پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۰۱:۳۹
۸
۰
نسخه چاپی

درمان اعتیاد با تکنولوژی

درمان اعتیاد با تکنولوژی
مشکل اعتیاد فقط محدود به یک کشور یا منطقه نیست بلکه امروزه اعتیاد یک مشکل جهانی است.

میگویند اعتیاد یک بیماری است در طول تاریخ همواره محققین زیادی به دنبال یافتن روش های نوینی برای ریشه کن کردن این بیماری بوده اند. حالا ما به بررسی جدیدترین دستاورد های محققین و پزشکان در این زمینه میپردازیم.

 

تحریک عمیق مغزی 

تحریک عمیق مغزی فرایندی است که در آن نوعی محرک عصبی شبیه به ضربان ساز برای اثرگذاری بر نواحی خاصی از مغز مورد استفاده قرار می گیرد. البته هنوز فواید این روش به صورت کامل مشخص نشده اما تحقیقات اولیه حکایت از آن دارند که این روش می تواند در درمان طیف وسیعی از اختلالات عصبی نظیر پارکینسون، آلزایمر و افسردگی مفید واقع شود.

حالا محققان در چین با کاشت دستگاه تحریک مغزی عمیق درون سر افراد تلاش دارند اعتیاد آنها به مت آمفتامین(مخدر صنعتی شیشه) را از بین ببرند. این فرایند که در بیمارستان Ruijin شانگهای در حال انجام است در نوع خود اولین محسوب می شود. گفته می شود هم اکنون تلاش هایی برای استفاده از روش مذکور به منظور ترک اعتیاد به مواد مخدر نیز در حال انجام است.

مطالب مرتبط:  مهار سرطان به آسان ترین شکل ممکن

براساس گزارشی که اسوشیتد پرس در این باره منتشر کرده با وجود آنکه تلاش های غرب برای استفاده از تحریک عمیق مغزی به منظور ترک اعتیاد راه به جایی نبرده است چین حالا به مرکزی برای این پژوهش ها بدل شده است. یکی از چالش های محققان در جوامع غربی استخدام بیمارانی است که حاضر باشند این شیوه روی آنها اجرا شود. در چین اما که تاریخچه ای طولانی و البته جنجالی در زمینه جراحی مغز به منظور ترک اعتیاد دارد دولت و سازندگان محصولات پزشکی حاضرند هزینه های لازم را برای تحقیقات در این زمینه بپردازند.

www.titrebartar.com

 

یکی از بیمارانی که این شیوه درمانی روی او انجام شده در این باره گفت: این دستگاه واقعا سحرآمیز است. پزشک آن را تنظیم می کند تا حس خوبی داشته باشید و اینگونه می شود. اگر هم بخواهد آن را طوری تنظیم می کند که عصبی شوید و درست همین اتفاق رخ می دهد. این دستگاه کنترل خوشحالی، خشم، غم و لذت شما را در دست دارد.

در مقاله اسوشیتد پرس اعلام شده که این فرایند در ماه اکتبر انجام گرفته و از آن زمان تاکنون بیمار به سراغ مت آمفتامین نرفته است.

البته این اولین باری نیست که از این روش برای مقابله با اعتیاد استفاده می شود. چندی پیش محققان دانشگاه شیکاگو از پلتفرم اصلاح ژن کریسپر برای ویرایش DNA مربوط به سلول های پوستی یک موش استفاده کردند تا آن را در برابر اعتیاد به کوکائین مقاوم نمایند. با این حال اما این تحقیق هنوز به نقطه خوبی که بشود آن را روی انسان پیاده کرد نرسیده است.

این پیشرفت های علمی تصویری از آینده را پیش رویمان ترسیم می کنند و از احتمال های مختلف برای بهبود زندگی می گویند و به همین خاطر بسیار هیجان انگیز به نظر می آیند با این حال اما یک مساله پیچیده در این باره وجود دارد و آن اخلاقیات است. تا زمانی که مطالعات فراگیر و جامعی در رابطه با اثرات و پیامدهای این روش روی انسان صورت بگیرد و سودمندی آن به طور کامل اثبات گردد میتوانیم امیدوار باشیم که روش های درمانی روی این بیماران با نهایت احتیاط انجام بگیرند.



+ 8
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری