یکشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ ۲۳:۵۴

خانه دیوانه نهایت توصیف از تخیل

«خانه دیوانه» نهایت توصیف از تخیل
خانه دیوانه طراحی هنرمند 79 ساله‌ای بنام دانگ دیت است که او به‌عنوان طراح می‌گوید که این ساختمان نهایت توصیف او از تخیل است.

این میهمان‌خانه‌ی آوانگارد عجیب که در ویلاهای بخش فرانسوی دالات قرار دارد، دارای راه‌پله‌های مارپیچ، اتاق‌های تندیسی، سطوح عایق‌بندی شده، چرخش رنگ‌های روشن، پل‌های باریک و برآمدگی‌های پنهان است. هنرمند 79 ساله‌ای بنام دانگ دیت نگا به‌عنوان طراح می‌گوید که این ساختمان نهایت توصیف او از تخیل است.

دانگ که دختر ژنرال سابق ویتنام است می‌گوید:

«خانه دیوانه اوج زندگی و خلاقیت من است، تمام ذوق و هنر من در این سازه یکجا جمع شده است. دوست داشتم یک سازه‌ی اصیل و پیشگام و متفاوت از هر چیز دیگری در جهان بسازم»

تمرین برای خلاقیت

دانگ پس از اخذ دکترای معماری در مسکو، چندین سال در روسیه مشغول بکار بود و سپس به هانوی بازگشت تا بر روی پروژه‌های دولتی کار کند. در سفری تجاری که به دالات داشت، او عاشق چشم‌انداز بی‌بدیل، آب‌وهوای خنک و مردم مهربانش شد و آرزو کرد که بتواند به این نقطه از ویتنام بیاید. در سال 1983 او با پسر 8 ساله‌ی خود نگوین وییت تانگ به دالات آمد.

پس از چندین سال کار کردن بر روی کارهای خود که خلاقیت کمتری داشتند، احساس کرد که باید تخیل خود را گسترش دهد. در فوریه 1990، او طرح‌های مربوط به خانه دیوانه را کشید. اما بجای پرینت گرفتن آن‌ها، دانگ تصمیم گرفت با مجموعه‌ای از نقاشی‌ها طراحی بی‌نظیر خود را به همگان نشان دهد. سازه به‌عنوان یک معماری اکسپرسیونیست هیچ زاویه صافی ندارد، بلکه از شکل‌های ارگانیک برای منعکس کردن عوامل طبیعی استفاده‌ شده است، مانند قارچ، پوسته، غار و تارهای عنکبوت.

دانگ می‌گوید: «در این خانه شما سعی می‌کنید افکار خود را رها کنید، هیچ قانونی به‌جز قوانین اصلی ساختمان‌سازی برای امنیت و پایداری خانه وجود ندارد، این خانه خود مبین ویژگی‌های خود است. وقتی زمان ساخت خانه رسید، دانگ از مصالح مختلفی استفاده کرد، مانند فلز، چوب و بتن.»

پسرش که حالا 44 سال سن دارد می‌گوید: «مادرم از بتن زیادی استفاده کرد زیرا ارزان بوده و کار کردن با آن بسیار آسان است. از آنجایی‌که او می‌تواند هر شکلی را که می‌خواهد بسازد، این خانه گویای چیزی است که واقعاً در ذهن داشته است.» کمتر از یک سال بعد میهمان‌خانه بازگشایی شد و میزبان اولین میهمانان خود بود.

خانه ای در دنیای فانتزی

امروزه خانه دیوانه به گونه ای‌ست که احساس می‌کنید در یک دنیای فانتزی جنگلی هستید. دانگ می‌گوید: «احساس می‌کنم طی قرن گذشته مردم واقعاً طبیعت را نابود کرده‌اند. نه‌ تنها در ویتنام، بلکه در سراسر جهان. پس می‌خواستم سازه‌ای بسازم که مردم را بیشتر به طبیعت نزدیک کند.»

این خانه که مانند خانه‌های فیلم هانسل و گرتل است، در ابتدای ورودی حیاط خانه قرار دارد که اطراف آن را چهار درخت بزرگ احاطه کرده‌اند. شاخه‌های سیمانی مارپیچ که از آن‌ها به‌عنوان پل استفاده می‌شود، بین خانه‌های مختلف این میهمان‌خانه پیچ‌وتاب خورده، بنابراین مردم می‌توانند به‌راحتی از یک‌خانه وارد خانه دیگر شوند.

در نگاه اول سازه‌های سورئال مانند نقاشی‌های سالوادور دالی یا کارهای طبیعی آنتونی گادی است. این سبک زیبا شامل خانه‌های درختی است که 10 اتاق آن‌ که هریک نام یکی از حیوانات یا گونه‌های گیاهی را به خود اختصاص داده‌اند، مملو از شکل‌های طبیعی، تخت‌های مانند غار و نشیمن‌گاه‌های چوبی است.

دانگ می‌گوید: «متصل شدن مجدد به طبیعت پیامی است که من از طریق ساخت این خانه‌ها به گوش مردم رساندم. کسانی که بیرون از این خانه‌ها هستند هم باید به این پیام بیاندیشند. خودتان را محدود به قوانین و انتظارات نکنید، ذهن خود را آزاد کنید و اجازه دهید که تخیلتان بتازد.»

دانگ با پیروی از آرزوهای خود حالا در پس اضافه کردن خانه‌های بیشتر به این مجموعه است و پسرش مدیریت کار را به عهده گرفته است. او در حال طراحی دو باغ جدید است، باغ زمین و باغ آسمان، که بتواند سبزی و گل و گیاه بیشتری را به مجموعه بیافزاید.

پسرش می‌گوید: «می‌توان گفت خانه دیوانه هرگز به اتمام نخواهد رسید. این خانه مانند یک موجود زنده است و همیشه در حال تغییر می‌باشد.»

نحوه بازدید از این خانه

میهمانان علاوه بر اقامت در این خانه‌های زیبا می‌توانند از طریق تور با جاذبه‌های دالات نیز به‌ صورت مجانی آشنا شوند. گرچه هیچ رستورانی وجود ندارد، و میهمانان باید نوشیدنی و اسنک را از غرفه‌ای در باغ تهیه کنند.