پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۰۷:۵۵
۱۵
۰
نسخه چاپی

پیش بینی آینده بازار مسکن با احیای برجام

پیش بینی آینده بازار مسکن با احیای برجام
به گفته بسیاری از کارشناسان در بخش خرید و فروش به تثبیت قیمتی رسیده و این خود زمینه ساز به تعادل رسیدن بازار برای متقاضیان خواهد شد.

به گزارش تیتربرتر؛ بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی در بهمن ماه سال گذشته، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۳.۹ هزار واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه قبل از آن ۱۱.۴ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۰.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد. براین اساس تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹ به حدود ۷۸ هزار واحد مسکونی رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۶.۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این در حالی است که بازار مسکن به گفته بسیاری از کارشناسان در بخش خرید و فروش به تثبیت قیمتی رسیده و این خود زمینه ساز به تعادل رسیدن بازار برای متقاضیان خواهد شد.

در بحث معاملات ملک تحولات سیاسی و اقتصادی بسیاری تاثیرگذار هستند.

خانه گران می شود؟

خانه گران می شود؟
خانه گران می شود؟

 

بهروز ملکی کارشناس ارشد ملک در سمینار آنلاین با موضوع «اثر بازگشت آمریکا به برجام بر بازار‌های مالی» به تحلیل وضعیت فعلی بازار مسکن و پیش‌بینی آینده آن پرداخت.

سهم مسکن در هزینه خانوار از سال ۸۰ روند صعودی به خود گرفته و از ۲۷ درصد به نزدیک ۳۶ درصد در سال ۹۶ رسیده است و به مرور زمان مسکن بار بیشتری بر روی دوش خانواده‌ها گذاشته است. همچنین ایرانی‌ها به مرور از قدرت خرید مسکن‌شان کاسته شده و به سمت اجاره‌نشینی حرکت کرده‌اند.

تخمین زده می‌شود سالانه حدود ۸۰۰ هزار واحد، مسکن جدید در ایران نیاز باشد. البته فراموش نشود که امروز خانه‌های خالی را داریم که حدود دو نیم میلیون واحد براورد می‌شوند. به‌طور میانگین ۱۰ درصد خانه‌های ایرانی خالی هستند، امروز روی تاثیر خانه‌های خالی روی گرانی مسکن تبلیغات زیادی می‌شود که به اعتقاد من تأثیر زیادی ندارند. توجه کنید که به جز سال‌های ۸۶ تا ۹۲ که به خاطر مسکن مهر، تعداد تولید مسکن افزایش یافت، در ایران سالانه ۴۰۰ هزار واحد مسکن در شهرداری ها مجوز گرفتند.

در حال حاضر نمایندگان مجلس روی تقویت تولید مسکن از طرف دولت تاکید دارد.

قیمت متوسط یک متر مربع مسکن در تهران در ۱۰ سال گذشته بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار در نوسان بوده است و می‌توان هر متر مربع را به‌طور میانگین هزار دلار فرض کرد.

مطالب مرتبط:

تأثیر احیای برجام بر قیمت مسکن

تأثیر احیای برجام بر قیمت مسکن
تأثیر احیای برجام بر قیمت مسکن

 

بهروز ملکی کارشناس ارشد ملک معتقد است؛ با توجه به همبستگی قیمت مسکن به دلار، می‌توان توقع داشت با کاهش ارزش دلار، بازار مسکن هم تاثیر بگیرد. به‌خصوص امروز که در شرایط اشباع در رشد قیمت مسکن هستیم و باید منتظر ثبات حداقل دو ساله در قیمت مسکن باشیم.

در صورت احیای برجام می‌توان توقع ثبات بیشتری را نیز در بازار داشته باشیم. پیش‌بینی من کاهش دلار به ۲۰ هزار تومان یا کمی پایین‌تر و سپس برگشت آن تا ۲۳ و ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان است، در نیمه دوم سال دلار ممکن است از قیمت فعلی نیز بالاتر برود.

مسکن امروز با دلار ۲۸ هزار تومان معامله می‌شود. بنابراین حتی اگر دلار رشد کند فعلاً تأثیر واقعی روی قیمت مسکن نخواهد گذاشت.

قیمت مسکن چسبندگی بالایی دارد و برای اصلاح قیمت اغلب به‌صورت زمانی عمل خواهد کرد. جنس این اصلاح از جنس کاهش قیمت اسمی نیست. به این صورت که بازار در یک روند فرسایشی در ثبات و اندکی کاهش تعدیل پیدا می‌کند.

وعده وزیر راه و شهرسازی برای ارزانی مسکن

وزیر راه وشهرسازی گفت: قیمت مسکن در کشور در حال حاضر حباب است و به زودی شاهد کاهش قیمت ها در این بخش خواهیم بود.

محمد اسلامی در حاشیه آیین افتتاح پل مواصلاتی شهر پرند با تاکید بر اینکه به چشم انتظاری مردم در اتمام پروژه های مسکن باید پایان داده شود، اظهار داشت: با عرضه “مسکن ملی” قیمت مسکن حتما شکسته خواهد شد و با توجه به شرایط کشور پیش بینی می کنیم حباب قیمت ها شکسته و قیمت معقول شود.

وی، ظرفیت سازی در کشور را ضروری دانست و افزود: قدرت کارفرمایی مهمترین شاخصه اجرای پروژه ها در کشور است که این مهم باید تقویت شود.

اسلامی بر حفظ جریان پایدار تولید و عرضه مسکن در کشور تاکید کرد و گفت: مشکلات شرکت های بزرگ و فعال در حوزه راه و شهرسازی در کشور باید حل شود تا با اقدام و ایجاد برنامه و کار عملی در کشور بتوانیم افرادی که مسکن ندارند را با اطمینان خاطر و بر اساس برنامه صاحب مسکن کنیم.

کاهش ۸ درصدی قیمت مسکن در فروردین 1400

کاهش ۸ درصدی قیمت مسکن در فروردین 1400
کاهش ۸ درصدی قیمت مسکن در فروردین 1400

 

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک کشور، با بیان اینکه قیمت مسکن در ماه‌های گذشته بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داشته است، گفت : طبق بررسی‌های میدانی که از مشاوران املاک در مناطق مختلف دریافت کردیم و طبق رصد معاملات انجام شده در شهرهای مختلف شاهد آن هستیم، قیمت مسکن از ابتدای سال بین ۷ تا ۸ درصد کاهش داشته است.

او ادامه داد: متاسفانه بانک مرکزی با ارائه آمارهای غلط سعی دارد گوش سوداگران را در حوزه مسکن تیز کند اما باید بگویم که قیمت مسکن علاوه بر آنکه در تهران بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده، در بسیاری از مناطق کشور هم روند کاهشی داشته است.

خسروی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی و اداره آمار به هیچ عنوان آمارهای درستی ارائه نمی‌دهند و متاسفانه با ارائه چنین آماری بر افزایش قیمت مسکن دامن می‌زنند، افزود: متاسفانه زور مشاوران املاک به این آمارهای غلط نمی‌رسد در صورتی که اگر کوچک‌ترین تغییری در قیمت‌ها رخ دهد، مشاوران املاک را مقصر گرانی می‌دانند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری توضیح داد: متوسط قیمت مسکن در تهران بین ۲۰ تا ۲۲ میلیون تومان است در صورتی که طبق آمارهایی که اخیرا بانک مرکزی درباره قیمت مسکن استان تهران اعلام کرده، میانگین قیمت مسکن در تهران ۲۸ میلیون تومان است.

پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰

خسروی همچنین درباره پیش بینی قیمت مسکن برای سال ۱۴۰۰ هم گفت: در صورتی که آمار‌های غلط ارائه نکنند و سوداگران هم مشکلی ایجاد نکنند، شاهد کاهش قیمت مسکن خواهیم بود.

او بیان کرد: افزایش عرضه و تقاضا با اجرای طرح‌های مختلف مسکن از طریق دولت زمینه ساز ایجاد ثبات در بازار مسکن خواهد بود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 15
مخالفم - 17
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری