پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ ۱۰:۱۹
۱۷
۰
نسخه چاپی
محققان در حال یافتن درمان قطعی برای کرونا؛

کشف واکسن کرونا

محققان در حال یافتن درمان قطعی برای کرونا؛
با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان و آمار بالای مبتلایان و جان باختگان بر اثر ابتلای به این بیماری همه محققان جهان در تلاش برای یافتن واکسن و راه درمانی هستند در این میان محققان ایرانی نیز در حال تست یافته های خود هستند.

به گزارش تیتربرتر؛ 96 کشور جهان به کرونا آلوده شده‌اند. تا امروز بیش از 100 هزار مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده است؛ از این میان، حدود 3400 نفر فوت کرده و نزدیک به 56 هزار نفر بهبود یافته‌‌اند.

ایران نیز از این ویروس در امان نبوده است و براساس اعلام وزارت بهداشت تا ظهر دیروز «جمعه 16 اسفند» ۴۷۴۷ نفر به ویروس کرونا مبتلا شدند و آمار جان باختگان بر اثر این بیماری به ۱۲۴ نفر رسیده است.

همچنین تعداد بهبود یافتگان بر اثر این بیماری در کشور به بیش از ۹۱۳ نفر رسیده و در طول این مدت، بیش از ۱۵ هزار و ۹۸۱ مورد مشکوک در بیمارستان‌ها بستری شده اند.

بررسی ۲۰ واکسن برای کرونا

بررسی ۲۰ واکسن برای کرونا
بررسی ۲۰ واکسن برای کرونا

براساس اعلام دکتر تدروس ادهانوم، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی با بیان اینکه مهار کردن این ویروس باید اولویت اول تمام کشورهای جهان باشد، اظهار کرد: طی ماه اخیر، WHO مجمعی را با بیش از 400 دانشمند برای افزایش تحقیق در زمینه ویروس کرونا تشکیل داد که این تحقیقات شامل پژوهش درباره تاریخچه ویروس، اپیدمیولوژی، واکسن، نحوه تشخیص و درمان، ملاحظات بالینی، اخلاقی، اجتماعی و علمی است.

وی افزود: در گام اول، راهکارهایی برای نجات جان انسان‌‌ها اهمیت دارد و در تحقیقات طولانی مدت‌‌تر، روی واکسن و درمان بیماری کرونا، پژوهش خواهد شد.

تدروس اعلام کرد: 20 واکسن در حال بررسی هستند و منتظر نتایج حاصل از آنها هستیم.

وی همچنین با اشاره به روز جهانی زنان اذعان کرد: زنان نقش مهمی در ارتقای سلامت افراد جامعه به‌ویژه در برابر کووید19 دارند و در سطح جهان، زنان 70 درصد از نیروی کار بهداشتی را تشکیل می‌‌دهند، این در حالی است که تنها 25 درصد از پست‌‌های ارشد به آنان تعلق می‌‌یابد؛ سازمان بهداشت جهانی متعهد است که برابری جنسیتی را در نیروی کار بهداشتی ارتقا بخشد.

ساخت داروی قطعی کرونا در ایران

ساخت داروی قطعی کرونا در ایران
ساخت داروی قطعی کرونا در ایران

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله خبرهای خوشی را به مردم ایران داد و گفت: «اجرای سه پروژه علمی توسط محققان، پزشکان و دانشمندان ایرانی برای ساخت داروی قطعی ویروس کرونا آغاز شده است و امیدواریم به زودی به درمان قطعی این بیماری دست پیدا کنیم.»

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله گفت: «از هفته گذشته کمیته های علمی دانشگاه های علوم پزشکی بقیه الله برای ساخت داروی قطعی ویروس کرونا و ارائه جدیدترین روش های درمانی و بهبود مبتلایان فعال شده است. خروجی این جلسات علمی، تبادل تجریبات پزشکان و در نهایت کاهش آمار مرگ و میر مبتلایان ویروس کرونا نسبت به روزهای اول است.»

دکتر«علیرضا جلالی» همچنین خبرهای خوشی را به مردم ایران داد و گفت:«در هفته گذشته سه پروژه جدید برای ساخت واکسن و داروی قطعی کرونا کلید زده شده است. پیش بینی ما این است که از این پروژه ها خروجی جدی داشته باشیم.»

مطالب مرتبط:

جلالی با اشاره به تجربه موفق ایران در ساخت واکسن آنفولانزا در خصوص ساخت دارو و واکسن ویروس کرونا هم اظهار امیدواری کرد و گفت: «نمی توان در حال حاضر جزییات دقیقی از پروژه های درمانی ویروس کرونا را خبری کرد.اما به اطلاع هم وطنان عزیز می رسانیم که اولین پروژه، ساخت داروی درمانگر کرونا مبتنی بر حوزه های علم ژنتیک است که مراحل اجرای آن با همراهی مجموعه وزارت بهداشت و معاونت تحقیقی- صنعتی سپاه در مرکز ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله کلید خورده است. جلسات علمی برای پیشبرد این طرح درمانی هر روز برگزار می شود.نمی توان با قطعیت در خصوص احتمال موفقیت آمیز بودن این روش درمانی اظهار نظر کرد اما  پیش بینی اولیه ما این است که پروژه بین ۳ تا ۶ ماه آینده به نتیجه برسد.»

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله در ادامه از تلاش محققان و پزشکان ایرانی برای ساخت واکسن کرونا هم خبر داد و گفت: «طرح نامه پزشکان و محققان برای ساخت واکسن به پایان رسیده و منابع مالی این پروژه علمی با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله و دو دانشگاه دیگر تامین شده است.انشاالله  پروژه ساخت واکسن هم در بازه زمانی ۳ تا ۵ ماهه با موفقیت به پایان برسد

ساخت داروی گیاهی برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا هم سومین پروژه درمانی محققان ایرانی است. دکتر جلالی با اعلام این خبر گفت:«متخصصان در مرکز تحقیقات طب سنتی در حال انجام آزمایش ها برای ساخت داروی گیاهی درمان کرونا ویروس هستند. امیدواریم خروجی همه این پروژه ها در چند ماه آینده ساخت داروی قطعی کرونا ویروس باشد.»

کدام گروه سنی به کرونا مبتلا نمی‌شود؟

کدام گروه سنی به کرونا مبتلا نمی‌شود؟
کدام گروه سنی به کرونا مبتلا نمی‌شود؟

 

از آن جا که ویروس کرونا به ده‌ها هزار نفر در سراسر جهان گسترش یافته است، مشخص شده که یک گروه به اندازه دیگران بیمار نمی‌شود: «کودکان»

هیچ کودک زیر ۹ سالی در چین کشته نشده و زیر یک درصد از تعداد آن‌ها در چین به این ویروس مبتلا شده‌اند.

خیلی زود است به طور دقیق بگوییم که چرا کودکان به ویروسی که بیش از ۳ هزار نفر در جهان را کشته است، مبتلا نیستند و از این بیماری نمی‌میرند. کارشناسان اما گمان می‌کنند که سیستم ایمنی بدن آن‌ها ممکن است با سایر گونه‌های ویروس کرونا آشنا باشد و ممکن است برخی محافظت‌ها را در برابر کووید۱۹ انجام دهد.

پایین بودن میزان عفونت در کودکان نیز ممکن است به این معنا باشد که آن‌ها در برابر این ویروس آسیب‌پذیر نیستند.

کودکان به طور عمده از طریق سیستم ایمنی ذاتی که در واکنش به عفونت‌های نوظهور دارند، می‌توانند از مبتلا شدن به این بیماری ها جلوگیری کنند. نه به این معنی که بیمار نمی‌شوند بلکه می‌توانند عفونت را به بزرگسالان آسیب‌پذیر منتقل کنند.

در بزرگترین مطالعه‌ای که تاکنون بر روی بیماران مبتلا به ویروس کرونا انجام شده است، محققان چینی دریافتند که تنها ۴۱۶ نفر از ۴۴۶۷۲ نفری که در گزارش‌ها درج شده است، زیر ۱۰ سال بوده‌اند که این عدد شامل ۹ درصد این افراد می‌شود. یعنی از هر ۵۴۹ نفر، یک کودک بین ۱۰ تا ۱۹ سال می‌میرد. مانند اکثر بیماری‌های تنفسی، مرگ ناشی از ویروس کرونا، با افزایش سن، بیشتر می‌شود.

میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا برای افراد زیر ۴۰ سال، کمتر از دو درصد بوده است اما برای افراد بین ۶۰ تا ۷۰ سال، این خطر به ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. (اگر چه مرگ و میر برای افراد بالای ۸۰ سال به ۲۰.۳ درصد کاهش می یابد.)

اساسا ضعیف بودن سیستم ایمنی در سالمندان موجب ابتلا به این بیماری و در نهایت به مرگ منجر می‌شود اما این که چرا کودکان نسبت به این بیماری مقاوم هستند، هنوز ناشناخته است.

در واقع دو نوع سیستم ایمنی داریم: ذاتی و تطبیقی؛ انسان‌ها و سایر مهره‌داران با ایمنی ذاتی متولد می‌شوند. مصونیت ذاتی «غیرخاص» است. به این معنی که گلبول‌های سفید به هر چیز خارجی حمله می‌کنند. آن‌ها سلاح‌های کمتری نسبت به اجزای سیستم ایمنی بدن دارند اما مطمئنا از هیچ مکانیسم دفاعی‌ای بهتر نیستند.

ایمنی تطبیقی «آموختنی» است. زیرا بدن در معرض ویروس‌ها و باکتری‌های محیطی بیشتری قرار دارد و اسلحه‌هایی به نام آنتی‌بادی تولید می‌کند که به طور خاص متناسب با پاتوژن‌های مختلف ساخته شده‌اند.

به هنگام افزایش سن، با اشکالات موجود در محیط زیست که روبرو می‌شویم و ایمنی تطبیقی ایجاد می‌کنیم، ایمنی ذاتی محو می‌شود.

بنابراین، برای سیستم بدنی افراد مسن‌تر، ویروس کرونا، ویروسی بسیار جدید و ناشناخته است، درحالی که برای سیستم ایمنی افراد جوان، تقریبا جدید است. پس بدن برای دفاع از خود، کاری بیشتر از آن چه بدان عادت داشت را انجام می‌دهد.

در میان پاتوژن‌های جدیدی که کودکان بیشتر از همه دچارش هستند، خانواده ویروس کرونا، اغلب مقصر سرماخوردگی هستند.

گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران می خوانند:



+ 17
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری