پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ ۱۴:۳۷
۲۲
۰
نسخه چاپی

عقدآریایی قانونی است یا غیرشرعی؟

عقدآریایی قانونی است یا غیرشرعی؟
برخی از جوانان امروزی اعتقاد چندانی به رسم و رسوم‌ و سبکهای ازدواج مرسوم در کشور و اقوام خود ندارند و به دنبال الگوگیری از سبک زندگی غربی و یا پدیده‌های نابهنجار و نوظهور هستند که نمونه این اتفاق ازدواج به سبک عقد آریایی است.

رسم و رسوم ازدواج در هر کشوری، نشانه و یا نمادی از تاریخچه آن کشور است شاید تا به حال رسم عقد آریایی به گوشتان خورده باشد اما اطلاعات زیادی درباره آن نداشته باشید. رسمی که برخی از عروس و دامادها بعد از انجام عقد رسمی، اقدام به برگزاری آن می کنند. همین ابتدا باید بدانید که عقد آریایی، تنها یک عقد تشریفاتی است و بعد از عقد رسمی برگزار می شود. 

آئین برگزاری عقد آریایی با عقد رسمی و اسلامی متفاوت است و همانطور که در تعریف عقد آریایی خواندید، برگزاری این عقد تشریفات زیادی دارد. نحوه برگزاری عقد آریایی کمی طولانی است و عاقد برگزاری این جشن، اختیاری است منظور از اختیاری یعنی تنها آئین و نحوه برگزاری عقد آریایی را بلد باشد کافی است و حتما لزومی ندارد عاقد رسمی باشد.

زمان برگزاری عقد آریایی بعد از عقد شرعی است یعنی ابتدا باید عقد شرعی را در دفاتر ازدواج انجام دهید و بعد از اینکه به صورت رسمی اسامی عروس و داماد در شناسنامه ثبت شد، بعد از آن میتوانند عقد آریایی را برگزار کنند. جالب است بدانید هر ساله به آمار کسانی که درخواست برگزاری عقد آریایی را دارند افزوده می شود.

عقد آریایی قانونی نیست

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق در رابطه با رواج مراسم عقد ایرانی در بین زوج های جوان تاکید کرد: ما در قانون و شرع چیزی به نام عقد آریایی نداریم و دفاتری که این مراسم را اجرا می‌کنند، غیر مجاز هستند.

علی مظفری همچنین درباره دفاتر ازدواج و طلاق‌های غیررسمی و با نما‌های شبیه به کلیسا در برخی شهرها توضیحاتی داد.

رواج دفاتر ازدواج غیر مجاز

وی درباره گسترش دفاتر ازدواج و طلاق‌های غیررسمی و با نما‌های شبیه به کلیسا در برخی شهرها اظهار کرد: دریافت مجوز دفاتر ازدواج و طلاق محدودیت‌ها و معذوریت‌های قانونی دارد، به همین دلیل اخیرا شاهد هستیم افرادی اقدام به تاسیس دفاتر غیر قانونی ازدواج و طلاق با عنوان «دفتر ازداوج شیک» کرده اند که هیچ مجوز قانونی ندارد.

او گفت: در دفاتر رسمی ازدواج باید مسائلی مانند حجاب اسلامی و پخش موسیقی رعایت شود، همچنین دفاتر رسمی ازدواج مجاز به تبلیغات نیستند، اما اخیرا مشاهده شده است افرادی اقدام به تاسیس دفاتر غیر مجاز ازدواج کرده‌اند که در این دفاتر مراسم عقد به صورت مختلط برگزار می‌شود و مسائل شرعی در این اماکن رعایت نمی‌شود.

مطالب مرتبط: رقابتی که آفت خوشبختی می‌شود

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق گفت: در تهران نزدیک به ۳۰ دفتر غیرمجاز ازدواج تاسیس شده است و در شهرهایی مانند مشهد، شیراز، اصفهان و کرج نیز گزارش تاسیس این گونه دفاتر را دریافت کرده‌ایم که با اقدامات انجام شده تمام دفاتر غیر مجاز در کرج پلمپ شدند.

او گفت: در تابلوی سردر دفاتر رسمی ازدواج و طلاق کدی درج شده است در صورتی که اگر شهروندان به تابلوی سردر دفاتر ازدواجی که در آن‌ها مراسم‌ غیر متعارف برگزار می‌شود دقت کنند هیچ کدی درج نشده است.

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق تاکید کرد: عقدی که در دفاتر ازدواج غیرمجاز انجام می‌شود در هیچ جا ثبت نمی‌شود و در آینده برای زوجین مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

عقد آریایی چیست؟

زبان برگزاری عقد آریایی از فارسی سلیس است که مهمانان حاضر در جشن نیز باید عروس و داماد را در بیان جملات عقد آریایی همراهی کنند. تنها علت برگزاری این نوع عقد، قسم خوردن عروس و داماد مقابله یکدیگر و در حضور مهمانان است. جمله ای که معمولا بارها در عقد آریایی تکرار می شود، تعهد دادن جهت وفادار بودن به همسر می باشد که هم عروس و هم داماد باید آن را تکرار کنند. هزینه برگزاری عقد آریایی معمولا رایگان است و دفاتر ازدواج اینکار را به صورت رایگان و تنها به درخواست عروس و داماد انجام می دهند برخی میگویند عقد آریایی، همان عقد شرعی است و تنها بجای کلمات عربی، از کلمات فارسی استفاده می شود البته برای عقد شرعی حتما باید از کلمات عربی استفاده شود تا عقد رسمی باشد. در بعضی از دفتر خانه های ازدواج نیز، بعد از خواندن عقد شرعی، مجدد همان عقد شرعی را به زبان فارسی برای عروس و داماد با مثال هایی از اشعار حافظ و مولانا می خوانند تا هر دو بهتر متوجه متنی که در عقد خوانده می شود، بشوند. البته همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، عقد آریایی حتما باید بعد از عقد شرعی برگزار شود و تنها خواندن عقد آریایی باعث محرم شدن عروس و داماد نخواهد شد. البته از نگاهی دیگر، برخی ها علت برگزاری عقد آریایی را زبان فارسی میدانند. زیرا اکثریت زبان عربی را متوجه نمی شوند و بنابراین در طول مدت خوانده شدن خطبه عقد، تنها کلمات عربی می شنوند و معنای آن را متوجه نخواهند شد.

عقد آریایی یا عقد شرعی

البته ناگفته نماند که عروس و دامادهایی وجود دارند که تنها برای بالا بردن کلاس عروسیشان و ثبت کردن این لحظات اقدام به برگزاری عقد آریایی جداگانه و به صورت اختصاصی در باغ و یا مکانی خاص می کنند. حتی در بعضی موارد هزینه زیادی نیز برای اینکار پرداخت می شود و البته باید بدانید که برگزاری عقد آریایی کاملا اختیاری است و به هیچ عنوان ممنوع و یا نیاز به مجوز خاصی ندارد و همانطورکه ذکر شد، هر شخصی میتواند برگزاری آن را بر عهده بگیرد و به عنوان عاقد در مراسم حاضر شود. البته پیشنهاد آن شخص به مفاهیم عقد آریایی و جملاتی که باید ذکر شود و همچنین ترتیب آن آگاه باشد. لازم به توضیح است محیط برگزاری عقد آریایی با عقد شرعی نیز متفاوت است اگر خودتان قصد برگزاری عقد آریایی دارید، باید بدانید که به 3 مورد (محیط آرام با نور کم، شمع آرایی و مه) احتیاج دارید. مه باید طوری ایجاد شود که اطراف عروس و داماد را بگیرد. سپس عروس و داماد رو به روی یکدیگر ایستاده و دستان همدیگر را میگیرند و عاقد شروع به خواندن خطبه عقد آریایی می کند. هر جمله ای که از طرف عاقد گفته می شود را عروس و داماد باید تکرار کنند. جملات ابتدا به صورت پرسشی از طرف داماد با شعری زیبا آغاز می شود و بعد از آن، نوبت به عروس خانم می رسد که جواب داماد را با یک شعر زیبای دیگر بدهد در انتها که جملات عروس و داماد به پایان رسید، حال نوبت به مهمانان حاضر در مراسم می رسد که با جمله : همایون باد این پیمان / همایون باد این پیوند / گرامی باد این سوگند / همایون باد، همایون باد، همایون باد مراسم را به اتمام میرسانند. البته در این میان، عاقد نیز وظیفه سنگین تری نسبت به عروس و داماد و مهمانان حاضر دارد. متنی طولانی که باید با صدایی زیبا و خوانا از طرف عاقد خوانده شود در این متن، دعایی برای عروس و داماد به زبان فارسی خوانده می شود.

متن عقد آریایی

عروس و داماد دست در دست هم می‌ایستند و عاقد شروع به خواندن متن عقد آریایی می‌کند، و پس از اتمام آن جملات زیر توسط عروس و داماد به ترتیب خوانده می‌شود.

متن عقد آریایی داماد:

به نامه نامی یزدانمن تورا برگزیدم از میان همه خوبان
میان این گواهان بر لب آرم این سخن با تو
برای زیستن با تو
وفادار تو خواهم بود در هر لحظه و هرجا
پذیرا میشوی آیا؟
تو با من این چنین هستی که من با تو؟

متن عقد آریایی عروس:

به نام نامی یزدان
پذیرا میشم مهر تو را از جان
هم اکنون باز میگویم میان انجمن با تو
وفادار تو خواهم بود، در هر لحظه، در هرجا
برای زیستن با تو
تو هم با من چنان با مهر پیمان کن، که من با تو
عروس و داماد همزمان با هم:
تو چون هم آشیان خواهی شد با من
تمام عمر خواهم بود یک جان در دو بدن با تو
بهشت عشق سازم خانه را
سرشار از مهرو نورو عطرو یاسمن با تو
گواهان این پیوند: همایون باد این پیمان
همایون باد این پیوند
گرامی باد این سوگند
همایون باد، همایون باد، همایون باد



+ 22
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری