پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ ۰۹:۲۲
۱۲
۰
نسخه چاپی
ضرر هنگفت خودروسازان دنیا:

بازار خودرو زیر سایه کرونا

ضرر هنگفت خودروسازان دنیا:
خودروسازانی که تولید خود را در چین در بحبوحه شیوع ویروس کرونا آغاز می کنند، سعی دارند جلوی تحت تاثیر قرار گرفتن فعالیت هایشان را در مناطق دیگر به خاطر کمبود عرضه بگیرند.

بر اساس گزارشات تحریریه اقتصادی تیتربرتر؛ تحلیل‌ گران موسسه «S&P» با بررسی وضعیت کنونی چین پیش‌ بینی کرده‌اند تا زمان کاهش چشمگیر اپیدمی مشتریان به‌ نمایشگاه‌ های خودرو باز نخواهند گشت.

درماه‌ های اخیر نگرانی‌ های زیادی درباره‌ وضعیت خودروسازان چینی وجود داشت؛ اما واقعیت این است که شرکت‌ هایی که در این کشور به‌ فروش خودرو مشغولند، حتی وضعیت بدتری دارند. پیش‌تر امیدواری‌ هایی در خصوص بهبود وضعیت بازار چین در سال ۲۰۲۰ وجود داشت؛ اما با پیدا شدن سروکله‌ ویروس کرونا، آن هم درست در زمانی که به‌ خاطر تعطیلات سال نو در چین دوران رونق به‌ شمار می‌رود، همه امیدهای قبلی نقش برآب شد.

کرونا ضعف‌ صنعت خودروسازی جهان را نمایان کرد

درمان بازار بیمار

 با بروز مشکلات جدی در میان زنجیره‌ تامین و سایر بخش‌های تولید و فروش درحال‌ حاضر تنها این امیدواری وجود دارد که دولت چین فکری برای حمایت از بازار نیمه‌ جان خودرو کند.

به‌باور کارشناسان، دولت چین باید با معرفی مشوق‌ های مالی و سایر اقدامات تشویقی خریداران چینی را به‌خرید خودروهای جدید ترغیب کند. 

در حال‌ حاضر مقامات رسمی در شهر فوشان واقع در استان گوآنگ‌ دونگ یارانه‌ ای دو تا پنج‌ هزار یوآنی (معادل ۲۸۶ تا ۷۱۵ دلار) را برای خرید هرخودرو جدید در نظر گرفته‌اند. با شیوع بیماری مسری درچین، حالا بسیاری از خانوارهای چینی به‌ این نتیجه رسیده‌ اند که داشتن وسیله‌ نقلیه ایمن‌ تر از استفاده از وسایط نقلیه عمومی و خدمات اشتراکی است. 

بعد از چند هفته تعطیلی و خلوتی خیابان‌ ها در شهرهای مختلف، بار دیگر نشانه‌ هایی از بیشتر شدن تردد‌ها درسطح خیابان‌ها مشاهده می‌شود و همین بسیاری را به‌ رشد فروش خودرو امیدوار کرده است. 

هرچند برخی دیگر معتقدند شاید دولت چین بتواند برای خرید خودرو پول دراختیار مشتریان  قرار دهد؛ اما قطعا نمی‌تواند به‌ زور آن‌ ها را به نمایندگی‌ های فروش بکشاند.

درحال‌حاضر مشتریان چینی حاضر نیستند پا به شوروم‌ ها بگذارند و چرم صندلی‌ هایی را لمس کنند که ممکن است قبل از آن‌ها توسط افرادی مبتلا به کووید۱۹ لمس شده باشد. 

در واکنش به‌ همین نگرانی‌ ها و احتیاط زیاد مشتریان، برخی خودروسازان و فروشندگان چینی، تاکید بیشتری را روی خدمات خرید آنلاین و تحویل خودرو درخانه‌ها گذاشته‌ اند. هرچند به‌ باور بسیاری این شیوه‌ ها چندان نمی‌ تواند موثر باشد؛ چرا که درآخر نهایی شدن خرید خودرو به‌ حضور خریدار در شوروم و امضای قرارداد احتیاج دارد.

کدام کشورها در صنعت خودرو به چین وابسته اند؟

خودروسازی در مرکز سیبل

در حال‌ حاضر بیش از ۶۰ میلیون‌نفر در چین در قرنطینه زندگی می‌کنند و درشهرهای بزرگ چین هزاران نفر به‌ این بیماری همه‌ گیر مبتلا شده‌اند.

تحلیل‌گران موسسه «S&P» با بررسی این وضعیت پیش‌ بینی کرده‌اند تا زمان کاهش چشمگیر اپیدمی، مشتریان به‌ نمایشگاه‌ های خودرو بازنخواهند گشت. تمدید شدن تعطیلی کارخانه‌ های خودروسازی باعث شده صنعت‌ خودرو نتواند به‌راحتی از رکودی که دامن‌ گیرش شده است، رها شود. 

براساس گزارش «S&P» نتیجه این تعطیلی‌ ها کاهش ۱۵ درصدی تولید خودرو در سه‌ ماهه نخست سال جاری میلادی خواهد بود.

صنعت‌خودرو بیشتر از سایر صنایع درچین از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده؛ زیرا این شیوع مرگبار از یکی از شهرهای خودرویی این کشور آغاز شده است.

جنرال‌موتورز، نیسان، رنو، هوندا و PSA همگی در ووهان صاحب کارخانه‌هایی هستند که از اواخر ژانویه به‌حالت تعطیلی درآمده‌اند.  ووهان و بخشی از استان هوبی درمجموع مسئولیت ۹ درصد از کل تولید صنعت‌خودرو درچین را برعهده دارند. 

جدال صنعت خودروسازی جهان با ویروس کرونا

ادامه بحران

با توجه به‌ گسترده‌ تر شدن ابعاد این اپیدمی خطرناک که حالا در اروپا و سایر کشورها نیز ابعاد خطرناکی پیدا کرده، می‌توان منتظر بود که در سایر کشورها نیز فروش و تولید خودرو تحت‌ تاثیر گسترش این بیماری قرار گیرد و بازارهای خرید خودرو درسراسر جهان دچـــار تلاطم شود.  این درحالی‌است که وابستگی تولید به‌ زنجیره‌ های تامین به‌ هم‌ پیوسته و جهانی و البته لزوم فروش در بازارهای جهانی نیز تحت‌ تاثیر وقفه‌ های به‌ وجود آمده توسط این ویروس قرار خواهند گرفت. 

در حال‌ حاضر خودروسازان جهانی در واکنش به‌ گسترش بیماری با تعطیل کردن کارخانه‌ ها، نگرانی خود را نسبت به‌ حفظ جان کارکنان‌ شان نشان داده‌ و اعلام کرده‌ اند تا مهار نشدن ویروس کرونا به‌ تعلیق تولید خود در شهرهای آلوده به‌ این ویروس ادامه خواهند داد. 

۶ میلیون دلار؛ زیان صنعت جهانی خودرو

بسته شدن کارخانه ها در مرکز شیوع ویروس کرونا برای بزرگترین خودروسازان جهان از جمله هوندا، نیسان، جنرال موتورز و رنو حدود ۵.۶۹ میلیون دلار در روز خسارت داشته است.

به گفته یکی از مقامات صنعت خودروسازی در چین، برخی عرضه کنندگان قطعات در ووهان حالا به ذخایر خود روی آورده‌اند و این ذخایر به زودی تمام می شوند. مشکل دیگر در شبکه توزیع است که هنوز به شرایط عادی بازنگشته است.

 شهر ووهان در استان هبئی که شیوع ویروس کرونا از آنجا آغاز شد، یکی از قطب های بزرگ خودروسازی چین و مقر خودروسازان آمریکایی، اروپایی و ژاپنی است. در 2018 ، بیش از 1.7 میلیون خودرو  به ارزش حدود 400 میلیارد یوان (57 میلیارد دلار) از خطوط تولید این شهر بدست آمد.

 با بسته شدن شهر ووهان از اواخر ژانویه، کارخانه های این شهر و مناطق همسایه آن آغاز به کار خود را تا پس از تعطیلات سال نوی چینی به تعویق انداختند.

  طبق گفته لی کوان، مدیر کمیته برگزار کننده نمایشگاه بین المللی قطعات خودروی چین، شرکت های مستقر در هبئی اجازه ندارند فعالیت خود را قبل از یازدهم مارس آغاز کنند و اگر محدودیت‌ها در این منطقه طولانی تر شود، خودروسازان خارجی باید چند هفته دیگر منتظر بمانند تا تولید به شرایط  عادی بازگردد.

 وی گفت:« حتی پس از آغاز تولید، یک ماه و نیم دیگر طول می کشد تا تولید به شرایط قبل از شیوع ویروس بازگردد».

 ویروس کرونا نشان داد که زنجیره جهانی  عرضه از جمله صنعت خودرو تا چه حد وابسته به چین است. این شرایط باعث شده تولیدکنندگان جهانی به دنبال عرضه کنندگان دیگری مانند هند و تایلند باشند تا دوباره چنین خسارتی را متحمل نشوند.



+ 12
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری