چهارشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ ۱۲:۱۸
تحلیل روز

وضعیت خروج سرمایه از کشور در پرده ابهام!! 

تحلیل روز
بهار ۱۳۹۷ آخرین باری بود که بانک مرکزی وضعیت خروج سرمایه از کشور را بر اساس تراز حساب سرمایه در نماگرهای اقتصادی خود منتشر نمود. در واقع اکنون حدود ۵ فصل است که هیچ گونه اطلاعات رسمی در این زمینه در دسترس نیست.

چرا باید نگران غیر قابل رصد بودن وضعیت ورود و خروج سرمایه از کشور در یک و نیم سال گذشته تا کنون بود؟

ما در سال های ۹۵ و ۹۶ در قالب تراز حساب سرمایه به ترتیب با ۱۸ و ۱۹ میلیارد دلار خروج سرمایه از کشور مواجه بوده ایم‌ (منبع: نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی)

حال اگر رقم تغییر در ذخایر بین المللی فقط بانک مرکزی را در سال های ۹۵ و ۹۶ که به ترتیب منفی ۷/۶ و منفی ۸/۱ میلیارد دلار بوده (منبع؛ همان) را به خروج سرمایه از کشور اضافه کنیم نگرانی های جدی تر می شود.

علاوه بر موارد فوق، علیرغم اختلاف نظر آماری بانک مرکزی و‌ وزارت اقتصاد در مورد رقم دقیق بازگشت ارز حاصل از ۴۰ میلیارد دلار صادرات کشور در سال ۹۷، (به نقل از ایسنا، ۲۸/اردیبهشت/۹۸) برآورد می شود حدود نیمی از ارز حاصل از صادرات در سال گذشته به کشور وارد نشده است.

به نظر می رسد بدون اعلام وضعیت خروج سرمایه در یک سال و نیم گذشته، حتی یک ارزیابی نسبی از تبعات سرکوب ارزی و حراج سکه طلا در نیمه اول سال ۹۷ و همینطور منطقی تر شدن سیاست های پولی و ارزی بانک مرکزی در نیمه دوم سال ۹۷ تاکنون بر میزان خروج سرمایه از کشور امکان پذیر نخواهد بود.

بنابراین صرف نظر از میزان دقیق خروج سرمایه از کشور در سال ۹۷ و نیمه اول سال ۹۸ و ابعاد مختلف آن، نفس عدم دسترسی به تراز حساب سرمایه و امکان تحلیل روندها از سوی اقتصاددانان کشور قابل نقد جدی است.

✍️ دکتر عباس علوی راد، تحلیلگر اقتصادی