پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ۱۵:۰۸
۵
۰
نسخه چاپی
وضعیت رشد سهام:

شاخص های بورس در انتهای بهمن 98

وضعیت رشد سهام:
رشد بیش از ۶ هزار واحدی از کانال ۴۷۹ هزار واحدی عبور کرد.

سرویس بورس پایگاه خبری تیتربرتر؛ شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز دوشنبه (تا لحظه تنظیم خبر) با رشد ۶ هزار و ۹۹۳ واحدی به عدد ۴۷۹ هزار و ۷۴۳ واحد رسید.
نماد‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، صنایع مس ایران بیشترین تاثیر را در شاخص کل داشتند. 

مطالب مرتبط : بورس فوق العاده درخشید

وضعیت بورس امروز چگونه بود؟ 

نماگرهای بازار سهام جلسه میانی هفته را نیز بر مدار صعود محسوس و جهش‌وار آغاز کردند؛ اما رفته‌رفته فشار عرضه در نمادهای شاخص‌ساز بیشتر شد و سبب شد تا این نمادها به سقف قیمتی نرسند و یا در این سطوح پایدار نباشند.

رشد شاخص بورس چقدر واقعی است؟

بازار سرمایه از ابتدای سال جاری روند متفاوتی را نسبت به سال‌های گذشته در پیش گرفت و زمینه رشد بیش از ۱۰۰ درصدی شاخص بورس در بازار را فراهم کرد اما این موضوع شک و شبهه‌ای را ایجاد کرده که رشد بازار تا چه میزان واقعی و در جهت رشد تولید و اشتغال کشور بوده است؟

زمانی که روند معاملات بازار سرمایه با دیگر بازارها را مورد مقایسه قرار می‌دهیم شاهد تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود سرمایه‌های خرد به سمت به بورس هستیم که این مورد با وجود هجوم نقدینگی به این بازار، نمی‌تواند در زمینه تولید و اقتصاد کشور بی‌تاثیر باشد.

از نگاه کارشناسان اقتصادی، رشد و توسعه اقتصادی کشور نیازمند سرمایه‌های کلانی است که در این راستا بازار سرمایه می تواند نقش آفرینی موثری را از خود به یادگار بگذارد.

در چند وقت اخیر در کشور شاهد دلالی‌ها و عدم شفافیت‌هایی معاملاتی هستیم که این موضوع زمینه ترس برای واحدهای تولیدی برای کسب سود کمتر را فراهم کرده است؛ یکی از تفاوت‌های شاخص بازار سرمایه با دیگر بازارها برای معاملات، وجود شفافیت در معاملات و قیمت‌ها است که این موضوع اشتیاق شرکت‌ها و واحدهای تولیدی برای ورود سهام خود در بازار سرمایه را فراهم کرده است.

 رونق بازار سرمایه که تامین مالی شرکت ها و رونق تولید را فراهم می کند به مراتب زمینه اشتغال و فرصت های شغلی را  ایجاد می کند، اما مساله اینجاست که با وجود رشدهای لحظه ای شاخص بورس در بازار سرمایه این موضوع تا چه میزان توانسته است در میزان تولید و اشتغال کشور تاثیرگذار باشد.

سهام چه شرکت‌هایی امروز بیشترین رشد را داشتند؟

سهامداران شرکت‌های کاشی و سرامیک حافظ، ماشین‌سازی اراک و رینگ‌سازی مشهد امروز در بورس و معامله‌گران شرکت‌های پخش البرز، پتروشیمی مارون و سرمایه‌گذاری مسکن پردیس در فرابورس بیشترین سود را کسب کردند.

شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با رشد 4هزار و 62واحدی به کار خود پایان داد و تعداد 6میلیارد و 437میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 4238میلیارد تومان در 819هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت.

بر این اساس سهامداران شرکت‌های کاشی و سرامیک حافظ، ماشین‌سازی اراک و رینگ‌سازی مشهد امروز بیشترین رشد قیمت را در بورس اوراق بهادار و در مقابل سهامداران شرکت‌‌های قطعات اتومبیل ایران، فرآورده‌های نسوز پارس و خدمات انفورماتیک نیز بیشترین کاهش را در سبد سهام خود داشتند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2542میلیون ورقه به‌ارزش 2592میلیارد تومان در 463هزار نوبت، آیفکس 88واحد رشد کرد و در ارتفاع 6143واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز سهامداران شرکت‌های پخش البرز، پتروشیمی مارون و سرمایه‌گذاری مسکن پردیس بیشترین رشد را داشتند و انواع اوراق تسهیلات مسکن به همراه شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، مواد اولیه دارویی البرز و داروسازی کاسپین تامین بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

مطالب مرتبط : پیش بینی بازار بورس در سال 99

رفع مشکلات سرمایه در گردش بنگاه‌ها، هدف اصلی اوراق (گام)

معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران، اوراق گواهی اعتباری مولد(گام) که به تازگی توسط بانک مرکزی معرفی شده است را ابزار جدید تأمین مالی در نظام بانکی دانست که با هدف تأمین اعتبار واحدهای تولیدی، کمک به اقتصاد واقعی و حمایت از زنجیره تأمین و تولید منتشر می‌شود.

محمود گودرزی اضافه کرد: این اوراق از سوی بانک‌های تجاری به عنوان نهادی واسطه میان تولیدکنندگان و خریداران محصولات تولیدی، صادر شده و به نوعی سبب ابزارسازی جهت تأمین مالی و تأمین اعتبار چرخه تولید می‌شود و در زمره اوراق بدهی و دارای سررسید است که جهت بازپرداخت آن نیز ضامن (بانک تجاری) وجود دارد.

وی در معرفی اوراق گام (گواهی اعتبار مولد) گفت: در این ابزار قرار نیست هیچگونه تسهیلاتی پرداخت شود؛ بلکه قرار است این اوراق مبتنی‌بر اعتبارات منتشر شود. شرکت‌هایی چون تامین سرمایه‌ها می‌توانند منتشرکننده اوراق گام باشند. اگر بپذیریم که تامین سرمایه‌ها می‌توانند براساس ضمانت و اعتبار خود اوراق گام منتشر کنند، پس قبول کردیم که می‌توانیم در ابزارسازی تنوع داشته باشیم. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وجود چند مساله در بانک‌ها گفت: در حال حاضر نظام بانکی با سه چالش مواجه است؛ نخست، افزایش قابل توجه قیمت نهاده‌ها، دوم، ظرفیت محدود نظام بانکی در تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و سوم، نشت تسهیلات اعطایی از بخش مولد به بخش غیرمولد.

وی در ادامه تصریح کرد: از این رو بانک مرکزی ایده اوراق گام را طراحی کرد و به این ترتیب بدون پرداخت تسهیلات و فقط براساس ضمانت و اعتبارات، سرمایه در گردش تامین می‌شود. برخی ویژگی‌های اوراق گام شامل: با نام، غیر کاغذی، بدون کوپن سود، در قطعات استاندارد شده و با ارزش اسمی یک میلیون ریال و با سررسید بین یک تا ۹ ماه است.

معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار در پایان اعلام کرد: در استفاده از این ابزار، کل سقف اعتباری که قرار است اوراق گام مبتنی‌بر آن منتشر شود، توسط هیئت عامل بانک مرکزی تعیین می‌شود.



+ 5
مخالفم - 11
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری