پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۸ ۲۰:۱۰
۱۰
۰
نسخه چاپی

ماجرای ممنوعیت پرواز هواپیماهای بویینگ

ماجرای ممنوعیت پرواز هواپیماهای بویینگ
بعد از وقوع حادثه هواپیمای بویینگ اوکراینی در حوالی فرودگاه امام خمینی(ره)، عملکرد تولیدات شرکت هواپیمایی بویینگ مورد نقد و بررسی قرار گرفت تا حدی که منوعیت پرواز برای آنها اعمال می شود.

به گزارش تیتربرتر؛ پس از دو حادثه کشنده شرکت هواپیمایی "بوئینگ" این شرکت آمریکایی به نقص نرم‌افزاری جدید در سیستم رایانه‌ای کنترل پرواز خود اعتراف کرد.

بوئینگ روز جمعه اظهار کرد که به اداره هواپیمایی فدرال ایالات متحده (FAA) در مورد نقص نرم‌افزاری جدید در مدل "737مکس8" اطلاع داده است.

قرار است تا زمان برطرف شدن نقص فنی این هواپیماها ممنوعیت پرواز برای آنها اعمال شود؛ بوئینگ در حال رفع نقص این مدل‌هاست.

این نقص نرم‌افزاری به صورت کامل بیان نشده‌ است و کلی‌گویی‌ها خبر از عملکرد نادرست سیستم‌های ناوبری خودکار، مانیتورینگ و سیستم‌های راداری می‌دهند.

جالبتر اینکه انتشار اسناد داخلی از این شرکت هواپیمایی نشان می‌دهد کارمندان از مشکلات آموزش آزمایشی برای 737 MAX اطلاع داشتند و سعی داشتند این مشکلات را پنهان کنند؛ در اسناد منتشر شده توسط قانونگذاران آمریکا‌، کارمندان بوئینگ گفتند که این هواپیما "توسط دلقک ها طراحی شده است که به نوبه خود تحت نظارت میمون‌ها هستند!"

بوئینگ گفته است که تمام اقدامات لازم را برای اطمینان از بازگشت هواپیما به آسمان انجام خواهد داد.

زیان میلیاردی بوئینگ

بوئینگ که یکی از بزرگ‌ترین و کلیدی‌ترین صادرکنندگان ایالات متحده به شمار می‌رود و با طراحی، توسعه و فروش هواپیما در مدل و اندازه‌های مختلف، نقش بسزایی در درآمدزایی و تولید ثروت برای اقتصاد این کشور بزرگ ایفا می‌کند. این شرکت تحت تاثیر سقوط دو فروند هواپیمای 737 مکس در سال گذشته تاکنون بالغ بر 9 میلیارد دلار زیان دهی داشته است.

بوئینگ تحت تاثیر سقوط دو فروند هواپیمای 737 مکس که به فاصله اندکی از یکدیگر منجر به کشته شدن بالغ بر 300 نفر و ممنوعیت پرواز این نوع خاص از هواپیما در سراسر جهان شد، در دسامبر 2019 اعلام کرد که به طور موقت تولید بوئینگ 737 مکس را متوقف خواهد کرد. همان طور که بسیاری از نهادهای ناظر در ایالات متحده آمریکا و سایر متخصصان هوانوردی پیش بینی کرده بودند، مجوز پرواز و بازگشت بوئینگ 737 مکس به خطوط هوایی به این زودی صادر نخواهد شد.

از طرفی تحقیقات کاملی به منظور کشف علت و نحوه سقوط هواپیماهای بوئینگ 737 مکس صورت گرفت که به تازگی اعلام شد یکی از آنها عدم رعایت استانداردهای کیفیتی اسلت‌های بال 178 بوئینگ 737 مکس بوده است.

بیشتر بخوانید: کدام کشور پرداخت خسارت هواپیمایی بویینگ اوکراینی را برعهده می گیرد

یک ماه پیش نیز این سازمان شرکت مذکور را به علت رعایت نکردن همین پروتکل های امنیتی و کیفیتی اسلت‌های بال 133 مدل هواپیماهای نسل جدید موسوم به Next Generation را 3.9 میلیون دلار جریمه کرده بود.

بر اساس گزارش های منتشر شده در وب سایت aerotime، کارشناسان این سازمان بر این باورند که بوئینگ در ساخت اسلت ها نظارت کافی نداشته و به دلیل کیفیت پایین آلیاژ مورد استفاده دچار فرایند Hydrogen Embrittlement شده است.

از لحاظ علم هوانوردی، این فرایند زمانی رخ می‌دهد که هیدروژن به آلیاژ نفوذ کرده و باعث شکننده شدن و در نهایت شکستگی آن می‌شود.

درباره بوئینگ 737 مکس

بوئینگ 737 – 800 نسخه به روزرسانی شده از مدل 737-700 است که به عنوان جایگزین بوئینگ 737-400 معرفی شد و به تولید انبوه رسید. این هواپیما به منظور رقابت با ایرباس A320 وارد ناوگان هوایی ایرلاین های جهان شده است. این مدل هواپیما با ظرفیت صندلی 162 تا 189 مسافر در دو کلاس پروازی قابل سفارش و پرواز است.

این جت مسافربری که یکی از هواپیماهای دو موتوره برای پروازهای با برد کوتاه و متوسط محسوب می شود، یکی از هواپیماهای معمول و رایج مورد استفاده شرکت های هواپیمایی در جهان به شمار می رود. بوئینگ 737-800 که در دهه 1990 میلادی معرفی شد، مدل قدیمی تر بوئینگ 737 مکس است که در 10 ماه گذشته تحت تاثیر سقوط دو فروند از این نوع هواپیما زمین گیر شده و مجوزی برای پرواز آن صادر نشده است.

حالا با سقوط مرگبار دیگری که این بار برای هواپیمایی اوکراین اینترنشنال در تهران رخ داده، نگاه مختصری بر کارنامه سوانح هوایی این مدل هواپیما طی سال های اخیر می اندازیم.

آمارها نشان می دهد از سال 2006 یعنی طی 15 سال گذشته 24 فروند از این هواپیماها در سراسر جهان دچار حادثه شده اند که 10 مورد از این حوادث مرگبار بوده  است. 11 حادثه نیز با خسارت سنگین همراه بود و سه مورد نیز با خساراتی جزئی همراه بوده است. در نتیجه این حوادث 767 نفر جان خود را از دست داده اند.

جزئیاتی از ۲۴ حادثه بوئینگ و کشته شدن 767 نفر

10 مورد حادثه سقوط مرگبار هواپیمای بوئینگ 800-737 به قرار زیر بوده است:

1- پرواز شماره 1907 گول ایر ترنسپورت در تاریخ 29 سپتامبر 2006 با 154 نفر مسافر در اثر برخورد با یک هواپیمای دیگر به نام امبرائر لگسی 600 (Embraer Legacy 600) در آسمان دچار حادثه شد و تمامی مسافرانش جان باختند.

2- همچنین در تاریخ 5 ماه مه سال 2007 میلادی یک فروند هواپیمای بوئینگ 737-800 در پرواز شماره 507 متعلق به شرکت کنیا ایرویز با 105 نفر مسافر و 9 نفر خدمه پروازی دچار حادثه شد و تمامی سرنشینان آن کشته شدند.

3- در 25 فوریه سال 2009 میلادی یک فروند هواپیمای بوئینگ مدل 737-800 با شماره پرواز 1951 متعلق به شرکت ترکیش ایرلاین از استانبول به پرواز درآمد و درحالی که تلاش می کرد بر باند فرودگاه آمستردام هلند فرود بیاید، دچار حادثه شد و از 135 نفر مسافر و خدمه پروازی آن، 9 نفر کشته و 84 نفر نیز به شدت مجروح شدند. نتایج بررسی های صورت گرفته حاکی از نقص فنی و خروج هواپیما از رادار بود.

4- در ژانویه سال 2010 یک فروند از این هواپیما در پرواز شماره 409 شرکت اتیوپیا ایرلاینز دقایق کوتاهی بعد از برخاستن از فرودگاه بیروت لبنان، در دریای مدیترانه سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن جان باختند.

5- در 22 می 2010 پرواز شماره 812 ایندیا اکسپرس هنگام فرود در فرودگاه بین المللی مانگالور از باند خارج شد و  از 158 مسافر آن به همراه شش خدمه فقط هشت نفر زنده ماندند.

6- در 16 اوت 2010 پرواز شماره 8250 آیرس در جزیره سان اندرز سقوط کرد و به سه قطعه تقسیم شد. دو نفر در این حادثه جان باختند.

بیشتر بخوانید: مشکل 737 بوئینگ سری مَکس چقدر جدی است؟

7- در ماه مارس 2016 یک فروند هواپیمای بوئینگ 737-800 متعلق به هواپیمایی فلای دوبای (FlyDubai) از شهر دوبی برخاست و در حالی که تلاش می کرد بر باند فرودگاه روسیه فرود بیاید، با سانحه روبه رو شد که منجر به جان باختن 62 نفر از مسافران آن شد.

8- در 17 آوریل 2018 پرواز شماره 1380 سوث وست ایرلاینز در فرودگاه بین المللی فیلادلفیا فرود اضطراری کرد. موتور چپ این هواپیما دچار نقص فنی شده بود. در این حادثه یک نفر جان خود را از دست داد.

9- در 28 سپتامبر 2018 نیز پرواز شماره 73 نوجینی ایر از پونپی به مقصد پاپوآ گینه نو بلند شد اما فرودی اضطراری در فرودگاه بین المللی چوک داشت و با خروج از باند باعث مرگ یک نفر از 47 مسافر این هواپیما شد.

10- جدیدترین مورد از حوادث مرگبار رخ داده برای بوئینگ 800-737 مربوط به هواپیمای اوکراینی در تهران است که در پی آن 167 مسافر و 9 خدمه پروازی جان خود را از دست دادند. این هواپیما اندکی بعد از برخاستن از فرودگاه امام خمینی دچار حادثه شد.



+ 10
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری