پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ ۰۱:۱۶
۸
۰
نسخه چاپی

نسخه بتا اندروید Q چه ویژگی هایی دارد؟

نسخه بتا اندروید Q چه ویژگی هایی دارد؟
گوگل در روز چهارشنبه 13 مارچ 2019 (22 اسفند 2019)، به رسم چند سال گذشته، اولین نسخه پیش‌نمایش اندروید Q را منتشر کرد.

این نسخه بتا، عمدتا برای توسعه‌دهندگان طراحی شده و بیشتر تغییراتی که برای کاربران نهایی قابل لمس باشد، در این نسخه به چشم نمی‌خورد. به گفته گوگل، این آپدیت جدید، دربردارنده قابلیت‌هایی در زمینه حریم شخصی و امنیت، پشتیبانی از دیوایس‌های تاشو، کُدک‌های رسانه‌ای جدید، پیشرفت‌هایی در زمینه دوربین و مجموعه‌ای از APIهای جدید است. ناگفته نماند، قبل از عرضه رسمی اندروید Q در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی، گوگل 6 نسخه بتای دیگر را طی ماه های آتی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهد داد.

یکی از مهم‌ترین تغییراتی که در ورژن بتای اندروید Q به چشم می‌خورد، در رابطه با اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی کاربر است. می‌دانیم برخی اپلیکیشن‌ها از کاربر اجازه می‌گیرند که همیشه بتوانند به لوکیشن وی دسترسی داشته باشند. بسیاری از ما این اجازه را می‌دهیم و البته بعضی افراد هم، از انجام این کار خودداری می‌کنند. اما ایده جدید گوگل آن است که اپلیکیشن‌ها را محدود کند به این که تنها زمانی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، بتوانند به موقعیت مکانی کاربر دسترسی پیدا کنند.

به عنوان مثال، اپلیکیشنی مثل Uber (ارائه‌دهنده خدمات مسافربری و حمل و نقل)، نیازی ندارد که همیشه از موقعیت کاربر اطلاع داشته باشد، بلکه تنها زمانی به این کار نیاز است که شما اپلیکیشن را اجرا کرده و قصد دارید اتومبیل کرایه کنید. البته علاوه بر موقعیت، گوگل در تلاش است تا دسترسی اپلیکیشن‌ها به عکس‌ها، ویدئوها، صوت و هرگونه فایل دانلود شده در گوشی کاربران را نیز محدود نماید.

www.titrebartar.com

 

همانطور که گوگل قبلا در ماه نوامبر وعده کرده بود، شاهد آن هستیم که نسخه بتای اندروید Q ، پشتیبانی بهتری از دیوایس‌های تاشو دارد. پشتیبانی بهتر برای توقف و ازسرگیری اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه و همچنین تغییر اندازه اپلیکیشن‌ها و بهینه‌سازی محیط اجرایی آنها برای حالت split screen (نمایشگر تقسیم‌شده) از جمله امکاناتی‌ست که برای گوشی‌های تاشو در نظر گرفته شده است (مثل اسمارت‌فون‌های Galaxy Fold و هواوی Mate X که در سال جاری میلادی وارد بازار خواهند شد).

از جمله تغییرات کاربردی اندروید Q ، می‌توان به API جدیدی تحت عنوان "پنل تنظیمات" (Settings Panel) اشاره کرد. به موجب این ویژگی – که از قابلیت Slices در اندروید بهره‌ می‌گیرد – دسترسی به تنظیماتی مثل بلوتوث، وای-فای و NFC به صورت پنل‌های pop-up از داخل اپلیکیشن‌ها برای کاربران فراهم شده و دیگر نیازی به مراجعه به بخش تنظیمات و برگشت مجدد نخواهد بود. فرض کنید در حال اتصال یک اسپیکر بلوتوثی به اسمارت‌فون خود هستید. در چنین شرایطی، برنامه پیکربندی گوشی، به صورت خودکار پنل مربوط به تنظیمات بلوتوث دستگاه را روی صفحه به نمایش می‌گذارد تا شما بتوانید به‌راحتی بلوتوث دستگاه را مستقیما از داخل خود اپلیکیشن روشن کنید.

www.titrebartar.com

 

گوگل بالاخره تصمیم گرفت منوی اشتراک گذاری در اندروید را ترمیم کند. این کمپانی با افزودن میان‌بری به منوی اشتراک‌گذاری (تحت عنوان Sharing Shortcut)، به کاربران اجازه می‌دهد تا برای به اشتراک گذاشتن محتوا، یک‌راست به دیگر اپلیکیشن‌ها منتقل شوند. برای این منظور، به توسعه‌دهندگان اجازه داده می‌شود تا نحوه تعامل اپلیکیشن خود با قسمت به اشتراک‌گذاری را پیش‌منتشر کنند. به این ترتیب، به جای اینکه هر بار کاربران گزینه‌های ممکن را به شکل دستی بازسازی کنند، رابط کاربری مربوط به آن، فورا برای کاربر به نمایش درمی‌آید. شاید این یک تغییر کوچک باشد، اما کار کردن با اندروید را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

www.titrebartar.com

 

در نسخه بتای اندروید Q، امکانات جدیدی در زمینه عکس و ویدئو پیش‌بینی شده است. گوگل در تلاش است تا نحوه کار کردن تصاویر مربوط به نقشه عمق با اندروید را استانداردسازی کند. این کار از طریق فرمت جدیدی موسوم به Dynamic Depth (عمق پویا) امکان‌پذیر شده که مواردی همچون تصویر JPEG، کلان‌داده‌های عمق و نقشه عمق در آن گنجانده شده‌اند. به این ترتیب، امکان بهره‌مندی از تصاویر Dynamic Depth در دستگاه هایی که دوربین آنها پشتیبانی لازم را به عمل آورد، فراهم خواهد بود. این بدان معناست که ارائه گزینه‌هایی مثل افکت بوکه و تار کردن پس‌زمینه، توسط سایر اپلیکیشن‌ها آسان‌تر خواهد شد.

از دیگر مواردی که به اندروید Q اضافه شده، می‌توان پشتیبانی از کُدک ویدئویی AV1 را نام برد. در صورت پشتیبانی کردن تولیدکنندگان محتوا از این قابلیت، می‌توان به‌راحتی ویدئوهای باکیفیت بالا را بدون نیاز به پهنای باند بالا به دستگاه های اندرویدی استریم کرد.

در نسخه‌های کنونی اندروید، کاربر می‌تواند تعیین کند که حالت صرفه‌جویی در مصرف باتری (یا Battery Saver) در چه هنگامی (یا به عبارت دقیق‌تر، در چه درصدی از باقیمانده باتری) فعال شود. اما در نسخه پیش‌نمایش اندروید Q، گزینه دیگری تحت عنوان Based on your routine (بر اساس روال معمولی شما) نیز در نظر گرفته شده است. به گفته گوگل، در مواقعی که مصرف زیاد بوده و باتری شما قرار است زودتر از معمول تمام شود، در صورتی که این گزینه را انتخاب کرده باشید، اندروید می‌تواند حالت Battery Saver را به طور خودکار روشن کند.

www.titrebartar.com

 

به پیشنهاد تیم پروژه متن باز اندروید (AOSP) در سال گذشته، قابلیت Android Beam دیگر در اندروید Q وجود نخواهد داشت، زیرا امروزه کمتر دیده می‌شود که افراد بخواهند برای انتقال فایل از یک اسمارت‌فون به اسمارت‌فون دیگر، از NFC استفاده کنند. به این ترتیب، اگر به منوی Connection preferences در نسخه بتای جدید بروید، مشاهده خواهید کرد که تاگل Android Beam حذف شده است.

در نسخه‌های کنونی اندروید، برای دسترسی به آن دسته از اطلاعات کاربر که در مواقع اضطراری به آن نیاز است (مثل گروه خونی)، بایستی پس از سوایپ کردن به سمت بالا در لاک‌اسکرین، روی Emergency ضربه زد. اما در نسخه پیش‌نمایش اندروید Q، علاوه بر این راه قدیمی، یک راه میان‌بر هم تدارک دیده شده است؛ به این شکل که با فشردن طولانی‌مدت دکمه پاور، آیکون Emergency در پایین پدیدار می‌شود.

www.titrebartar.com

 

بعضی از پیام‌ها در محیط اندروید، به مدت چند ثانیه ظاهر شده و سپس محو می‌شوند. این پیام‌ها را در اصطلاح toast message می‌نامند. بعضی افراد که از سرعت عمل کافی برخوردار نیستند، ممکن است در خواندن این پیام‌ها دچار مشکل شوند. به همین دلیل، گزینه‌ای موسوم به Time to read (زمان برای خواندن) در اندروید Q در نظر گرفته شده که کاربران از طریق آن می‌توانند مدت ماندگاری پیام روی صفحه نمایش را به دلخواه خود – از 10 ثانیه تا 2 دقیقه – تنظیم کنند. البته پشتیبانی از این قابلیت به خود اپلیکیشن‌ها بستگی دارد.

در نسخه‌های پیشین اندروید، با سوایپ کردن اعلان ها به هر دو سمت راست یا چپ، آن اعلان از بین می‌رفت. اما در نسخه بتای اندروید Q، سوایپ نوتیفیکیشن به سمت چپ، 3 گزینه مختلف را در رابطه با آن اعلان به کاربر نشان می‌دهد که عبارتند از: Block (مسدود کن)، Stay silent (بی‌صدا بمان) و Alert me (به من هشدار بده). ناگفته نماند، سوایپ به سمت راست، مثل سابق، اعلان را پاک می‌کند.

وقتی صفحه نمایش خاموش می‌شود، چنانچه حالت Always-on Display را فعال کرده باشید، برخی اعلانات مهم – از جمله میزان ذخیره باتری – روی صفحه نمایشگر می‌ماند. در نسخه‌های قبلی اندروید، میزان ذخیره باتری در پایین صفحه نمایان می‌شد، اما گوگل تصمیم گرفته در نسخه بتای اندروید Q، آن را در همان جای همیشگی (گوشه بالا سمت راست) به نمایش بگذارد؛ یعنی دقیقا همان قسمتی که در حالت روشن بودن صفحه، آیکون باتری دیده می‌شود.

علاقه‌مندان به نصب نسخه پیش‌نمایش اندروید Q، می‌توانند به این صفحه مراجعه و پس از ثبت‌نام، آن را دریافت کنند. نسخه بتای اندروید Q فعلا فقط با گوشی‌های پیکسل سازگار است. به عبارت دقیق‌تر کاربران می‌توانند نسخه بتا را روی اسمارت‌فون‌های پیکسل، پیکسل XL، پیکسل 2، Pixel 2 XL، پبکسل 3 و Pixel 3 XL نصب کنند. البته پیشنهاد می‌شود این نسخه را روی گوشی اصلی خود نصب نکنید. ناگفته نماند، هنوز مشخص نیست حرف Q، آغازگر کدام خوراکی است که برای نامگذاری ورژن بعدی سیستم‌عامل اندروید، به کار خواهد رفت.

 

 بیشتر بخوانید:

مقایسه باتری پرچمداران سامسونگ, اپل و هواوی

چگونه مصرف باتری گوشی خود را کاهش دهیم؟



+ 8
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری