پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۰:۵۰
۱۶
۰
نسخه چاپی

معرفی دو خودرو برلیانس H230 و ام وی ام 315H اسپرت اکسلنت

معرفی دو خودرو برلیانس H230 و ام وی ام 315H اسپرت اکسلنت
گرانی شدید قیمت‎ها برای قشر جوان و به اصطلاح خودرو اولی که در رویای خرید اتومبیل سیر می‎کردند، بسیار سخت و رنج‎آور جلوه نموده و متاسفانه آرزوی خودرودار شدن بسیاری را حداقل تا اطلاع ثانوی، بر باد داده است.

گرانی خودرو ها این روزها  موجب شده تا بخش عمده‎ای از محصولات محبوب ارزان‎قیمت موجود در بازار، به رده قیمتی بالای 80 میلیون تومان برسند و دست بسیاری از مشتریان در انتخاب گزینه‎های تکراری و سابقا ارزان‌قیمت را از تصاحب خودشان کوتاه نمایند.

به ویژه این افزایش شدید قیمت‎ها برای قشر جوان و به اصطلاح خودرو اولی که در رویای خرید اتومبیل سیر می‎کردند، بسیار سخت و رنج‎آور جلوه نموده و متاسفانه آرزوی خودرودار شدن بسیاری را حداقل تا اطلاع ثانوی، بر باد داده است.

امروز  قصد داریم دو خودروی نسبتا پرطرفدار که بخش اعظم مشتریانشان را قشر متوسط و کمتربرخوردار جامعه تشکیل داده، بررسی کنیم، با این وجه تمایز که یکی صفر کیلومتر است و دیگری کارکرده.

خودروهای مورد نظر ما تا همین چندین ماه پیش زیر 55 تا 60 میلیون تومان قیمت داشتند، اما متاسفانه بهای کنونی نمونه‎ی صفر کیلومترشان، هم اکنون( اردیبهشت 98) در محدوده ی 90 تا 115 میلیون تومان جای می‌گیرد.

دو بازیگر نسبتا پرطرفداری که قرار است در گود بررسی ما به رقابت بپردازند، دو هموطن از دیار اژدها هستند که مهر برندهای ایرانیِ سایپا و مدیران خودرو (ام وی ام) بر پیشانی‎شان حک شده است؛ برلیانس H230 و MVM315H.

www.titrebartar.com

 

www.titrebartar.com

 

این دو خودرو هدف غایی مشتریانی محسوب می‌شوند که از محصولات قدیمی داخلی نظیر انواع مشتقات پژو 206 و 405 به ستوه آمده و قصد تعویض خودروی خود با یک محصول نسبتا مدرن و امروزی‎تر را دارند.

هر چند که برلیانس H230 و MVM315 نیز خود نسبت به خودروهای مدرنِ بازارهای بین المللی قدیمی و از مد افتاده محسوب می‎شوند، اما به هر حال با توجه به میزان تنوع محصولات موجود در بازار کشورمان، دو هم وطن چینی مذکور جزو گزینه‎های صدرجدول مشتریان کمتر برخوردار داخلی به شمار می‎روند.

مقایسه قابلیت‎های فنی برلیانس H230 و MVM315H
برلیانس H230 نیروی مورد نیاز خود را از یک پیشرانه چهار سیلندر خطی به حجم 1.5 لیتر تامین می‎کند که حداکثر توان خروجی آن در دور موتور 5800rpm، معادل 103 اسب بخار خواهد بود. بیشینه گشتاور حاصل از این پیشرانه نیز معادل 138 نیوتن متر در دور موتور 3800rpm است.

ترمزهای عقب این خودرو از نوع کاسه‎ای بوده و در جلو از انواع دیسکی خنک شونده استفاده شده است. میزان مصرف سوخت برلیانس H230 با وزنه 1194 کیلوگرم در سیکل ترکیبی معادل 6.4 لیتر در هر100 کیلومتر اعلام شده و گنجایش باک سوخت آن نیز برابر 42 لیتر است.

همچنین از نظر انتقال نیرو نیز با یک نوع گیربکس 5 سرعته دستی و یا 6 سرعته دستی-اتومات شده (AMT) ساخت Getrag آلمان مواجه هستیم که البته نسخه اتوماتیک صفر کیلومتر آن در بازار کمتر یافت می‎شود.

www.titrebartar.com

 

  در سوی دیگر میدان نیز با ویژگی‎های فنی چندان متفاوتی از سوی MVM315H مواجه نیستیم. ام وی ام 315 اسپرت‎-اکسلنت سوخت مصرفی‎اش را توسط یک قلب تپنده 4 سیلندر تنفس طبیعی 1.5 لیتری به انرژی تبدیل نموده و توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی، نیروی حاصل را به سوی چرخ‎های جلو گسیل می‌دارد.

حداکثر توان خروجی پیشرانه در دور موتور 6000rpm معادل 107 اسب بخار بوده و بیشینه گشتاور حاصل نیز در رقم 140 نیوتن متر (4500rpm) محدود شده است.

www.titrebartar.com

 

میزان مصرف سوخت و نوع ترمزها نیز در MVM315H مشابه برلیانس H230 بوده و حجم باک آن هم برابر 50 لیتر است. وزن MVM315H حدود 16کیلوگرم نسبت به رقیبش بیشتر است؛ حداکثر سرعت ام وی ام 315 حدود 185 کیلومتر بر ساعت (به صورت رسمی) اعلام شده و که 15 واحد بیشتر از H230 است.

شتاب صفر تا صد این خودروها نیز به واسطه بهره‎گیری از ویژگی‎های فنی یکسان تقریبا برابر بوده و در حدود 13 تا 15 ثانیه برآورد می‎شود.

طراحی خارجی و داخلی
طراحی داخلی و خارجیِ هر دو خودرو در قیاس با عمده محصولات داخلی هم‎رده نظیر: سمند، پارس، 206 و تندر 90 از اِلمان‎های مدرن‎تری سود می‌برد.

برلیانس H230 شمایلی آرام و متشخصانه‌تر به خود گرفته اما ام وی ام315 اسپرت اکسلنت ترجیح داده تا با بر تن نمودن برخی زیورآلات، ظاهری اسپرت و جوان‎پسندانه‎تر را ارائه دهد.

مقالات مرتبط

مزایا و معایب خودرو کیا سراتو 2019

  نمایشگاه نیویورک جولانگاه خودروهای هیوندا و کیا

سبک طراحی داخلی و بیرونی ام وی ام 315 در قیاس با برلیانس H230، زوایای تیزتر و خطوط شکسته بیشتری را ارائه می‌دهد که در اسپرت به نظر رسیدن این خودرو تاثیرگذار بوده است.

اما از سوی دیگر، H230 ظاهری نسبتا متین با خطوط و زوایای تقریبا نرم به نمایش می‌گذارد که این خودرو را بیشتر متناسب شأن یک خانواده کم جمعیت ساخته است.

از نظر گستردگی و فراخی فضای کابین، به دلیل بیشتر بودن فاصله بین محور ها در برلیانس، اتاق نسبتا جادارتری را به ویژه در صندلی‌های ردیف دوم H230 شاهد هستیم.

همچنین برلیانس H230 به دلیل ماهیت سدان خود، از صندوق عقب بسیار جادار 500لیتری سود می‌برد که می‌تواند به راحتی نیازهای یک خانواده کم جمعیت را در طول مسافرت‎ها یا سایر موارد مرتفع سازد؛ اما قاعدتا حجم محفظه بار ام وی ام 315 به عنوان یک خودروی هاچبک، نسبت به برلیانس H230 سدان، کمتر و و محدودتر است.

این در حالی است که محفظه بار 315 در قیاس با نسخه هاچبک برلیانس H230 یعنی مدل H220،  جای بیشتری را در اختیار اسباب و وسایل شما قرار خواهد داد.

یکی از نکات کلیدی که شاید برای بسیاری از مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار باشد، و وجود صفحه نمایشگر لمسی 7 اینچی در کابین MVM315H اسپرت-اکسلنت است که از این نظر بر رقیب خود برتری دارد؛ چرا که H230 فاقد یک چنین سیستم چند رسانه‌ای در داخل کابین خود است.

کیفیت ساخت و جنس متریال کابین هر دو خودرو نیز تقریبا مشابه و از پلاستیک سخت بوده و برتری چندانی را نمی‎توان برای هیچکدام قائل شد، با این تفاوت که عایق‌بندی صوتی کابین برلیانس نسبت به ام وی ام کمی برتری دارد.

ابعاد بدنه MVM 315 به شرح زیر است:
طول: 4188 میلی‌متر عرض: 1686 میلی‌متر  ارتفاع: 1480 میلی‌متر  فاصله محوری: 2527 میلی‌متر

ابعاد بدنه برلیانس H230 نیز مطابق زیر است:
طول: 4390 میلی‌متر عرض: 1703میلی‌متر  ارتفاع: 1482میلی‌متر  فاصله محوری: 2570 میلی‌متر

www.titrebartar.com

 

امکانات و تجهیزات
 مهمترین آپشن‎های برلیانس H230: ترمز ABS و EBD، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ایموبلایزر، تهویه مطبوع، سانروف برقی (نسخه اتوماتیک)، باز شدن خودکار درب‌ها هنگام تصادف، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر و کامپیوتر سفری

مهترین آپشن‌های MVM315H اسپرت اکسلنت: کیسه هوای ایمنی برای سرنشینان جلو، سیستم هشداردهنده و ضد سرقت ایموبلایزر، مانیتور 7 اینچی لمسی، سیستم ناوبری GPS فارسی، دوربین عقب و قابلیت نمایش بر روی صفحه نمایش، اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث، کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان، سنسور عقب

حرف آخر

در صورتی که بودجه حدود 90 تا 95 میلیون تومان (قیمت ها مربوط به اردیبهشت 98 است) را برای خرید یک خودروی داخلی کنار گذاشته‎اید و از آن مهمتر بین انتخاب دو گزینه‎ی برلیانس H230 دنده‎ای صفر کیلومتر با بهای حدودی 90 تا 93 میلیون تومان سردرگم مانده‎اید، بایستی خدمتتان عرض کنیم که این دو خودرو از نظر قابلیت‎ها و توانایی‎های فنی تفاوت چندان محسوسی با یکدیگر ندارند و نمی‎توان به طور دقیق یکی را بر دیگری ارجح دانست؛ البته ایراداتی را بر فرمان‎پذیری 315 وارد دانسته‎اند که در برلیانس مشاهده نشده است.

کیفیت سواری و هندلینگ هر دو خودرو نیز در حد متقاعدکننده گزارش شده است. نکته دیگری که می‏‎توان در هنگام خرید یک خودرو مورد نظر قرارداد، گستردگی خدمات پس از فروش و سهولت دستیابی به لوازم یدکی آن خودرو است که از این نظر می‌توان MVM315H را به دلیل سابقه حضور و جا افتادگی بیشتر در بازار ایران، در رتبه بالاتری جای داد.

از طرف دیگر، همین جا افتادگی بیشتر موجب مقبولیت گسترده‌تر ام وی ام 315 در نظر مشتریان ایرانی شده و در نتیجه بازار خرید و فروش دست دوم داغ‎تر و پر مشتری‎تری را برای آن رقم زده است؛ البته این سخن بدان معنا نیست که برلیانس H230 بازار دست دوم خوبی نداشته باشد اما به هر حال، ام وی ام 315 به اصطلاح بیشتر روی بورس قرار دارد.

نکته دیگری که نباید از آن غافل شد این است که شما با حدود 90 میلیون تومان می توانید صاحب یک برلیانس H230 صفر کیلومتر شوید اما برای خرید یک دستگاه ام وی ام 315 اسپرت اکسلنت صفر کیلومتر بایستی در حدود 115 میلیون تومان (اردیبهشت 98) هزینه نمایید.

بسیاری از مشتریان خرید یک خودروی صفر کیلومتر را نسبت به خرید خودروی دست دوم با کارکرد حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار کیلومتر از یک برند دیگر ترجیح می‎دهند و بنابراین تمایل دارند در این میان برلیانس H230 صفر کیلومتر را انتخاب نمایند.

 با این تفاسیر و با توجه به نزدیکی قابلیت‎های فنی و سواری این دو خودرو، تقریبا همه چیز به سلیقه و نوع نیاز شما باز می گردد؛ اگر یک خانواده کم جمعیت هستید که زیاد سفر می‌کنید و علاقه‌ای به ظاهر نسبتا اسپرت خودروی صفرکیلومترتان ندارید، برلیانس H230 می‌تواند گزینه اول شما باشد.

اما اگر جوان هستید یا دلتان هنوز جوان است و 10-20 هزار کیلومتر کارکرد پیشین خودرو برایتان چندان اهمیتی ندارد، شاید ظاهر مهیج‌تر ام وی ام 315 اسپرت اکسلنت هاچبک، بیشتر بتواند نیازهای روحی و عاطفی‎تان را برطرف نموده و به خودروی محبوب شما بدل گردد.



+ 16
مخالفم - 12
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری