دوشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ ۲۳:۱۵

ژانر وحشت در پرده اول سینماهای جهان

ژانر وحشت در پرده اول سینماهای جهان
سینما در روزهای گذشته شاهد حضور یک فیلم تازه بود. فیلمی در ژانر وحشت که در افتتاحیه جهانی ۱۸۵ میلیون دلار فروش داشت.

پرفروش‌ترین اثر سینمایی هفته گذشته اثری در ژانر وحشت بود. «آن: فصل دو» باز هم موفق شد تماشاگران را به سنیما بکشاند و به گیشه کم‌رونق‌ هفته‌های اخیر جان بخشد.

قلم درخشان استفن کینگ

موفقیت فیلم «آن: فصل دو» در گیشه، بار دیگر نشان داد که نقش داستان در موفقیت یک فیلم سینمایی چه اندازه مهم است. «آن: فصل دو» همانطور که از نامش پیداست، در پی فیلم «آن» (IT) ساخته شد. «آن» اثری در ژانر وحشت است که رمانش را سال‌ها پیش استفن کینگ نوشت.

استفن کینگ نویسنده نامداری است. او را استاد ژانر وحشت می‌نامند و رمان‌هایش ارتباط تنگاتنگی با دنیای سینما برقرار کرده‌اند. مشهورترین فیلمی که از داستان‌های این نویسنده روی پرده رفت، «درخشش» شاهکار بی‌نظیر استنلی کوبریک با بازی خیره‌کننده جک نیکلسن است.

«آن: فصل دو» پس از رخوت سینما در ماه اوت و بی‌اقبالی تماشاگران به آثار روی پرده، در ماه سپتامبر روی پرده رفت و آنقدر تماشاچی به سالن‌های سینما کشاند که جمع فروش روزهای نخست اکرانش در آمریکای شمالی ۹۱ میلیون و در مجموع در سراسر جهان بیش از ۱۸۵ میلیون دلار شود. این رکورد برای فیلمی در ژانر وحشت که تماشاگران ویژه‌ای دارد و عملا ژانری خانوادگی محسوب نمی‌شود، بسیار خوب است. و البته تماشای این فیلم بدون حضور والدین برای افراد زیر ۱۷ سال هم ممنوع است.

افتتاحیه ۱۸۵ میلیون دلاری فیلم را در نظر بگیرید که تا پایان اکران چند برابر می‌شود، بد نیست بدانید که بودجه فیلم ۹۰ میلیون دلار است.

هر چند فیلم‌های «آن» ستاره محور نیست و پس از تماشای آن پنی‌وایز خیالی است که در ذهن تماشاگر جا خوش می‌کند اما به حق نباید از بازی بیل اسکارشگورد ساده گذشت که این هیولای به ظاهر خنده‌دار را به کابوس بدل می‌کند. جسیکا چستین، جیمز مک‌آووی و بیل هدر دیگر بازیگران «آن» به کارگردانی اندی موشیاتی هستند.

برادران وارنر در اوج

«آن» از محصولات کمپانی هالیوودی برادران وارنر است و موفقیت آن در گیشه، پس از عملکرد افتضاح فیلم‌هایی مثل «کورشده با نور» یا «آشپزخانه» خبری خوشایند برای این کمپانی است اما تنها خبر خوب نیست. همین دو شب پیش در جشنواره ونیز محصول جدید این کمپانی که چندی دیگر راهی سینما می‌شود، بر قله مراسم ایستاد و شیر طلایی ونیز؛ افتخار اصلی جشنواره، را از آن خود کرد.

همین جایزه گرفتن تبلیغ بسیار بزرگی است برای فیلمی در دنیای پرسود ابرقهرمان‌ها، و نویدی است از یک گیشه پرسود. «جوکر» با بازی واکین فینیکس و کارگردانی تاد فیلیپس در میان منتقدان سینمایی هم جایگاه خوبی دارد و نقدهای مثبت بسیاری گرفته است. با در نظر گرفتن تمام این موارد دلیلی برای پرفروش نشدن این فیلم وجود ندارد.

چرا قسمت جدید «آن» کمتر از قسمت اول فروخت؟

علیرغم فروش خوب «آن: فصل دو»، عملکرد فیلم در مقایسه با قسمت اول ضعیف‌تر بود و تقریبا نسبت به آن ۲۵ درصد افت داشت. یک دلیل بدون شک طولانی بودن «آن: فصل دو» است. برای دیدن این فیلم طولانی باید ۲ ساعت و ۴۹ دقیقه در سینما نشست، تقریبا ۳۵ دقیقه بیشتر از قسمت اول.

از نقش‌ نقدهای منتشر شده درباره فیلم‌ هم نمی‌توان ساده گذشت. در مجموع منتقدان سینمایی نسبت به قسمت اول فیلم نظر مثبت‌تری داشتند و قسمت دوم آن‌طور که باید و شاید راضی‌شان نکرده بود.

اختلاف فاحش فروش «آن»‌ با دیگر فیلم‌های روی پرده

در حالی که فروش «آن» فقط در آمریکای شمالی به ۹۱ میلیون دلار رسید، دومین فیلم پرفروش به زحمت ۶ میلیون دلار بلیت فروخت.

«آنجل سقوط کرده است» با بازی جرارد باتلر و مورگان فریمن از ۳ هفته پیش روی پرده رفته و تا کنون در مجموع این مدت ۵۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار از گیشه آمریکای شمالی نصیب برده است.

فروش هفته پیش این فیلم نسبت به هفته اسبق نزدیک به ۵۰ درصد کمتر بود.

کمدی «پسرهای خوب» هم در شرایطی تقریبا مشابه با فروش ۵ میلیون دلاری سومین اثر پرفروش در گیشه بود. این فیلم هم چهارمین هفته اکران را پشت سر گذاشت.