شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ ۰۹:۴۸

سوالات این دوره متفاوت بود/المپیاد جهانی، رنکینگ کشورها را قبول ندارد

برخی از اعضای تیم ملی المپیاد نجوم و اختر فیزیک ایران می‌گویند دلیل افت رتبه ایران نسبت به سال گذشته، متفاوت بودن سوالات امسال نسبت به دوره‌های قبلی، شرایط بد برگزاری آزمون در مجارستان و عملکرد باشگاه دانش‌پژوهان جوان بوده است. این در حالی است که مسئول کمیته نجوم و اخترفیزیک باشگاه دانش‌پژوهان جوان می‌گوید: هیچ قانونی وجود ندارد که مشخص کند کشورها چه طور طبقه‌بندی شوند. می‌توان فرمولی برای طبقه‌بندی کشورها ساخت که ایران به جای رتبه یازده رتبه دیگری را کسب کند.


سیزدهمین دوره المپیاد نجوم

به گزارش تيتربرتر، سیزدهمین المپیاد نجوم و اخترفیزیک از تاریخ ۱۱ تا ۱۹ مرداد ماه سال جاری در شهر Keszthely مجارستان برگزار شد. ایران مثل سال گذشته دو تیم الف و ب به این مسابقات اعزام کرد که در نهایت هفت مدال نقره و سه برنز برای کشور به ارمغان آوردند. نتیجه‌ای که یکی از اعضای تیم می‌گوید بدترین نتیجه ایران در تاریخ المپیاد نجوم بوده است.

این دانش‌پژوه ، می‌گوید: در طول ۱۲ سال گذشته، ایران در المپیاد جهانی نجوم جزو سه کشور برتر بوده و همیشه در نتایج آن مدال طلا وجود داشته، اما امسال اولین سالی بود که هیچ طلایی نداشت و رتبه یازدهم را به دست آورد.

از تغییر رییس کمیته نجوم و اخترفیزیک تا برگزاری کلاس‌ها با یک ماه تاخیر

وی یکی از مشکلات تیم المپیاد نجوم را تغییر مسئول کمیته می‌داند و می‌گوید: امسال یکی از مشکلات این بود که رییس کمیته را تغییر دادند. تغییر رییس کمیته باعث شد که مشکلاتی به وجود بیاید. مثلا ما چهار پنج ماه کلاس نداشتیم و بعد که کلاس‌ها، شروع شد، استادان خیلی با رییس کمیته جدید آشنایی نداشتند. ما حدود دو ماه کلاس داشتیم و بعد مشکلاتی برای ثبت‌نام پیش آمد، مثلا حضور تیم "ب" در المپیاد جهانی، نزدیک به یک هفته قبل از شروع المپیاد قطعی شد.

این دانش‌پژوه درباره تغییر رییس کمیته نجوم و اخترفیزیک می‌گوید: «باشگاه تصمیم گرفت بعد از المپیاد سال گذشته، چندین رییس کمیته را تغییر دهد و ما هم نمی‌دانیم چرا.»

این عضو تیم ملی المپیاد نجوم و اخترفیزیک با اشاره به پرواز ۱۸ ساعته‌ای که دو روز قبل از برگزاری آزمون جهانی داشتند، می‌گوید: «از تهران تا مجارستان حدود ۶ ساعت راه است؛ اما چون پرواز مستقیمی از تهران وجود ندارد، باید ابتدا به کشور دیگری برویم. باشگاه برای این که بلیت پرواز ارزان‌قیمت‌تری بخرد مسیر طولانی‌تری را انتخاب کرد و ما ۱۸ ساعت در راه بودیم. یعنی ۸ ساعت در فرودگاه قطر ماندیم؛ البته در قطر هم پرواز بهتری وجود داشت که مجبور نباشیم هشت ساعت در فرودگاه بمانیم.»

یکی دیگر از اعضای تیم ملی المپیاد نجوم و اختر فیزیک با بیان این که آزمون جهانی امسال نسبت به سال قبل خیلی متفاوت بود، گفت: «فکر می‌کردم نتیجه متفاوت باشد، ولی نه تا این میزان! به نظرم باید سر جلسه بیشتر حواسمان را جمع می‌کردیم، چون از آمادگی خوبی برخوردار بودیم.»

وی ادامه می‌دهد: «یک هفته قبل از المپیاد جهانی می‌خواستیم به رصد برویم، ولی کنسل شد. شاید اگر رصد آخر را می‌رفتیم، نتیجه تاحدودی بهتر می‌شد. آزمون رصد در شرایطی برگزار شد که رطوبت هوا خیلی زیاد بود و تلسکوپ‌ها بخار کرده بود و برگه‌ها مرطوب شده بودند. یک نفر از اعضای تیم در آزمون رصد نفر اول کل شد.»

این دارنده مدال طلای کشوری درباره برگزاری کلاس‌های آماده‌سازی المپیاد نجوم می‌گوید: «زمانی که کلاس‌ها برگزار می‌شد، منظم برگزار می‌شد؛ اما کلاس‌های ما از دی ماه شروع شد، در حالی که کلاس‌های بچه‌های المپیاد فیزیک یک ماه قبل‌تر  آغاز شده بود.»

آزمون غیراستاندارد بود/مسئولان همراه تیم، کم‌کاری نکردند

یکی دیگر از دانش‌آموزان المپیادی می‌گوید: «به علت مشکلاتی که باشگاه دانش‌پژوهان جوان دارد، کلاس‌هایی که امسال برای ما برگزار شد کلاس‌های خیلی خوبی نبود. مثلا برخی کلاس‌های دوره تیم (دوره‌ای که پس از آن تیم "الف" و "ب" مسابقات مشخص می‌شود) کاملا بی‌ربط به مباحثی بود که در المپیاد جهانی قرار بود از آن‌ها سوال بیاید. آزمون‌هایی که از ما می‌گرفتند کاملا بی‌ربط بود و سنجش آن آزمون‌ها هم متفاوت با آزمون جهانی بود، ولی با همه‌ این تفاسیر من و دوستانم آمادگی خیلی خوبی برای آزمون جهانی داشتیم. مشکل دیگری هم که وجود داشت، این بود که ما در مجارستان مشکل غذایی داشتیم و من به شخصه مریض شدم؛ علاوه بر آن، از آن‌جایی که مجارستان کشوری است که پایه‌ قوی‌ای در المپیاد نجوم ندارد، آزمون آن خیلی غیراستاندارد برگزار شد.»

این دانش‌پژوه با تاکید بر این که مسئولانی که همراه ما آمده بودند، اصلا کم‌کاری نکردند، گفت: ما اصلا مشکل ترجمه و یا کم‌کاری مسئولانی که با ما آمده بودند را نداشتیم. ترجمه سوالات بر عهده اعضای کمیته نجوم و اخترفیزیک است و فکر کنم اولین سالی بود که ترجمه سوالات هیچ اشکالی نداشت. هر سال ایرادات ریزی در ترجمه وجود داشت که باعث می‌شد بعضی از بچه‌ها در حل سوالات دچار مشکل شوند، اما امسال هیچ ایرادی وجود نداشت؛ یعنی آقای میرترابی همه‌ تلاش خود را کردند. در المپیاد جهانی، سه آزمون تئوری، تحلیل داده و رصد برگزار می‌شود. آزمون تئوری خوب بود، ولی آزمون تحلیل داده و رصد، فوق‌العاده نامرتبط بود. در کل این چند سال چنین آزمون تحلیل داده‌ای نداشتیم. شرایط برگزاری آزمون رصد هم خوب نبود. من در آزمون رصد آن قدر تلسکوپم بخار کرده بود که نمی‌توانستم چیزی را ببینم.»

وی درباره شرایط برگزاری آزمون رصد گفت: «خانمی که از مجارستان پیش بچه‌ها ایستاده بود، انگلیسی نمی‌فهمید که من به او بگویم تلسکوپ را تمیز کند. کشورهای دیگر هم این مشکل را داشتند، ولی به آن‌ها ضرری نرسید، چون خیلی هم آماده نبودند. فکر می‌کنم تعدادی از کشورها تا حدودی می‌دانستند که شرایط محیطی در مجارستان چگونه است و به همین دلیل هم پیش از المپیاد جهانی یک اردوی مشترک با مجارستان برگزار کردند. البته عمده‌ترین مشکل ما، استاندارد نبودن سوالات مجارستان بود.»

این عضو تیم ملی المپیاد نجوم با اشاره به تغییر رییس کمیته نجوم، گفت: «امسال رییس کمیته نجوم تغییر کرد و همان موقع بسیاری از افرادی که در المپیاد نجوم صاحب‌نام هستند، پشت میرترابی، رییس کمیته نجوم و اختر فیزیک باشگاه دانش‌پژوهان جوان را خالی کردند. خود رییس کمیته هم بعد از مدتی دوری به فضای المپیاد نجوم برگشتند و شاید خیلی در جریان کار نبودند. بعد از مدتی ما دیدیم که میرترابی خیلی تلاش می‌کنند تا اردوها را سامان دهند، اما شرایط این اجازه را نمی‌داد و باشگاه هم از وی خیلی حمایت نمی‌کرد.»

دانش‌آموزان برای المپیاد جهانی انگیزه ندارند

این دارنده مدال طلای کشوری المپیاد نجوم درباره بی‌انگیزگی دانش‌آموزان نسبت به المپیاد جهانی می‌گوید: «به طور کلی سطح المپیاد جهانی خیلی پایین‌تر از المپیاد کشوری است. سطح سوالات المپیاد جهانی بین سوالات مرحله یک و مرحله دو کشوری است. بچه‌ها در ایران، برخلاف دانش‌آموزان بقیه کشورها، خیلی بیشتر از این حد برای المپیاد جهانی درس می‌خوانند. یکی از بچه‌های خارجی می‌گفت یک سال است که به کمک اینترنت برای المپیاد درس می‌خواند، در حالی که ما در ایران کلاس‌های فشرده داریم و رقابت سنگینی برای مدال‌های کشوری در جریان است. بچه‌ها با سطح خوبی از آمادگی مدال‌های طلای کشوری خود را می‌گیرند؛ اما در این یک سالی که به المپیاد جهانی منتهی می‌شود، باشگاه حمایت چندانی از بچه‌ها نمی‌کند. کلاس‌های خوبی برگزار نمی‌شود و بچه‌ها بی‌انگیزه می‌شوند. بچه‌ها برای طلای کشوری خیلی انگیزه دارند؛ چرا که آن‌ها را از کنکور معاف می‌کند، اما المپیاد جهانی هیچ تاثیری در هیچ کجای زندگی ندارد. ما از معلم‌های مدال‌دار سال‌های قبل می‌پرسیدیم که این مدال‌های جهانی در اپلای تاثیرگذار است یا خیر و آن‌ها می‌گفتند که نه، اصلا تاثیری ندارد. بچه‌ها نسبت به المپیاد جهانی بی‌انگیزه‌اند.»

این فرد با تاکید دوباره بر تغییر کردن سبک سوالات نسبت به دوزاده دوره پیشین المپیاد نجوم، گفت: «کلا در سال‌های قبل چنین آزمون تحلیل داده‌ای وجود نداشت و سوالات تئوری هم بسیار حفظی بود. مجارستانی‌ها ۸۸ تلسکوپ خریده بودند، ولی افرادی که کار با تلسکوپ را بدانند، نداشتند. علاوه بر آن، کشوری که ما در آن آزمون دادیم، در نیکره شمالی قرار داشت و بنا بر تجربه سال‌های گذشته غیرمنطقی بود که در بخشی از سوالات رصد، از آسمان نیمکره جنوبی به ما سوال بدهند؛ اما امسال از سه تا سوال آسمان‌نما یک سوال از آسمان نیمکره جنوبی آمد که ما برای آن آمادگی نداشتیم.»

یکی دیگر از اعضای تیم ملی المپیاد نجوم و اخترفیزیک ایران می‌گوید کلاس‌هایشان نامنظم برگزار شده و چون مسئول کمیته نجوم تغییر پیدا کرده بود، کلاس‌ها با یک ماه تاخیر آغاز شده است. این دانش‌پژوه می‌گوید: «به ما گفتند آذرماه، کلاس‌های دوره تیم شروع می‌شود و بعد همان موقع گفتند که مسئول کمیته تغییر پیدا کرده است. آقای خاکیان تا آذر ماه هم مسئول کمیته بودند، البته قرار بود این تغییر زودتر اتفاق بیفتد؛ ولی چون می‌خواستند دوره‌های جهانی قبلی تمام شود، آذر ماه از این سمت کنار رفتند.»

از وی درباره دلیل تفاوت نتیجه امسال تیم ملی المپیاد نجوم نسبت به سال‌های قبل می‌پرسم و او پاسخ می‌دهد: «به نظر من، حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد این تفاوت نتیجه به بچه‌ها ربط داشت، ولی برخی برنامه‌ها قرار بود انجام شود که نشد. مثلا ما در دوره تابستانه سه اردوی آموزشی رصد رفتیم، ولی در کل یک سال منتهی به آزمون جهانی فقط دو رصد رفتیم.»

این عضو تیم ملی المپیاد نجوم و اخترفیزیک با بیان این که یک سری ناسازگاری‌هایی بعد از تغییر کمیته ایجاد شد که بچه‌ها را در خود درگیر کرد، گفت: «علاوه بر آن، سطح سوالات جهانی امسال مقداری متفاوت بود. مشکلات دیگری هم وجود داشت؛ مثلا استادان به ما گفته بودند آسمان نیمکره شمالی را بلد باشید، چون کشورهایی که در محدوده نیمکره شمالی قرار دارند، معمولا از نیمکره جنوبی سوال نمی‌دهند؛ اما این طور نشد و مجارستان با وجود این که در نیمکره شمالی است، از آسمان نیم‌کره جنوبی سوال داد.»

این دانش‌پژوه،  کیفیت برگزاری آزمون رصد در مجارستان را بد توصیف کرد و افزود: «قرار بود دوره آمادگی برای آزمون جهانی از بهمن ماه شروع شود و به صورت موازی با دوره تیم پیش برود؛ ولی این اتفاق نیفتاد و گفتند که اول باید تیم "الف" و "ب" مشخص شود و بعد برای جهانی کار کنیم. عملا شروع این دوره به اردیبهشت موکول شد.»

خوابگاه دانش‌پژوهان جوان اینترنت ندارد

این دانش پژوه درباره تجربه خود از اقامت در خوابگاه می‌گوید: «اینترنت در خوابگاه باشگاه وجود ندارد و می‌گفتند اگر اینترنت وصل کنیم، ممکن است از سوی بچه‌ها مشکلی ایجاد شود، مثلا بچه‌ها کاری کنند که صلاح نباشد یا مشکلی امنیتی به وجود بیاید. نزدیک شروع دوره جهانی، تیم حراست خوابگاه تغییر کرد و ما خیلی اذیت شدیم؛ مثلا قرار بود از سفارت برای بچه‌ها بسته پستی بیاید، ولی نگهبان‌ها می‌گفتند که ما قبول نمی‌کنیم و به شما زنگ هم نمی‌زنیم یا مثلا اگر مساله‌ای پیش می‌آمد و ما مجبور بودیم در ساعات خاصی بیرون برویم، اجازه نمی‌دادند.

وی با بیان این که اگر بخواهیم نتیجه بهتری داشته باشیم، باید فرصت چند بار شرکت کردن در آزمون جهانی را به بچه‌ها بدهند، گفت: «برخی از اعضای تیم‌های خارجی برای سومین بار در المپیاد جهانی شرکت می‌کردند. بچه‌ها بیشتر نگران دوره کشوری هستند، چون این مدال طلای دوره کشوری است که برای بچه‌ها معافیت از کنکور را به دنبال دارد.»

عضو دیگر تیم ملی المپیاد نجوم و اخترفیزیک می‌گوید اصلا پیش‌بینی نمی‌کرده که نتیجه با سال‌های گذشته متفاوت باشد. این دانش‌پژوه ادامه می‌دهد: «من فکر می‌کردم ما آمادگی این را داریم که ۱۰ تا طلا داشته باشیم؛ چرا که آزمون‌های سال‌های قبل را حل کردیم و نتایج را با پاسخنامه‌های المپیاد جهانی چک می‌کردیم و می‌دیدیم که اکثرا مدال طلا می‌آوردیم. من هنوز این نتیجه را باور نمی‌کنم.»

هنگام آزمون رصد لنز تلسکوپ‌ها بخار کرده بود

وی با بیان این که شرایط برگزاری آزمون خوب نبود و شاید این یکی از دلایل افت رتبه باشد، گفت: «در آزمون رصد،  تلسکوپ‌های بچه‌ها به دلیل رطوبت هوا بخار کرده بود و سشوار برای خشک کردن آن‌ها نبود. علاوه بر آن، در  سال ۲۰۱۸ به ۲۶ نفر مدال طلا دادند، ولی امسال فقط به ۱۷ نفر مدال طلا دادند. اگر امسال نیز به تعداد سال گذشته توزیع مدال طلا انجام می‌شد، شاید من و سه چهار نفر دیگر نیز طلا می‌گرفتیم. توزیع مدال‌های طلا را فاصله امتیاز شرکت‌کنندگان مشخص می‌کند. جایی که فاصله ایجاد شود، طلا و نقره از آن‌جا مشخص می‌شود؛ امسال فاصله امتیاز بین نفر ۱۷ و ۱۸ و نفرات ۲۷ و ۲۸ بود، البته اگر می‌خواستند می‌توانستند بین ۲۷ و ۲۸ را محل برش درنظر بگیرند و به تعداد بیشتری مدال طلا بدهند.»

این دانش‌پژوه با اشاره به باشگاه دانش‌پژوهان جوان گفت: به نظرم باشگاه هم امسال بی‌نظم بود. مسئول کمیته ما خیلی ناگهانی تغییر کرد. هنگام شروع کلاس‌های دوره تیم به ما اعلام شد که مسئول کمیته تغییر پیدا کرده است. با توجه به این موضوع،  کلاس‌های ما با تاخیر و از دی‌ماه شروع شد و برخی از جلسات رصد هم به این دلیل که استادان همراهی نمی‌کردند و یا آب‌وهوا بد بود، کنسل می‌شد. فکر می‌کنم سال گذشته کلاس‌ها از آبان یا آذر شروع شد. امسال، کلاس‌های آمادگی برای دوره جهانی نیز بعد از امتحانات نهایی یعنی نزدیک تیرماه شروع شد.»

نتیجه امسال المپیاد نجوم و اخترفیزیک خیلی با سال‌های دیگر متفاوت نیست

در حالی که برخی از اعضای تیم ملی المپیاد نجوم و اختر فیزیک افت نتایج تیم ملی المپیاد نجوم و اخترفیزیک را در سیزدهمین دور جهانی این مسابقات پذیرفته‌اند، مسئول کمیته نجوم و اخترفیزیک می‌گوید نتیجه امسال المپیاد نجوم و اخترفیزیک خیلی با سال‌های دیگر متفاوت نیست و بستگی به این دارد که مردم چه طور حساب می‌کنند.

دکتر محمدتقی میرترابی، مسئول کمیته نجوم و اخترفیزیک ، با بیان این که قانونا، المپیاد جهانی رنکینگ‌ کشورها را قبول ندارد، گفت: در سال‌های ابتدایی‌ای که المپیاد، بنیان‌گذاری شد؛ قانونی برای طبقه‌بندی کشورها وجود داشت و مشخص می‌کرد چه کشوری اول است و چه کشوری دوم. در سال دوم این قانون رد شد. بنای المپیاد بر این است که یک مسابقه فردی بین دانش‌آموزی باشد. در گروه بین‌المللی‌ای که نمایندگان کشورها حضور دارند و اسم آن برد بین‌المللی المپیاد است، تصمیم بر این است که المپیاد رقابت بین ملت‌ها را تشویق نکند.

میرترابی ادامه داد: علم جهانی است و به مرزهای جغرافیایی بستگی ندارد. بنابراین یک دانشمند یک فرد جهانی به حساب می‌آید. هیچ قانونی وجود ندارد که مشخص کند کشورها چه طور طبقه‌بندی شوند؛ اما چون برخی کشورها خیلی به طبقه‌بندی کردن علاقه‌مندند و برایشان مهم است که از کدام کشورها بالاترند، قانون‌هایی برای خودشان مشخص کرده‌اند که اصلا رسمیت ندارد. هرکسی آن قانون را طوری توصیف می‌کند و روش محاسبه را می‌سازد که خودش بالاتر باشد. در سال‌های گذشته که من مسئول کمیته بودم، دوستان ما طوری این فرمول را می‌ساختند که رتبه ما بهتر شود و کسانی که با ما مخالف بودند، طوری این فرمول را می‌ساختند که رتبه ما بدتر شود.

مسئول کمیته نجوم و اخترفیزیک در پاسخ به سوالی درباره این که گفته می‌شود ایران رتبه یازدهم را در سیزدهمین دوره المپیاد جهانی نجوم  و اخترفیزیک کسب کرده، گفت: باید ببینیم چه طور این رتبه ۱۱ را حساب کرده‌اند. این فرمول رسمیت ندارد. من می‌توانم فرمولی داشته باشم که رتبه ایران خیلی بهتر شود. مثلا به جای این که بگوییم تعداد مدال‌های طلا مهم است، بگوییم به نوع مدال‌ها امتیاز می‌دهیم؛ مثلا طلا سه امتیاز دارد، نقره دو امتیاز و برنز نیز یک امتیاز دارد. اگر این گونه حساب کنیم، نتیجه ما خیلی هم بد نبوده؛ زیرا دارای هفت مدال نقره بودیم. می‌شود فرمول‌های دیگری ساخت که نتیجه بهتر از این شود، اما هیچ‌کدام رسمیت ندارد. المپیاد مثل مسابقات ورزشی نیست که فرمولی به تصویب رسیده باشد و همه با آن موافق باشند. معمولا این طور است که مجریان داخلی المپیاد چون علاقه‌مندند که کار خود را خوب جلوه دهند، فرمول را طوری می‌سازند که رتبه ایران خوب شود و آن‌هایی که منتقدند، فرمول را طوری می‌سازند که رتبه ایران خوب نشود.

المپیاد جهانی کشورها را به رتبه‌بندی تشویق نمی‌کند

میرترابی در پاسخ به سوالی درباره این‌که با توجه به صحبت‌های وی رتبه اول ایران در سال گذشته نیز بی‌اعتبار می‌شود، گفت: نمی‌دانم. شما باید نتایج مدال‌های کل کشورها را بررسی کنید و بعد برمبنای فرمول‌های مختلف آن را طبقه‌بندی کنید. المپیاد جهانی اصلا این را تشویق نمی‌کند، چون علم با ورزش متفاوت است. علم کاملا موضوعی جهانی است و اصلا رنگ‌ولعاب منطقه‌ای نمی‌گیرد و هیچکس حق ندارد بنا بر ملیت خود، خود را صاحب علمی بداند. در واقع وظیفه یک دانشمند این است که علم را بی‌دریغ بین همه انسان‌ها منتشر کند و حق ندارد بگوید این علم ایرانی است یا آن علم آمریکایی. ما اصلا چنین چیزی را تشویق نمی‌کنیم.

وی درباره سیزدهمین دوره المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک که در مجارستان برگزار شد، گفت: امسال دو اتفاق افتاد که تا حدودی به ضرر ما بود؛ اتفاق اول این بود که کشور برگزارکننده که مسئول طراحی سوالات است، تصمیم گرفته بود که سوالاتی توصیفی را وارد آزمون کند. روال کار المپیاد همیشه این طور بوده که تحلیلی باشد و رنگ و لعاب ریاضی داشته باشد. دانش‌آموزان هم برای آمادگی در آزمون مساله حل می‌کنند، در حالی که امسال سوالاتی از تاریخ نجوم آمده بود و بچه‌های ما خیلی با سوالات حفظی خوب نیستند و تصور می‌کنند درس حفظی برای آدم درس‌نخوان است. بچه‌های تیم المپیاد نجوم و اخترفیزیک اصلا نتوانستند این سوالات را جواب دهند.

وی افزود: امسال مشکل دیگری نیز وجود داشت که گویا در کمیته قبلی تصویب شده بود و آن این بود که روش محاسبه مدال‌ها تغییر پیدا کرده بود؛ یعنی فرمول‌های قبلی محاسبه مدال را تغییر دادند. به هر حال کشور برگزارکننده چون از دانشمندان خود برای طراحی سوال استفاده می‌کند، معمولا این دانشمندان در یک بخشی از نجوم متخصص هستند و در بخش‌های دیگر نیستند. ممکن است در بخش‌هایی که متخصصند، سوالات خاصی طراحی کنند.

میرترابی در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال ما امسال شاید تلاش کنیم که به بچه‌ها تاریخ نجوم نیز یاد بدهیم، اما این کار دشواری است؛ زیرا این بچه‌ها از مطالب حفظی خوششان نمی‌آید.

به گزارش تيتربرتر، تیم ملی المپیاد نجوم و اخترفیزیک ایران در دوازدهمین دوره المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک رتبه اول را در جهان کسب کرده بود. دستاورد دوره قبلی المپیاد نجوم و اخترفیزیک برای کشورمان ۶ مدال طلا و چهار نقره بود. نتیجه‌ای که به گفته رییس باشگاه دانش‌پژوهان جوان یکی از بهترین نتایج تاریخ باشگاه دانش‌پژوهان بوده است. با توجه به گفته‌های اعضای تیم ملی المپیاد نجوم، نمی‌توان مقصر اصلی افت رتبه ایران در سیزدهمین دوره المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک را صرفا باشگاه دانش‌پژوهان جوان دانست، اما این باشگاه با وجود این که در چند سال اخیر از مشکلات مالی شکایت داشته، می‌توانست در هموار کردن مسیر موفقیت تیم‌های المپیاد ایرانی قدم‌های موثرتری بردارد. معاون باشگاه دانش‌پژوهان جوان در گفت‌وگویی که پیشتر با ایسنا داشت، درباره مشکلات مالی باشگاه گفته بود: «مصوبه استقلال باشگاه دانش‌پژوهان از وزارت آموزش و پرورش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی شهریور و مهر ماه سال ۱۳۹۷ تصویب شده، ولی هنوز به ما ابلاغ نشده است. ما تا زمانی که به سبک گذشته بازنگردیم، نمی‌توانیم تضمینی برای نبود مشکلات مالی داشته باشیم.» به نظر می‌رسد مواردی مانند برگزاری منظم کلاس‌ها و اردوهای رصد، تهیه اینترنت برای خوابگاه دانش‌پژوهان و ... احتمالا از آن دسته مواردی نیستند که به دلیل وابسته بودن باشگاه به آموزش‌وپرورش محقق نشدند. با این حال امید می‌رود امسال با تصمیم‌گیری‌ مسئولان باشگاه دانش‌پژوهان جوان، مشکلات دانش‌آموزان المپیادی که بارها در ایسنا به آن‌ها پرداخته شده، کمتر شود و دانش‌پژوهان ایرانی مسیر موفقیت را آسان‌تر طی کنند.