پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۴:۰۱
۱۲
۰
نسخه چاپی

رژیم غذایی صحیح برای پیشگیری و کنترل فشار خون

رژیم غذایی صحیح برای پیشگیری و کنترل فشار خون
پرفشاری خون یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های خطر بیماری قلبی و عروقی است و اکثر افراد مبتلا به پرفشاری خون علائمی ‌ندارند، اما این مشکل می‌تواند سبب آسیب حاد یا مزمن به بخش‌های مختلف بدن شود.

یکی از بهترین رژیم‌های غذایی که برای کاهش فشار خون و بیماری های قلبی و جلوگیری از سکته‌های مغزی می‌توان از آن بهره برد، رژیم غذایی DASH است.

کلمه DASH مخفف عبارت Dietary Approaches to Stop  Hypertension که به معنی رژیم غذایی سالم برای کنترل و جلوگیری از فشار خون بالا می‌باشد. اصول رژیم DASH شامل استفاده از میوه‌ها و سبزیجات به میزان حداقل ۹-۸ واحد در روز، غلات کامل و سبوسدار به میزان ۶-۵ واحد در روز، محصولات لبنی بدون چربی و کم چرب به میزان ۳-۲ واحد در روز، لوبیا و سایر حبوبات حداقل ۵ بار در هفته.

در این رژیم، مصرف گوشت کم چرب به ۱ تا ۲ بار در هفته محدود می‌شود و به جای آن از مرغ بدون پوست و مصرف ماهی‌‌های چرب مثل سالمون، آزاد و شاه ماهی حداقل ۲ بار در هفته که از منابع خوب امگا-۳ می‌باشد، توصیه می‌شود.

مصرف شکر و به طور کلی شیرینی‌ها، کیک‌ها، نوشیدنی‌های شیرین و… محدود می‌شود.

نکته بسیار مهم در این رژیم، سادگی و قابل اجرا بودن آن است، در عین حال که رژیمی بسیار متنوع و خوشمزه نیز می‌باشد. افراد دچار پرفشاری، نیاز به کاهش دریافت سدیم دارند. پتاسیم و کلسیم اضافی نیز می‌تواند به کاهش فشارخون کمک کند.

موز، زردآلو، انجیر، گریپ‌فروت، هلو، انگور و آلو، سیب ‌زمینی، سیر، براکلی، کدو سبز، قارچ و گوجه ‌فرنگی و سبزی‌ها سرشار از پتاسیم هستند.

غذاهایی که نباید در این رژیم مصرف شود شامل: سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، برگرها و سایر فرآورده‌های گوشتی به علت دارا بودن مقادیر بالای سدیم که باید پرهیز کرد.

سبزی‌های کنسرو شده در آب نمک، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور نیز نباید مصرف شوند.

نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که کاهش وزن و حفظ وزن طبیعی از ارکان اساسی هر برنامه طراحی شده جهت مقابله با پرفشاری هستند.

برای کاهش فشارخون، پیاده‌روی سریع ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در روز و ۳ تا ۵ بار در هفته توصیه می‌شود.

مصرف سیگار سبب تشدید پرفشاری شده، بنابراین توصیه به ترک سیگار می‌‌شود.

امیدوارم تمام افراد با رعایت کردن نکات تغذیه‌ای و پایبندی به اصول رژیم DASH سلامتی را به خودشان هدیه بدهند و به پیشگیری و درمان فشار خون کمک کنند.



+ 12
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری