پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۰۸
۴
۰
نسخه چاپی

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات رئیسی کیست؟

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات رئیسی کیست؟
گمانی زنی نهایی درباره وزارت ارتباطات در دولت رئیسی به گزینه عیسی زارع پور ختم می شود.

به گزارش تیتربرتر؛ تنها گزینه ای که این روزها از گزینه اصلی به عنوان وزارت ارتباطات توسط رسانه ها برای دولت رئیسی معرفی شده عیسی زارع پور است که در ادامه به دیدگاه ها و بیوگرافی اش می پردازیم.

دیدگاه های عیسی زارع پور

دیدگاه های عیسی زارع پور
دیدگاه های عیسی زارع پور

 

عیسی زارع پور، در آخرین صحبت های خود که به عنوان رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضاییه مشغول به کار بود ، دیدگاه های خود را چنین مطرح کرده بود: به دنبال این هستیم با استفاده حداکثرى از فناورى، دسترسی مردم به خدمات قضایى در نهایت سهولت و کرامت انجام شود و آرای صادره با دقت و به شکل موثر اجرا شود.

زارع پور با بیان اینکه بانک‌هاى اطلاعاتى مختلفى را در دست داریم که مى‌توان با آن از وقوع جرایم پیشگیرى کرد، گفت: در راستای تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی، تا پایان آبان بیش از ٢٠ اقدام صورت گرفت که یکى از آن‌ها، سامانه مربوط به وکلاست و حتى تمدید پروانه وکالت از طریق این سامانه انجام مى‌شود.

وکلا مى‌توانند همه اقدامات خود را از طریق این سیستم انجام دهند و به شکل شبانه روزى است.

زارع پور با بیان اینکه ماهانه ٣٠٠ هزار مراجعه به قوه را سامان دادیم و ۵٠ استعلام را به شکل الکترونیکى از دستگاه‌هاى مختلف دریافت مى‌کنیم، افزود:در این هشت ماه بیش از نیم میلیون مراجعه به قوه‌قضاییه کمتر شده و به بیش از ٨٠٠ هزار مراجعه را سامان دادیم

زارع پور با اشاره به اینکه تا پایان سال ۹۹ اقدامات زیادى را در دست داریم، گفت:در تلاش هستیم در زمینه استعلامات الکترونیکى همه دستگاه‌ها را پای کار بیاوریم و هدف‌گذارى ما بیش از ٢٠٠ نوع استعلام است.

سامانه‌ها باعث شده حضور فیزیکى کمتر شود و در زمینه توسعه دادرسی‌هاى الکترونیکى یکى از زیرساخت‌هاى آن فراهم شده است.

 تا پایان سال ۹۹ برنامه داریم ١۵ استعلام را الکترونیکى کنیم و دو هفته قبل، ١۴٠٠ اتاق دادرسی الکترونیکى را فراهم کردیم.

بیش از ٣٠ هزار پرونده به شکل آنلاین و از طریق زیرساختى که قوه‌قضاییه آماده کرده، انجام شده است.

زارع‌پور با بیان اینکه برنامه ما این است که هر هفته پروژه‌هایى را در راستاى الکترونیکى کردن قوه‌قضاییه رونمایى کنیم، گفت:

در بسیارى از استان‌ها اعزام زندانى به صفر رسیده و تا پایان سال ۹۹ همه زندان‌ها را مجهز مى‌کنیم تا اعزام و بدرقه زندانى به صفر برسد و در استان البرز تقریبا به صفر رسیده است.

امروز درگاه ملى قوه‌قضاییه رونمایى خواهد شد و تمام آرایى که قابلیت انتشار عمومى دارند در این سامانه در اختیار مردم قرار مى‌گیرد.

براى تمام خدمات قوه‌قضاییه، فیلم آموزشی تهیه مى‌کنیم که آموزش مى‌دهد چگونه مردم از این سامانه‌ها استفاده کنند.

در بخش کارتابل یکپارچه خدمات قضایى همه اقداماتی که به شکل الکترونیکى امکان انجام آن است با یکبار ورود کردن در اختیار قرار مى‌گیرد.

زارع پور با اشاره به اینکه در سیستم گواهى عدم سوپیشینه در کمتر از ٢۴ ساعت گواهى به شکل الکترونیکى براى مردم صادر مى‌شود، افزود:

 همه خدمات در این سامانه به طور یکپارچه است و مى‌توان استعلام گرفت که فردى که ادعاى وکالت یا کارشناس می‌کند، وکیل یا کارشناس هست یا خیر.

وی یکى دیگر از سامانه‌ها، سامانه هدایت الکترونیک قضایى (سها) دانست و افزود: ما بر اساس قانون مکلفیم به مردم آموزش ساده طرح دعوی بدهیم، در این سامانه در هزار مورد از دعاوى پرتکرار براى طرح دعوی، آموزش لحاظ شده است و تا پایان سال تمامى دعاوى پرتکرار براى مردم قابل اطلاع رسانی است.

 این سامانه، راهنماى کاملا جامع از طرف قوه‌قضاییه براى مردم است و یکى از کارهاى مهم است که مى‌تواند باعث تسهیل دسترسی مردم به عدالت شود.

برنامه ما این است که نسخه تلفن همراه خدمات قوه‌قضاییه را در هفته آینده رونمایى کنیم و هفته بعد از آن احراز هویت از راه دور را راه اندازى کرده تا کسانى که ثنا ندارند بتوانند از خدمات قوه‌قضاییه استفاده کنند.

با توجه به اینکه یکى دیگر از محور‌ها در حوزه توسعه دادرسی‌هاى الکترونیکى برگزارى بیش از ٣٠ هزار جلسه به این شکل بوده است، تصریح کرد: در فروردین ماه بیش از ۵٠ جلسه در این خصوص برگزار و در ١٢ استان به شکل پایلوت انجام شده است. تا پایان سال این زیرساخت را به سراسر کشور توسعه مى دهیم تا مردم بتوانند از محل کار یا منزل در جلسات رسیدگى حضور داشته باشند.

تا پایان سال ۹۹ سامانه شناسایی و توقیف اموال محکوم علیه را راه‌اندازى خواهیم کرد و این یک اقدام بسیار تحولى در قوه است که باعث مى‎شود پرونده هاى اجراى احکام به سرعت اجرا شود.

وی درباره اینکه سامانه‌هایى تا پایان سال ۹۹ براى تسهیل دسترسى مردم به عدالت رونمایى خواهد شد، افزود: ارتباط تصویرى زندانى با بیرون از زندان ملاحظات زیادى دارد که اقدامات لازم در حال انجام است و زیرساخت‌هاى آن وجود دارد.

اقدامات زیادى در زمینه کندى و توقیف سامانه‌ها انجام شده است و بخشى از آن بخاطر تجهیزات است و به مرور تجهیزات فناورى اطلاعات قوه‌قضاییه را بازسازى مى‌کنیم.

اقدامات زیادى را در دست اجرا داریم و در ابتدا شیفت‌هاى کارى شبانه روزى را راه اندازى کردیم تا اگر قطعى اتفاق بیفتد از طریق همکاران کشف و رفع شود. تا رسیدن به یک وضعیت پایدار صددرصدى راه میان مدتى را در پیش داریم و قول مى‌دهم تا پایان سال قطعى‌ها رفع شود.

برنامه ما این است براى سرعت بخشیدن به رسیدگى‌ها به بیش از ۵٠ سازمان وصل شویم و زمانى که به سمت تحقق دولت الکترونیک مى‌رویم همه باید دست به دست هم دهند تا این قطعى‌ها کم شود و خواه بنده از همه سازمان‌هاى همکار با قوه‌قضاییه این است که پایش مداوم سرویس هاى خود را انجام دهند.

تکالیف قانونى براى قوه‌قضاییه هم پیش بینى شده که اطلاعاتى را در اختیار دیگر دستگاه‌ها قرار دهد که یک به یک در حال انجام است.

زارع پور در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص راه‌اندازی سامانه سجل محکومان مالی، بیان داشت: سامانه سجل محکومان مالى را تا آخر سال راه اندازى خواهیم کرد تا اطلاعات اشخاصی را که دچار محکومیت مالى شدند در اختیار دستگاه‌ها و به ویژه بانک‌ها قرار دهیم. همچنین گواهى عدم سوپیشینه الکترونیکى رتبه ما را در جهان از لحاظ کسب و کار چند رتبه ارتقا داده است.

وی در خصوص نحوه انجام احراز هویت به صورت الکترونیکى، گفت: بر اساس اطلاعاتى که از فرد در سامانه ثنا داریم این اقدام را انجام مى‌دهیم و در نهایت همکار قضایى چک دستى انجام مى‌دهند و اگر شخص سابقه اى نداشته باشد گواهى را صادر مى کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضاییه در خصوص پابند الکترونیکى، گفت: از ظرفیت شرکت‌هاى دانش بنیان استفاده کردیم تا بتوانیم احراز هویت از راه دور را انجام دهیم و در جلسه رونمایى، مجوز فعالیت سه کارگزار احراز هویت از راه دور را صادر خواهیم کرد.

وی در خصوص افزایش تولید پابندهای الکترونیک، اظهار کرد:در حال حاضر، حدود چهار هزار پابند الکترونیکى فعال داریم و تا پایان سال به ١٠ هزار پابند خواهد رسید است و این امکان خوبى است که براى برخى از محکومان که قانون اجازه داده، فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌هاى شرکت‌هاى دانش بنیان براى تولید پابندهاى الکترونیکى استفاده خواهیم کرد، افزود: قانون به ما تکلیف کرده از ظرفیت‌هاى الکترونیکى براى برگزارى جلسات رسیدگى و تحقیق استفاده کنیم، بعد از پایان همه گیرى کرونا قطعا از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد، زیرا مزایاى بسیار زیادى دارد که یکى از آن‌ها کاهش مراجعات حضورى است.

زارع پور در خصوص مسدودى و رفع مسدودى الکترونیکى حساب‌هاى بانکى، گفت: تا پیش از این اگر همکار قضایى مى‌خواست حساب یک محکوم علیه را مسدود کند باید با دادستانى کل کشور مکاتبه مى‌کرد و آن‌ها به بانک مرکزى مى‌دادند و بانک مرکزى نیز به همه بانک‌ها مى فرستاد و بانکى که مرتبط بود، اقدام مى‌کرد.

مطالب مرتبط:

بیوگرافی عیسی زارع پور وزیر ارتباطات

بیوگرافی عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
بیوگرافی عیسی زارع پور وزیر ارتباطات

 

عیسی زارع‌پور متولد ۱۳۵۹ در شهرستان اسلام آباد غرب استان کرمانشاه است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر- گرایش نرم افزار از دانشگاه صنعتی شریف است که دکتری خود را با درجه عالی در رشته علوم و مهندسی کامپیوتر _ گرایش شبکه‌های رایانه‌ای از دانشگاه نیوساوت ولز کشور استرالیا (که یکی از ۵۰ دانشگاه برتر جهان) در سال ۱۳۹۴ دریافت کرد.

زارع‌پور دو دوره پسادکتری را به ترتیب در دانشگاه‌های نیوساوت ولز استرالیا و صنعتی شریف در سال‌های ۹۴ و ۹۵ با موفقیت گذارنده است و از سال ۱۳۹۶ عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران است.

سوابق تحصیلاتی عیسی زارع‌پور

عیسی زارع‌پور سال ۲۰۱۴ در دانشگاه نیوساوت ولز به عنوان مبتکر برتر سال انتخاب شد و یکی از طرح‌های پژوهشی وی در همان سال به عنوان برترین طرح آی تی دانشجویی در استرالیا شناخته شد.

پایان‌نامه مقطع دکترای وی به عنوان یکی از دو پایان‌نامه برتر دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه نیوساوت ولز شناخته شد. تخصص اصلی وی شبکه‌های رایانه‌ای، اینترنت اشیا و بحث‌های مرتبط با آن است.

سوابق اجرایی عیسی زارع‌پور

بنیان‌گذاری و ریاست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ به عنوان اولین نهاد حاکمیتی فعال و سیاست‌گذار در حوزه فضای مجازی بر عهده عیسی زارع‌پور بود. این مرکز مسئولیت توسعه فناوری اطلاعات و توسعه خدمات الکترونیک در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده دارد.

زارع‌پور در سال ۱۳۸۹ مدیر نمونه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کل کشور انتخاب شد همچنین در دوران مدیریت وی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دستگاه برتر در توسعه خدمات الکترونیکی توسط کارگروه فاوای دولت تقدیر شد.

عیسی زارع‌پور عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت، گروه شبکه‌های کامپیوتری است.

دکتر زارع‌پور در سن ۲۶ سالگی در مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی که در سال ۸۵ برای اولین بار تأسیس شد ایفای وظیفه کرد. مرکزی که بعد از مدتی به یکی از قطب‌های فناوری اطلاعات در کشور تبدیل شد و به نوعی نطفه مجموعه‌های تصمیم گیر در حوزه فضای مجازی در آن برهه زمانی بود.

وی در سال ۸۹ به عنوان مدیر نمونه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد؛ در زمان مسئولیت او در این حوزه برای اولین بار بحث ساماندهی رسانه‌های دیجیتال در کشور اعم از نرم افزارها، بازی‌ها، سایت‌های اینترنتی مطرح شد و ساز و کارهای نظارتی و حمایتی در مورد سایت‌های اینترنتی و بحث بنیان گذاری و مدیریت مرکز رسانه‌های دیجیتال مورد پیگیری قرار گرفت.

عیسی زارع‌پور در حوزه تخصصی خود مشاور چندین وزیر در دولت‌های نهم و دهم از جمله وزیر ارتباطات، وزیر بهداشت در حوزه آی تی، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، مجری طرح شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی با حکم معاون وقت علمی فناوری رئیس جمهور، عضو کمیسیون ملی یونسکو، نماینده وزارت ارشاد، عضو کمیسیون فناوری دولت در دولت دهم را در کارنامه خود دارد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: محسن رضوی



+ 4
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری