پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۱۰ آبان ۱۴۰۰ ۰۸:۴۰
۳
۰
نسخه چاپی

پیش بینی بورس پس از دستور رئیسی برای ساماندهی

پیش بینی بورس پس از دستور رئیسی برای ساماندهی
شاخص کل بورس در دومین روز هفته با افت ۳۵ هزار و ۳۴۹ واحدی به عدد یک میلیون و ۳۴۰ هزار و ۳۱۹ واحد رسید.

به گزارش تیتربرتر؛ رئیس جمهور گفت: نوسانات بورس در زندگی مردم تاثیر می‌گذارد، لذا باید تدبیری اندیشید تا آرامش بر این بازار حاکم شود و مردم و سرمایه گذاران خُرد دچار نگرانی نشوند.

تحلیل بورس روز گذشته

شاخص کل بورس در دومین روز هفته افت ۳۵ هزار و ۳۴۹ واحدی را تجربه کرد و به عدد یک میلیون و ۳۴۰ هزار و ۳۱۹ واحد دست یافت و شاخص هم وزن نیز افت ۱۰ هزار و ۴۴۴ واحدی را تجربه کرده است و بر شاخص ۳۵۹ هزار و ۹۷۹ واحدی ایستاد.

اکثر نمادهای شاخص ساز بورس که عبارتند از فولاد، فملی، پارسان، وغدیر، شپدیس، کگل و تاپیکو امروز سرخ پوش بودند و نمادهای فسبزوار، فولاد، کیمیاتک، شپنا، خودرو، شبندر و فملی از پرتراکنش های امروز بودند.

فرابورس نیز امروز افت ۳۷۷.۵۸ واحدی را تجربه کرده است و بر پله ۱۹ هزار و ۲۳۱ ایستاده است و نمادهای شاخص ساز آریا، زاگرس، هرمز، صبا، شگویا، ذوب و شاوان بیشترین تاثیر را بر افت شاخص داشتند.

تصمیم رئیسی برای بورس چیسی؟

تصمیم رئیسی برای بورس چیسی؟
تصمیم رئیسی برای بورس چیسی؟

 

هرچند رئیس جمهور و معاون اقتصادی او روز گذشته از حمایت از بازار سهام صحبت کردند اما اظهارات محسن رضایی درباره تامین کسری بودجه دولت تعدادی از سهامداران را نگران‌تر کرده است.

محسن رضایی از چالش کسری بودجه سخن گفته و در عین حال از قطع کامل استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول سخن گفته است. پس از این اظهارات برخی از فعالان بازار سهام ابراز نگرانی کردند که احتمالا تنها راه موجود برای دولت تامین کسری بودجه از طریق بازار سهام است که به شکل فعالیت در بازار بدهی و فروش اوراق مشارکت خود را نشان خواهد داد. تا پیش از این نیز در هفته‌های اخیر فروش اوراق دولتی در بازار سهام چالش بزرگی را برای بورس به وجود آورد و شاخص کل بورس و سبد سهامداران به شدت متاثر شد.

با این حال رضایی گفته است: دولت برای تقویت بازار سرمایه اقدامات متعددی را پیگیری می‌کند؛ زیرساخت بازار سرمایه در حال تکمیل است، زیرا بسیاری از ابزارهای موجود مربوط به ۵۰ سال گذشته بوده و سنتی است و بازار نمی تواند انعطاف داشته باشد. از آنجا که بازار سرمایه را برای آینده اقتصاد کشور بسیار مهم می‌دانیم، اهمیت فوق العاده‌ای برای آن قائل هستیم و آن را تقویت می‌کنیم. سهامداران این بازار صبر و حوصله داشته باشند؛ آینده بورس بسیار خوب خواهد بود.

اما سخن مهمتر او درباره کسری بودجه بود که توضیح داد: بزرگترین آسیبی که در آغاز به کار دولت سیزدهم با آن روبرو شدیم، کسری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه بود که این عدد در حال حاضر به مقدار زیادی در حال رفع شدن است. اکنون استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول بدون پشتوانه به صورت کامل قطع شده و درآمدهای جدیدی تعریف شده تا از فشاری که روی مردم است کاسته شود و دولت با استفاده از جیب مردم به دنبال تامین هزینه‌های خود نباشد.

در همین حال روز گذشته رئیس جمهور نیز اظهارات مشابهی را داشت و بیان کرد: ادامه نوسانات بورس در زندگی مردم تاثیر می‌گذارد، لذا باید تدبیری اندیشید تا آرامش بر این بازار حاکم شود و مردم و سرمایه گذاران خُرد دچار نگرانی نشوند.

ابراهیم رئیسی از سخنگوی اقتصادی دولت خواست در این زمینه با مردم و سهامداران سخن بگوید تا منطق بازار بورس و چشم اندازآینده بهتر تببین شود.

مطالب مرتبط:

پیش بینی بورس در دولت سیزدهم

 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر ( یکشنبه 9 آبان) در جلسه هیات دولت با اشاره به وضع شاخص بازار بورس در روزهای اخیر گفت: ادامه نوسانات بورس در زندگی مردم تاثیر می‌گذارد، لذا باید تدبیری اندیشید تا آرامش بر این بازار حاکم شود و مردم و سرمایه گذاران خُرد دچار نگرانی نشوند.

وی از سخنگوی اقتصادی دولت آقای خاندوزی خواست در این زمینه با مردم و سهامداران سخن بگوید تا منطق بازار بورس و چشم اندازآینده بهتر تبیین شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکل کم آبی در مناطق مختلف کشور گفت: تامین آب از منابع مختلف و صرفه‌جویی همه‌جانبه در بخش‌های صنعتی و کشاورزی برای مقابله با بحران کم‌آبی ضرورت دارد و حتما باید دنبال شود.

رئیسی  افزود: دولت به لحاظ تامین بودجه لازم برای استخراج آب از منابع ژرف از این موضوع حمایت می‌کند چرا که تامین آب برای مردم جزو اولویت‌های تخصیص بودجه است.

وی ضمن تاکید به تمامی وزرا برای برگزاری نشست با نخبگان در هر یک از حوزه‌های تخصصی گفت: بهره‌گیری از دیدگاه‌های نخبگان به ویژه علما و مراجع عظام تقلید ضروری است چرا که ایشان خیرخواه مردم، مسئولان و کشور هستند و رهنمودهای مراجع عظام تقلید همواره چراغ راه مردم و مسئولان است.

ریزش بورس تا چه زمانی ادامه دارد؟

یک تحلیلگر بازار سرمایه دلیل ریزش این روزهای بازار سرمایه را وجود برخی ابهامات سر راه این بازار  پیش‌بینی کرد و گفت: احتمالا این ریزش تا نیمه آبان ماه ادامه داشته باشد و روند بازار در ماه‌های آذر و دی به مرور صعودی خواهد شد.

سعید جعفری با تاکید بر اینکه بازار سرمایه با ابهامات زیادی مواجه است، اظهار کرد: مشکل اساسی که بازار با آن مواجه است، نرخ بالای سود بهره بدون ریسک یا همان نرخ اوراق است. نرخ بهره بین بانکی نسبت به تابستان سال جاری که شرایط بازار خوب شده بود حداقل دو درصد افزایش یافته است. این عامل مهمی است. رفتار دولت که درحال انتشار اوراق و اجرای سیاست های انقباضی و جمع آوری نقدینگی است باعث شده در بازار سرمایه شاهد حضور پول‌های پارک شده نباشیم.

وی ادامه داد: همچنان هم با ابهام آینده مذاکرات مواجه هستیم و چشم انداز تورم شدید مانند دوره‌های قبل وجود ندارد. به همین دلیل فعالان بازار نمی‌دانند نرخ ارز که عامل مهمی در وضعیت سودآوری شرکت‌ها است را چند در نظر بگیرند. از سوی دیگر نگرانی در مورد اینکه دولت بخواهد در بودجه سال آینده چه تصمیمی برای حامل های انرژی بگیرد وجود دارد و این نگرانی باعث شده است شرکت های انرژی بر علی رغم اینکه ارزنده هستند مورد توجه نباشند.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به وضعیت بازارهای جهانی گفت: در آخر هفته قبل قیمت برخی کالاها از جمله ذغال سنگ و متانول در بازار جهانی افت کرده است. قرار گرفتن این اتفاقات در کنار هم باعث شده است که فشار فروش در بازار زیاد باشد و از طرف دیگر هم تقاضایی وجود نداشته باشد.

جعفری درمورد آینده بازار سرمایه در کوتاه مدت توضیح داد: برآورد من این است که فشار فروش با این شدت، نهایتا تا نیمه آبان وجود داشته باشد و هرچه به سمت اواخر آبان می‌رویم شرایط بازار بهتر شود و به مرور شاهد رشد در بازار در آذر و دی خواهیم بود. قیمت ها در بازار این روزها برای افرادی که قصد سرمایه گذاری در بازار سهام را دارند جذاب است. این اتفاق و این قیمت ها شاید هرچند سال یک بار اتفاق افتد.

وی ادامه داد: البته باید به این نکته توجه کرد که اتفاقی که سال گذشته برای بازار سرمایه افتاد اعتماد مردم را از بین برد. تبلیغات زیادی از سوی مسئولان برای سرمایه گذاری در این بازار صورت گرفت اما بازار از مرداد رها شد.

به اعتقاد او، بازگشت قیمت‌ها به سطوح تابستان سال قبل دور از دسترس است، زیرا اعتماد از بین رفته و با وعده و وعید، بسیاری از مردم اعتماد نمی‌کنند. اعتماد زمانی که از بین می‌رود که در بورس کالا قیمت ها بسیار پایین تر از قیمت آزاد است و درواقع قیمت گذاری دستوری در حوزه های مختلف اعمال می شود.

آنچه دیگران می خوانند:

نویسنده: فرحان مرادی



+ 3
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری