پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۱۶:۴۸
۱۲
۰
نسخه چاپی

آموزش خرید و فروش سهام در بورس

آموزش خرید و فروش سهام در بورس
با رشد قابل توجه بورس و شاخص بورس تیتربرتر به آموزش خرید و فروش سهام در بورس پرداخته است، با ما همراه باشید.

به گزارش تیتربرتر؛ بعد از اینکه ویروس کرونا به دنیا حمله ور شد در ایران ما بورس به صورت صعودی رشد کرد و همه اعم از نابلدها و بلدها به فکر سرمایه گذاری در این سفره پهن شده افتادند.اما بدون سواد نمی شود کار کرد، سود کرد در ادامه به آموزش خرید و فروش سهام در بورس پرداخته ایم.

برای ورود به انواع بازار سرمایه، اول از همه باید انجام معاملات در آن بازار را یاد بگیریم. خرید و فروش در بازار سهام یا بورس اوراق بهادار هم اصولی دارد که هر سرمایه‌گذار باید قبل از ورود یاد بگیرد.

بیشتربخوانید: راهنمای احراز هویت غیرحضوری سایت سجام

خرید و فروش سهام در بورس

خرید و فروش سهام در بورس
خرید و فروش سهام در بورس

 

برای اینکه بتوانید در بورس ایران سهمی بخرید و سپس سهم را بفروشید، باید یکسری مراحل بسیار ساده را طی کنید. مراحل خرید و فروش سهام در بورس بصورت به شرح زیر است:

  • دریافت کد بورسی و ورود به سامانه معاملات آنلاین
  • شارژ کردن حساب کارگزاری
  • جست و جو کردن نام نماد بورسی مورد نظر
  • ثبت سفارش خرید سهم
  • تایید سفارش و اضافه شدن سهم به پرتفوی سرمایه‌گذار
  • ثبت سفارش فروش و فروختن سهم
  • دریافت وجه و واریز به حساب بانکی
  • در مرحله اول ورود به بورس باید کد بورسی دریافت کنید.
  • برای دریافت کد بورسی ابتدا باید به سامانه سجام مراجعه و ثبت نام و مراحل احراز هویت را طی کنید.

برای خرید و فروش سهام به صورت آنلاین در مرحله دوم باید با یکی از کارگزاری های کشور قرارداد ببندید تا آنها به شما خدمات ارائه دهند. برای قرارداد با کارگزاری ها می بایست به دفاتر آنها و یا دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید.

بعد از دریافت کد بورسی و انعقاد قرارداد با یکی از کارگزاری ها، رمز عبور و کلمه عبوری به شما اختصاص پیدا می کند تا از طریق سایت کارگزاری بتوانید سهام شرکت ها را خرید و فروش کنید.

برای خرید سهام یک شرکت باید حساب کارگزاری خود را به میزانی که قصد خرید دارید شارژ کنید.

در مرحله بعد نماد معاملاتی شرکتی که قصد خرید سهام آن را دارید  در بخش جست و جوی صفحه کارگزاری خود پیدا کنید و روی گزینه خرید کلیک کنید.

در صفحه تمام کارگزاری ها ماشین حساب آنلاین وجود دارد که به کمک آن می تواند تعداد سهامی که می توانید خریداری کنید را به نسبت پولتان و ارزش روز سهام محاسبه کنید.

اگر قصد فروش سهام خود را دارید باید روی گزینه فروش کلیک کنید.در زمان فروش می توانید تمام یا بخشی از سهام خود را براساس قیمت روز معامله کنید.

بعد از فروش سهام پول سهام شما وارد حساب کارگزاری می شود که با آن می توانید مجدد سهام شرکت دیگری را خریدداری کنید.

اگر تمایلی به خرید مجدد ندارید و می خواهید پول به حساب بانکی بازگردد باید روی گزینه تقاضای وجه کلیک کنید در این صورت پول به حساب بانکی که در زمان عقد قرارداد با کارگزاری ها معرفی کرده اید باز می گردد.

بیشتربخوانید: جزئیات جدید از فروش سهام صندوق دارا یکم

مراحل خرید و فروش سهام در بورس

هر فردی که قصد خرید و فروش سهام در بورس را دارد نمی تواند به صورت مستقیم این کار را انجام بدهد. بلکه خرید فروش سهام در بورس همیشه باید توسط کارگزاری انجام پذیرد. کارگزار واسط بین شما و بازار سهام  یا همان بورس است. در حقیقت خرید و فروش بین شما و سایر سرمایه گذاران توسط همین کارگزار انجام می شود. پس اولین قدم شما برای خرید و فروش سهام در بورس مراجعه به یک کارگزاری و افتتاح حساب معاملاتی در آن کارگزاری است.

برای اینکه شما بتوانید در بورس اقدام به خرید و فروش سهام بکنید، نیاز به یک کدمعاملاتی نیز دارید. به کد معاملاتی، کد بورسی یا کد سهامداری نیز گفته می شود. این کد یک شناسه منحصر به فرد شماست. در واقع کد بورسی مانند کد ملی است و شما در بورس توسط این کد شناخته می شوید. این کد همیشه متعلق به شما خواهد بود. پس قدم دوم شما دریافت یک کد بورسی از کارگزاری خواهد بود. بعد از اینکه این دو قدم را برداشتید، شما می توانید شروع به خرید و فروش سهام در بورس بکنید. اما خرید و فروش سهام به روش های مختلفی امکان پذیر است:

✔ روش های خرید و فروش سهام

روش هایی که شما می توانید از طریق آنها اقدام به خرید و فروش سهام بکنید عبارتند از:

  • مراجعه حضوری به کارگزاری و ارائه سفارش خرید یا فروش
  • سفارش تلفنی به کارگزار
  • سفارش اینترنتی به کارگزار
  • معاملات سهام در بورس بصورت آنلاین (بر خط)

در ۲ روش اول سفارش خرید و فروش سهام شما به کارگزار یه شکل مراجعه حضوری و یا سفارش تلفنی انجام می گیرد. پس از آن کارگزار به دستور شما اقدام به خرید و فروش سهام برای شما می کند. اما امروزه با پیشرفت و توسعه اینترنت و تکنولوژی ۲ روش اول تقریبا منسوخ شده اند و کاربرد زیادی ندارند.

در روش حضوری شما بایستی بابت هر درخواست خرید و فروش سهام یا اوراق بهادار خود فرم درخواست خرید و فروش را تکمیل نمایید که این موضوع فرایند زمان بری می باشد که با تووجه به افزایش سرعت عمل بسیار زیاد در معاملات در صورتی که مدرک شما دیپلم و بالاتر می باشد و در ضمن در ایام معاملات زمان ثبت سفارش را دارید توصیه می گردد که از این شیوه فاصله بگیرید، زیرا با این کار زمان و سرعت عمل شما در معاملات بسیار افزایش خواهد یافت و شما خواهید توانست به راحتی به فعالیت های دیگر خود بپردازید. در رابطه با معاملات تلفنی نیز با وجود تخصیص زمان بهینه تر نسبت به حالت قبل اما با توجه به اینکه عموما قیمت های خرید و فروش مد نظر شما متغیر خواهد بود این روش نیز مشکلات عدیده ای را در پی خواهد داشت. از این گزینه تنها در حالتی استفاده کنید که در ساعت معاملات هیچ فرصتی جهت ثبت و ارسال سفارش در سامانه معاملات آنلاین نداشته باشید.

بیشتربخوانید: بدترین اتفاق بورس چیست؟

✔ آموزش خرید و فروش اینترنتی سهام

مزیت خرید و فروش اینترنتی سهام یا همان خرید و فروش آنلاین سهام در بورس این است که سرمایه گذاران در هرجا که باشند می توانند به صورت اینترنتی اقدام به خرید و فروش سهام خود بکنند. با این کار آنها دیگر نیازی به مراجعه حضوری به کارگزار ندارند. همچنین با این کار امکان خطای انسانی کارگزار در سفارش های خرید و فروش بسیار کاهش پیدا می کند، شما نیز نقل و انتقالات پول خود را به صورت غیرحضوری و از طریق اینترنت انجام می دهید. این کار باعث صرفه جویی در وقت شما، افزایش امنیت نقل و انتقال پول و همانظور که گفته شد کاهش خطای کارگزار می شود.

بیشتربخوانید: ارزش هر سهم از صندوق دارا یکم چقدر است؟

✔ نحوه خرید و فروش اینترنتی سهام در بورس

در روش خرید و فروش اینترنتی سهام، شما یک قرارداد خرید و فروش اینترنتی با کارگزار را تکمیل می کنید و پس از آن کارگزار به شما یک کد کاربری و رمز عبور می دهد. شما با داشتن این رمز در هر ساعتی از شبانه روز می توانید به سایت کارگزاری مراجعه کرده و درخواست خرید یا فروش خود را ثبت کنید که پس از تایید توسط کارگزاری معامله گران کارگزاری در اولین زمان ممکن درخواست شما را انجام می دهند. پس در این روش نیز مثل دو روش اول، خرید و فروش شما توسط معامله گران کارگزاری انجام می شود با این تفاوت که سفارش دهی شما از طریق اینترنت صورت می گیرد.

نحوه خرید و فروش اینترنتی سهام را می توان بر دو قسم تقسیم کرد:

در روش اول کارگزاری به شما نام کاربری و رمز عبوری جدای از اطلاعات ورود به سامانه معاملات آنلاین تخصیص خواهد داد تا شما از این طریق درخواست خرید و فروش خود را در هر ساعتی از شبانه روز ثبت نمایید. البته لازم به ذکر است که هر سفارش خرید یا فروش شما بایستی حداقل ارزش ۵ میلیون ریال را داشته باشد. برای مثال اگر شما در ایام قبل مبلغ ۴ میلیون ریال را به خرید سهم پتروشیمی زاگرس تخصیص داده باشید و الان این سهم به ۳ میلیون ریال افت ارزش پیدا کرده باشد، شما نمی توانید از طریق کد سامانه اینترنتی خود درخواست فروش را ارسال نمایید بلکه از طریق سامانه معاملات آنلاین و یا سفارش تلفنی این امر امکان پذیر خواهد بود.

اما در روش دوم کارگزاری به شما نام کاربری و رمز عبور معاملات آنلاین را تخصیص خواهد داد و شما مستقیما به حساب شخصی آنلاین خود متصل می شوید. مهم ترین ویزگی خرید و فروش سهام در بورس بصورت انلاین سرعت عمل در ارسال و ویرایش درخواست معاملات می باشد. هم چنین می توانید درخواست خرید پلکانی را در کسری از ثانیه انجام دهید. لازم به ذکر است که تدبیر و صحرا رایج ترین سیستم های معاملاتی آنلاین در بین کارگزاری ها هستند و برخی از کارگزاری ها نیز سامانه های معاملاتی خاص خود را راه اندازی کرده اند که نمونه هایی از آن در بازار مشهود هستند.

حداقل سرمایه لازم جهت انجام خرید و فروش آنلاین یک میلیون ریال می باشد ولی سقفی به لحاظ ارزش معاملات وجود ندارد. در واقع هر سفارش خرید شما بایستی به ارزش یک میلیون ریال باشد (مثلا ۱۰۰۰ سهم ۱۰۰۰ ریالی). اما در رابطه با فروش سهام حداقل ارزش تعریف شده معادل ۵۰ هزار ریال در هر نوبت معاملاتی می باشد. ممکن است شما قصد سرمایه گذاری ۲ میلیارد ریالی در بورس داشته باشید. از آنجایی که سقف واریز به حساب کارگزاری در هر نوبت پرداخت معادل ۵۰۰ میلیون ریال می باشد بنابراین بایستی در ۴ نوبت پرداخت را انجام دهید تا حساب آنلاین شما به مبلغ ۲ میلیارد ریال شارژ شود.

بیشتر بخوانید: چرا سرمایه گذاری در بورس پرسود است؟

✔ نحوه خرید و فروش آنلاین سهام در بورس

امروزه رایج ترین روشی که سهامداران برای خرید و فروش آنلاین سهام – حتی عرضه اولیه سهام – از آن استفاده می کنند خرید و فروش آنلاین سهام در بورس است. نام دیگر این روش، معاملات برخط می باشد. خرید و فروش آنلاین سهام به دلایل زیر از بیشترین محبوبیت بین سهامداران برخوردار است:

  • در روش خرید و فروش سهام در بورس بصورت انلاین، خود شما مستقیما سفارش خود را در سامانه معاملاتی بورس ثبت می کنید و در همان لحظه ثبت سفارش، درخواست شما در سیستم معاملاتی ثبت می شود. در نتیجه امکان اشتباه و یا کوتاهی از طریق کارگزار از بین می رود.
  • شاید بتوان گفت مهم ترین مزیت خرید و فروش آنلاین سهام این است که در معاملات آنلاین شما سرعت عمل بیشتری برای تصمیم گیری نسبت به خرید و فروش خود دارید. مثلا تصمیم به فروش سهمی گرفته اید، اما بر حسب شرایط نظر شما تغییر می کند و همان لحظه سفارش خود را لغو می کنید. یا اینکه می خواهید قیمت مورد نظرتان را سریع تغییر دهید. در روش خرید و فروش آنلاین سهام این کار به راحتی صورت می پذیرد. در صورتی که اگر شما از ۳ روش قبلی سفارش فروش خود را به کارگزار اعلام کرده بودید، ممکن بود تا درخواست لغو سفارش را مجددا به کارگزار اعلام کنید کار از کار گذشته باشد.
  • این معاملات امنیت بالایی دارد و همچنین نقل و انتقال پول شما به صورت الکترونیکی صورت می پذیرد.

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 12
مخالفم - 11
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری