پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ ۱۸:۰۸
۸
۰
نسخه چاپی
افت قیمت خودرو در بازار

بازار پرالتهاب خودرو در شب عید/ آیا قیمت ها شکسته می شود؟

افت قیمت خودرو در بازار
بسیاری از کارشناسان افزایش قیمت در بازار خودرو را ناشی از عدم نظارت مسئولان بر افزایش تقاضای شب عید می دانند.

به گزارش تیتربرتر؛ در حال حاضر بازار خودروی کشور در شرایط بسیار نامطلوبی قرار دارد؛ از یک سو خودروهای داخلی با افزایش قیمت غیرقابل توجهی مواجه شده‌اند و از طرف دیگر واردات خودروهای خارجی نیز ممنوع بوده و به این ترتیب عملا خودرو به یک کالای سرمایه و غیرمصرفی تبدیل شده است.

نگاهی به آمارهای بازار خودرو نشان می‌دهد، در سال 96 که شرایط تعادلی در بازار خودرو برقرار بود، حدود 75 هزار دستگاه خودرو خارجی وارد کشور می‌شد و تولید سالانه خودروسازان داخلی نیز نزدیک به 1.5 میلیون دستگاه بود. این درحالی است که امروز شرایط به طور کلی تغییر کرده و ظاهرا چشم‌انداز مشخصی برای بازار خودرو قابل ترسیم نیست.

واکنش رئیس افزایش کاذب قیمت خودرو

وضعیت بازار به گونه ای شده است که حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی هم در جلسه مسئولان عالی قضائی به موضوع قیمت خودرو ورود کرده و با اعلام اینکه گزارشاتی مبنی بر تغییر و افزایش قیمت خودروها رسیده ، اعلام کرده است " این موضوع به هیچ عنوان پسندیده نیست زیرا تمام مسئولان گفته بودند نظارت می‌کنیم تا قیمت‌ها افزایش نیابد".

 رئیسی با اشاره به گزارش‎هایی که درباره افزایش قیمت خودرو به دستگاه قضائی می‎رسد، این مسأله را امری غیرقابل قبول دانست و خواستار نظارت همه‎ جانبه مسئولان وزارت صمت، سازمان تعزیزات و سازمان حمایت از حقوق مصرف ‎کنندگان در این زمینه شد.

رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: مسئولان باید با انجام وظایف خود و تشدید نظارت، خصوصاً در ایام پایانی سال مانع افزایش کاذب قیمت کالاها شده و اجازه ندهند مردم در این زمینه نگران شوند.

پاسخ تعزیرات به انتقاد رئیسی از گرانی خودرو

به نقل از اداره کل روابط عمومی و تشریفات سازمان تعزیرات حکومتی، سیدیاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در مورد دستور رئیس قوه قضائیه در خصوص نظارت بر افزایش قیمت خودروها گفت: ضابطه‌مند شدن قیمت خودرو از مواردی است که در مورد آن با ریاست دستگاه قضا هم‌نظر هستیم.

وی با اشاره به افزایش قیمت بی‌ضابطه 10 میلیون تومانی به صورت روزانه برخی از انواع خودرو، افزود: سقف قیمتی خودرو باید از سوی مراجع نظارتی تعیین شود تا سازمان تعزیرات بتواند به گرانفروشی در این حوزه رسیدگی کند و آماده هستیم در صورت تعیین ضابطه برای قیمت خودرو و همچنین گزارش دستگاه های نظارتی همچون اتحادیه ها و سازمان صنعت، معدن و تجارت به تخلفات در این حوزه در اسرع وقت و حتی در روزهای تعطیل رسیدگی می کنیم.

بیشتربخوانید: رد پای همیشگی دلالان در گرانی خودرو

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در پایان در مورد قیمت‌گذاری خودرو در سایت های فروش، اظهار داشت: از دادستانی تقاضا می کنیم به نرخ گذاری در سایت های فروش ورود کنند چراکه که قیمت سازی در این سایت ها یکی از دلایل افزایش بی ضابطه قیمت خودرو است.

سکوت وزارت صمت درباره گرانی خودرو

ورود رئیس قوه قضائیه به ماجرای افزایش بی سابقه قیمت خودرو طی روزهای گذشته در حالی است که وزارت صمت به عنوان متولی صنعت خودرو همچنان روزه سکوت گرفته و ظاهرا برنامه ای هم برای مقابله با این موج گرانی ندارد.

اگرچه خودرو سازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت طی این چند هفته پی در پی از رشد تیراژ صحبت به میان آورده اند، با این حال بازار چندان متأثر از این ماجرا نشد و قیمت ها بالا رفت. از نظر افکار عمومی، عرضه نامناسب محصول توسط خودرو سازان، دلیل اصلی رشد قیمت ها است، اما آن ها( شرکت های خودروساز) و البته وزارت صمت نظر دیگری دارند. به اعتقاد آن ها نقش پررنگ دلالی و واسطه گری دلیل اصلی صعود قیمت است، وگرنه تولید و ارائه به میزان کافی انجام شده است. از طرف دیگر اما کارشناسان نیز معتقد هستند مسائلی مانند تورم انتظاری و البته قیمت‌گذاری دستوری عمده دلایل نجومی شدن قیمت ها در بازار خودرو به شمار می روند.

تقاضای شب عید، پراید ۳۰ میلیونی را ۶۰ میلیون کرد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید افزایش تقاضا در ماه‌های پایانی سال خودرو را گران کرده و موجب شد پرایدی که از ۳۰ میلیون تومان شدن آن انتقاد می‌کردند، در حال حاضر در بازار ۶۰ میلیون تومان به فروش رسد.

ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره افزایش قیمت خودرو در بازار، گفت: پس از افزایش قیمت بنزین به دلیل آثار روانی قیمت تمام کالاها رشد داشت و خودرو نیز از این قاعده مستثنا نبود در واقع افزایش ۲۰ تا ۳۰درصدی قیمت کالاها به دلیل اثر تورمی پس از رشد قیمت بنزین موضوع دور از انتظاری نیست.

رشد قیمتی بنزین موجب گرانی خودرو شد

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس گفته‌های رئیس جمهور آثار تورم نقطه به نقطه ۲۸ درصد است، افزود: از آنجا که خودرو از نظر مصرف با بنزین رابطه مستقیم دارد، رشد قیمتی بنزین موجب گرانی خودرو شد.

وی عدم تامین به موقع نقدینگی مورد نیاز قطعه‌سازان را یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت خودرو در هفته‌های اخیر دانست و اظهار کرد: در جلسات متعددی این مشکل با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، قطعه سازان و نمایندگان بانک مرکزی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد برای حفظ تیراژ کنونی تولید و افزایش آن، به خودروسازان حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود در حالی که این اتفاق نیافتاد.

ضرورت پرداخت تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی به قطعه‌سازان

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه هر چند پرداخت تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی به قطعه‌سازان تصویب شده است اما در صورتی که پرداخت نشود گره‌ای از خودروسازان باز نمی شود، اضافه کرد: مادامی که این نقدینگی به قطعه‌سازان تزریق نشود این واحد ها نمی توانند تولید را افزایش داده و نیاز تولید را رفع کنند.

بیشتر بخوانید: وضعیت بازار خودرو در آستانه شب عید

کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: با افزایش تولید قطعه سازان، تیراژ تولید خودروسازان نیز بیشتر می‌شود در نتیجه عرضه به بازار افزایش یافته و از گرانی ها جلوگیری می‌شد.

ملکی  تصریح کرد: سوداگران از وضعیت بازار خودرو از و تیراژ تولید آنها آگاه هستند، به همین دلیل با کاهش عرضه به راحتی قیمت‌ها را در بازار افزایش می‌دهند.

رشد نقدینگی در جامعه قیمت خودرو را افزایش داد

این نماینده مردم در مجلس دهم رشد نقدینگی در جامعه را یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت خودرو دانست.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس با اشاره به افزایش تقاضا در بازار شب عید، یادآور شد: در تمامی سال‌ها تقاضا مردم در ماه‌های پایانی سال افزایش می‌یابد به همین دلیل خودرو گران می‌شود این عوامل موجب می‌شود پرایدی که همه افراد از ۳۰ میلیون تومان شدن آن انتقاد می‌کردند، در حال حاضر به راحتی ۶۰ میلیون تومان در بازار به فروش برسد.



+ 8
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری