پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۸ ۱۶:۴۱
۸
۰
نسخه چاپی

التهاب در منطقه به نفع فیلم روز صفر

التهاب در منطقه به نفع فیلم «روز صفر»
24 روز دیگر رقابت فیلم ها در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر آغاز می شود و حال شرایط سیاسی و فرهنگی حاکم بر کشور وضعیت برای برخی از فیلم ها از جمله فیلم «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان مطلوب کرده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی تیتربرتر، چیزی به برگزاری سی و هشمین دوره جشنواره فیلم فجر باقی مانده است و در 24 روز آینده ماراتن فیلم ها برای کسب جوایز آغاز می شود اما شرایط سیاسی کشور وضعیت را به نفع برخی از فیلم ها پیش برده است.

این روزها شرایط منطقه با شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی توسط حمله تروریستی دولت آمریکا شکل دیگری به خود گرفته است و همه کشورهای منطقه متحد شدند که آمریکا را از خود دور کنند و در این راستا و در اولین حرکت پایگاه هوایی آمریکا در عین الاسد با موشک باران سپاه ایران تبدیل به ویرانه شد.

روحیه مردم شهیدپرور ملت ایران با تحولات منطقه عجین شده است و تمام تلاش خود را برای مبارزه با تروریسم جهانی آمریکا بکار گرفته اند چرا که این مزدور امنیت را از منطقه سلب کرده است و با تحریم های ظالمانه سعی دارند فشار اقتصادی و سیاسی گسترده ای را علیه ایران تحمیل کند اما دیگر با ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی و دیگر یارانش وضعیت تغییر کرده است و همه خواهان انتقام سخت و مطیع فرمان رهبری هستند.

حال در این شرایطی که ملت ایران متحد برای خونخواهی هستند بیش از همه فیلم هایی با محوریت حماسی و مبارزه با تروریسم بازتاب دارد و در گذشته نمونه این فیلم ها را همچون «شبی که ماه کامل شد»، «ماجرای نیمروز»، «تنگه ابوقریب»، «ایستاده در غبار»، «چ»، «شیار 143» و غیره بسیار بودند و حالا فیلم «روز صفر» به کارگرداین سعید ملکان که راهی جشنواره فیلم فجر شده است.

مروری بر کارنامه هنری سعید ملکان

سعید ملکان پیش از این به‌عنوان تهیه‌کننده و چهره‌پردازی شاخص در سینمای ایران شناخته شده بود. او که بالغ بر ۵۰ فیلم سینمایی را در مقام چهره‌پرداز در کارنامه حرفه‌ای خود دارد، فارغ التحصیل رشته هنرهای تجسمی از هنرستان صداوسیما است.

بیشتر بخوانید: تلویزیون ساخت سریال «دختر شینا» را متوقف کرد

فعالیت حرفه ای را در سینما از سال ۱۳۷۳ همزمان با تحصیل، در گروه گریم شبکه اول سیما زیر نظر مرتضی اردستانی آغاز کرد. از سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۷۷ بعنوان مجری چهره پردازی با بیژن محتشم به همکاری پرداخت و پس از آن بطور مستقل در عرصه سینما و تلویزیون مشغول بکار شد.

تهیه‌کنندگی سینما را از سال ۹۱ و با فیلم سینمایی «آسمان زرد کم‌عمق» به کارگردانی بهرام توکلی آغاز کرد. او در دهه ۹۰ همکاری مستمری با توکلی داشته و در دو پروژه موفق و تحسین‌شده اخیر این فیلم ساز یعنی «تنگه ابوقریب» و «تختی» هم به‌عنوان تهیه‌کننده حضور داشته است. 

شکست کاری ملکان

ملکان و توکلی البته در کنار تجربه‌های موفق خود در سینما، یک همکاری ناموفق در شبکه نمایش خانگی را هم طی سال گذشته تجربه کردند. مجموعه «نهنگ آبی» به کارگردانی فریدون جیرانی با فیلم‌نامه از بهرام توکلی و به تهیه‌کنندگی سعید ملکان روانه بازار شد که به‌واسطه برخی حواشی نتوانست نتیجه مطلوب را در ارتباط با مخاطب کسب کند.

پیش بینی ها درباره روز صفر در جشنواره فجر

«روز صفر» روایتی از یک اتفاق ملتهب معاصر است و اعلام شد تصویربرداری آن در ایران و چند کشور خارجی پیگیری خواهد شد. امیر جدیدی و ساعد سهیلی دو نقش اصلی فیلم «روز صفر» هستند و در کنار آن‌ها چند بازیگر خارجی و چندین بازیگر تئاتر هنرنمایی می‌کنند. بسیاری معتقد هستند «روز صفر» ملکان معادلات جشنواره را بر هم خواهد زد. شنیده‌ها حاکی از این است که سعید سهیلی و امیر جدیدی نقش آفرینی متفاوتی را در این فیلم نشان داده‌اند.

روز صفر همان فیلم ریگی 2

حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی پیش از این در کمیسیون فرهنگی مجلس وعده ساخت «ریگی ۲» را داده بود، پروژه‌ای که برخی آن را دنباله‌ای بر «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار دانستند.

این تحلیل رسانه‌ای اما بلافاصله با واکنش محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده فیلم آبیار مواجه شد که در قالب بیانیه‌ای هر گونه ارتباط میان پروژه‌ای که انتظامی وعده آن را داده بود با فیلم خود را تکذیب کرد.

برهمین اساس زمانی که به‌صورت غیررسمی زمزمه ارتباط داستان فیلم «روز صفر» با ماجرای ریگی در برخی محافل مطرح شد، مشخص شد این فیلم همان پروژه‌ای است که پیش‌تر رئیس سازمان سینمایی وعده آن را داده بود.

در واقع می‌توان گفت «روز صفر» فیلمی است که سعید ملکان آن را به عنوان اولین تجربه سینمایی‌اش تولید کرده است. ملکان این سال‌ها نامی پرنفوذ در عرصه سینما بوده و با تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی «ابد و یک‌ روز» و سپس «تنگه‌ ابوقریب» توانایی‌های خود را اثبات کرده است.

ملکان این بار و بعد از موفقیت چشمگیر «شبی که ماه کامل شد» به سراغ فیلمی درباره عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی رفته است، فیلمی که می تواند یکی از آثار پر سر و صدای جشنواره فیلم فجر امسال باشد.

حال باید منتظر ماند و دید که پیش بینی ها درباره فیلم «روز صفر» چگونه از آب در می آید.



+ 8
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری