پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ۱۵:۲۸
۹
۰
نسخه چاپی

بحران کرونا فرصتی برای تقویت گردشگری مجازی

بحران کرونا فرصتی برای تقویت گردشگری مجازی
شیوع ویروس کرونا و ضرورت اعمال محدودیت های تردد و سفرهای غیرضروری صنعت گردشکری بیش از همه خسارت دیده است حال این فرصت بهانه ای برای ارتقا زیرساخت های گردشگری مجازی است تا فرصت گردشگری سنتی فراهم شود.

تیتربرتر؛ امسال به دلیل لزوم پیشگیری از شیوع بیشتر  ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال این بیماری، مسئولان توصیه اکید کرده اند که از سفر نوروزی پرهیز شود.

البته ماندن در خانه هم برای خود مزیت‌هایی دارد؛ از جمله اینکه بیشتر کنار یکدیگر هستیم، می‌توانیم بیشتر مطالعه کنیم و فیلم ببینیم. فرصتی برای انجام کارهای عقب افتاده داریم و مهمتر از همه اینکه در چنین شرایط بحرانی جامعه، سالم می‌مانیم.

سالم می‌مانیم تا بتوانیم دوباره در تعطیلات تابستانی با خیال راحت چمدان سفر ببندیم و به هر کجای این سرزمین پهناور که خواستیم سفر کنیم؛ در نهایت آرامش و لذت.

حال با این وصف، شاید بد نباشد که در خانه و با بهره گیری از فناوری ها در پای سایت های گردشگری کمی گردشگری مجازی کنید و با جاذبه های دیدنی کشور آشنا شوید تا فرصت آتی بتوانید با گردشگری سنتی با فضاهای واقعی آشنا شوید.

گردشگری مجازی چیست؟

گردشگری مجازی چیست؟
گردشگری مجازی چیست؟

 

با توسعه صنعت حمل و نقل در جهان و بعد از انقلاب صنعتی فعالیت در حوزه گردشگری به شدت توسعه پیدا کرد و در برخی کشورها تبدیل به نخستین صنعت درآمدزا شد، به گونه‌ای که در شرایط بحرانی کنونی، این کشورها حاضر به انجام تدابیر قرنطینه‌ای نیستند چرا که با کاهش گردشگر امکان ورشکستگی اقتصادی در این کشورها وجود دارد.

اما حالا که به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان صنعت گردشگری به شدت آسیب دیده و در آستانه ورشکستگی است می‌توان به فکر راهکارهای تازه‌ای گشت که با خلاقیت در ادامه حیاط این صنعت حتی به توسعه فزاینده آن کمک کند.

نخستین راهکار موجود توسعه "گردشگری مجازی" است. ظرفیتی که در جهان جدی گرفته شده و رو به توسعه است اما در ایران چندان به آن توجه نمی شود.

در شرایط فعلی فعالان صنعت گردشگری و میراث فرهنگی بازدیدهای مجازی را به عنوان یک راهکار در راستای ادامه حیات این صنعت معرفی کردند که البته تنها برای زنده ماندن آن می‌تواند کمک کننده باشد نه برای توسعه و رشد. حال اینکه همین شرایط هم در بسیاری از گروه‌های هدف گردشگری و میراث فرهنگی کشور وجود ندارد.

مزایای گردشگری مجازی

مزایای گردشگری مجازی
مزایای گردشگری مجازی

 

گردشگری مجازی بر خلاف آنچه در فضای فعلی برخی موزه ها در حال پیگیری است تهیه فیلم و معرفی آثار تاریخی در آن نیست بلکه فراهم کردن امکانات بازدید سه بعدی است که کاربر بتواند با انتخاب خود در فضای آن محل حضور داشته و به تشخیص خود در آن فضا پرسه بزند!

نمونه ضعیف این نوع گردشگری برای مقبره استرمردخای در همدان یا تخت جمشید در استان فارس فراهم شده که البته بسیار مقدماتی و پیش پا افتاده است. همین تکنولوژی برای معرفی هتلهای پیشرفته کشور هم به کار گرفته شده است که با ورود به سایت این هتلها در اختیار استفاده کنندگان قرار می گیرد.

منظور از گردشگری مجازی صرفا استفاده از عکسهای 360 درجه نیست و با پیشرفت تکنولوژی امکانات بیشتری باید در اختیار کاربر قرار بگیرد البته اگر بخواهیم از طریق تورهای مجازی درآمدزایی داشته باشیم. اگر صرفا قصد معرفی بنا باشد که همان عکسهای 360 درجه کفایت می کند.

تکنولوژی در عصر معاصر دستگاه‌های واقعیت مجازی را برای استفاده بشر طراحی کرده که امکان قرار دادن کاربر در هر فضایی را فراهم می کند حال چرا نباید این تکنولوژی به خدمت حوزه گردشگری و میراث فرهنگی بیاید. چرا نباید متولیان اماکن گردشگری و میراث فرهنگی به تولید محتوای مجازی و تصویرسازی حرفه ای از این اماکن بپردازند تا با قیمتی اندک در اختیار کاربران مجازی قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: 

برخی موزه های برتر دنیا حتی بابت بازدیدهای مجازی از کاربران بلیط دریافت می کنند که می تواند ظرفیت درآمدزایی این اماکن را بدون محدودیت افزایش دهد.

قرار نیست این روش جایگزین بازدیدهای واقعی شود اما می تواند به عنوان یک پیش معرف به کاربر حق انتخابی دقیق‌تر برای حضور در اماکن گردشگری و میراث فرهنگی بدهد.

درآمدزایی از گردشگری مجازی

وجود کرونا در کشور برخی از مسئولان این اماکن تفریحی را به فکر وادار کرده که روشی تازه برای درآمدزایی مجازی از این مراکز داشته باشند.

همچنین توسعه گردشگری مجازی می‌تواند بازدهی بسیار بالایی داشته باشد چرا که غیر از اینترنت و تهیه یک محتوای سه بعدی به هیچ زیرساخت دیگری نیاز ندارد. وقتی کاربر با استفاده از این محتواها با اماکن تاریخی و گردشگری ما آشنا شد حاضر است برای حضور و استفاده از این مراکز به ایران سفر کرده و با جزئیات بیشتری از این بناها آشنا شود.

تورهای مجازی صرفاً به اماکن گردشگری و میراث فرهنگی محدود نشده و قابلیت استفاده در نمایشگاه‌ها و حتی معرفی محصولاتی چون خودروها را دارد. جهان از ظرفیت تورهای مجازی به شدت استفاده می کند اما کشور ما هنوز به درستی امکان استفاده از این ظرفیت را در اختیار کاربران قرار نداده است.

ویژگی‌های گردشگری مجازی

ذات گردشگری مجازی محدودیت‌های گردشگری محیطی را ندارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم محدودیت زمانی
  • عدم محدودیت مکانی
  • عدم محدودیت فضا 
  • عدم مواجه با موارد غیر قابل پیش بینی چون خرابی شرایط آب و هوا، مسدودی جاده‌ها و ...

این چند عامل سبب می‌شوند که تعریف مرز در فضای مجازی وجود نداشته باشد، از همین رو ممالک به فکر انحصاری کردن و یا ابر قدرت شدن در فضای مجازی می افتند و قاعدتاً بازی سرمایه داری صنعت توریسم مجازی را کسی در این بین برده است که متولی توریسم مجازی باشد.

راهکارهای توسعه گردشگری مجازی

راهکارهای توسعه گردشگری مجازی
راهکارهای توسعه گردشگری مجازی

 

عقل بشر با استفاده از تجربه وهم اندیشی با همنوعان از جنس نخبگان و اندیشمندان همواره برای چالش‌ها و موانع موجود در زندگی وحی‌ات اجتماعی خویش راهکاری برای برون رفت و کمینه کردن تهدیدات و استفاده از فرصت‌ها بدست آورده است.

راهکارهای زیر برای توسعه صنعت گردشگری مجازی و کم کردن اثر چالش‌های فوق پیشنهاد می‌شود:

  1.  معرفی پرتال‌های گردشگری کشور از طریق شبکه ": شما" صدا و سیما و شبکه خبر
  2.  معرفی پرتال‌های گردشگری رسمی کشور در سایت‌های رسمی دولتی
  3. تبلیغ پرتال‌ها و ظرفیت‌های گردشگری کشور در شبکه‌های تلویزیونی پر مخاطب بین المللی
  4. راه اندازی مرکز توسعه گردشگری مجازی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
  5. طراحی و تأسیس دوره کارشناسی پودمانی گردشگری مجازی در دانشگاه‌های کشور
  6. اعطای کارت‌های گردشگری مجازی از طریق بانک‌های عامل کشور برای ترغیب کردم به استفاده از خدمات سایت‌های گردشگری
  7. توسعه ظرفیت‌های صدور روادید الکترونیکی توسط وزارت امور خارجه
  8. تسهیل در امر رزرواسیون مراکز اقامتی از طریق پرتال جامع گردشگری مجازی ایران
  9. حمایت بانک مرکزی و وزارت ارتباطات و کار و رفاه، از کارآفرینان دیجیتالی در عرصه گردشگری مجازی

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 9
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری