پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ ۱۹:۰۳
۱۳
۰
نسخه چاپی
از برکناری رئیس هیئت کشتی تا انتقال اردوی تیم ملی:

آخرین اخبار از حواشی کشتی ایران

از برکناری رئیس هیئت کشتی تا انتقال اردوی تیم ملی:
کشتی ایران سال ۹۸ را با اتفاقهای عجیب شروع کرد. و سال 98 روزهای پر ماجرایی را برای کشتی رقم زد.

به گزارش خبرنگار ورزشی تیتربرتر؛ رئیس هیات کشتی مازندران در پایان مسئولیت چهار ساله اخیر خود به طور کامل از عرصه خدمت به ورزش اول کشور خداحافظی کرد.

رییس هیات کشتی از سمت خود کنار رفت

اصغر ثمربخش رئیس هیات کشتی مازندران که سال‌های زیادی را در کنار ورزش کشتی بوده با انتشار پیامی احساسی از سمت خود کنار رفت.

او در بخشی از نامه خود آورده است: پنجاه سال عمرم را بی منت برای کشتی گذاشتم، جان بیشتری هم داشتم دریغ نبود لیک احساسم بر این بود که دوره تکلیفم تمام شده و حتما و قطعا مدیران قابلی هستند که ورزیدگی لازم را برای بردوش کشیدن این مسئولیت خطیر را دارند.

همچنین کشتی جزو سه هیاتی به شمار می‌رود که قرار است در آینده نزدیک انتخابات آن انجام گیرد.

تکلیف اردوی تیم ملی کشتی

سرپرست هیئت کشتی کرمان معرفی شد

با پایان دوره ۴ ساله رئیس هیئت کشتی استان کرمان، منصور دامغانی به عنوان سرپرست حکم گرفت.

در روزهای پایانی سال 98 دوره ریاستی 4 ساله دو هیئت استان مازندران و کرمان به اتمام رسید.

با هماهنگی اداره کل ورزش استان کرمان و فدراسیون کشتی، منصور دامغانی به عنوان سرپرست معرفی شد اما هنوز درخصوص سرپرست مازندران، اداره کل ورزش مازندران و فدراسیون کشتی به یک گزینه مشترک نرسیده‌اند.

پیش از این رضا اسماعیلی ریاست هیئت کشتی استان کرمان را برعهده داشت و اصغر ثمربخش نیز به عنوان رئیس هیئت مازندران فعالیت می کرد که وی روز گذشته در پایان دوره ریاستش برای همیشه از هیئت کشتی مازندران خداحافظی کرد.

بازار داغ حواشی کشتی ایران در آسیا

اتحادیه جهانی کشتی کدام کشور را برای گزینشی آسیایی‌ها انتخاب می‌کند؟

با وجودی که خیلی‌ها معتقدند قطر گزینه محتمل برای میزبانی از مسابقات گزینشی کشتی آسیاست، برخی نیز از اردن به عنوان گزینه جدی تر نام می‌برند.

پیش از این قرار بود مسابقات کشتی گزینشی المپیک برای تیم‌های آسیایی طی روزهای 8 تا 10 فروردین ماه در قرقیزستان برگزار شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا، قرقیزها از این میزبانی انصراف دادند.

این انصراف در پی آلوده شدن بخش زیادی از کشورهای آسیایی به این ویروس اتفاق افتاد، درحالیکه بخش زیادی از اروپا نیز درگیر کرونا شده است و حالا اتحادیه جهانی کشتی در شرایطی که کمیته بین المللی المپیک همچنان تاکید دارد المپیک در موعد مقررش برگزار خواهد شد، باید تاریخ و مکان برگزاری مسابقات گزینشی آسیایی‌ها را اعلام کند.

پیش از این فدراسیون کشتی از پیشنهاد دو تاریخ 15 تا 17 و یا 23 تا 25 فروردین برای برگزاری این رقابت‌ها از سوی اتحادیه جهانی خبر داده بود.

در عین حال نیز خیلی‌ها قطر را گزینه محتمل برای برگزاری مسابقه عنوان می‌کردند، با این وجود به نظر می‌رسد اردن نیز جزو گزینه‌های اصلی باشد.

به هرشکل فدراسیون کشتی و کادرفنی تیم‌های ملی منتظر زمان و مکان اعلامی از سوی اتحادیه جهانی هستند چراکه با وضعیت پیش آمده در کشور به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا، ضرورت دارد تیم‌های ملی یا از کشور ثالث راهی محل برگزاری مسابقات گزینشی شوند و یا اینکه زمینه اعزام تیم حداقل 14 روز پیش از شروع مسابقات به این کشور فراهم باشد تا دوره قرنطینه سپری شود.

اعتبار جهانی کشتی ایران

اردوی کشتی گیران به کیش منتقل شد

اردوی تیم‌های ملی کشتی ایران در جزیره کیش برپا می‌شود.

ستاد عالی پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در ورزش در خصوص راهکار‌های موجود آماده سازی تیم‌های ملی و برگزار نشدن اردو‌ها در آکادمی ملی المپیک و خانه کشتی در شرایط قرنطینه بحث و بررسی کرد که مقرر شد اردوی تیم‌های ملی کشتی در جزیره کیش برپا شود.
قرار است کشتی گیران در یک هتل کوچک و در اتاق‌های جداگانه اسکان داده شوند.

پیش از این به علت شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت ورزشکاران امکان برگزاری اردو‌های تیم ملی در خانه کشتی و آکادی ملی المپیک وجود نداشت.
کشتی گیران خود را برای حضور در مسابقات انتخابی المپیک توکیو آماده می‌کنند.

کشتی ایران در سال 98

 از قهرمانی دو تیم آزاد و فرنگی در مسابقات امیدهای جهان که نشان از سال پر مدال کشتی می‌تواند داشته باشد، گرفته تا حادثه هولناکی که برای تعدادی از کشتی گیران در جاده ماسوله رخ داد و رخت عزا را به تن جامعه کشتی کرد. یا اتفاق عجیبی که برای چند کشتی گیر در نقده افتاد و گوش آن‌ها به دلیل بی توجهی مربیان استانی به شدت آسیب دید و همچنین حضور قهرمانان و نام آوران کشتی هم در کنار مردم آسیب دیده از حادثه تلخ سیل که از شمال تا جنوب ایران را فرا گرفت، از دیگر نکات جالب توجه در روزهای ابتدایی سال 98 برای کشتی ایران بود. اتفاق هایی که می تاوند زمینه ساز خبرهایی در روزهای آینده باشد. 

1- تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی امید ایران در اولین روزهای سال 98 در مسابقات قهرمانی آسیا در اولان باتور مغولستان توانستند به عنوان قهرمانی برسند و شروع خوبی را برای ورزش اول ایران رقم بزنند. هر چند که اعزام این دو تیم کم حاشیه نداشت و شاید هم در بعضی از اوزان با توجه به سطح مسابقات، عملکرد کشتی گیران ایران راضی کننده نبود اما با این‌حال دو عنوان قهرمانی توانست لبخند را بر روی لب کشتی دوستان ایرانی‌ بنشاند.

تیم  امید کشتی فرنگی که تقریبا با ترکیب قدرتمند و همه‌ی داشته‌هایش راهی اولان باتور شده بود، با ۴ مدال طلای میثم دلخانی، امین کاویانی نژاد، مهدی ابراهیمی و محمدهادی ساروی در اوزان ۶۳، ۷۲، ۸۲ و ۸۷ کیلوگرم، ۳ مدال نقره پویا دادمرز، محمدرضا گرایی و علی اکبر یوسیفی در اوزان ۵۵، ۷۷ و ۱۳۰ کیلوگرم و ۲ مدال برنز مهدی محسن نژاد و حسن آریانژاد در اوزان ۶۰ و ۹۷ کیلوگرم و عنوان چهارمی محمد الیاسی در وزن ۶۷ کیلوگرم و کسب ۲۰۲ امتیاز قهرمان شد. تیمی که برای رسیدن به اولان باتور 24 ساعت در مسیر رفتن به این کشور کشتی خیز بود.

تیم آزاد هم با کسب ۴ مدال طلا توسط علی سوادکوهی در ۷۹، احمد بذری در ۸۶ ، ارشک محبی در ۹۲ کیلوگرم و عباس فروتن در ۹۷ کیلوگرم ، ۳ نقره فرهاد نوری در ۷۰ کیلوگرم، امیر محمد یزدانی در ۶۵ کیلوگرم و نوید زنگنه در ۷۴ کیلوگرم صاحب مدال نقره و ۲ برنز محمد نامجو مطلق، در وزن ۶۱ کیلوگرم و محمد مرادی در ۱۲۵ کیلوگرم به عنوان قهرمانی رسیدند. افشین مرادی با پنجمی در وزن ۵۷ کیلوگرم تنها کشتی گیری بود که به مدال نرسید.

2- در حالی‌که این قهرمانی حال و هوای کشتی را خوب کرده بود، انتشار یک خبر دردناک حسابی حال جامعه کشتی را ناخوش کرد. تصادف هولناک اتومبیل حامل چهار کشتی گیر در جاده ماسوله جان 5 نفر را گرفت تا یکی از تلخ ترین اتفاقات چند سال اخیر کشتی را رقم بزند. در این حادثه دردناک سید علی موسوی که یکی دو سال پیش در مسابقات جایزه بزرگ اسپانیا مقابل جردن باروفس هم در غالب عضو تیم ملی به میدان رفته بود، به همراه برادرش سهیل موسوی، سهیل پرسته عضو تیم ملی کشتی آزاد جوانان و قهرمان مسابقات کشتی ساحلی و همچنین حسن علی‌نیا" و "جواد قربان‌زاده" قهرمانان کشتی استان گیلان جان خود را از دست دادند. سهیل پرسته به دعوت محمد طلایی باید از 18 فروردین در اردوی تیم ملی جوانان حاضر می‌شد اما افسوس که او جان خود را از دست داد. این حادثه اتفاق تلخ و بسیار بدی برای کشتی بود که بعید است به این زودی‌ها از اذهان علاقه مندان به کشتی خارج شود.

3- هنوز داغ کشتی گیران سرد نشده بود که یک خبر هولناک دیگر تن کشتی را به شدت لرزاند. این بار خبر شکسته شدن گوش چند کشتی گیر در نقده بود که به وسیله مربی گوش این کشتی گیران شکست و بعد به دلیل رعایت نشدن موارد بهداشتی و پزشکی گوش این کشتی گیران عفونت کرد و در نهایت یکی از کشتی گیران گوش خود را هم از دست داد! اتفاقی تلخ و عجیب که بدجوری کشتی را تکان داد و باعث بروز محرومیت برای هیات کشتی نقده و همچنین مربی خطا کار شد. بروز این اتفاق تلخ در استانی که رئیس هیات آن عبداله چمن گلی سرمربی سابق تیم ملی است، تلخی حادثه را چند برابر کرد. ضمن این‌که این اتفاق یک سوال مهم را به وجود آورد که در سال‌های اخیر چگونه افراد درجه و مدرک مربیگری گرفتند و نقش کمیته مربیان و انیستیتوی کشتی در تربیت مربیان تا چه اندازه تاثیر گذار است؟ برای ورود افراد به عرصه مربیگری چه مواردی مورد توجه قرار می‌گیرد و چه مسائلی در اولویت است؟ دغدغه‌های عجیب و غریب کشتی در هفت سال گذشته ظاهر باعث شده تا دست اندرکاران کشتی اندکی تمرکز خود را از دست بدهند و از تربیت مربیان غافل بمانند. این سه اتفاق تلخ و ناراحت کننده شروع کشتی را در سال 98 که یک سال پر دغدغه و دشوار برای این ورزش است، سخت و تلخ کرد. 



+ 13
مخالفم - 4
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری