شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ ۱۱:۳۶

تشکیل کارگروه ویژه مسابقات جهانی مهارت در سال ۲۰۲۱

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اخیرا با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کارگروهی را تشکیل دادیم که برای مسابقات جهانی مهارت در سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شود گفت: با این حال نیاز به قوانین و مشوق‌هایی داریم که بنگاه‌های اقتصادی را پای کار بیاورد و زیرساخت‌های توسعه آموزش‌های مهارتی فراهم شود.


مصطفی اذرکیش- فنی و حرفه‌ای - مدیرکل دفتر کاردانش

به گزارش تيتربرتر، مصطفی آذرکیش در پاسخ به این پرسش که پل ارتباطی سازمان فنی و حرفه‌ای و آموزش و پرورش در اعزام افراد به مسابقات جهانی مهارت چیست؟ گفت: پل ارتباطی ما در شاخه کاردانش است. در حال حاضر  ۶۵ درصد استانداردهای مهارتی ما برگرفته از استانداردهای سازمان فنی و حرفه‌ای است.

وی افزود: در مسابقات جهانی مهارت افراد زیر ۲۱ سال شرکت می‌کنند که برخی از آنها کارآموزان سازمان فنی و حرفه‌ای، برخی دانشجویان فنی و برخی دیگر می‌توانند دانش آموزان ما باشند.

مدیرکل دفتر آموزش های کاردانش وزارت آموزش و پرورش درباره چرایی رنگ و بوی جدی نداشتن مسابقات جهانی مهارت برای آموزش و پرورش اظهار کرد: شورای عالی مهارت تشکیل شده و یکی از اهداف آن کاهش فاصله سطح استاندارد نیروی کار کشور با استانداردهای جهانی است که لازمه آن ارتباط تنگاتنگ با بخش صنعت است.

آذرکیش ادامه داد: اخیرا با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کارگروهی را تشکیل دادیم که برای مسابقات جهانی مهارت در سال ۲۰۲۱برنامه ریزی شود. با این حال نیاز به قوانین و مشوق هایی داریم که بنگاه‌های اقتصادی را پای کار بیاورد و زیرساخت‌های توسعه آموزش‌های مهارتی فراهم شود.

وی افزود: دغدغه دیگر رفع بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است، نیاز داریم در مجلس و دولت که اکنون با توجه به اراده خوبی که در حال شکل گیری است قوانینی وضع شود تا بهای بیشتری به فارغ التحصیلان فنی و کاردانش داده شود.

به گزارش تيتربرتر، محمدامین سازگار نژاد، مشاورعالی وزیر کار و رئیس سابق سازمان فنی و حرفه‌ای نیز با بیان اینکه از هر زوایه‌ای بنگریم روزبروز بر اهمیت مهارت افزوده می‌شود گفت: امروز مفهوم کار تغییر کرده است، قبلا رویکرد حاکم بر کار، سنتی بود اما اکنون تحت تاثیر تکنولوژی‌های جدید متحول شده است.

وی افزود: هرچه قدر کار پیچیده می‌شود انتقال مهارت به نیروی انسانی نیز پیچیده‌تر می‌شود. مسابقات جهانی مهارت فرصتی است که به مثابه آینه به آن بنگریم تا ببینیم نقاط ضعف و قوت ما کجاست.

مشاور عالی وزیر کار درباره علت تعداد پایین شرکت کنندگان ایرانی در مسابقات جهانی مهارت گفت: اساسا در بحث آموزش و به تبع آن آموزش مهارتی در کشور با چالش اساسی مواجهیم. آموزش به شدت دولتی است. نقش صنعت در پشتیبانی از مهارت و همچنین بخش خصوصی با تسهیلگری بخش دولتی در کشورهای شرکت کننده مسابقات جهانی مشهود است. آنجا پل ارتباط بین آموزش، صنعت و بازار مستحکم است.

سازگار نژاد با بیان اینکه مهارت دو عنصر سرعت و دقت را برای ما به ارمغان می آورد اظهار کرد: در کشورهای دیگر صنایع، پشتیبان آموزش هستند و تاروپود آموزش و صنعت در هم تنیده‌اند و در سطح کلان حائز اهمیت است. در همان مسابقات جهانی مهارت رئیس جمهور روسیه حمایت‌های خوبی داشت. با وجود همه اشکالات، باید از افراد اعزامی که در این مسابقات افتخار آفریدند و مدال کسب کردند تقدیر و قدردانی کنیم.

مشاورعالی وزیر کار با بیان اینکه اگر مالکیت معنوی مهارت‌آموزی قوی‌تر شود و قرائت مشترکی از مهارت و نقش آن در رشد، توسعه و رقابت‌پذیری داشته باشیم وضعیت بهتر می‌شود گفت: فاصله ما با دنیا زیاد است، اما قطعا استعداد رشد داریم. با جامعه‌ای فربه و دولتی کم بودجه روبروییم، باید تقسیم کاری با جامعه یعنی خانواده‌ها، بخش خصوصی و.... داشته باشیم. به دلیل فقدان امکانات دولتی و کمبود مشارکت بنگاه‌ها و بخش خصوصی نمی‌توانیم پیشرفت کنیم.

به گزارش تيتربرتر، علی زرافشان، معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه آموزش مهارت از مسائل جدی همه کشورهاست گفت‌: مسابقات ملی مهارت نشان دهنده عزم جهانی برای توجه به موضوع مهارت است.

وی با اشاره به رشد اقتصادی کشورها که در گروی آموزش‌های مهارتی است گفت‌: آموزش و پرورش، وزارت کار و سازمان فنی و حرفه‌ای به نوعی سامان دهنده هرم اشتغال هستند. بیکاری فارغ التحصیلان ناشی از عدم توجه به هرم جمعیتی است.

وی افزود: از دو منظر می‌توان به مسابقات ملی مهارت نگریست؛ نخست نفس و ماهیت خود مسابقه به سبب ارتقاء، اصلاح و شناسایی استعدادهای برتر است. منظر دوم، دستاوردها، پیامدها و تاثیر این مسابقات بر آموزش مهارت در کشورهای شرکت کننده است. این مسابقات جهت گیری‌های مشخصی برای کشورها دارند.

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامه ششم توسعه و تاکید آن برای رسیدن آموزش و پرورش به آمار ۵۰ درصدی ثبت نام و تحصیل در دوره فنی و حرفه‌ای در دوره متوسطه گفت: این آمار اکنون حدود ۳۶ درصد است. یک اشکال کار هم این است که دستگاه‌های ذیربط در حوزه مهارت، انسجام، سیاست‌گذاری و هماهنگی‌شان کامل نیست. البته یکی دو اتفاق خوب رخ داده که شکل گیری نظام جامع مهارت از آن جمله است.

وی با بیان اینکه آمادگی دانش‌آموزان در آموزش و پرورش و شرکت آنها در مسابقات جهانی مستلزم برگزاری مسابقات ملی و شناسایی افراد برتر است گفت: هرساله چهارنوع المپیاد علمی، عملی و جشنواره هایی در شاخه کاردانش و فنی و حرفه‌ای برای دانش آموزان برگزار می‌شود.

وی توضیحی درباره عدم اعزام کارشناسان و مدیران حوزه آموزش مهارتی به مسابقات جهانی نیز گفت: برای سفرهای خارجی مکانیزمی وجود دارد و یک کارگروهی تشخیص میدهند چه کسی برود و برایشان پذیرفته نیست که دستاورد حضور دو مدیر در مسابقه جهانی مهارت چیست، امسال هیچ کدام از مدیران نتوانستند بروند، حالا تصور کنید ۶۳ کارشناس قرار باشند به مسابقات اعزام شوند.

زرافشان به مسابقات جهانی مهارت در سال ۲۰۲۱ اشاره کرد و گفت: نیاز به هم افزایی در بخش آموزش‌های مهارتی داریم. خوشبختانه برای مسابقات ۲۰۲۱ کارگروهی شکل گرفته و چهار دستگاه متولی عضو آن هستند که باید کار را از حالا شروع کنند.

به گزارش تيتربرتر، پارسا یوسفی، مدال آور مسابقات جهانی مهارت ۲۰۱۹ نیز در واکنش به این جمله که ای کاش نگاه به مهارت آموزی به اندازه یک رشته ورزشی کم اهمیت باشد گفت: کاش این حرکت از مدارس شروع شود.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر افزود: دولت‌ها در کنار شرکت‌های صنعتی بزرگ از مهارت آموزی حمایت می‌کنند و به این باور رسیده‌اند که باید به نخبگان مهارتی توجه کرد. متاسفانه یکی از ابتدایی‌ترین مشکلات ما این است که ما را به عنوان نخبه در بنیاد ملی نخبگان به رسمیت نمی شناسند. ما ایده‌هایی داریم که می‌توانیم چرخ های کارآفرینی را بچرخانیم. امیدوارم این باور در کشور ما نیز ایجاد شود.