پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ ۲۱:۰۱
۱۱
۰
نسخه چاپی
طیف های مسائل حقوقی:

ویژگی های یک وکیل خوب چیست

طیف های مسائل حقوقی:
هر وکیل می تواند در یکی از طیف های حقوقی تخصص داشته باشد . تخصص باعث موفقیت بیش تر در پرونده می شود ؛ چرا که تجربه در وکالت بحث بسیار مهمی است.

سرویس قضایی و حقوقی پایگاه خبری تیتربرتر؛ وکیل یا نماینده یا جانشین کسی است که از طرف شخص دیگری - حقوقی یا حقیقی - به موجب عقد وکالت برای انجام کاری مأمور می‌شود.

وکالت یک عقد جایز است که در چارچوب مقررات قانون مدنی منعقد می‌شود و طرفین آن وکیل و موکل نامیده می‌شوند.می‌توان برای وکیل انتخابی حد و مرزی مشخص کرد که در چه زمینه‌ای اجازه وکالت از طرف موکل دارد و در چه زمینه‌ای خود شخص باید برای آن کار حضور داشته باشد.

نایب السلطنه را در دوره صفویان «وکیل» می‌گفتند و عنوان «وکیل الرعایا» هم از همین‌جا برخاسته است.

در اصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده‌است که:

«در همه دادگاه‌ها، طرفین دعوا حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آن‌ها امکانات تعیین وکیل فراهم شود.»به وکیلی که نوسط خود فرد انتخاب میشود وکیل 《تعیینی》 میگویند . وکیلی که بواسطه عدم توانایی فرد توسط دولت و یا ارگان های عمومی انتخاب میشود در امور حقوقی وکیل 《معاضدتی 》نامیده شده و در امور کیفری وکیل 《تسخیری》.

البته در ایران و بیشتر کشورها انجام کار وکالت دادگستری علاوه بر داشتن تحصیلات مرتبط دانشگاهی، نیازمند دریافت مجوزهای لازم و گذراندن دوره‌های کارآموزی در کانون‌های وکلا است. شورای کانونهای وکلای کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌اتفاق آراء منشور اصول اساسی حرفه وکالت اروپایی را در ۲۴ نوامبر ۲۰۰۶ به تصویب رساند که در واقع این منشور حاوی ۱۰ اصل اساسی و مشترک حرفه وکالت در‌اتحادیه اروپا بدین شرح میباشد:۱) اصل استقلال و آزادی تضمین دفاع از حقوق موکل و ارایه مشاوره حقوقی۲) اصل احترام به اسرار حرفه‌ای و اعتماد در خصوص اموری که به او محول گردیده است ۳) اصل اجتناب از تعارض منافع خواه در حالت تعدد موکلان یا در حالت رابطه میان وکیل و موکل۴) اصل شرافت، احترام و درستی۵) اصل وفاداری و صداقت از دیدگاه موکل۶) اصل ملایمت در خصوص حق الوکاله۷)اصل صلاحیت حرفه‌ای۸) اصل صمیمیت ورفاقت۹) اصل احترام به دولت قانون مدار و مشارکت دراداره صحیح دستگاه عدالت۱۰) اصل تنظیم خودکار حرفه وکالت

بهترین وکیل زن چه خصوصیاتی دارد

انواع وکالت

وکالت مطلق: یعنی این که شخصی را برای تمام امور شخص دیگری را وکالت کند (فروش یا خرید یا پرداخت هزینه خانواده ……)که وکیل نیازی به اجازه از موکل خود را ندارد.
وکالت مقید: مورد وکالت معین است و وکیل باید در همان مورد معین، عمل نماید (صرفا خرید خانه یا فروش ماشین و…..)
مورد وکالت باید امری باشد که به موجب قانون یا طبیعتاً در انحصار شخص نباشد و خود شخص موکل بتواند آن را انجام دهد. برای نمونه وکالت در مجلس معامله که باید خودش عمل نماید و نمی‌تواند دیگری را وکیل نماید.

گونه‌ها

انتخابی

در مواردی بکار می‌رود که شخصی، وکیل خود را انتخاب و با انعقاد قرارداد وکالت از او می‌خواهد وکالت او را برای دفاع از حقش در مراجع قضایی برعهده بگیرد.

تسخیری

در مواردی که دعوایی کیفری جریان داشته و علیرغم ضروری بودن حضور وکیل، در دادرسی و محاکمات، به دلیل امتناع متهم از اخذ وکیل و یا نداشتن توانایی مالی برای این کار، وکیلی برای دفاع از متهم وارد پرونده نشده‌است که در این صورت به تشخیص دادگاه، از بین وکلای دادگستری وکیل رایگان برای او گرفته می‌شود. عنوان وکیلی که به این ترتیب وارد پرونده می‌شود، وکیل تسخیری است.

معاضدتی

در مواردی که اشخاص برای دفاع از حقوق خود در دعاوی حقوقی نیاز به وکالت داشته باشند ولی بدلایلی امکان گرفتن وکیل نداشته باشند با تشخیص عُسر و حَرَج، موکل از سوی دادگاه یا تشخیص کمسیون معاضدت کانون وکلا وکیلی به صورت رایگان دفاع از حقوق شخص مُعسِر را برعهده می‌گیرد. عنوان وکیل یاد شده در این موارد، وکیل معاضدتی است.

اتفاقی

اگر شخصی تحصیل کرده رشته حقوق باشد ولی کار او وکالت نباشد بخواهد به صورت اتفاقی برای حل مشکلاتی که بستگان نزدیک او در مراجع قضایی دارند، خارج از چرخه و آزمون‌های سخت کانون وکلای دادگستری، از این کانون برای همان مورد خاص پروانه وکالت موردی بگیرد با طی مراحل قانونی و پرداخت هزینه مربوط می‌تواند به این امر اقدام کند. شخصی که با این روش وکالت موردی برای دفاع از حقوق بستگانش گرفته‌است را وکیل اتفاقی گویند.

بهترین وکیل چه خصوصیاتی باید داشته باشد

وکیل برای طلاق توافقی (وکیل طلاق توافقی)

به کرات با پرونده هایی در خصوص طلاق توافقی و غیره مواجه بوده ایم که طرفین و به خصوص خانم ها بعد از طلاق از عجله ای که کردند پشیمان شده اند ولی به هر حال اگر به هر دلیل تصمیم به جدایی از طریق طلاق توافقی گرفتید حتما بودن وکیل برای طلاق توافقی برای انجام مراحل آن دارای مزایای فراوانی است.

مزایای داشتن وکیل طلاق توافقی (وکیل برای طلاق توافقی)

این روزها در جامعه، نشریات و حتی دادگاه ها، کیفیت انجام پرونده های طلاق توافقی محل بحث است و اختلاف نظر در این زمینه وجود دارد بعضی معتقدند که باید روند آن را طولانی کرد که شاید از درصد طلاق در کشور کاسته شود. ما وکلا نیز تابع دستگاه قضایی کشور برای رسیدگی به آن می باشیم

مدارک مورد نیاز طلاق توافقی

 عقدنامه یا رونوشت، شناسنامه زوجین و کپی کارت ملی آنهاست به طور خلاصه طلاق توافقی به طلاقی اطلاق می شود که زن و شوهر بر سر جدایی و مسائل مالی و غیر مالی از ازدواج مثل مهریه، حضانت، نفقه توافق دارند.

باید به این نکته توجه داشت که برای ثبت هر نوع طلاق، اول می بایستی دادگاه در این خصوص رای صادر کند تا دفاتر طلاق آن را ثبت کنند و این گونه نیست که اگر زن و شوهری توافق بر جدایی داشته باشند می توانند بدون رای دادگاه به دفترخانه طلاق مراجعه کنند.

پس از توافق زوجین، هر دو یا وکلای آن ها به یکی از دفاتر الکترونیک قضایی مراجعه می کنند و دادخواست طلاق را ثبت می کنند و پس از ثبت و ارسال پیامک از سوی دادگاه، به شعبه تعیین شده برای طی مراحل و انجام مشاوره به دادگاه مراجعه می کنند.

توجه داشته باشید که رویه دادگاه های خانواده هر شهر متفاوت است و آنچه اینجا بیان می شود مربوط به شهر تهران است.

پس از صدور رای طلاق توافقی که گواهی عدم امکان سازش نامیده می شود زوجین ۳ ماه فرصت دارند که برای ثبت طلاق به دفتر خانه مراجعه کنند. تا قبل از صدور رای دادگاه هر کدام از زوجین پشیمان گردد رای مذکور صادر نمی شود اما پس از صدور رای طلاق توافقی اگر زوج (شوهر) پشیمان گردد امکان ثبت طلاق توافقی بدون حضور او یا وکیل طلاق توافقی (وکیل برای طلاق توافقی) در دفترخانه طلاق وجود ندارد مگر این که زن وکالت در طلاق از جانب شوهر داشته باشد. اما در صورت پشیمانی زن پس از صدور حکم طلاق توافقی، ماده قانون حمایت خانواده این اجازه را به مرد و دفترخانه داده است که بدون حضور زن طلاق توافقی ثبت گردد.

وکیل مهاجرت

وکیل مهاجرت و شرایط عقد قرار داد با یک وکیل مهاجرت، همچنین مشاوره با وکیل مهاجرت در این مقاله به طور تخصصی مورد بحث علمی قرار گرفته است. سالانه افراد بسیاری هستند که قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را دارند اما در این موضوع تخصص نداشته و برای انتخاب بهترین مسیر نیاز به یک وکیل در امر مهاجرت خواهند داشت. یکی از امتیازات مشاوره با وکیل مهاجرت کسب اطلاعات به روز و یافتن پاسخ سوالات خود در امر مهاجرت می باشد. اما گاها متقاضیان با این سوالات مواجه می شوند که به چه افرادی به عنوان وکیل مهاجرتی می توان اعتماد کرد؟ و یا چگونه می توان با یک وکیل مهاجرتی مشاوره داشت ؟ شرایط مهاجرت با توجه به راهنمایی های یک وکیل مهاجرت چگونه می باشد؟

وکیل مهاجرت و بررسی شرایط عمومی وکیل مهاجرتی

وکیل مهاجرت در اصل به کسی گفته می شود که در امور مهاجرت، وکالت شما را بر عهده گیرد. از این رو متقاضیان با قصد مهاجرت می توانند با یک وکیل مهاجرتی که آگاه به امور سفارت خانه و قوانین کشورهای متعدد می باشند و در این زمنیه دارای اطلاعات جامعی هستند، وارد مذاکره شوند و پرونده خود را به آنان بسپارند.

پس انتخاب یک وکیل مهاجرتی امری بسیار حساس می باشد و می توان گفت وکیل مهاجرتی می تواند در سرنوشت و آینده شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. در کشور جمهوری اسلامی ایران فارغ التحصیلان رشته حقوق می توانند در مقام مشاور حقوقی در باب مسائل مختلف حقوقی اظهار نظر داشته باشند.

اما افرادی که فارغ التحصیل رشته حقوق بین الملل می باشند می توانند در باب مهاجرت، اخذ پذیرش، بحث ازدواج با اتباع کشورهای دیگر، اخذ ویزای کار، تولد فرزند در خارج از کشور و تبعات آن اظهار نظر کرده و قوانین روز در باب حقوق بین الملل خصوصی را به اطلاع شما متقاضیان برسانند.

وکیل مهاجرت و خدمات وکیل مهاجرتی

خدماتی که یک وکیل مهاجرتی می تواند به متقاضیان ارائه دهد بسیار مهم و تاثیر گذار می باشد. چرا که در این امـر اطلاع دقیق از شرایط و قوانین کشورها می تواند در راس تمام امور بر پرونده متقاضیان تاثیر گذار باشد از این رو برخی از موسسات و وکلای مهاجرتی در شاخه های خاصی خدمات ارائه می دهند و مشغول به کار می باشند و تنها در یک الی دو مورد از روش های مهاجرتی فعالیت دارند.

برخی از موسسات حقوقی که فاقد دانش مکفی می باشند و عاری از هرگونه تعهد در این زمینه، با تـظاهر به امور وکلاتی امـکان انتخاب صحیح را از متقاضیان سلـب نمـوده اند.

بنابراین متقاضیان باید در امر مهاجرت توجه ویژه ای داشته باشند چرا که به دلیل دخالت افراد غیر حرفه ای با عدم تخصص در امور مهاجرتی نتوانستند در این موضوع مطالب قابل قبولی را ارائه نمایند. لذا در حال حاضر وکیل متخصص در امور حقوق بین المللی می تواند بهترین تاثیر را در پرونده شما داشته باشد.

وکیل مهاجرت و مزایای داشتن یک وکیل مهاجرت

شمـا متقاضیان می توانید در ابتدا به صورت کلی با تمام راهکار های مهاجرتی کشور مورد نظر آشنا شوید و در این راستا اقدام به مشورت با وکیل مهاجرتی نمایید و در خواست راهنمایی از آنان داشته باشد تا بتوانید تمامی پروسه مهاجرت خود را از طرف یک وکیل مهاجرت پیگیری نمایید. 

وکیل ترامپ افشاگری می کند

وکیل مهاجرت و ارائه خدمات به روز و آنلاین

امروزه اینترنت و موتورهای جستجو همانند گوگل توانسته در انتخاب موسسات مهاجرتی و وکلای مهاجرتی به متقاضیان کمک شایانی نماید. اما تنها صرف بر جستجو در اینترنت و صفحات مجازی نمی تواند انتخاب درستی برای اخذ وکیل مهاجرتی باشد. موتورهای جستجو شروع به معرفی موسسات مهاجرتی می نماید که ممکن است در این میان موسساتی معرفی گردد که از دانش و علم کافی در زمینه مهاجرت برخوردار نباشند. مسئله مهم جهت جستجو در اینترنت انتخاب بهترین وکیل در امر مهاجرت می باشد. در پاسخ به این سوال می توان گفت صرف زمان و کسب اطلاعات از موسسات و مقایسه آنان با هم شما را در این امر کمک می کند تا متوجه شوید که کدام موسسه و کدام وکیل مهاجرت می تواند خدمات بهتری را به شما ارائه دهد. بسیار مهم می باشد که وب سایت ها و کانال های موسسات مهاجرتی و وکلای مهاجرتی با توجه به تغییر قوانین به روز رسانی شود و اطلاعات دقیق و به روز را به متقاضیان ارائه نماید چرا که با تغییر قوانین مهاجرتی امکان دارد شرایط متقاضی را تحت الشعاع قرار دهد. از این افراد می توانند با مراجعه به سایت های مهاجرت میزان تخصص و تبحر دفاتر مهاجرتی را مقایسه نمایند.

وکیل پایه یک دادگستری کیست؟

برای بسیاری از افراد ممکن است مسائل و مشکلات حقوقی اتفاق افتد که در این زمینه بدون فوت وقت باید از کمک یک وکیل پایه یک دادگستری بهره بگیرند. البته بهتر است مشاوره با وکیل دادگستری تنها به زمان پس از ظهور مشکل موکول نکنید. امروزه مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری پیش از انجام بسیاری از مسائل حقوقی در بسیاری از کشورها مرسوم و متداول است.

البته در ایران نیز تا حد زیادی افراد برای بسیاری از دعاوی حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری کمک می گیرند تا به این ترتیب روند رسیدگی به مشکلات سرعت بیشتری بگیرد و در مسیر درستی قرار گیرد.

وکیل پایه یک دادگستری شخصی است که با کسب مجوزهای قانونی برای امر وکالت شایستگی می یابد. می توان گفت مفهوم وکالت به معنای نیابت و نمایندگی امور حقوقی از طرف شخص یا اشخاص حقیقی و حقوقی است که باید در این مورد از حقوق موکل خود دفاع کند.

حضور وکیل پایه یک دادگستری

مراحل اول و دوم

به طور کلی نظام دادرسی و قضاوت در جهان، دو مرحله‌ای است. اولین مرحله صدور رای به مرجعی بدوی سپرده می شود، به صورت ماهوی یک رای را صادر می کند. رای داده شده قابل اعتراض است و در مراجع بالاتر که دادگاه تجدیدنظر نامیده می شود دوباره بررسی خواهد شد. هدف از دو مرحله ای کردن پروسه دادرسی، کاهش احتمال خطای قاضی در امر قضاوت است و دادرسی عادلانه و منصفانه را ضمانت می کند.

در برخی موارد ، این دو مرحله ای بودن کنار گذاشته می شود. برای مثال به موجب قوانین کیفری ایران، جرایم مستوجب مجازات تعزیری درجه ی هشت، قابل تجدیدنظر نیستند و قطعی محسوب می شوند. لازم به ذکر است که این دو مرحله ای بودن به دلیل وجود اصل محدودیت صلاحیت وکیل پایه یک دادگستری در رابطه با وکالت، شخصی که در مرحله ی بدوی وکیل است، لزوماً وکیل در مرحله ی تجدیدنظر نیست؛ در صورتی که این اختیار از سوی موکل به وی تفویض شود این امر امکان پذیر است. بهتر است کسانی که برای مرحله اول وکیل می گیرند، در صورت تمایل به استفاده از حق تجدیدنظر خواهی و اعتراض، اختیار وکالت را در مرحله دوم به همان وکیل مربوطه بسپارند که بر روال کاری آشنایی کامل دارد.

مرحله سوم : فرجام خواهی

مرحله ی سومی نیز در دادرسی های منصفانه وجود دارد که به آن مرحله فرجام خواهی می گویند؛ این مرحله با مراحل دیگر متفاوت است و دلیل این تفاوت، ماهوی یا شکلی بودن رسیدگی است. برای مثال مرحله ی تجدیدنظر،به عنوان یک مرحله ی ماهوی شناخته می شود و قاضی یا قضات همانند دادگاه بدوی، وارد ماهیت دعوا می شوند و رأی به نفع طرف دعوا یا برائت وی می دهند. ام مرحله سوم یک رسیدگی شکلی است بدین صورت که قضات فقط راجع به رعایت قوانین و شمول یا عدم شمول قانون، به بررسی می پردازند.

مرجعی به مرحله ی فرجام خواهی رسیدگی می کند، عالی ترین مرجع قضایی یعنی دیوان عالی کشور است. علاوه بر این وکیل پایه یک دادگستری، می تواند در مرحله ی فرجام خواهی نیز به ارائه ی خدمات حقوقی در دادگاه و دیوان بپردازد.
یک مرحله ی دیگر نیز وجود داردکه مرحله ی اعاده ی دادرسی است. اعاده ی دادرسی مرحله ای است که دعوا و دادرسی به مرجع صادر کننده ی رأی بازمی گردد. لازم به ذکر است که مرحله اعاده دادرسی در بسیاری از موارد متفاوت با مراحل بررسی، تجدید نظر و فرجام خواهی است که این موضوع باید مورد توجه ویژه ی وکیل پایه یک دادگستری قرار بگیرد.

اعاده ی دادرسی شکل های مختلفی دارد.1-اعاده ی دادرسی از طریق دیوان عالی کشور 2- اعاده ی دادرسی از طریق رئیس قوه ی قضائیه .

مراجع ارائه دهنده مجوز وکالت

1-کانون وکلا:

اولین مرجع قانونی برای صدور پروانه‌ی وکالت در ایران اتحادیه‌ی سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران است که به اختصار به آن کانون وکلا می گویند که مخفف آن، اسکودا است. کانون وکلا نهادی غیردولتی و مستقل است که از پیش از انقلاب اسلامی، وظیفه برگزاری آزمون وکالت و صدور پروانه برای وکلا و نظارت بر آنان، به عهده آن بوده است.

هر ساله امتحانات کانون وکلا برگزار می شود که شرایطی را برای شرکت کنندگان دارد. . مدرک مورد نیاز متقاضیان می‌بایست حداقل مدرک کارشناسی حقوق یا مدارک مشابه مذکور در قوانین یعنی فقه و مبانی حقوق اسلامی ‌یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی باشد. همچنین متقاضیان پسر علاوه بر آن، خدمت سربازی را نیز انجام داده باشند و یا معاف از آن باشند.

در صورت قبولی افراد در امتحان کانون وکلا باید دوره ای کارآموزی بگذرانند تا پس از آن بتوانند به عنوان وکیل شروع به کار کنند.

2-قوه قضائیه:

در سال ۱۳۷۹ قوه ی قضائیه ی ایران از کانون وکلا می خواهد تا تعداد وکلای را افزایش داده تا پاسخگوی نیازهای جامعه باشد؛ اما کمبود متقاضیان برخوردار تحصیلات عالی و دشواری آزمون های کانون های وکلا موجب شد که پذیرش با سرعت پایینی صورت گیرد. به همین دلیل قوه قضاییه اقدام به جذب وکلا و مجوز صدور پروانه برای وکلا را به دست آورد. تا به حال قوه قضائیه برای حدود 30 هزار وکیل پروانه صادر کرده است.

وکیل دادگستری تنها باید در محلی که برای آنجا پروانه‌ی وکالت دریافت کرده است، دفتر وکالت تأسیس کند و فعالیت کند. وکیل نمی‌تواند فعالیت‌ وکالتی خود را در محل دیگری متمرکز نماید چرا که این امر مستوجب مجازات است. تعیین محدوده‌ی هر حوزه‌ی توسط وزیر دادگستری و تصویب رئیس قوه‌ی قضاییه انجام می شود.

همانطور که گفته شد، یکی دیگر از مراجعی که می‌تواند مجوز وکالت صادر کند، قوه‌ی قضائیه جمهوری اسلامی ایران است. بر اساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی، یکی از وظایف. در ادامه جذب وکلا از سوی قوه قضائیه، نهادی با عنوان مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه‌ی قضائیه تشکیل شد که پس از مدتی به کانون ملی مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان تغییر نام داد.

یکی از وظایف این کانون، اعطای مجوز وکالت پایه یک و پایه دو است وکیل پایه یک و دو تفاوت هایی دارند که این تفاوت ها به حدود اختیارات آنان باز می گردد.

1-محدوده‌ی کاری وکیل پایه‌ دو دادگستری، محکومیت‌های کیفری زیر ۱۰ سال حبس، شلاق و جریمه‌ی نقدی و پرونده‌های حقوقی زیر ۵۰ میلیون تومان است.

2-وکلای پایه 2 نمی‌توانند در دیوان عدالت اداری و دعاوی راجع به آن به وکالت بپذیرند. این در حالی است که وکیل پایه یک دادگستری مجوز دارد تا در تمام موارد حقوقی به معنای عام خود، به انجام امور وکالتی بپردازد.

مواردی که به عنوان تخلف برای وکیل پایه یک محسوب می شود:

– عدم تمدید پروانه و انجام امور وکالت
– تجاهر به مسکر و مواد مخدر و مراوده در اماکن فساد
– حضور نداشتن در جلسات دادگاه بدون اعلام عذر موجه
– عدم ارائه‌ی رسید در قبال وجوه و اموال و اسناد دریافتی از موکل
– عدم رعایت تقدم در جلسات محاکمه‌ای که همزمان هستند و یا عدم رعایت تقدم محاکمات کیفری
– عدم فعالیت وکالت در محل مجاز تعیین شده
– معرفی خود با درجه‌ی بالاتر
– تحصیل وکالت با توسل به وسایل فریبنده
– تحصیل وجه یا مال یا سند دیگری زائد بر حق الوکاله‌ی قراردادی

– عدم اطلاع استعفا به دادگاه و موکل یا استفاده در زمانی که موکل فرصت کافی برای جایگزین کردن نداشته باشد.

– تلاش برای طولانی کردن زمان دادرسی از طریق توسل به اعمالی فریبنده مانند استعفا از وکالت و قبول دوباره آن
– اظهارات غیر محترمانه نسبت به محاکم و مقامات رسمی و همکاران و اصحاب دعوی و سایر اشخاص
– عدم آگاه نمودن موکل در مواردی که انجام ندادن ان باعث تضییع حق وی شود
– افشاسازی اسرار موکل
– تخلف از قسم
– عدم تحویل یک نسخه از وکالتنامه به موکل
– انتقال قرارداد حق الوکاله به دیگری
– مواضعه و تبانی با طرف دعوی و خیانت به موکل
– قبول وکالت علیه موکل سابق در همان موضوعی که وکالت آن را بعهده داشته است

با توجه به دلایل ذکر شده معمولاً وکیل پایه یک دادگستری مجرب از اقدام به انجام این گونه امور دوری کرده و تلاش می کند تا با قدم برداشتن در مسیر درست در جهت احقاق حقوق موکلین خود قدم بردارد.

طبق قانون ۶۶۶ قانون مدنی ایران، هرگاه ازتقصیر وکیل، خسارتی به موکل وی وارد شود که عرفاً و قانوناً وکیل مسبب آن محسوب شود، آن وکیل مسئول خواهد بود که قطعاً مسؤولیت مدنی و لزوم جبران خسارت را شامل می شود.

با توجه به موارد ذکر شده موکلین با آگاهی و به راحتی می توانند به وکیلی خوب وکالت دهند و راه های سوء استفاده را به روی افراد سودجو ببندند.

وکیل تسخیری

وکیل تسخیری (Public Defender or law officer) یک وکیل مدافع (یا در مواردی هئیت وکلای مدافع) است برای دفاع از کسانی که از عهده دفاع از خود یا گرفتن وکیل خصوصی در امور کیفری بر نمی‌آیند. وکیل تسخیری همچنین می‌تواند از منافع ملی، حقوق بازداشت شدگان تبعه یک کشور در کشور دیگر و در موارد خاص از حقوق اساسی و منافع یک کشور دفاع کند.

در ایران برای دسترسی یکسان عامه به دادرسی عادلانه در اصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است: «در همه دادگاه‌ها طرفین دعوی حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند واگر توانائی وکیل را نداشته باشند باید برای آنها امکانات تعیین وکیل فراهم شود»

شرایط دادگاه

در دعاوی کیفری شاکی و متهم حق دارند که از وکیل استفاده کنند و اگر متهم توانائی مالی برای انتخاب و معرفی وکیل نداشته باشد می‌تواند از دادگاه درخواست کند تا برای او وکیلی تعیین نماید. اگر دادگاه تشخیص دهد که متهم قادر به انتخاب وکیل نیست با استفاده از بودجه دادگستری برای متهم وکیل تعیین می‌کند، البته درجرائمی که مجازات آنها حسب مورد اعدام یا قصاص نفس یا سنگسار یا حبس ابد است چنانچه متهم شخصاً وکیل معرفی نکند دادگاه مکلف است برای او وکیل تسخیری تعیین نماید حتی اگر شخص متهم چنین درخواستی را به عمل نیاورد. البته در جرائم منافی عفت متهم حق دارد از حضور یا معرفی وکیل برای خودش امتناع کند.

وکیل تسخیری که از سوی دادگاه برای متهم انتخاب می‌شود از سوی متهم قابل تغییر نیست مگر در مواردی که وکیل تسخیری یا همسر یا فرزند او دارای نفع شخصی در قضیه باشند یا رابطه خویشاوندی بین وکیل یا یکی از اصحاب پرونده وجود داشته باشد و مواردی از این دست که بی‌طرفی و امانت وکیل را دچار شائبه نماید (موارد مذکور صریحاً در قانون قضایی شمارش شده است).

مشاوره حقوقی تلفنی چیست

مشاوره حقوقی تلفنی در دفتر ما به صورت اینترنتی، تلفنی و حضوری انجام می گیرد. متقاضیان محترم میتوانند پیش از صرف وقت و هزینه زیاد به صورت غیر حضوری در ابتدا اقدام به درخواست مشاوره حقوقی تلفنی نمایید و با مشاوره حقوقی تلفنی می توانید به طور کامل از مراحل پرونده خود آگاه شوید و با مشکلات احتمالی پیش رو آشنا شوید.

تجربه نشان داده است که در بسیاری از موارد عدم مداخله وکیل در دعاوی و مباشرت اشخاص بدون مشاوره حقوقی نتایج جبران ناپذیر ی داشته و دشواریها و پیچیدگیهای پرونده  های حقوقی به حدی است که اشخاص به تنهایی قادر به پیگیری درست و صحیح نیستند به همین دلیل پیشهاد می شود، قبل از هر اقدام حقوقی از مشاوره حقوقی رایگان با وکیل دادگستری استفاده نمایید.

در صورت نیاز به مطالعه مدارک و مستندات و یا تنظیم دادخواست، اظهارنامه، شکوائبه و یا لایحه دفاعیه امکان ارسال مدارک از طریق پست الکترونیک (ایمیل) و سایر شبکه های اجتماعی وجود دارد همچنین درصورت عدم کفایت مشاوره تلفنی میتوانید با تعیین وقت قبلی اقدام به مشاوره حقوقی حضوری نمایید.

با توجه به تخصصی بودن پرونده های حقوقی علی الخصوص پرونده های ملکی و توجها به این نکته که در مشاوره حقوقی تلفنی صرفا کلیات بیان میشود، پیشنهاد میشود ضمن تعیین وقت به همراه کلیه مدارک و مستندات به دفتر مراجعه فرمائید.

مشاوره حقوقی تلفنی تنها در ساعات اداری امکان پذیر است و مشاوره حقوقی شامل پرونده های حقوقی کیفری و خانواده و ثبتی می باشد.



+ 11
مخالفم - 12
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری