یکشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ ۱۲:۰۵
با پیگیری‌های کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان انجام شد:

ضرورت راه اندازی انبارهای بورس کالاهای کشاورزی در استان

با پیگیری‌های کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان انجام شد:
امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق بازرگانی اصفهان و وزارت جهاد کشاورزی

این تفاهم‌نامه به منظور ایجاد حرکتی جهادی در صنعت کشاورزی استان اصفهان مبنی بر مشارکت اعضای اتاق بازرگانی اصفهان در سرمایه‌گذاری بر روی طرح کشت گیاهان دارویی و فرآوری آنها، ارائه تسهیلات کم بهره به منظور تدوین طرح‌های توجیهی، اقتصادی و فنی برای گیاهان دارویی و راه اندازی بورس اقتصادی محصولات کشاورزی در اصفهان با حمایت وزارت جهادکشاورزی و صاحب امتیازی اتاق بازرگانی اصفهان در منطقه مرکزی ایران امضا شد.
در آغاز این نشست، محمدصادقی، رئیس کمیسیون کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان، با اشاره به مشکلات عدیده کشاورزان؛ بخصوص کشاورزان شرق اصفهان به علت خشکسالی‌های اخیر و کم‌آبی در حوضه زاینده رود گفت: منتخبان فعالان اقتصادی در دوره نهم اتاق بازرگانی در صدد هستند تا با مسأله محوری و شاخص‌گرایی، گام‌های مؤثری در راستای رفع مشکلات کشاورزی استان و کمک به توسعه پایدار این بخش بردارند. وی تصریح کرد: افزایش مطالبه‌گری در این بخش می‌تواند نقش مؤثری در احقاق حقوق کشاورزان داشته باشد. صادقی در ادامه، خواستار جلوگیری از واردات آن دسته از گیاهان دارویی شد که در داخل تولید می‌شود و تاکید کرد: واردات محصولاتی که در کشور تولید می‌شود، ضربه سنگینی به تولید داخل وارد خواهد کرد.
در ادامه این جلسه، حسین زینلی، مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گیاهان دارویی کشور گفت: یکی از عوامل مشکل آفرین در توسعه و صادرات محصولات کشاورزی، بالا نبودن کیفیت محصولات نسبت به سطح جهانی است. وی ضمن توضیح طرح ملی گیاهان دارویی، مهم‌ترین چالش‌های موجود در زمینه گیاهان دارویی را عدم ساختار متمرکز برای مدیریت گیاهان دارویی کشور، کمبود پشتیبانی از لحاظ نیروی انسانی و تدارکات، پایین بودن ضریب مکانیزاسیون در تولید و فرآوری گیاهان دارویی، فراهم نبودن زیرساخت‌های نرم‌افزاری تخصصی برای ساماندهی تولید و ایجاد ارتباط مستقیم بین تولید کنندگان و بازار دانست و تاکید کرد: ایجاد یک ردیف مستقل اعتباری برای گیاهان دارویی، ایجاد ساختاری متمرکز، تخصیص ارز دولتی مناسب برای واردات ماشین آلات و تجهیزات به‌روز و پیگیری مباحث فرادستی مانند برند ملی، از جمله الزامات در زمینه گیاهان دارویی است.
مشاور معاون وزیر جهادکشاورزی در ادامه، تمرکز هر استان بر روی دو یا سه محصول را در تولید پایدار محصولات مؤثر دانست و تاکید کرد: افزایش تولید گیاهان دارویی با نگاه ویژه به کشاورزی مبتنی بر قرارداد، در کاهش آسیب دیدن کشاورزان و همچنین، توسعه این محصولات نقش مؤثری خواهد داشت.
وی با اعلام افتتاح دستگاه برداشت پیاز زعفران و احداث کارخانه عطر و ادکلن سازی، تصریح کرد: در سال گذشته، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت را در راه توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی با خود همراه کردیم و اکنون شاهد توسعه درمان‌های گیاهی با گیاهان دارویی بدون استفاده از ارز 4200 تومانی هستیم.
زینلی با بیان میزان بالای توجه به گیاهان دارویی و توسعه آن در دهه اخیر، خاطرنشان کرد: هرکدام از ما به عنوان مسئول باید پشتیبان گیاهان دارویی باشیم؛ اما متاسفانه به محض اینکه دروازه‌ای گشوده شود، همه به سمت واردات می‌رویم. وی با تاکید بر اینکه در وزارتخانه بر تامین تسهیلات درخصوص تولید گیاهان دارویی تاکید شده است، گفت: هر شخصی که در دریافت تسهیلات مذکور از سوی بانک‌ها با مشکل مواجه شده، مراتب را به وزارت جهادکشاورزی اعلام نماید تا پیگیری شود. 
وی در ادامه، ورود گیاهان دارویی به بورس کالا را یکی از اقدامات مهم در راستای استانداردسازی محصولات کشاورزی دانست و ابراز امیدواری نمود: شایسته است که در استان اصفهان و با حمایت اتاق بازرگانی اصفهان، انبارهای کالاهای بورسی شکل بگیرد؛ زیرا این امر در رعایت استانداردها نقش مهمی خواهد داشت.   
در این جلسه، حسین سیستانی، فرماندار اصفهان نیز عدم اقدام در جهت فرآوری گیاهان دارویی، عدم صدور مجوزهای صادراتی در استان‌ها و کمبود اعتبارات تخصیصی برای توسعه رویشگاه‌ها را از جمله مهم‌ترین مشکلات بخش کشاورزی در استان اصفهان دانست.
  در ادامه این نشست، محسن کریمیان، دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان، از برگزاری جشنواره ملی نوآوری در صنعت کشاورزی در دی‌ماه سال جاری در اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد و افزود: این جشنواره در راستای افزایش بهره وری در تولید محصولات کشاورزی برگزار خواهد شد. وی تصریح نمود: در این جشنواره، فعالان صنعت کشاورزی نیازهای فناورانه خود را مطرح خواهند نمود و این نیازها از طریق شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها مرتفع و در نهایت، زمینه سرمایه‌گذاری فراهم خواهد شد.