دوشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ ۰۹:۲۹
ریزش سنگین بازار در سطح عمده فروشی 

قیمت کالاهای وارداتی ایران 20 درصد کاهش یافت

ریزش سنگین بازار در سطح عمده فروشی 
با توجه به اتعیین تعرفه آمریکا بر صادرات چین، قیمت کالاهای وارداتی ایران 20 درصد کاهش یافته است.

قیمت برنج در هند ٣٠ درصد کاهش یافته و عده ای با دادن رشوه و تحت پوشش حمایت از تولید داخل ، واردات برنج را ممنوع کرده اند تا ٤٠٠ هزار تن برنج وارداتی موجود در انبار ها را بفروشند سخن بر سر ٣٠ در صد اختلاف است .

به سبب تعرفه آمریکا بر صادرات چین ، انبار های چین لب به لب کالاست و به سبب کاهش صادرات ، قیمت کالا های وارداتی ایران در خیلی از انواع ٢٠ درصد سقوط کرده است نگارنده از کالایی مطلع است که در چین ٤٨ درصد کاهش قیمت داشته است .

قیمت پارچه ٢٠ درصد  در چین کاهش یافته و وارد کننده ایرانی که در اردیبهشت اقدام به واردات از چین کرده ٢٠ درصد هم در دلار ضرر کرده است این وارد کننده ٤٠ درصد زیان کرده است .

بطور متوسط قیمت مواد برقی در چین ٢٠ درصد کاهش یافته و وارد کننده ایرانی مواد برقی از چین علاوه بر کاهش ٢٠ در صد در خرید ، در دلار  نیز ٢٠ درصد ضرر کرده و جمع ضرر ٤٠ در صد است .

شرکتهای بورسی ٥٠٠ هزار میلیارد تومان به بانک و بازار بدهکارند و اگر بابت استقراض نیز ٦ درصد هزینه لحاظ  شود جمع ضرر به ٤٦ درصد می رسد .

تحریم های آمریکا از ١٦ اردیبهشت شروع شد و فعالین اقتصادی ایران تصور می کردند با آغاز تحریم موج سنگین تورمی ایجاد می شود که عکس آن اتفاق افتاد .

یک جای تحلیل های فعالین اقتصادی ایران ایراد دارد.

فضای تلگرامی در داغ کردن این فضا نقش داشت ، به نظر می رسد حضور تلگرام در فضای اقتصادی ایران دارد به پایان یک دوره نزدیک می شود مردم از این گونه تحلیل ها فاصله می گیرند و تلگرام وارد دوره جدیدی می شود. کانالی اقتصادی که سال ۹۷ بطور متوسط ۸۹ هزار بازدید کننده داشت و سیگنال های تورمی « بخرید بخرید » می داد دیروز ۱۵۰۰ نفر بازدید کننده داشت .

البته در حوزه هایی هم طی سه ماه گذشته تورم بوده و این موارد را هم نباید ندیده گرفت و در حوزه هایی در آینده همچنان تورم خواهد بود،  اما کم نیستند فعالین اقتصادی که با کاهش ٢٠ درصدی قیمت مواد در بازار جهانی ، کاهش ٢٠ درصدی قیمت دلار  و پرداخت ٦ درصد بهره ، ٤٦ درصد طی سه ماه زیان کرده اند .

عده ای که کم نیستند هر چه را در سال ٩٧ ناشی از تورم بدست آورند طی سه ماه از دست دادند .

قیمت بعضی از مواد پتروشیمی ٢٠ تا ٣٠ درصد کاهش داشته است کسانی که با دریافت وام از بانک اقدام به ذخیره سازی موادپتروشیمی کرده اند تا از ١٦ اردیبهشت گران تر شود قابل تامل اند .

کانال های تلگرامی که در دو سال گذشته به این آتش دامن می زدند و بگونه ای تحلیل می کردند که تورم بیشتر ازآن است که پیش بینی می شود الان کجایند ؟ 

بزرگترین بازنده ضد تورم ایجاد شده ، کسانی هستند که  از تورم سال ٩٧ منتفع شدند اینها با سود بالا در سال ٩٧ تصور کردند همین فضا ادامه خواهد داشت عمده کسانی که از تورم سال ٩٧ منتفع شدند در سال ٩٨ از زیان منتفع ! شدند.

مطالب فوق به معنای این نیست که تورم در ایران به ضد تورم تبدیل شده با رشد ٢٥ درصدی نقدینگی ، تورم دوباره خود را پیدا خواهد کرد مگر اینکه بانکها ورشکست شوند.

محمد حسین ادیب- اقتصاددان