پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ ۰۰:۲۰
۱۵
۰
نسخه چاپی
بحران های بزرگ والیبال:

مهم ترین مشکلات تیم ملی والیبال ایران

بحران های بزرگ والیبال:
تیم ملی والیبال در حالی تابستان آینده باید در دومین المپیک خود به میدان برود که چندین معضل و مشکل ریز و درشت را بر سر راه خود دارد.

به گزارش خبرنگار ورزشی تیتربرتر؛ مشکلات پیش روی تیم ملی والیبال بخشی از آنها به ماجرای کرونا و تبعات آن مربوط می‌شود و برخی دیگر کاملاً فنی بوده و به شرایط بازیکنان برمی‌گردد. مشکلاتی که البته باید دید آیا در ماه‌های مانده تا آغاز این بازی‌ها برطرف می‌شود یا سایه آنها تا آغاز مسابقات والیبال در توکیو بر سر تیم ایران خواهد ماند.

کرونا به لیگ والیبال پیوست

کرونا، معروف و لیگ

بحران بزرگ کرونا که این روزها کشورهای بسیاری را درگیر خودش کرده، از چین به تمام دنیا سرایت کرده و مشکلات اصلی هم ابتدا برای مردم این کشور آغاز شد. بر خلاف ایران، در کشور چین یکی از اولین اقدامات در راه مقابله با این ویروس، تعطیلی لیگ‌های ورزشی بود.

به همین خاطر هم بود که حامد حدادی که شاغل در لیگ بسکتبال این کشور بود به ایران آمد و سعید معروف هم پس از گذشت تنها یک هفته از لیگ چین، با تعطیلی مسابقات از این کشور رفت و حالا که اکثر لیگ‌های دنیا به پایان خود نزدیک می‌شود، هنوز در مسابقات باشگاهی به میدان نرفته است.

همین ماجرای بیرون ماندن معروف در سال منتهی به المپیک، یکی از معضلاتی است که کولاکوویچ و تیم ایران با آن روبه‌رو خواهند بود. اگرچه معروف می‌تواند پیش از المپیک در لیگ ملت‌ها به میدان برود و به آمادگی نسبی برسد اما قطعاً نسبت به پاسورهای نامدار دنیا که اکثرشان در تیم‌ها و لیگ‌های بزرگی به میدان رفته و آماده شده‌اند، شرایط متفاوتی خواهد داشت.البته که تجربه سال گذشته نشان داد مسابقات پرفشار و مسافرت‌های زیاد لیگ ملت‌های والیبال تأثیر منفی روی عملکرد بازیکنان خواهد گذاشت و آنها را در آستانه المپیک دچار مصدومیت ناخواسته و خستگی مفرط خواهد کرد.

این طور که به نظر می‌رسد لیگ چین شاید در این دوره به طور کامل لغو و برگزار نشود و خیلی بعید به نظر می‌رسد که معروف در سال والیبالی جاری در لیگی به میدان برود. البته طی روزهای گذشته خبر تمایل تیم ورشو به جذب او شنیده شده که برای سال آینده رقابت‌های باشگاهی است و برای امسال محقق نخواهد شد.
شنیده می‌شود آندره آناستازی با رفتن پاسور تیمش به لیگ روسیه، به دنبال یک پاسور طراز اول می‌گردد و معروف یکی از گزینه‌های این تیم لهستانی برای لیگ ۲۰۲۲ – ۲۰۲۱ است.

از طرف دیگر این ویروس همه‌گیر، لیگ ایران را هم دستخوش تغییر برنامه کرده و هنوز مشخص نیست که با چه فرمتی برگزار و در چه تاریخی به پایان خواهد رسید. تاریخی که می‌تواند برنامه‌های ایگور کولاکوویچ برای آماده‌سازی تیم ملی را دچار تغییر کند.

والیبال در شوک المپیک و کرونا

مصدومیت نگران‌کننده امپراتور!

یکی از اتفاقات تلخ و نگران کننده‌ای که والیبال در سال جاری با آن روبه‌رو شد، مصدومیت غفور در لیگ ایتالیا بود. او که سال دشواری و فرسایشی را به همراه ایران در چندین تورنمنت پشت سر گذاشت، با حضور در چندین مسابقه تیم پرستاره لوبه در لیگ ایتالیا، مصدومیت شدیدی را تجربه کرد که هنوز هم ادامه دارد و این بازیکن کاشی که هوادارانش لقب امپراتور را به او داده‌اند، ماه‌ها هست برای تیمش به میدان نرفته.

مصدومیت کمر غفور اجازه حضور او در مسابقات انتخابی المپیک در چین را هم نداد و همه دیدند که جای خالی او در رقابت با تیم‌های آسیایی هم به وضوح احساس شد و محمودی و یلی نتوانستند به کمک هم نقش یک قطر پاسور تمام عیار را پر کنند. از طرف دیگر غفور به معنای واقعی کلمه به قدرت اصلی خط حمله تیم ایران در یکی – دو سال گذشته تبدیل شده و جزو بهترین‌های دنیا در پست خود به حساب می‌آید.

غفور حالا چند هفته‌ای می‌شود که به ایتالیا برگشته و حتی در چندین مسابقه هم در ترکیب ۱۴ نفره تیمش قرار گرفته اما هنوز تمرین سنگین را پشت سر نگذاشته و امکان به میدان رفتن هم ندارد.

حالا باید دید که در ماه‌های آتی و تا پایان لیگ سری آ و مسابقات جام باشگاهی‌های اروپا، آیا غفور در این تیم پرستاره و بزرگ به میدان خواهد رفت و به دوران اوج خود خواهد رسید یا خیر.

تیم ایران برای گرفتن نتیجه‌ای بهتر از دوره قبل در المپیک بدون شک به بازیکن بزرگ و تعیین‌کننده‌ای مانند غفور نیاز دارد تا بتواند در بازی‌ها و لحظات حساس به تیم ایران کمک کند و از بزنگاه‌های مهم رد کند.

حضور ستاره‌هایی مانند غفور و موسوی در ترکیب ایران آن هم با حداکثر آمادگی یکی از تعیین‌کننده‌ترین نیازهای کولاکوویچ برای کسب نتیجه‌ای قابل تأمل خواهد بود. بازیکنانی که شرایط هر دو در المپیک مبهم و نامشخص است و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

فرهاد قائمی هم دیگر بازیکنی است که مصدومیت خود را پشت سر گذاشته اما در فرم خوبی قرار ندارد و کار بسیار سختی برای دعوت شدن به تیم ملی و گرفتن جای ثابت در پست دریافت کننده دارد.

نقد و بررسی گروه تیم ملی والیبال ایران در المپیک 2020

ستاره‌های آماده در لهستان

با وجود تمام اتفاق‌های ناخوشایند، ابهام‌ها و عدم آمادگی غفور و معروف، نباید اتفاق‌های خوبی نظیر آمادگی قابل توجه موسوی در اولشتین و لیگ لهستان را نادیده گرفت. موسوی هنوز هم بهترین دفاع وسط لیگ لهستان است و آمادگی‌اش می‌تواند مثل همیشه او را به یکی از ارکان اصلی تیم ایران تبدیل کند.
موسوی که نخستین حضور خود در یک تیم اروپایی را تجربه می‌کند، قطعاً برای فصل آینده در صورت تمایل به ماندن در اروپا، پیشنهاد بهتری چه از لحاظ مادی و چه سطح تیم پیشنهاد دهنده دریافت خواهد کرد که قطعاً اتفاق خوبی برای خودش و والیبال ایران خواهد بود. عبادی پور هم نه مثل موسوی اما در یک فرم خوب و روند قابل قبول قرار دارد که می‌تواند در ماه‌های آینده او را به اوج آمادگی برساند. تیم عبادی‌پور اکنون در رده سوم لیگ لهستان قرار دارد اما در جدال با تیم صدرنشین ورشو، کار سختی پیش رو دارد.

تیم ملی والیبال در بازی‌های المپیک، در گروه اول با تیم‌های ایتالیا، کانادا، لهستان، ونزوئلا و ژاپن میزبان همگروه است و باید برای رسیدن به جمع هشت تیم برتر با این پنج تیم رقابت کند.
در گروه دوم هم برزیل، آمریکا، فرانسه، روسیه، آرژانتین و تونس قرار دارند.
در پایان مرحله گروهی این رقابت‌ها، چهار تیم اول هر دو گروه راهی مرحله یک چهارم نهایی می‌شوند و به صورت ضربدری رقابت‌های این مرحله را انجام خواهند داد.
رقابت‌هایی که البته برگزاری خود آن هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و تعویق آن یکی از محتمل‌ترین گزینه‌هاست.

از المپیک تا جنجال های مرد همیشگی والیبال

کولاکوویچ برنامه تیم ملی را اعلام کرد

سرپرست دبیری فدراسیون والیبال گفت: کولاکوویچ برنامه‌های تیم ملی را برای شروع اردوها اعلام کرده است.

 فدراسیون والیبال در پی شیوع ویروس کرونا تصمیم به تعطیلی رقابت‌های لیگ برتر گرفت؛ تصیمی که در دو بخش زنان و مردان متناقض بود و ابهاماتی را به وجود آورد.

طبق اعلام رسمی فدراسیون پرونده لیگ مردان در فصل جاری نیمه تمام باقی ماند و قهرمان معرفی نشد. همچنین قرار شد تیم‌های اول تا سوم فصل ۹۷ برای حضور در جام باشگاه‌های آسیا اعلام آمادگی کنند.

این تصمیم در بخش بانوان کاملاً متفاوت است. باشگاه سایپا روز گذشته رسماً قهرمانی خود را در لیگ بانوان اعلام کرد که شائبه هایی زیادی ایجاد شد؛ از جمله اینکه «چرا درحالی که قرار بود مسابقات زنان برای نخستین بار به صورت پلی‌آف برگزار شود، قهرمان را اعلام می‌کنند» و «چرا باید برخلاف بخش مردان که پرونده لیگ نیمه تمام باقی مانده، در بخش زنان قهرمان را بدون برگزاری مرحله پلی‌آف اعلام کنند؟»

درباره تصمیمات متناقض فدراسیون والیبال در دو بخش زنان و مردان گفت: تفاوتی بین زنان و مردان قائل نیستیم. نمی توانیم در حالی که مسابقات مردان را تعطیل اعلام کرده‌ایم، رقابت‌ها را در بخش زنان دنبال کنیم. هنوز قهرمانی تیم سایپا را رسماً اعلام نکرده ایم. تصمیم بر این است با توجه به شرایط حکمفرما، رقابت‌های لیگ را طبق نتایج ببندیم. طبق رنکینگ، تیم سایپا قهرمان است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا در بخش مردان به قهرمان سال گذشته استناد کرده‌اید اما در بخش زنان، تیم سایپا را به عنوان قهرمان معرفی می‌کنید؟ گفت: به تیم شهرداری ورامین اعلام کرده‌ایم در صورت پرداخت بدهی‌های خود می‌تواند در جام باشگاه‌های آسیا شرکت کند، در بخش زنان نیز تیم ذوب‌آهن قهرمان سال گذشته شد اما از حضور در جام باشگاه‌های آسیا امتناع کرد که همین مسئله باعث جریمه ۵۰۰۰ دلاری فدراسیون والیبال شد. بنابراین ما مجبور هستیم امسال تیم سایپا را به عنوان قهرمان معرفی کنیم.

شوک به هواداران تیم والیبال

فتاحی تأکید کرد: در جلسه‌ای که با حضور مربیان و نمایندگان باشگاه‌ها برگزار شد، همگی متفق‌القول بودند تا رقابت‌های لیگ تعطیل شود. درباره معرفی تیم قهرمان به جام باشگاه‌های آسیا نیز هیچکس صحبتی نکرد. ما نیز به باشگاه‌ها نامه زده‌ایم که تا تاریخ ۹۸/۱۱/۳۰ برای حضور در جام باشگاه‌ها اعلام آمادگی کنند اما هیچ باشگاهی اعلام آمادگی نکرد. با توجه به بدهی سال گذشته ذوب‌آهن، ما سایپا را برای جام باشگاه‌ها معرفی می‌کنیم. در بخش مردان نیز برای تیم شهرداری ورامین این شرط را گذاشته‌ایم که ابتدا بدهی‌های خود را تسویه کند. در صورت عدم تسویه، تیم‌های سایپا و کاله که در رده‌های دوم و سوم قرار دارند، در اولویت قرار خواهند گرفت.

«در صورت عدم تسویه تیم ذوب‌آهن، تیم پیکان به عنوان نایب قهرمان سال گذشته این شانس را خواهد داشت  که آسیایی شود اما چرا شما سایپا را معرفی می کنید؟» سرپرست دبیری فدراسیون والیبال در پاسخ به این سؤال گفت: باشگاه پیکان نه نامه‌ای به ما ارسال کرده و نه تماسی با ما داشته است. در جلسه‌ای که با حضور مدیران عامل باشگاه‌ها انجام شد، نماینده هیئت مدیره باشگاه پیکان حضور داشت که عمده صحبت‌های او درباره استعلام از وزارت بهداشت بود و بیشتر تیم‌ها به تعطیلی مسابقات رأی دادند. همانطور که گفتم ما تا ۹۸/۱۱/۳۰ به باشگاه‌ها فرصت دادیم تا برای حضور در جام باشگاه‌ها اعلام آمادگی کنند. فدراسیون نیز در حال حاضر منتظر است. اگر باشگاه ذوب‌آهن بدهی خود را تسویه کند، می‌تواند در جام باشگاه‌ها حاضر شود.

وی در ادامه درباره شرایط تیم ملی والیبال نیز بیان کرد: سال آینده طبق تقویم، رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال از ۲ خرداد ماه آغاز و تا اوایل تیرماه ادامه خواهد داشت. تیم‌های چین، ایتالیا، صربستان، ایران و فرانسه به ترتیب میزبان‌های هفته اول تا پنجم خواهند بود. با توجه به اینکه دو هفته ابتدایی به میزبانی کشورهای چین و ایتالیا برگزار خواهد شد و فراگیری و شیوع ویروس کرونا به این دو کشور زیاد است، منتظر هستیم تا فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) تکلیف را مشخص کند.

فتاحی گفت: باید بر اساس شرایط جامعه و شیوع ویروس کرونا تصمیم‌گیری کنیم و اینکه چه تمهیداتی از سوی مقامات بالادستی ابلاغ می‌شود. اگر قرار باشد در این مسابقات شرکت کنیم، باید اردوها را هر چه سریعتر آغاز کنیم چرا که کولاکوویچ و کادر فنی برنامه خود را برای شروع تمرینات ارسال کرده‌ است. در حال حاضر برای تاریخ برگزاری اردوها بحث می‌کنیم. منتظر هستیم ببینیم شرایط جامعه چگونه پیش خواهد رفت. در دو هفته آتی در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد.



+ 15
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری