پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ ۰۹:۲۳
۷
۰
نسخه چاپی
تداوم سنگ‌اندازی ها در مسیر واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا

ساماندهی صنعت خودروسازی با خصوصی‌سازی

تداوم سنگ‌اندازی ها در مسیر واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا
روند واگذاری سهام دولتی ایران خودرو و سایپا و تحقق خصوصی‌سازی و کاهش تصدی‌گری دولت به یکی از پربحث‌ترین اخبار بازار خودرو تبدیل شده است که برخی از این حواشی به دید سنگ‌اندازی نگاه می‌کنند.

این روزها با وجودی که تغییر و تحول قابل توجهی در بازار خودرو شاهد نیستیم اما گویا به دلیل کاهش تقاضا بازار خودرو در حال رسیدن به ثبات و آرامش نسبی است و از تنش‌های یک ماه پیش در این بخش بسیار کاسته شده است و به طوری که بازار خودرو به حاشیه رفته و از سر خط خبرها به دور مانده است.

اما در این میان برخی از اظهارنظرها در این حوزه باعث می‌شود که وزیر صمت در مقام پاسخگویی و رفع ابهامات برخواسته و به حواشی پایان دهد تا روند واگذاری سهام دولتی دو غول خودروسازی ایران از چالش به دور باشد و در مسیر اصلی قرار گیرد.

براساس توافق سران سه قوه، سهام دولتی ایران خودرو و سایپا تا سال ۹۹ باید به بخش خصوصی واگذار شود و طبق انی مجوز حدود ۱۴درصد ایران خودرو و ۱۷ درصد سایپا باید به فروش گذاشته می‌شود.

حال که مسیر واگذاری سهام خودروسازان در ریل اصلی قرار گرفته است، سیده حمیده زرآبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مصاحبه‌ای عنوان کرده است، سهام دولت در "ایران خودرو" و "سایپا" قابل واگذاری نیست چراکه این سهام در وثیقه است، مطرح کردن واگذاری سهام این شرکت های خودروسازی نوعی وقت کشی، فرار از عمل به تعهدات و پاک کردن صورت مسئله است.

از طرفی دیگر نیز رییس سازمان خصوصی سازی نیز اخیرا اظهاراتی داشته است مبنی بر اینکه سهام دولت در "ایران خودرو" و "سایپا" قابل واگذاری نیست چرا که این سهام در وثیقه بانک است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در مصاحبه‌ای برای خاتمه دادن به این اظهارات به صراحت اعلام کرده است که «مانعی برای واگذاری "ایران خودرو" و "سایپا" وجود ندارد» و می‌افزاید: از آنجایی که سهام دولت در خودروسازی‌ها فک وثیقه خواهد شد، مشکلی در واگذاری سهام این شرکت‌ها وجود ندارد.

رضا رحمانی در پاسخ به این سوال که آیا وثیقه بودن سهام ایران خودرو و سایپا مانعی برای واگذاری است، تأکید می‌کند: نمی‌توان آن را مانع دانست در واقع مانعی موقت است و مانعی ذاتی و ماهوی نبوده و قابل حل شدن است.

وی همچنین درباره خبرهایی مبنی بر اینکه قطعه سازان و فولادی‌ها به دنبال خرید سهام دولت در "ایران خودرو" و "سایپا" هستند، اظهار می‌کند: منطقی این است که این افراد به دنبال خرید خودروسازی ها باشند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه من برای واگذاری خودروسازی‌ها جدی هستم، ادامه می‌دهد: با تحلیل و بررسی بسیار، توانستیم به راهکارهای لازم برای ساماندهی صنعت خودرو دست پیدا کنیم. یکی از این راهکارها واگذاری است به همین دلیل این امر را جدی پیگیری می کنیم.

رحمانی بیان می‌کند: سهام دولت در خودروسازی‌ها باید به فردی واگذار شود که اهلیت داشته باشد و مشکلات این صنعت را حل کند، در صورتی که مشکلات خودروسازی‌ها ادامه‌دار باشد، مقصود حاصل نمی شود.

وی با بیان اینکه اموال و املاک غیرتولیدی و شرکت‌های وابسته خودروسازان در حال واگذاری است، تصریح کرد: با کاهش این اموال معضلات واگذاری نیز کاهش پیدا می‌کند.

 

بیشتر بخوانید

چه کسانی خواهان خرید سهام دولتی دو خودروساز هستند؟

بدهی مانع واگذاری سهام دولتی ایران خودرو و سایپا

کشتی خودروسازان در حال غرق شدن



+ 7
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری