چهارشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ ۰۸:۱۹

صف خرید مردم در بورس برای سهام شرکتهای بدهکار!

صف خرید مردم در بورس برای سهام شرکتهای بدهکار!
محمد حسین ادیب از پژوهشگران ریسک بازار طی یادداشتی به تحلیل وضعیت بازار بورس و سرمایه پرداخت و نوشت: در هفته گذشته ارزش سهام ٢٤٤ شرکت بورس و فرابورس افزایش یافت .

٢٤٤ شرکتی که ارزش سهام آنها افزایش یافت ٤١ هزار میلیارد تومان به بانکها و ٤٦ هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی بدهی دارند بر روی هم ٢٤٤ شرکت ٨٧ هزار میلیارد تومان بدهی دارند .

دولت در سال جاری به ٤ میلیون و ٤٠٠ هزار نفر شاغل و بازنشسته حقوق می دهد که جمع حقوق پرداختی ١٨٠ هزار میلیارد تومان است .

بدهی ٢٤٤ شرکتی که مورد اقبال بخش خصوصی ایران واقع شده و سهام آنها در هفته گذشته خریداری شده معادل نصف حقوق سالانه دریافتی شاغلین و بازنشسته های دولتی بدهی دارند.

 حقوق پرسنل شاغل و بازنشسته دولت دو برابر بدهی ٢٤٤ شرکتی است که مردم برای خرید سهام آنها صف کشیده اند!؟

مردم برای خرید بدهکار ترین شرکتهای بورسی صف خرید ایجاد کرده اند .

البته شاید این به روحیه خیر خواهی عده ای ارتباط دارد و این عده تصور می کنند پرداخت بدهی ، بدهکار ترین شرکتهای ایرانی وظیفه ملی است .

البته این رفتار در ایران سابقه دارد ، بالغ بر ٥٢ در صد سپرده های بانکی به یک میلیون و ٢٠٠ هزار سپرده گذار تعلق دارد و پنجاه در صد وام های بانکی هم به ٢٠٠ شرکت بزرگ پرداخت شده که به اظهار سیف رئیس قبلی بانک مرکزی نه اصل آن را پرداخت می کنند و نه بهره آنها .

رئیس ماقبل دایره نظارت بانک مرکزی تعبیر شیرینی از رفتار این ٢٠٠ شرکت داشت ، در مصاحبه ای گفت اینها نه اصل وام را می دهند و نه فرع آن را و حداکثر از یک بانک وام جدید می گیرند و به بانک دیگر می دهند که حاصل جمع مثبت آن برای بانکها صفر است .

در واقع پولدار ترین مردم ایران ثروت خود را صرف خرید بدهی ٢٠٠ شرکت درب به داغون کرده اند که فقط یک کار بلدند وام بگیرند و پرداخت نکنند .

اینکه پولدار ایرانی ثروت خود را برای پرداخت بدهی ٢٠٠ شرکت بزرگ که قادر به پرداخت بدهی خود نیستند هزینه کرده گواه روحیه خیر خواهی ثروتمند ایرانی است .

حالا همین روحیه در بورس ورود کرده و دارد سهام شرکتهایی را می خرد که قادر به پرداخت بدهی خود نیستند .

فردی از  دوست اش ٢٠٠ هزار تومان طلب داشت و به دوست خود مراجعه و طلب پول اش کرد ، بدهکار گفت تو ٢٠٠ هزار تومان از من طلب داری من هم ٢٠٠ هزار تومان به تو بدهکارم ؛ این به اون در ، طلبکار قانع شد و رفت.

طلبکار فردا بازآمد و به دوست خود گفت من حرف تو را متوجه شدم و قانع شدم اما فقط نفهمیدم ٢٠٠ هزار تومان من چه شد؟

مطایبه در زبان عرب گفتاری است که گوینده مرز شوخی و جدی را مخلوط می کند.

 

بیشتر بخوانید

در بورس چه خبر است؟