پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ۲۳:۰۱
۱۴
۰
نسخه چاپی
هدف کارآفرینی در جامعه ایران:

عدالت از نوع اشتغال زایی در ایران

هدف کارآفرینی در جامعه ایران:
اهداف اگر درست پایه ریزی شوند، می توانند انسان را به فراسوی آرزوهایش سوق دهند، آرزوهایی که می توانند منجر به کارآفرینی بزرگ شوند.

به گزارش گروه اجتماعی تیتربرتر؛ انسانی که هدف ندارد نمی تواند موفق شود، زیرا هدف به منزله نقشه راه است که مسیر را روشن می کند. هر انسان موفق قبل از ترسیم آرزوهایش، هدف خود را در ذهنش ترسیم کرده است، به همین علت است که می توان گفت هدف ها اگر درست پایه ریزی شوند می توانند انسان ها را به فراسوی آرزوهایشان سوق دهند.

مهدی صابر در سال 1354 شمسی در شهرستان کاشان متولد شد و با داشتن هدف، تلاش، پشتکار و توکل توانست یکی از بزرگ ترین تولید کننده های فرش ماشینی در ایران شود. او در سال 1374 شمسی در شهرک صنعتی امیرکبیر فعالیت خود را آغاز کرد و در نهایت در سال 1382 شمسی در جاده قمصر فعالیت خود را گسترش داد.

صابر مانند بسیاری از کارآفرینان ابتدا از قدم های کوچک فعالیت خود را شروع کرد. قدم های کوچکی که در طول زمان بزرگ و بزرگ تر شد تا جایی که امروز و پس از گذشت ربع قرن، نام او به عنوان یکی از فعالان صنعت فرش ماشینی کشورمان مطرح است.

صابر می گوید: اولین تجربه کاری ام مربوط به زمان کودکی است. در آن زمان، ضایعات ابریشم را گره می کردم و به قیمت 2 ریال به پدرم می فروختم. به مرور زمان که بزرگ تر شدم شاگردی کردم و هفته ای 20، 30 و حتی 50 تومان دستمزد دریافت می کردم. سپس وارد دبیرستان شدم و رشته ریاضی و فیزیک خواندم و در نهایت وارد دانشگاه شدم و در رشته عمران مشغول به تحصیل شدم. در تمام این سال ها در کنار تحصیل کار کردم و از کار کردن لذت بردم.

تولید کردن همیشه دلنشین است. تمام کارآفرینان یک ویژگی مشترک دارند و آن این است که از تولید کردن لذت می برند هر چند که پیمودن مسیر تولید برای بیشتر کارآفرینان سخت بوده است. صابر می گوید: با این که من در رشته عمران تحصیل کردم، اما همیشه دوست داشتم وارد کار تولید شوم و در نهایت توانستم وارد صنعت فرش ماشینی شوم و اولین قالی 1500 شانه جهان در سال 1387 شمسی توسط شرکت ما تولید شد.

اگر موفقیت را به قله کوه تشبیه کنیم باید این را هم بدانیم که شب بیداری ها، طی کردن راه پر فراز و نشیب، درد کشیدن ها و بی قراری ها همگی جزیی از مسیری است که برای رسیدن به قله باید تحمل کرد.

اثر بخشی و اشتغال زایی در جوانان

ایجاد اشتغال در قزوین

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی استانداری قزوین گفت : از ابتدای سال جاری تاکنون 3هزار و 871 نفر اشتغال جدید در بخش کشاورزی استان ایجاد و در سامانه استانی هفت سنگان ثبت شده است.

آمار اشتغال و بیکاری در سال 98

حمید رضا تبسمی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی استانداری قزوین با اشاره به ایجاد بیشپاز 3هزار و 800 شغل جدید در بخش  کشاورزی استان قزوین از ابتدای سال جاری، گفت: در سال جاری ؛ میزان اشتغال پیش بینی شده دربخش کشاورزی 3هزار و 848نفر بوده که تاکنون بیش از صد درصد آن محقق شده و تمام شهرستانها به تعهدات اشتغال خود عمل کرده اند .

به گفته وی، بیشترین اشتغالزایی  با تعداد 982 نفر به شهرستان تاکستان اختصاص دارد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال و درآمد زایی از مولفه‌های توسعه بخش کشاورزی است، گفت : دشت زرخیز قزوین ظرفیت مستعدی برای تولید محصولات کشاورزی و اشتغالزایی دارد؛ بنابراین باید از این پتانسیل بخوبی استفاده کرد.

به گفته تبسمی، بیشترین اشتغال ایجاد شده در بخش دام و طیور و آبیاری تحت فشار بوده است.

وی تصریح کرد: با  توجه به اینکه اعطای تسهیلات در بخش کشاورزی نقش بسزایی در کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال دارد ؛ بخش قابل توجهی از اشتغالزایی و تثبیت اشتغال با اعطای تسهیلات رونق تولید، تسهیلات حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری ، تسهیلات بند الف تبصره 18، کمکهای فنی و اعتباری و مشاغل خانگی و تسهیلات خط 7 مکانیزاسیون  ایجاد شده است.

اشتغال در گرو تکنولوژی

۸ برنامه اشتغالزایی دولت در سال ۹۸ به نتیجه رسید؟

عدم‌تأمین منابع و گستردگی رویکرد وام‌محور عمده دستگاه‌های اجرایی کشور در ایجاد اشتغال از مهمترین مشکلات در اجرای برنامه‌های اشتغالی سال ۹۸ بود که وعده ایجاد شغل را کاهش داد.

پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی، اجرای طرح اشتغال فراگیر در قالب سه محور برنامه اشتغال فراگیر یعنی اشتغال حمایتی (تأمین مالی خرد، مشاغل خانگی و اشتغال نهادهای حمایتی)، مداخلات سیاسی (ساماندهی اعزام نیروی کار، مهارت‌آموزی، مشوق‌های بیمه کارفرمایی، کارورزی با احتساب 70 درصد جذب)، اشتغال رسته‌های کسب‌وکار در حوزه اجرای طرح‌های کارورزی ویژه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، مشوق‌های کارفرمایی و یارانه دستمزد، توسعه استارت‌آپ‌ها، مشاغل خرد، مشاغل اقشار تحت حمایت نهادهای حمایتی و کارانه اشتغال جوانان (کاج) از جمله برنامه‌های مهم در ایجاد اشتغال در سال 97 بود که قرار شد در سال 98 ادامه یابد.

اوایل سال جاری هم معاون اشتغال وزارت کار،‌ از دو سناریوی دولت برای سال 98 رونمایی کرد. طبق گفته این مقام مسئول طبق برنامه‌ریزی‌ها سناریوی نخست مقرر بود اگر شرایط اقتصادی همراه با رشد باشد سناریوی نخست اجرا شود و اگر نوسانات اقتصادی حاکم شود سناریوی دوم اجرایی شود.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند که در شرایط فعلی کشور اشتغال وابسته به وام و تسهیلات نیست و سناریوی دوم همین ویژگی را دارد، بلکه برای ایجاد اشتغال باید قاعده اشتغال و سیاست بازار کار اصلاح شود تا شرایط ایجاد شغل جدید مهیا گردد.

وزارت کار در سال جاری با سه رویکرد «تثبیت اشتغال»، «ایجاد اشتغال جدید» و «اشتغال حمایتی»، 8 برنامه اشتغال را در دستور کار قرار داد.

توسعه کسب‌وکارهای پراشتغال، اجرای برنامه‌های فعال بازار کار از جمله طرح کارورزی فارغ التحصیلان، ساماندهی و تثبیت اشتغال موجود، اصلاح نظام آموزشی و مهارتی و توسعه کارآفرینی، اشتغال حمایتی و خرد، استفاده از فرصت‌های خارجی و نهادسازی و اطلاعات بازار کار و نظارت بر طرح‌ها و برنامه‌ها هشت اقدام اشتغالزایی و کارآفرینی در سال جاری است.

دولت برای اجرای برنامه‌های تولید اشتغال‌محور در سال جاری، 25 هزار میلیارد تومان تسهیلات با هدف ایجاد یک میلیون و 90 هزار فرصت شغلی در قالب بند الف تبصره 18 قانون بودجه 98 کل کشور پیش‌بینی کرده بود.

اما اظهارات رئیس دبیرخانه شورای‌عالی اشتغال حکایت از این دارد که برخی طرح‌ها ناقص اجرا شده است که دلیل اصلی آن عدم تأمین منابع است. محمد اسکندری،‌ رئیس دبیرخانه شورای‌عالی اشتغال درباره اشتغال روستایی و تبصره 18 می‌گوید: مرحله دوم منابع این طرح را سازمان برنامه تأمین اعتبار کرده است. منتظر هستیم که عملکرد 7 دستگاه به دست ما برسد، اگر دستاوردی داشته باشد برای مرحله بعدی تأیید می‌شود. طرح تبصره 18 را در سامانه ناظر اشتغال آورده‌ایم، قصد داریم کاملاً نتیجه‌محور با آن برخورد کنیم.

وی با ابراز اینکه "پیگیر تأمین بودجه برای اجرای طرح یارانه دستمزد هستیم" گفت: در حال پیگیری برای تأمین اعتبار و اجرای این طرح ذیل تبصره 18 هستیم. اما طرح‌های کارورزی، مشوق‌های بیمه کارفرمایی، مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی، توسعه و حمایت از مشاغل خانگی در حال اجرا است و تأکید آقای وزیر این است که بنگاه‌های خصوصی بیایند و از این ظرفیت استفاده کنند.



+ 14
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری