پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۰۱ تیر ۱۳۹۸ ۱۸:۴۶
۱۳
۰
نسخه چاپی

انقلابی بزرگ در عرصه ارز دیجیتال

انقلابی بزرگ در عرصه ارز دیجیتال
لیبرا یک ارز دیجیتال بلاک‌چین است و باوجود اینکه در ظاهر مکانیزم مدیریتی شبیه به ارزهای مشهوری مثل بیت‌کوین دارد، احتمالا یک انقلاب بزرگ در این عرصه خواهد بود.

فیسبوک در روزهای اخیر، ارز دیجیتال جهانی خود را رونمایی کرده که هیئت حاکمه‌ای به‌نام انجمن لیبرا آن را ازطریق کیف پولی به‌نام کالیبرا اداره می‌کند.باوجود اینکه زمان زیادی از انتشار خبر رونمایی از این محصول جانبی فیسبوک نمی‌گذرد، واکنش‌های زیادی به آن صورت گرفته‌اند.

ارز دیجیتال لیبرا چطور کار خواهد کرد؟

در حال حاضر کارکرد کلی این ارز را می‌شناسیم؛ لیبرا بگیرید و بدون هزینه‌های معاملاتی بزرگ یا اینکه نام‌تان وسط باشد آن را خرج کنید و هر زمان که خواستید، آن‌ را به پول نقد تبدیل کنید. این درواقع پایه و اساس اغلب ارزهای دیجیتال و همان چیزی است که بیشتر مشتری‌ها لازم می‌بینند بدانند. فیسبوک اما با انتشار ۱۰۰ صفحه سند، جزئیات جالبی درباره‌ی این ارز در اختیار قرار داده است.

اتحادیه‌ی لیبرا؛ الیگارشی جدید رمزنگاری

فیسبوک به خوبی می‌داند مردم برای استفاده از رمزهای دیجیتال به این شرکت اعتماد ندارند و درنتیجه می‌خواهد این اعتماد را برگرداند. به همین دلیل است که این غول شبکه‌های اجتماعی، سایر مؤسس ‌های لیبرا را وارد بازی کرده است. این شرکت‎های غیرانتفاعی بین‌المللی قرار است به بلاک‌چین اعتبار بدهند و آن را مدیریت کنند. دیوید مارکوس معاون قائم مقام فیسبوک در این‌باره می‌گوید:اگر ما لیبرا را کنترل کنیم، آدم‌های کمی در دنیا پیدا می‌شوند که بخواهند آن را تصاحب کنند.فیسبوک ابراز امیدواری کرده تا قبل از عرضه رسمی این ارز تعداد شرکت‌های مؤسس آن به ۱۰۰ برسد.

لیبرا ممکن است یک انقلاب در دنیای ارزهای دیجیتال باشد

شرکت‌هایی که تمایل دارند به این اتحادیه ملحق شوند باید نصف یک رک سرور جای خالی و حداقل ۱۰۰ مگابایت سرعت اتصال به اینترنت داشته باشند. این شرکت‌ها همچنین باید سایتی داشته باشند که ۲۴ ساعته فعال باشد و به‌صورت فیزیکی محافظت شود. کسب و کارهایی که می‌خواهند وارد این اتحادیه شوند یا باید یک میلیارد دلار گردش مالی داشته باشند یا در سال ۲۰ میلیون مشتری جذب کنند.

ارزهای دیجیتالی که می‌خواهند عضو این اتحادیه باشند باید حداقل یک میلیارد دلار اعتبار داشته باشند. کسب و کارهای بلاک‌چین برای حضور در این اتحادیه باید حداقل یک سال سابقه فعالیت داشته باشند.

واحد شمارش لیبرا؛ یک سکه‌ی پایدار

اتحادیه لیبرا برای شمارش واحد این ارز دیجیتال، از نماد سه خط افقی موج‌دار درکنار هم استفاده می‌کند. انتظار می‌رود ارزش مالی لیبرا برای مدتی طولانی در وضعیت کاملا پایدار بماند. ارزش لیبرا برای ازبین‌بردن ارزهای پایدار بین‌المللی مثل دلار، پوند، یورو، فرانک سوئیس و ین به یک مجموعه از سپرده‌های بانکی و اوراق قرضه دولتی متصل می‌شود. اتحادیه‌ی لیبرا می‌تواند در صورت لزوم و برای جبران نوسان‌های عمده‌ی ارزش هر یک از ارزهای معتبر بین‌المللی، ارزش این ارز را متعادل نگه دارد. 

www.titrebartar.com

 

تعداد تراکنش‌های لیبرا در هر ثانیه بسیار بیشتر از تعداد تراکنش‌های بیت‌کوین خواهد بود

هر نقل و انتقال با لیبرا در بستر بلاک‌چین لیبرا انجام انجام می‌شود. این پایگاه داده‌ی تأیید اعتبارسنجی به‌عنوان یک مرکز آنلاین طراحی شده و در هر ثانیه هزار تراکنش انجام می‌دهد. این عدد در مقایسه با تعداد تراکنش‌های بیت‌کوین (۷ تراکنش در ثانیه) عددی سرسام‌آور به شمار می‌رود.

در این مکانیزم، بعد از ارسال یک درخواست معامله و به‌کمک سیستم Byzantine Fault Tolerance برای تأیید ممکن بود یک معامله به تأیید فقط دو ناظر از سه ناظر همیشگی معامله‌ها نیاز است. این مسئله سرعت انجام تراکنش‌ها را در لیبرا به شکل قابل توجهی بالا می‌برد.

نقطه قوت لیبرا زبان برنامه‌نویسی MOVE است

لیبرا بلاک‌چین متن باز است و لایسنس Apache 2.0 دارد. این زبان برنامه‌نویسی برای راحت شدن نوشتن بلاک‌چین طراحی شد. نام این زبان MOVE (حرکت کردن) انتخاب شده چون قرار است سکه‌های لیبرا را از یک حساب به حساب دیگر حرکت دهد و هرگز اجازه ندهد آن اعتبارهای مجازی به‌صورت تصادفی خدشه‌دار شوند.

امنیت لیبرا

مارک زاکربرگ بنیان‌گذار و مدیر فیسبوک چند ساعت بعد از انتشار خبر رونمایی از لیبرا در پستی مفصل روی فیسبوکش تلاش کرد بخشی از فلسفه‌ی این ارز را تشریح کند. او در این پست نوشت:

این ارز به کمک همکاران فیسبوک تأمین امنیت می‌شود؛ همکارانی که در ارائه‌ی این محصول به ما کمک کردند. این یکی از مهم‌ترین بخش‌های پلتفرم جدید ماست.

www.titrebartar.com

 

می‌دانیم که فیسبوک اطلاعات شخصی مشتری‌های لیبرا را منتشر نخواهد کرد؛ اما ممکن است از آن‌ها بخواهد خودشان این کار را انجام دهند. داده‌های اطلاعاتی بستر بلاک‌چین لیبرا فقط در موارد خاص و به‌روش ناشناس، آن هم برای تحقیق درباره کلاهبرداران احتمالی یا به درخواست نمایندگان قانون، به اشتراک گذاشته خواهد شد.

برای استفاده از لیبرا نیازی به حساب فیسبوک و واتساپ نیست 

یک کاربر برای استفاده از لیبرا یا واردشدن در سیستم کالیبرا نیازی به حساب کاربری فیسبوک یا پیام‌رسان واتساپ ندارد.

اگر هک شدید، گیر کلاهبردار افتادید یا به هر دلیلی دسترسی به حساب‌تان در کالیبرا را از دست دادید،‌ پشتیبان همیشگی آماده گفت‌وگوی متنی با شما است. در این گفت‌وگوها هم هویت مشتری مخفی خواهد ماند. این روند تا زمانی‌که نیاز به هویت واقعی مشتری نباشد، حفظ خواهد شد.
هنوز درباره الزام‌های امنیتی سایر هم‌مؤسس ‌های حاضر در اتحادیه‌ی لیبرا گزارشی منتشر نشده است. این اتحادیه اعلام کرده سود، سرمایه‎‌گذاری و الزام‌های همه‌ی طرفین برابر است؛ اما هنوز مشخص نیست شرکت‌های دیگرِ حاضر در این اتحادیه واقعا چه کمکی به بالا رفتن امنیت آن خواهند کرد

رونمایی از ارز لیبرا

این غول شبکه‌های اجتماعی به‌همراه ۲۷ شریک دیگر از جمله پی‌پال، ویزا، اوبر، کوین‌بیس، لیفت، مسترکارت، ودافون، ای‌بی و اسپاتیفای روی لیبرا کار می‌کند. بااین‌حال، فیسبوک قصد دارد تا سال ۲۰۲۰، حدود ۱۰۰ عضو در انجمن لیبرا داشته باشد.
هم‌‌بنیان‌گذار فیسبوک روز جمعه در روزنامه‌ی فایننشال‌تایمز نوشت:

لیبرا حتی اگر اندکی نیز موفق شود، بیشتر کنترل سیاست‌های پولی را از بانک‌های مرکزی به شرکت‌های خصوصی همچون ویزا و اوبر و ودافون تسلیم می‌کند. این شرکت‌ها قطعا منافع و نفوذ خود را پیش از منافع عمومی قرار می‌دهند.

www.titrebartar.com

 

هیوز بیان کرد در روزهای ابتدایی که فیسبوک به‌عنوان شبکه‌ای اجتماعی در دانشگاه فعالیت می‌کرد، شعارش «سریع حرکت کن و مرزها را بشکن» بود؛ اما این شعار برای سیستم مالی جهانی مناسب نیست.

وی افزود:

لیبرا با قادرساختن مردم برای کوچ‌کردن از ارزهای ناپایدار محلی به‌سمت ارزی که در دلار و یورو تعریف شده و شرکت‌ها اداره می‌کنند، دولت‌ها را مختل و ضعیف می‌کند. هرچه شهروندان روپیه و لیر کمتری نگه‌داری کنند، بانک‌های ملی مرکزی قدرت کمتری برای تعیین سیاست‌های پولی خواهند داشت و تحریک اقتصاد محلی در دوران فشار اقتصادی سخت‌تر خواهد شد.

لیبرا قدرت را از بانک‌های مرکزی به شرکت‌ها انتقال می‌دهد

لیبرا برای خرید محصولات و ارسال بین‌المللی پول و اعطای کمک‌های مالی استفاده می‌شود و قرار است در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۰ عرضه شود. سخن‌گوی فیسبوک در ایمیلی به خبرگزاری سی‌نت نوشت این شرکت قصد دارد در مسیر این فرایند به سؤالات قانون‌گذاران جواب دهد.

هیوز در ماه مه اعلام کرد مارک زاگبرگ، مدیرعامل فیسبوک، قدرت خیلی زیادی دارد و این شبکه‌ی اجتماعی انحصاری شده است. او در نوشته‌ای در نیویورک‌تایمز، خواستار تجزیه این شرکت شد.

افزون‌براین، او در این نوشته اعلام کرد:

ما ملتی هستیم که عادت داریم انحصار را کنترل کنیم. اهمیتی ندارد قصد رهبران چنین شرکت‌هایی چقدر ممکن است خوب باشد. قدرت مارک زاگبرگ بی‌سابقه و غیرآمریکایی است. شایان ذکر است هیوز در سال ۲۰۰۷ فیسبوک را ترک کرد.



+ 13
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری