پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ۲۳:۵۲
۷
۰
نسخه چاپی
تهدید ویروس کرونا:

بحران گردشگری ترکیه

تهدید ویروس کرونا:
اوضاع و شرایط گردشگری امسال با سال های دیگر متفاوت است.

به گزارش گروه گردشگری تیتربرتر؛ انتشار ویروس کرونا کشورهای بسیاری را در سطح جهان نگران کرده است و بسیاری از مرزها بسته شده اند. چنین شرایطی به ویژه در نزدیکی نوروز، زمانی که اوج مسافرت های ایرانیان محسوب می شد، سوالات بسیاری ایجاد کرده است. سلام پرواز و آژانس های مسافرتی دیگر با مراجعه کنندگان بسیاری مواجه شده اند که در مورد وضعیت تورها سوال های بسیاری دارند. در این مقاله به بررسی اطلاعات گردشگری سفر به ترکیه می پردازیم و تاثیر اپیدمی کرونا بر آن را تحلیل می کنیم.

وضعیت تورهای نوروزی ترکیه چگونه خواهد بود؟

ترکیه پرطرفدارترین مقصد گردشگری در میان ما ایرانی ها است. بسیاری از شهرهای این کشور توریستی محسوب می شوند و افراد بسیاری در قالب تورهای مختلف به این شهرها سفر می کنند. استانبول و آنتالیا را می توان پر طرفدارترین شهرهای ترکیه دانست. استانبول به داشتن جاذبه ها و حال و هوای تاریخی معروف است. مسجدها و کاخ ها و محله های قدیمی با معماری های جذابی که نشان از امپراطوری های با شکوه گذشته دارند. بعد از ظهرهای دلپذیر و قدم زدن روی سنگ فرش های محلات زیبا، پیاده روی در کنار تنگه بسفر، نوشیدن قهوه در کافه ها، تماشای مردم شاد و پرانرژی و … همه این ها بخشی از دلایل محبوبیت پایتخت فرهنگی ترکیه هستند که هر سال مردم را به خرید تور نوروز استانبول دعوت می کنند. بسیاری از آژانس های مسافرتی آفر های ویژه ای برای این سفر در نظر می گیرند و پکیج های متنوعی برای آن طراحی می کنند. این پکیج ها شامل هتل های عالی و پرواز هایی با ایرلاین های ایرانی و خارجی می شود. البته گردش های شهری، ترانسفر فرودگاهی و بیمه مسافرتی نیز بخش های دیگری از خدمات تور را تشکیل می دهند.

افول صنعت گردشگری ایران در آستانه نوروز بخاطر کرونا

آنتالیا دومین شهر محبوب ترکیه است. سواحل مدیترانه و دریای اژه، طبیعت زیبا و آب و هوای عالی باعث شده اند تور نوروزی آنتالیا طرفداران بسیاری داشته باشند. آژانس های مسافرتی بسیاری روی این مقصد کار می کنند، پرواز و هتل ارائه می دهند و ویژگی های عالی این شهر را به مسافران معرفی می کنند. از جمله ویژگی های مهم آنتالیا هتل های بی نظیر آن است. هتل هایی که تمامی امکانات رفاهی لازم را در اختیار مسافران قرار می دهند. از ساحل اختصاصی و استخر گرفته تا پارک آبی، سونا، اسپا، سالن بدنسازی و البته رستوران هایی که دائم در حال سرو غذا و نوشیدنی های متنوع هستند.

با وجود تمامی این استقبال و محبوبیت، همان طور که اشاره کردیم، وضعیت تورها امسال هنوز مشخص نیست. بسیاری از مردم مدت های پیش برای خرید تور و رزرو سفر اقدام کرده بودند و حالا نمی دانند وضعیت چگونه خواهد بود.

در ابتدای شیوع بیماری، ترکیه تدابیر امنیتی و بهداشتی را در مرزهای خود برقرار کرد. به این صورت که مسافران ایرانی در فرودگاه یا مرز زمینی از نظر سلامت جسمانی و درجه حرارت بدن چک می شدند. مواردی که مشکوک به ابتلا تشخیص داده می شد مدت یک هفته را در قرنطینه سپری می کردند. پس از مدتی این وضعیت تغییر کرد و مرزها به کلی بسته شد. در حال حاضر تمامی مرزهای زمینی و هوایی ترکیه به روی ایرانی ها بسته است.

از مسئله تور و سفرهای توریستی که بگذریم، ترکیه مسیر ترانزیت ایران نیز محسوب می شود. با این حال، در حال حاضر ورود کامیون های ایرانی هم به این کشور ممنوع شده است. کالا از ترکیه به ایران وارد می شود اما کامیون ها خالی بر می گردند.

تاثیرات ویروس کرونا بر صنعت گردشگری/میوه ایرانی برای درمان کرونا

تاثیر شیوع ویروس کرونا بر گردشگری ترکیه

انتشار ویروس کرونا شوک بزرگی به صنعت گردشگری در سراسر جهان وارد کرده است. کشورهایی که بیشتر درامد خود را از طریق جذب توریست به دست می آوردند حالا دچار مشکلات متعددی شده اند اما برای حفظ سلامت شهروندان، ناچارند مرزها را ببندند. این ویروس به خودی خود چندان خطرناک نیست و می تواند علائمی شبیه یک آنفلوانزای ساده داشته باشد اما در بدن افرادی که سیستم ایمنی ضعیف یا مشکلات تنفسی دارند، خطر ساز است و شیوع سریع آن بسیاری افراد را در سطح جهان نگران کرده است. کرونا روی اقتصاد جهانی تاثیر گذاشته است و کشورهای مختلف به دنبال راهی برای پیشگیری از ابتلا شهروندان به این ویروس هستند. بعضی از بیمارستان ها قرنطینه شده اند و در مرزها، تدابیر امنیتی شدیدی به کار می رود.

با این اوضاع و احوال، وضعیت تورهای نوروزی ترکیه و دیگر کشورها هنوز مشخص نیست. مذاکراتی در مورد باز کردن مرزها انجام شده است اما تا کاهش اپیدمی، وضعیت اضطراری ادامه خواهد داشت. در هر صورت، اگر راهی سفر شدید، رعایت توصیه های بهداشتی را فراموش نکنید.

مهم ترین تاثیرات ویروس کرونا به صنعت گردشگری

ویروس کرونا، تهدیدی جدی علیه صنعت گردشگری ترکیه

با شیوع ویروس کرونا در اطراف مرزهای ترکیه و بستن مرزهای زمینی و هوایی ترکیه با کشورهای عراق و ایران و همچنین تعلیق پروازهای چین – ایتالیا – کره جنوبی به ترکیه و بالعکس، صنعت گردشگری ترکیه به خصوص در آستانه عید نوروز با بحران بسیار عمیقی روبه رو شده است.

ترکیه با داشتن اماکن تاریخی، تفریحی و میراث غنی فرهنگی یکی از «کانون ‌های گردشگری جهان» به ‌شمار می ‌آید و در چند دهه اخیر صنعت گردشگری رشد فزاینده ‌ای در اقتصاد این کشور داشته است. در سال 2018، کل تولید ناخالص ملی در ترکیه حدود 766.51 میلیارد دلار بود که سهم گردشگری از آن 95.6 میلیارد دلار یعنی حدود 12.1 درصد بود. گردشگری ساحلی ترکیه تحت عنوان گردشگری «سه‌ گانه خورشید، دریا و شن» در کنار انواع دیگری از گردشگری مانند گردشگری سلامت، ورزش‌ های طبیعی، تفریحات زمستانی و ماجراجویی و بازدیدهای تاریخی ترکیه را به یکی از کشورهایی تبدیل کرده است که سالیانه درآمد قابل توجهی از این صنعت به دست می آورد.

کشور ایران در کنار کشورهای آلمان، روسیه، عراق، بلغارستان و گرجستان، کشورهایی هستند که بیشترین گردشگر را به ترکیه فرستاده و این کشورها در صنعت توریسم برای ترکیه اهمیت فراوانی دارند. به خصوص کشور ایران در سال های گذشته در آمار ماهیانه وزارت گردشگری ترکیه در ماه مارس – آوریل به دلیل وجود تعطیلات نوروزی در ایران در رتبه اول ورود گردشگر خارجی به ترکیه قرار گرفته و ترکیه درآمد قابل توجهی از ورود این گردشگران ایرانی را به کشورشان در تعطیلات عید نوروز به دست می آورد. به خصوص شهرهای مرزی وان و ایغدیر در تعطیلات عید نوروز پذیرای مهمانان بیشمار ایرانی هستند که این مسئله باعث رونق اقتصادی این شهرهای مرزی ترکیه نیز شده است.

اکنون با شیوع ویروس کرونا در اطراف مرزهای ترکیه و بستن مرزهای زمینی و هوایی ترکیه با کشورهای عراق و ایران و همچنین تعلیق پروازهای چین – ایتالیا – کره جنوبی به ترکیه و بالعکس، صنعت گردشگری ترکیه به خصوص در آستانه عید نوروز با بحران بسیار عمیقی روبه رو شده است. در تعطیلات نوروزی سال 1398 به گفته رئیس کمیته دفاتر خدمات مسافرتی ایران 400 هزار سفر خارجی توسط شهروندان ایرانی به ثبت رسیده است که بخش قابل توجهی از این سفرها به مقصد ترکیه بوده است. بیش از 70 درصد رزرو هتل های آنتالیا در نوروز سال های گذشته توسط ایرانی ها صورت گرفته و تعداد گردشگران ایرانی در شهرهای مرزی همچون وان بیش از ظرفیت هتل ها بوده است به نوعی که استانداری وان اتاق های استانداری را برای اقامت در اختیار ایرانیان قرار می داد.

اقتصاد شهرهایی مانند وان تا اندازه ای به گردشگران ایرانی وابسته است که اگر در جاده جمهوریت وان قدم بزنید کمتر مغازه ای را مشاهده می کنید که نوشته ای به زبان فارسی نداشته باشد. حتی دانستن زبان فارسی در وان به معنی امتیازی برای یافتن شغل بهتر در زمینه فروشندگی به حساب می آید.

حال با توجه به تمامی این ها در 20 روز مانده به آغاز تعطیلات عید نوروز تمام مرزهای زمینی و هوایی ایران و ترکیه بسته شده است و ویروس کرونا در حال وارد کردن ضربه ای مهلک به اقتصاد ترکیه در زمینه صنعت گردشگری است. علاوه بر این تهدیدی که در صورت عدم تحقق فرضیه "از بین رفتن ویروس کرونا با گرم شدن هوا" می تواند صنعت گردشگری ترکیه را متزلزل کند به مراتب گسترده تر و شدیدتر هم خواهد بود.



+ 7
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری