پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۲۱:۱۳
۲۹
۰
نسخه چاپی

ارزش هر سهم از صندوق دارا یکم چقدر است؟

ارزش هر سهم از صندوق دارا یکم چقدر است؟
ارزش پرتفوی صندوق واسطه‌گری مالی دولت تاکنون حدود ۷۵درصد رشد کرده است، البته روزهای آتی و جهت‌گیری شاخص بورس نشان می‌دهد که سود واقعی این صندوق چه‌میزان بیشتر یا کمتر از این مقدار خواهد بود.

به گزارش تیتربرتر؛ عضو هیئت مدیره کانون کارگزاران با بیان اینکه طبق برآورد‌ها هم‌اکنون ارزش سهام صندوق واسطه‌گری مالی یکم که هنوز در مرحله پذیره‌نویسی به‌سر می‌برد به دو برابر افزایش یافته، گفت:سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ETF فرصت خوبی برای مردم است تا بخشی از پس‌انداز خود را در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

ارزش سهام دارا یکم را می توانید از این لینک به صورت آنلاین چک کنید.

بیشتربخوانید:

زمان پذیره نویسی صندوق واسطه‌ گری فلزی دارا سوم

زمان پذیره نویسی صندوق واسطه‌ گری پالایشی دارا دوم

 سهام دارایکم را چگونه نقد کنیم؟

ETF چیست؟

صندوق سرمایه گذاری دارا یکم
صندوق سرمایه گذاری دارا یکم

 

بر اساس این گزارش، وزارت امور اقتصادی و دارایی چندی پیش طی اطلاعیه‌ای فراخوان واگذاری (شماره ۱) پذیره نویسی واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) "واسطه‌گری مالی یکم" را منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده بود که وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق این واگذاری، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، باقیمانده سهام خود در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‌های البرز و اتکایی امین را واگذار خواهد کرد.

به طور کلی قرار است ۲۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان باقیمانده سهام دولت در سه بانک و دو شرکت بیمه‌ای مذکور در قالب یک صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) با عنوان «واسطه گری مالی یکم» عرضه شود.

بیشتربخوانید: بهترین راه سود در بورس برای تازه واردها

برای ثبت نام در صندوق سرمایه گذاری دارا یکم دولتی چه کار کنیم؟

در این راستا، بانک‌های ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، ملت، تجارت، صادرات و قرض الحسنه مهر ایران، پارسیان و پاسارگاد به عنوان بانک‌های منتخب از تاریخ ۱۴ تا ۳۱ اردیبهشت ماه، آماده پذیره نویسی متقاضیان خریداری واحد‌های سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) هستند. در واقع متقاضیان می‌توانند به صورت غیر حضوری و با مراجعه به درگاه بانک‌های مذکور نسبت به پذیره‌نویسی اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: چرا سرمایه گذاری در بورس پرسود است؟

قیمت سهام سه بانک و دو بیمه دولتی در عرضه اولیه صندوق «دارا یکم» 

عباس معمارزاده در نشست خبری تشریح عرضه سهام سه بانک و دو بیمه از طریق ای‌تی‌اف در خرداد ماه امسال گفت: مردم تا ۳۱ اردیبهشت مهلت خرید دارند؛ ضمن اینکه سقف سرمایه‌گذاری هر نفر با هر کد ملی دو میلیون تومان است.

وی ادامه داد: تفاوت روش عرضه سهام به صورت ای‌تی‌اف با عرضه به صورت بلوکی یا سهام خرد، این است که همه مردم ایران بتوانند سهام این شرکت‌های دولتی را خریداری کنند.

به گفته معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد، ۱۷ درصد سهام بانک ملت، ۱۶.۵ درصد سهام بانک تجارت و سهام بیمه اتکایی امین و بیمه البرز در این ای‌تی‌اف عرضه می‌شود که به قیمت متوسط ۳۰ روز قبل از فراخوان که ۱۳ اردیبهشت بود، با ۲۰ درصد تخفیف عرضه می‌کنیم.

معمارزاده افزود: قیمت هر سهم به بانک تجارت در این عرضه ۱۰۴ تومان است؛ درحالی‌که قیمت هر سهم بانک تجارت روز گذشته در بازار سرمایه ۲۰۶ تومان بود.

وی تصریح کرد: هر سهم بانک صادرات در این عرضه ۱۰۷ تومان است؛ در حالی که قیمت دیروز هر سهم بانک صادرات در بورس ۲۱۲ تومان بوده است.

معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: قیمت هر سهم بانک ملت ۱,۰۴۵ تومان تعیین شده؛ در حالی که قیمت هر سهم روز گذشته این بانک، ۲,۰۹۵ تومان بود.

وی گفت: بیمه البرز نیز که هر سهم آن ۷۶۵ تومان در نظر گرفته شده و از طریق این صندوق عرضه می‌شود، قیمت هر سهم آن در بازار سرمایه ۱,۱۶۸ تومان روز گذشته کشف قیمت شد.

معمارزاده بیان کرد: قیمت هر سهم بیمه اتکایی امین ۷۹۳ تومان تعیین شده درحالی‌که در بازار سرمایه روز گذشته ۸۹۰ تومان به فروش رسید.

وی با تکذیب اینکه دولت به دنبال رفع کسری بودجه با استفاده از عرضه سهام شرکت‌های دولتی است، گفت: اگر قرار بود دولت کسری بودجه را تأمین کند، اقدام به عرضه بلوکی سهام می‌کرد.

معاون امور بانکی و بیمه وزیر اقتصاد تأکید کرد: ارزش کل سهام‌های صندوق به قیمت روز گذشته بازار سرمایه ۳۲ هزار میلیارد تومان است درحالی‌که ما با این عرضه تنها ۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد خواهیم داشت.

به گفته معاون وزیر اقتصاد، قیمت هر یونیت سرمایه‌گذاری این صندوق ۱۰ هزار تومان است که در آن نسبتی از سهام بانک‌های ملت، صادرات و تجارت و بیمه‌های البرز و اتکایی امین لحاظ شده است ضمن اینکه دارندگان کد بورسی می‌توانند با نماد «دارا یکم» این سهام را بخرند ولی در حال حاضر نیازی به داشتن کد بورسی برای خرید این سهام نیست.

بیشتربخوانید: صندوق‌های ETF چقدر ارزش دارند؟

ارزش صندوق دولتی دارا یکم

صندوق سرمایه گذاری دارا یکم
صندوق سرمایه گذاری دارا یکم

 

 بررسیها نشان می‌دهد، ارزش صندوق دولتی دارا یکم که سهامهایی از بانک تجارت، صادرات، ملت و دو بیمه البرز و اتکایی امین را در خود جای داده است در پایان معاملات 27 اردیبهشت به 3 میلیون و 400 هزار تومان رسیده است.

گفتنی است، پایان اردیبهشت ماه آخرین فرصت خرید واحدهای این صندوق بوده است و 2 ماه بعد نیز امکان فروش این واحدهای این صندوق قابل معامله در بورس، فراهم می‌شود.

نکته جالب توجه اینکه این صندوق اولین تجربه وزارت اقتصاد در آزادسازی بخشی از دارایی‌های دولت در شرکتهای بورسی است.

بیشتربخوانید:جزئیات زمان معامله صندوق دارا یکم در بورس

بعد از انجام مراحل واگذاری صندوق مذکور نوبت به عرضه سهام دولت در شرکتهای بورسی در صنایع فولادی و پالایشگاهی می‌رسد.

اگر این تجربه به‌صورت دوطرفه هم برای مردم و خریداران و هم برای وزارت اقتصاد به‌عنوان متولی امر مثبت باشد روش مذکور می‌تواند در ماههای آتی با استقبال گسترده‌تر مردم نیز همراه شود.

یکی از اشکالات این نوع واگذاری طولانی بودن مدت عدم فروش یونیتهای صندوق است. معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد در پاسخ به پرسش خبرنگاران در این باره گفته است دلیل اصلی لحاظ شدن این مدت طولانی علاوه بر مراحل اداری به فراهم کردن زمانی جهت دریافت کد بورسی متقاضیانی است که از طریق سیستم بانکی اقدام به خرید این واحدها کرده‌اند.

بیشتربخوانید: جزئیات جدید از فروش سهام صندوق دارا یکم

آخرین مهلت ثبت نام در صندوق یکم

 پذیره نویسی واحدهای صندوق واسطه گری مالی یکم(دارا یکم) از امروز در شعب بانک های منتخب به صورت حضوری و غیرحضوری و درگاه های آنلاین کارگزاری های رسمی بازار سرمایه آغاز می شود.

دارا یکم از امروز تا سی و یکم اردیبهشت ماه در ساعت ۱۴ الی ۱۶ هر روز از طریق درگاه بر خط معاملاتی کارگزاری ها پذیره نویسی می شود.

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 29
مخالفم - 20
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری