پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۸ ۱۰:۵۷
۴
۰
نسخه چاپی

چرا نیمی از حقوق دانشجویان معلمان کسر می شود؟

چرا نیمی از حقوق دانشجویان معلمان کسر می شود؟
دانشجویان دانشگاه های فرهنگیان قرار است بخشی از کمبود نیروی وزارت آموزش و پرورش را جبران کنند اما کسر نیمی از حقوق این دانشجویان در حال تحصیل بابت خدمات دریافتی باعث نارضایتی آنها شده است.

به گزارش تیتربرتر، در حال حاضر ۷۰ هزار دانشجو معلم در کشور مشغول تحصیل هستند. دانشگاه فرهنگیان وظیفه تامین نیرو برای آموزش و پرورش را برعهده دارد بر این اساس رسالت اصلی این دانشگاه تربیت منابع انسانی مورد نیاز در رشته های متعدد نظام آموزش و پرورش است.

در شرایطی که میزان حقوق دانشجویان دانشگاه‌های فرهنگیان در حال حاضر یک میلیون و 563 هزار تومان است متاسفانه 45 درصد از این حقوق بابت خوابگاه و غذا کسر می شود و عملا مبلغ دندان گیری به عنوان حقوق به این معلمان آینده پرداخت نمی شود. همین امر باعث نارضایتی دانشجو معلمان شده است.

در همین راستا 600 نفراز دانشجو‌ معلمان با امضای نامه ای خواستار توقف کسر 45 درصد از حقوق خود بابت غذا و خوابگاه شدند.

این نامه از طریق رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس درباره چرایی کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان به رئیس دیوان محاسبات کشور ارسال شده است تا براساس قانون این موضوع پیگیری شود.

رئیس فراکسیون فرهنگیان در نامه به دیوان محاسبات نوشته است:

جناب آقای دکتر عادل آذر، ریاست محترم دیوان محاسبات کشور

به پیوست درخواست 600 نفر از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در رابطه با کسر45 درصد از حقوق  آنها برای خوابگاه و غذا تقدیم می‌ شود، خواهشمند است، دستور فرمایید، مبنای قانونی کسر حقوق دانشجو معلمان بررسی و اعلام شود.

آیا کسر حقوق دانشجو معلمان مبنای قانونی دارد؟

حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در نامه‌ای به رئیس دیوان محاسبات کشور این پرسش را مطرح کرد که "آیا کسر 45 درصد از حقوق دانشجو معلمان قانونی است؟"

حاجی‌بابایی در این باره گفت: در این نامه 600 نفراز دانشجو‌معلمان درخواست توقف کسر 45 درصد از حقوق خود بابت غذا وخوابگاه شدند.

وی افزود: براساس مستندات قانونی که به نهادهای نظارتی و تصمیم‌گیری ارائه کردیم، دانشجو‌معلمان مشمول حداقل دریافتی کارکنان دولت شدند و احکام آنها در سال جاری صادر شد.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: از سوی دیگر بحث عدم تعلق عیدی به دانشجو‌معلمان که براساس تعهدات قانونی از بدو ورود به دانشگاه فرهنگیان در استخدام آزمایشی آموزش وپرورش هستند و با توجه به شمول حداقل حقوق باید عیدی را هم دریافت کنند، مطرح بود که خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته و ارائه مستندات قانونی، این مطالبه به حق آنها برقرار شد.

وی ادامه‌ داد: در حال حاضر طبق گفته بیشتر دانشجو‌معلمان، بابت استفاده از غذا و خوابگاه دانشجویی 45 درصد از حقوق آنها کسر می‌شود، که محمل قانونی ندارد.

بیشتر بخوانید: تجویز نسخه طلایی توسط فانی برای ساماندهی آموزش و پرورش

حاجی بابایی افزود: این مطالبه قانونی، معلمان فردا را که در تخصصی‌ترین دانشگاه برای تربیت فرزندان این کشور به تحصیل اشتغال دارند را  با ارائه مستندات قانونی پیگیری می‌کنیم.

وی تاکید‌کرد: توجه به جوانان و تلاش برای کاهش دغدغه‌های آنها، ایجاد زمینه‌های اشتغال و ازدواج جزء اولویت ما در برنامه ششم توسعه و بودجه‌های سالانه است، که این موضوع مهم در خصوص دانشجویان، دانشگاه فرهنگیان با توجه به لزوم توجه به تربیت تخصصی و پرورش صلاحیت‌های عمومی وحرفه‌ای آنها باید مدنظر برنامه‌ریزان قرار گیرد.

کسر از حقوق دانشجو معلمان قانونی است

علی الهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش در این باره گفت: قوانین ناظر بر تربیت معلم در کشور ما دو قانون است قانون متعهدین خدمت مصوب مجلس اجازه داده است تا دانشجو بگیریم آنها را از سربازی معاف کنیم، دوره چهارساله تحصیل جزو سابقه خدمت آنها باشد و در ایام تحصیل به آنها حقوق بدهیم، همین قانون می‌گوید چون نظام تربیت معلم دوره شبانه روزی است برای  امور رفاهی، تغذیه و امور خوابگاهی درصدی از حقوق دانشجو معلمان کسر شود و قانون این طور مشخص کرده است.

وی افزود: من هم قبول دارم و معترض هستم که نباید این اتفاق رخ دهد اما غیر از قانون متعهدین خدمت یک اشتباه سیاست‌گذاری و محاسباتی در برنامه پنجم توسعه در سال 90 رخ داد و وزارت علوم با مجوزی که در قانون گرفت سه دانشگاه تربیت معلم تخصصی را تبدیل به دانشگاه جامع کرد و گفت همان مراکز تربیت معلم آموزش‌وپرورش با همین امکانات محدود و قدیمی به دانشگاه  فرهنگیان تبدیل شود برای اصلاح این وضعیت باید در برنامه هفتم توسعه این اشتباه فاحش سیاست‌گذاری را اصلاح کنیم اگر دانشگاه فرهنگیان مهم است باید امکانات درخور دانشگاهی برای آنها ارائه شود.

ضرورت اختصاص سرانه دانشجویی برای دانشگاه فرهنگیان

علی زرافشان، معاون سابق وزارت آموزش‌وپرورش درباره علت کسر درصدهایی از حقوق از دانشجو معلمان گفت: معلمان ما با معلمان سایر کشورها مقایسه می‌شوند اما تا انگیزه و امکانات برای آنها فراهم نشود نمی‌توان انتظار زیادی برای حضورشان داشت. هزینه‌هایی که از حقوق دانشجو‌معلمان کسر می‌شود برای تامین بخشی از هزینه‌های دانشجویان در طول تحصیل است البته اگر آنها را مانند دیگر دانشجویان دانشگاه‌های کشور قلمداد کنیم باید گفت که هزینه این خدمات چون تغذیه در سایر دانشگاه‌ها با مبالغ بسیاری کمتری در اختیار قرار می‌گیرد و این خدمات باید به دانشجومعلمان هم ارائه شود.

بیشتر بخوانید: اعمال رتبه بندی فرهنگیان با حقوق دی ماه+جزییات

زرافشان ادامه داد: قانون متعهدین خدمت قابل تجدیدنظر است همانطور که در ردیف بودجه دانشگاه‌های کشور ردیف سرانه دانشجویی دارند برای دانشجومعلمان هم قابل پیش بینی است، این پیشنهاد می‌تواند از طرف وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان ارائه شود.

معاون سابق وزارت آموزش‌وپرورش گفت: برای دانشجومعلمان نیز باید سرانه مانند سایر دانشگاه‌های کشور تصویب شود و فضای آموزشی دانشگاه فرهنگیان باید مورد توجه باشد، در برنامه پنجم توسعه دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای به وزارت علوم رفت در حالی که مختص آموزش و پرورش بودند بخشی از آنها باید برای دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفته شود.



+ 4
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری