پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ ۰۹:۰۷
۱۱
۰
نسخه چاپی
کاهش مدت بستری به 4روز

آخرین اخبار از ویروس کرونا در ایران

کاهش مدت بستری به 4روز
دارویی جدید از ترکیب سه داروی قبلی برای کاهش ضایعات ریوی بیماران کرونایی ساخته شد و مدت بستری بیمان را به ۴ روز کاهش داد.

تیتربرتر؛ دکتر مصطفی قانعی درباره این دارو گفت: ترکیبات دارویی که در کشور پیش از این موجود بود و برای بیماری‌‌های دیگری استفاده می‌‌شد را ترکیب کردیم و برای ضایعه ریوی بیماری کرونا به کار گرفتیم و موفقیت درمانی خوبی حاصل شد و نسبت به درمان‌‌های دارویی مرسوم مدت بستری بیمان را به 4 روز کاهش داد.

وی افزود: بیماری کرونا تاکنون داروی اختصاصی برای خودش ندارد بنابراین صحبت ما کاهش ضایعه ریه‌‌ای است که متعاقب بیماری کرونا ایجاد و موجب افت اکسیژن خون و بستری و گاهی مرگ می‌‌شود.

وی ادامه داد: در ساخت این دارو از ترکیب سه داروی آزیترومایسین، پردنیزولون و ناپروکسن استفاده شده است. تحقیقات ما ادامه دارد و تعداد بیماران مورد مطالعه افزایش خواهد یافت و نتایج آن به صورت مقاله‌‌ای در اختیار سایر کشورهای جهان نیز قرار خواهد گرفت. این دارو توانسته است CRP بیماران کرونا که شاخصی برای التهاب است را کاهش دهد.

آوارگی بیماران کرونایی

این روز‌ها بسیاری از بیماران کرونا مثبت آواره بیمارستان‌ها شده اند چرا که بسیاری از مرکز درمانی بیمار کرونایی را پذیرش نمی‌کنند.

از ۲ ماه پیش تاکنون پای ویروس موذی و بی رحم کرونا به چین باز شده است، ویروسی که قدرت کشندگی پایینی دارد، اما سرعت سرایت آن بالاست طوری که به سرعت هر فردی را در سر راه خود آلوده می‌کند تا بتواند به حیاتش بیشتر ادامه بدهد، این ویروس اکنون به بسیاری از کشورهای جهان سفر کرده و در سایر کشور‌هایی که کرونا در آن‌ها گزارش نشده است، سیستم بهداشتی درمانی قوی وجود ندارد.
بر اساس تحقیقات صورت در ایران گرفته نشان داده شده است در میان افراد مبتلا به کووید ۱۹ با تایید قطعی آزمایشگاهی، ۵۷ درصد موارد ابتلا در مردان و ۴۳ درصد موارد ابتلا در زنان بوده است همچنین مطالعات بر توزیع جنسی فوت شدگان بر اثر باتلا به کووید ۱۹ در مردان بیش از زنان است به طوری که ۵۹ درصد فوت شدگان را مردان و ۴۱ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

آخرین امار ابتلا به کرونا در ایران و جهان

همچنین با اعلام سازمان بهداشت جهانی کل موارد ابتلا به کووید ۱۹ در جهان به ۱۶۴ هزار و ۸۷۳ نفر رسیده است که در این میان ۸۳ هزار و ۷۶۰ نفر از موارد ابتلا خارج از کشور چین بوده‌اند و تاکنون در سراسر جهان ۶هزار و ۴۷۰ نفر جان خود را از دست داده اند.

مدیر کل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که در حال حاضر اروپا با بیشترین تعداد گزارش ابتلا به موارد جدید و مرگ نسبت به سایر نقاط جهان به جز کشور چین، کانون کووید ۱۹ محسوب می‌شود.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا، در ایران اظهار کرد: شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۶۱۶۹ نفر رسید. خوشبختانه ۵۳۸۹ نفر از بیماران کووید ۱۹ در کشور بهبود یافته و ترخیص شده اند و این آمار روز به روز در حال افزایش است.

او افزود: متاسفانه ۱۳۵ نفر از بیماران جان خود را از دست دادند و تعداد درگذشتگان بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۹۸۸ مورد رسید.

مطالعات اپیدمیلوژیکی فراوانی بیماری‌های زمینه‌ای در موارد قطعی آزمایشگاهی کووید_۱۹ نشان می‌دهد که وجود حداقل یک بیماری زمینه‌ای از بین موارد بیماری‌های قلبی، خونی، کبدی، کلیوی، اعصاب، نقص ایمنی، آسم، انسداد مزمن ریوی و سایر بیماری‌های مزمن در ابتلای افراد به شکل حاد و فوت بیماران نقش دارد.

نسخه وزارت بهداشت برای افراد مشکوک به کرونا

این روز‌ها ویروس کرونا همه زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده و به دلیل اینکه سرعت سرایت ان بالاست می‌تواند تعداد مرگ و میر بالایی به علت تعداد بالای مبتلایان داشته باشد، به همین دلیل بسیاری از افراد حتی از اسم بیماری وحشت دارند، برخی اخبار حتی بیماری خود را کتمان می‌کنند که نتیجه آن چیزی جز وخیم شدن حالت فرد وبه خطر افتادن سلامتی خود و دیگران ندارد وبرخی با مشاهده کوچکترین علامت راهی بیمارستان می‌شوند و این کار هم خطرناک است چرا که به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت ۴۰ درصد افراد در بیمارستان‌ها به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

به منظور کاهش موارد ابتلای افراد به ویروس کرونا، بسیج ملی مقابله با کرونا در کشور راه اندازی شده است و افراد می‌توانند روزانه به سامانه غربالگری کرونا به نشانی SALAMT.GOV.IR مراجعه و اطلاعات و علامت بیماری را ثبت کنند، در صورت لزوم مراقب سلامت یا کارشناسی بهداشت با فرد مشکوک تماس می‌گیرد و پس از سوالاتی، افرادی را که احتمال ابتلای آن‌ها بالاست به مراکز بهداشت منطقه محل سکونت فرا خوانده می‌شود.

پس از معاینه پزشکی در مرکز بهداشتی در صورت نیاز فرد با حال خوب، اما مشکوک به به استراحت در منزل توصیه می‌شود یا فرد مبتلا تحت درمان سرپایی قرار می‌گیرد و به منزل می‌رود یا به بیمارستان ارجاع داده می‌شود.

اما بسیاری از افراد هستند که خود مستقیم به بیمارستان مراجعه کرده اند و تست اولیه کرونای ان‌ها مثبت شده است و درخواست بسیتری در بیمارستان را دارند، اما بیمارستان فرد را پذیرش نمی‌کند و علت عدم پذیرش را نبود تخت خالی عنوان می‌کنند که این مسئله در بسیاری از مبتلایان نگرانی ایجاد می‌کند.

ماجرای بستری نشدن کرونایی ها در بیمارستان

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره عدم پذیرش افرادی با تست مثبت کرونا در بیمارستان اظهار کرد: ما بیمار را درمان می‌کنیم و پزشک و نظام سلامت به دنبال درمان فرد هستند نه آزمایش فرد، همچنین باید توجه داشت که عموما افرادی که بستری نشده اند و کد رهگیری نداشته باشد، نباید تست PCR انجام شده باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: اگر تست افراد مثبت باشد یا بر مبنای علائم و سی تی اسکن و آزمایشات چهارگانه فرد مشکوک یا مبتلا قطعی به کرونا باشد، در اغلب موارد نیاز به بستری ندارد و طبق پروتکل درمانی نسخه مورد نیاز برای فرد تجویز و درمان در منزل دنبال می‌شود.

جهانپور ادامه داد: فرد قرنطینه خانگی خواهد شد و در ذیل بسیج ملی مقابله با کرونا روزانه یک مراقب سلامت مشخص فرد را چک می‌کند و هر زمانی که فرد نیاز به بستری داشته باشد با جایابی سیستمی فرد به بیمارستان دارای تخت خالی ارجاع داده و بستری می‌شود، اما باید توجه داشت که قسمت اعظمی از مبتلایان به کووید ۱۹ هیچ گون خدمات بیمارستانی و بستری ندارند.

دستور وزیر بهداشت برای شناسایی سریع مبتلایان به کرونا

نمکی، وزیر بهداشت در نامه‌ای به معاونین و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، بر ضرورت سازماندهی هر چه بیشتر و همکاری هماهنگ و بی وقفه در اسرع وقت، تشدید مراقبت‌ها و جدیت در انجام امور مربوط به شناسایی و پیگیری مبتلایان به بیماری کرونا، تاکید کرد.

وزیر بهداشت از روسای دانشگاه های علوم پزشکی درخواست کرد تا موارد مبتلا  به کرونا را سریعاً شناسایی و از گردونه آلودگی خارج کنند و تحت نظر قرار دهند. همچنین با استفاده از ظرفیت خارج بیمارستانی، قرنطینه خانگی و فضا‌های بینابینی که فراهم شده است، بار سنگین بیمارستان‌ها و پرسنل درمانی کاهش پیدا کند و افراد در معرض خطر که به دلیل تماس با افراد مبتلا امکان بروز علائم بیماری را در روز‌های آتی دارند، سریعاً شناسایی، تحت مراقبت و پیگیری و ایزولاسیون قرار گیرند.

تاکید سازمان جهانی بهداشت به تست افراد مشکوک

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی از همه کشورها خواسته است که هر پرونده مظنون بیماری Covid-19 را برای مبارزه با شیوع ویروس کورونا آزمایش کنند.

تدرو آدانوم در میزگرد مطبوعاتی اش گفت: برای همه کشورها یک پیام ساده داریم: «تست تست و تست»، هر مورد مشکوک Covid-19 را آزمایش کنید. اگر مثبت شدند، قبل از بروز علائم آنهایی را که در تماس با فرد تنگاتنگ بوده اند، پیدا و آزمایش کنید. شما نمی توانید با چشم بسته جنگ کنید.  اگر نمی دانیم چه کسی آلوده است، نمی توانیم این بیماری همه گیر را متوقف کنیم.

امید است که بنابر توصیه جدید دبیر کل سازمان جهانی بهداشت درباره تست همه افراد مشکوک و با تولید انبوه کیت تشخیص کرونا که ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر آن را اعلام کرد،  بتوان هر چه زودتر وارد عمل شد و زنجیره انتقال را قطع و کرونا را شکست داد.



+ 11
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری