پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۲۲:۰۰
۹
۰
نسخه چاپی

اگر بنزین گران شود، چه خواهد شد!؟

اگر بنزین گران شود، چه خواهد شد!؟
نظر دکتر مهدی کریمی تفرشی، رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان تهران درخصوص اثر افزایش قیمت بنزین بر تورم

حامل های انرژی بویژه بنزین و گازوئیل از جمله کالاهایی هستند که بطور مستقیم و غیرمستقیم در سبد مصرفی خانوارها جای دارند و بنابراین افزیش قیمت آنها سطح زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

متاسفانه کشور در شرایط حساس و بغرنجی از لحاظ اقتصادی بسر می برد که هر تکان قیمتی میتواند موجی از تورم در بخش های مختلف ایجاد نماید. بیشتر این موج تورمی بدون شک ناشی از جو روانی بیمار حاکم بر جامعه و سوء استفاده دلالان و مفسدان اقتصادی است. پدیده ای که سالهاست به اقتصاد کشور ضربه های جبران ناپذیری وارد نموده است.

صنایع غذایی و کشاورزی نیز همچون سایر بخش های پیکره اقتصادی کشور از این تکانه های حاصل از افزایش قیمت بنزین مستثنی نخواهد بود. بویژه در بخش حمل و نقل جاده ای موادغذایی بدون شک هزینه های حمل و نقل و متعاقبا هزینه های تولید بالا خواهد رفت و این موضوع با توجه به تاثیری که بر افزایش قیمت مواد غذایی خواهد گذاشت قطعا قدرت خرید مردم را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

در صورت افزایش 100درصدی قیمت بنزین تاثیر آن بر بخش کشاورزی 2.5 درصد و بر بخش صنعت 1.8 درصد و بر حمل نقل 11.3 درصد خواهد بود.

برآوردها نشان می دهد در حوزه صنایع غذایی میزان وابستگی قیمت تمام شده کالاها به هزینه حمل و نقل 4 درصد، به نرخ دستمزد 3 درصد، به حامل های انرژی یک درصد و به هزینه بسته بندی 5 درصد است.

اما در شرایط حساس اقتصادی فعلی در صورتی که دستگاههای نظارتی دولت و ارگانهای ذیربط نظارت دقیقی بر کنترل قیمت ها نداشته باشند قطعا با افزایش قیمت بنزین مجددا شاهد صعود افسارگسیخته قیمت ها خواهیم بود.



+ 9
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری