پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ ۱۰:۱۸
۵
۰
نسخه چاپی
جدال صنعت و ویروس:

باخت گردشگری به کرونا

جدال صنعت و ویروس:
کسب‌وکارها این روزها شرایط متفاوتی را نسبت به سال‌های گذشته تجربه می‌کنند. شیوع ویروس کرونا و ترس اجتماعی ناشی از آن، باعث شده است که بسیاری از کسب‌وکارها از رونق بیفتند و تقاضا برای آنها با افت شدیدی روبه‌رو شود.

به گزارش گروه گردشگری تیتربرتر؛ اثر ویروس چینی بر کسب‌وکارهایی همچون «خدمات گردشگری» و «باشگاه ورزشی» بسیار مخرب بوده؛ به‌گونه‌ای که میزان کاهش تقاضا برای این رسته‌های صنفی در بازه زمانی ۲۵روزه، ۱۰۰درصد است. 

بلای کرونا بر سر صنعت گردشگری

شرایط بوجود امده بسیاری از مسافران و دست اندرکاران صنعت گردشگری بخصوص فعالان بخش خصوصی را در شرایط هر دو طرف زیان قرار داده است.

افزایش چندبرابری نرخ ارز، بالارفتن عوارض خروج از کشور، جاری شدن سیل، گران شدن بنزین، ناآرامی های داخلی، سقوط هواپیمای اکراینی و حالا هم شیوع کرونا در کشور ... اینها همه عواملی بود که سبب شد نه تنها از رونق گردشگری نوپای کشور کاسته شود و ضرر و زیان های زیادی بر دفاتر مسافرتی، هتل ها، تاسیسات خدماتی و تمامی ارکان و فعالان مرتبط با صنعت گردشگری کشور وارد کند بلکه شرایط سفر را بری مسافران ایرانی نیز سخت تر کرد تا آنجا که سال 1398 را می توان بدترین سال دنیای سفر برای ایران و جهان نامید. 

شرایط بوجود امده بسیاری از مسافران و دست اندرکاران صنعت گردشگری بخصوص فعالان بخش خصوصی را در شرایط هر دو طرف زیان قرار داده است.از یک سو دفاتر مسافرتی، هتل ها و دیگر بخش های فعال صنعت هستند که حالا با این ضربه های سنگین و پشت سر هم دیگر رمقی برایشان نمانده تا مثل همیشه دست روی زانوی خود گیرند و از این بحران نیز عبور کنند.

از سوی دیگر این مردم و مسافران هستند که همچون همیشه می بایست هزینه لطمات وارده ناشی از هر موقعیت و بحرانی را خود متحمل شوند. مسافران ایرانی که با سخت تر شدن شرایط سفر خارجی حالا حتی امکان سفر داخلی را نیز از دست داده اند و با چالش های بیشتری روبرو شده اند. چالشی که آنها را در جدل با دفاتر مسافرتی و هتل ها قرار داده است.

قفل کرونا بر صنعت گردشگری

رفع مشکل سرمایه در گردش تأسیسات گردشگری و مراکز تولید صنایع‌دستی

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از اجرای طرح گام بانک مرکزی برای تأسیسات گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی و مراکز تولید صنایع‌دستی خبر داد.

دکتر علی‌اصغر مونسان با اشاره به تصویب طرح تعویق سه ماهه اقساط تسهیلات، حق بیمه کارفرمایی، مالیات و قبوض حامل‌های انرژی برای تأسیسات گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی و مراکز تولید صنایع‌دستی که چند روز پیش اعلام‌شده بود، در خصوص مصوبه جلسه کارگروه مدیریت آثار و پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، گفت: «در این جلسه مصوب شد تا طرح گام (گواهی اعتبار مولد) برای تأسیسات گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی و مراکز تولید صنایع‌دستی نیز اجرا شود تا بخشی از معضل سرمایه در گردش آن‌ها که به دلیل شیوع ویروس کرونا به وجود آمده است، رفع شود.»

او افزود: «چند ماه پیش، طرح گام (گواهی اعتبار مولد) به‌منظور رفع بخشی از مشکل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی توسط بانک مرکزی پیشنهاد داده‌شده بود که در شورای پول و اعتبار مورد تأیید قرار گرفت. با شیوع ویروس کرونا و متضرر شدن کسب‌وکارها این طرح به صنعت گردشگری و صنایع‌دستی نیز اختصاص پیدا کرد.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «صاحبان تأسیسات گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی و مراکز تولید صنایع‌دستی که علاقه‌مند هستند از این طرح استفاده کنند، توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به بانک‌ها معرفی و با تضمین بانک، گواهی اعتبار دریافت می‌کنند؛ به‌این‌ترتیب در زنجیره ارزش، اوراق بهادار جای پول نقد را می‌گیرد.»

او اظهار کرد: «گواهی اعتبار مولد به‌عنوان ابزاری بازار محور و باقابلیت نقل‌وانتقال در بازارهای پول و سرمایه در کنار سایر ابزارهای موجود، تسهیلات جدیدی را برای تأمین اعتبار این بخش‌ها و رونق تولید فراهم می‌کند.»

گردشگری ایران در لبه تیغ

پرداخت تسهیلات به متقاضیان تأسیسات گردشگری در استان سمنان

مهدی جمال مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان از پرداخت ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات تأسیسات گردشگری در سطح استان طی سال جاری خبر داد و گفت: این میزان تسهیلات در راستای ایجاد اشتغال و حمایت از متقاضیان بخش خصوصی در سال ۹۸ پرداخت شده است.

او با اشاره به ادامه روند اعطای تسهیلات و رونق گردشگری ابراز کرد: اعتبار این تسهیلات از محل منابع اشتغال پایدار روستایی و عشایری و هدف آن نیز رونق گردشگری و ارتقای اشتغال از این روش است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان همچنین گفت: بهره بردارانی که از تسهیلات ارائه شده بهره‌مند شده‌اند به احداث، توسعه و تجهیز سفره خانه‌های سنتی و مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی پرداخته‌اند.

جمال با اشاره به ظرفیت‌های عظیم گردشگری استان سمنان ابراز کرد: با پرداخت تسهیلات بخشی از مشکلات متقاضیان استان برطرف و برای ۲۳ نفر فرصت شغلی فراهم شده است.

او همچنین از ثبت پنج اثر ناملموس سرخه در فهرست آثار ملی کشور نیز خبر داد و افزود: این آثار در جلسه کمیته ثبت ملی آثار ناملموس کشور با تأیید و تصویب اعضای شورای عالی ثبت در فهرست میراث ملی شماره ثبت دریافت کردند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان درباره این آثار توضیح داد: آئین دسته عزاداری عرب شهر سرخه، مراسم سینه زنی حیدر حیدر شهر سرخه، مهارت پخت نان‌های سیریشین و یوزین روستای ایج، آئین سنتی قاتل آو شهر سرخه، مهارت سنتی پخت غذای کله آش روستای بیابانک جزو این آثار هستند.



+ 5
مخالفم - 13
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری