌خواهیم، به هر حال باید مشخص شود که چه کسانی باعث شدند این همه خانواده داغدار شوند.»

به گفته این پدر دلیل ارجاع پرونده نامشخص‌بودن وضع مصدومان آن حادثه است؛ تشریفات قانونی بعضی از مصدومان انجام نشده، بعضی‌ها اصلا هنوز نامه پزشکی قانونی ندارند و به همین دلیل پرونده نقص دارد. البته آن‌طور که پدر زهرا زرنگار می‌گوید از سوی خانواده 9 دانش‌آموز جانباخته حادثه درخواستی مطرح شده تا پرونده کشته‌شدگان از مصدومان تفکیک شود، درخواستی که البته هنوز جوابی به آن از مقامات قضائی داده نشده است.

اتوبوس مرگ

۴ بامداد ۱۱ شهریور سال گذشته، اتوبوس دانش آموزان نخبه هرمزگانی با ۴۵ سرنشین در جاده بندرعباس، نزدیکی جنت‌شهر داراب واژگون شد. این حادثه هولناک ۱۲ دانش آموز و سرپرست و کمک راننده اتوبوس را به کام مرگ کشاند و ۳۳ نفر دیگر از سرنشینان این اتوبوس نیز مجروح شدند. ۱۰ اتوبوس اورژانس و ۵ آمبولانس با اعلام این خبر راهی محل شدند تا کشته و مجروحان را از اتوبوسی که به آهن مچاله شده‌ای تبدیل شده بود بیرون بکشند. سرعت این اتوبوس در زمان تصادف ۸۶ کیلومتر بر ساعت بود که سرعت مجازی محسوب می‌شد اما راننده اتوبوس به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی کنترل خودرو را از دست داده و به پایه فلزی کنار جاده برخورد کرده بود.