پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ ۰۹:۳۱
۴
۰
نسخه چاپی
برنج‌کاران نگران لغو ممنوعیت واردات برنج هستند

کارشکنی دلالان در افزایش بی‌رویه قیمت برنج

برنج‌کاران نگران لغو ممنوعیت واردات برنج هستند
افزایش بی رویه قیمت برنج تا بیش از 25 هزار تومان به ازای هر کیلو باعث شده است که مردم به سمت خرید برنج وارداتی متمایل شوند تا نیاز سفره خود را تأمین کنند که در این اتفاق نیز کارشکنی دلالان و سودجویان نیز عیان شده است.

برنج به عنوان یکی از موادغذایی اصلی و پرمصرف ایرانیان شناخته شده است به طوری که گاهی در رقابت با نان، برنج به عنوان قوت اصلی در سفر خانواده‌های ایرانی نقش بازی می‌کند اما امسال در این وادی گرانی تمام کالاهای اساسی و اقلام مصرفی، برنج نیز مستثی نبود و برنج ایرانی از رقم‌های کیلویی 10 هزار تا 18 هزار تومان به یکباره به 16 هزار تا 25 هزار و بعضا 28 هزار تومان افزایش یافت.

این افزایش قیمت ناگهانی برنج داخلی سبب شده است که مردم به سمت خرید و مصرف برنج‌های خارجی معروف به هندی شوند تا نیاز سفره خود را تأمین کنند.

بسیاری از منتقدان اقتصادی بر این باور هستند که تولیدات کشاورزی به ویژه برنج با کارشکنی دلالان و واسطه‌گران به این وضعیت دچار شده است. از طرفی دیگر برنج‌کاران نیز از ورود واردات برنج خارجی برای تنظیم بازار ابراز نگرانی کرده‌اند چرا که میزان تقاضا برای خرید برنج ایرانی نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

ضرورت ممنوعیت واردات برنج

به طوری که رئیس اتاق ساری در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران با اشاره به تصمیم دولت برای آزادسازی واردات برنج در فصل برداشت این محصول که به‌منظور کنترل قیمت در بازار اتخاذ شده، ممنوع شدن واردات این کالا تا پایان فصل برداشت را خواستار شده است. 

عبدالله مهاجر دارابی همچنین خواستار ممنوع شدن واردات برنج خارجی به‌ویژه توزیع آن در خطه شمال کشور به‌عنوان یکی از استان‌های تولید و تأمین‌کننده برنج کشور شده است.

بنا بر اظهارات وی، افزایش بی‌رویه قیمت برنج از سوی دلالان در ماه‌های گذشته باعث تصمیم دولت برای لغو ممنوع شدن واردات برنج حداقل تا پایان برداشت این محصول راهبری در استان‌های شمالی شده است.

مطالب مرتبط: معنای واردات برنج در فصل برداشت برنج چیست ؟

وی می‌افزاید: قیمت ۲۵ هزارتومانی برای هر کیلوگرم برنج داخلی که در ماه‌های گذشته توسط دلالان بازار برنج دامن زده شد، مصرف‌کنندگان داخلی را در تنگنا قرار داد تا آنها به سمت مصرف برنج خارجی بروند.

رئیس اتاق ساری با اعلام اینکه تصمیم دولت بر لغو ممنوع شدن پنج‌ماهه واردات برنج (از زمان برداشت در تیرماه تا پایان آبان) در سال جاری سبب نگرانی برنج‌کاران شده است، گفت: درخواست حداقلی ما این است که برنج وارداتی در استان‌های تولیدکننده برنج از جمله مازندران توزیع نشود.

تولید ۲.۵ میلیون تن برنج امسال در کشور

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال دولت کشت برنج را در سطح ۲ استان محدود ساخته است و میزان تولید برنج در کشور به رقم ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تن خواهد رسید.

فرامک عزیزکریمی در مراسم دومین روز ملی مزرعه با بیان اینکه در سال جاری تولید برنج افزایش خواهد داشت، گفت: انتظار می رود تولید این محصول به ۲میلیون و ۵۰۰هزار تن برسد.

وی ضمن تاکید بر محدودیت کشت برنج در کشور اظهارداشت: براساس مصوبه دولت کشت برنج به استان‌های گیلان و مازندران محدود شده است.

عزیزکریمی با اشاره به اینکه نیاز کشور اکنون سه میلیون تن است، تصریح کرد: استان‌های یاد شده باید به عملکرد بیشتری در حوزه برنج و افزایش تولید ارقام پرمحصول تا برآورده شدن نیاز داخلی کشور برسند.



+ 4
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری