پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۹ ۱۶:۱۱
۱۱
۰
نسخه چاپی

جزئیات 2 عرضه اولیه جدید در بورس

جزئیات 2 عرضه اولیه جدید در بورس
تیتربرتر در ادامه به عرضه اولیه و زمان آن پرداخته است.

به گزارش تیتربرتر؛ جلال امانی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رازی می‌گوید: سهام شرکت‌های کربن سیمرغ و شیمیایی رازی تا پایان سال در بورس عرضه خواهند شد.

زمان ثبت سفارش در عرضه اولیه شرکت‌های کربن سیمرغ و شیمیایی رازی

زمان ثبت سفارش در عرضه اولیه شرکت‌های کربن سیمرغ و شیمیایی رازی
زمان ثبت سفارش در عرضه اولیه شرکت‌های کربن سیمرغ و شیمیایی رازی

 

مدیرعامل سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رازی اظهار می‌کند: پس از شکل‌گیری هلدینگ با توجه به ایجاد یک هسته حرفه‌ای در موضوع مدیریت منابع مالی، برنامه‌های ویژه‌ای همچون عرضه سهام شرکت‌های ارزشمند گروه در بورس در دستور کار قرار گرفته و بهترین مثال آن نیز عرضه یزد تایر در بهار سال‌جاری است.

به گفته امانی مطابق برنامه هلدینگ رازی در سال‌جاری عرضه دو شرکت دیگر نیز در دستور کار است که با طی فرآیند‌های مربوطه، تحقق این برنامه‌ها میسر می‌شود. در مورد سایر شرکت‌ها نیز توسعه و تکمیل زیرساخت‌های تطبیقی در دست انجام است که به‌تدریج برنامه‌های مرتبط باعرضه آنان نیز اعلام خواهد شد.

وی در ادامه می‌افزاید: مهم‌ترین برنامه‌های توسعه هلدینگ رازی در سال ۹۹ در دو بخش قابل‌طرح است، در بخش اول تکمیل سازوکار هلدینگی در قالب اصلاح ساختار سرمایه هلدینگ و شرکت‌های سرمایه‌پذیر آن و آماده‌سازی شرکت‌های سرمایه‌پذیر برای عرضه در بازار بورس که امید آن می‌رود سهام شرکت‌های کربن سیمرغ و شیمیایی رازی تا پایان سال در بورس عرضه شود و برای مابقی شرکت‌ها نیز طی سال آتی اقدامات مقتضی انجام خواهد شد.

زمان دقیق ثبت سفارش عرضه اولیه «سیتا»

زمان دقیق ثبت سفارش عرضه اولیه «سیتا»
زمان دقیق ثبت سفارش عرضه اولیه «سیتا»

 

 مدیریت عملیات بازار شرکت بورس طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد زمان سفارشگیری در عرضه اولیه نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین (سیتا) در روز چهارشنبه  ۱۱ تیر ز ساعت ۷:۳۰ الی ۱۱:۳۰ خواهد بود.

در عرضه اولیه سیتا هر کد بورسی می‌تواند ۸۰۰ سهم در بازه قیمتی ۱۴۹۰ تا ۱۵۷۵ تومانی سفارش دهد که البته با توجه به پیش‌بینی حضور حدود ۴ میلیون متقاضی احتمالا به هر نفر کمتر از ۵۵۰ هزار تومان سهم تعلق بگیرد.

بیشتر بخوانید: زمان پذیره نویسی صندوق واسطه‌ گری پالایشی دارا دوم

میزان سود عرضه اولیه‌ در بورس 

معاون بازار فرابورس می‌گوید: سهام اکثر شرکت‌هایی که طی سال‌های اخیر در بازار سرمایه ایران عرضه اولیه شده‌اند طی‌مدت کوتاهی پس از عرضه اولیه بیش از ۳۰ درصد بازدهی داشته‌اند که این خود مشوقی برای ورود سهامداران جدید به بازار سرمایه است.

افسانه عروجی، معاون بازار فرابورس معتقد است: از نگاه شرکت متقاضی پذیرش در بورس یا فرابورس، پذیرش دارای ابعاد مختلفی برای بررسی شرکت متقاضی است و مواردی از جمله بررسی‌های سازمان امور مالیاتی تا اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری و همچنین موارد خاص هر شرکت که مرتبط با عملیات آن شرکت است را در بر می‌گیرد.

او در یادداشتی که در دنیای اقتصاد نوشته، توضیح داده است:  تا پیش از این، پس از پذیرش شرکت‌ها در بورس یا فرابورس، به‌دلیل افزایش شفافیت در ارائه اطلاعات مالی شرکت‌ها، این امکان وجود داشت که سازمان امور مالیاتی در برخی موارد اقدام به بررسی‌های مالیاتی حساب‌های سال‌های گذشته ناشر کند که این مورد خود از عوامل بازدارنده شرکت‌ها برای ورود به بازار سرمایه محسوب می‌شد، اما همان‌گونه که اعلام شده است، طبق مصوبه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی درخصوص شرکت‌هایی که در سال ۱۳۹۹ وارد بازار سرمایه می‌شوند، سازمان امور مالیاتی پس از پذیرش آنها در بورس معترض حساب‌های سنوات گذشته آنها نخواهد شد که این مهم، مشوقی تاثیرگذار به منظور ترغیب شرکت‌ها برای افزایش شفافیت اطلاعاتی و حضور در بازار سرمایه و درنتیجه بزرگ‌تر شدن این بازار خواهد بود.

فرآیند پذیرش نباید منجر به این شود که شرکت‌های تازه‌وارد در کوتاه‌مدت با اقبال سهامداران روبه‌رو شوند اما در آینده به‌دلیل ساختار بنیادی ضعیفی که دارند سهامداران را متضرر کنند.

بنابراین اگر روند پذیرش شرکت‌ها که گاهی بابت سختگیری از سوی بورس مورد انتقاد قرار می‌گیرد با دقت لازم همراه نباشد ممکن است سهامداران را پس از مدتی متضرر کند. بنابراین باید شرکت‌ها با متغیرهای بنیادی قوی و پتانسیل‌های رشد و سودآوری مناسب وارد بازار سرمایه شوند که تجربه ورود سرمایه‌گذاران به تجربه‌ای ناگوار منجر نشود.

از طرفی با افزایش اقبال عمومی به بازار سرمایه و از آنجا که سرمایه‌گذاری در بورس از مواردی است که همواره به‌عنوان سرمایه‌گذاری پرریسک طبقه‌بندی می‌شود، مشارکت در عرضه‌های اولیه به‌دلیل اینکه با پذیرش ریسک کم، بازدهی مناسبی را عاید سهامداران می‌کند، برای تازه‌واردان به حوزه بازار جذابیت خاصی خواهد داشت، زیرا در علوم مالی ریسک و بازده رابطه مستقیم با هم دارند.

ولی براساس تجربه بازارهای سرمایه در اکثر کشورهای دنیا این ارتباط در مقطع عرضه اولیه تا حدی قابل چشم‌پوشی است. همان‌طور که سهام اکثر شرکت‌هایی که طی سال‌های اخیر در بازار سرمایه ایران عرضه اولیه شده‌اند طی‌مدت کوتاهی پس از عرضه اولیه بیش از ۳۰ درصد بازدهی داشته‌اند که این خود مشوقی برای ورود سهامداران جدید به بازار سرمایه است.

از موارد دیگر مورد توجه سهامداران یا سرمایه‌گذاران خرد در عرضه اولیه می‌توان به مشاور پذیرش که مسوولیت تهیه امیدنامه ناشر و شرکت‌های تامین‌سرمایه یا مشاور سرمایه‌گذاری که مسوولیت تهیه گزارش ارزش‌گذاری سهام ناشر را بر عهده دارد اشاره کرد چراکه حضور این عوامل و ارائه گزارش‌های جداگانه براساس اطلاعات موجود، خود تاکیدی بر اقدامات صحیح در راستای شفافیت اطلاعاتی ناشر است.

همچنین با استفاده از شیوه عرضه اولیه به روش ثبت‌سفارش این امکان برای سرمایه‌گذاران تازه‌وارد فراهم شده است که در فضای بدون رقابت برای خرید سهام در عرضه اولیه اقدام کنند که خود موجب حضور حدود ۴ میلیون نفر در عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه شده است. البته با توجه به امکانات فنی در حوزه معاملات و پس از معاملات در بازار سرمایه، حضور میلیونی افراد در روز عرضه اولیه در بازار سرمایه لازمه بازبینی برخی موارد درخصوص شیوه عرضه‌ اولیه است.

افزایش تعداد روزهای عرضه اولیه سهام شرکت‌های بورسی

وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که سعی ما این است که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان تیر ماه سال جاری، تعداد روزهای عرضه اولیه سهام شرکت‌های بورسی از یک روز به دو روز در هفته افزایش یابد.

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 11
مخالفم - 12
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری