پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۸ ۱۳:۱۲
۱۳
۰
نسخه چاپی
قدرت کدام محصول بر دیگری بیشتر است؟

مقایسه دو خودرو غول خودروسازی ایران

قدرت کدام محصول بر دیگری بیشتر است؟
شرکت خودرو سازی ایران خودرو دو محصول را در بازار خودرو ایران مونتاژ و روانه می کند که طرفداران بسیاری هم پیدا کرده است.

مقایسه دو خودرو همیشه کار سخت و دشواری می باشد و هر کدام طرفداران خاص خود را دارد اما امروز می خواهیم دو محصول که شرکت ایران خودرو آنها را مونتاژ می کنند مورد بررسی قرار دهیم.

دنا پلاس همچون اسب می تازد

شرکت ایران‌خودرو پس از گذشت 14 ماه حاشیه‌سازی و رپورتاژ خبری، سرانجام چند روز پیش از آخرین دسته گل جدیدش با نام دنا پلاس رونمایی کرد. خودرویی که تنها ویژگی جدید آن را باید چهره‌ای مثلا مدرن‌تر و افزایش امکانات رفاهی آن نسبت به دنا بدانیم! در اینجا باید گفت که به راستی دنا و دنا پلاس به چه منظور تولید می‌شوند که شرکت ایران‌خودرو به خود زحمت فیس‌لیفت و تغییر چهره آن‌ها را می‌دهد! اگر از فکر تولید خودرو به این شکل خارج شوید قطعا یک ملت شما را دعا خواهند کرد و برای مسئولان ایران‌خودرو طلب آمرزش خواهد شد!

درباره دنا پلاس همین بس که طراحی مجدد آن حدود 50 میلیارد تومان ناقابل هزینه داشته و دست آخر هم خودرویی رونمایی شده است که نه چهره خیلی جذابی دارد و نه 50 میلیارد تومان می‌ارزد!

طراحی دنا پلاس

ابتدای کلام را به مبحث طراحی دنا پلاس اختصاص می‌دهیم؛ چون طبیعتا تنها کاری که مهندسان و مسئولان ایران‌خودرو می‌توانند در حوزه وسیع صنعت خودروسازی ایران انجام دهند؛ تغییر ظاهر و حتی کپی‌برداری از خودروهای دیگر است. دنا پلاس ظاهرا تغییرات چشمگیری نسبت به دنا داشته است؛ اما باید گفت که اتفاقا این تغییرات چندان هم چشمگیر و جالب توجه نیست؛ زیرا با نگاه به نمای روبرویی به یاد خودروهای کمپانی میتسوبیشی و کمی هم لکسوس می‌افتید و این عدم اصالت با یک افتضاح بزرگ همراه می‌شود که آن هم استفاده از رنگی سیاه برای قطعه‌ پلاستیکی در وسط جلوپنجره است!

در این باره باید گفت که عزیزان مهندس و طراحان گرامی ایران‌خودرو مقداری فسفر سوزانده و با این عمل متحیرانه موفق شده‌‌اند که جلوپنجره‌ یک تکه را برای خودروی جدیدشان خلق کنند! در نمای روبرویی به غیر از این تغییر ویژه و جالب شاهد تغییراتی در چراغ‌ها هستیم. چراغ‌ها از نوع Daytime running lights و Position lights هستند و ایران‌خودرو در این قسمت از کمپانی‌های بزرگ جهان مانند بنز و BMW بهره گرفته است. البته منکر کپی‌برداری شکل و حالت چراغ‌های دنا پلاس از برخی محصولات کمپانی لکسوس نیستیم!

در بخش انتهایی ظاهرا زور مهندسان ایران‌خودرو تمام شده و چیزی جز تغییر چراغ‌های عقب و زیباتر شدن آنها نسبت به دنا دیده نمی‌شود؛ اما در نمای جانبی بالاخره به خود آمده و تصمیم گرفتند که به غیر از نمای عقب و جلو تغییراتی هم در نمای جانبی خودروهای به ظاهر جدیدشان بدهند. این تغییر به طور کلی منفی بوده و به قول معروف، مهندسان ایران‌خودرو مشغول درست کردن ابرو بودند که ناغافل چشم را کور کردند! طراحان یک خط تیز و رو به پایین را از قسمت انتهایی تا گلگیرهای قسمت جلوی دنا پلاس؛ بدون هدف و به تقلید از خودروهای کمپانی‌های مشهور امتداد داده‌اند. مهندسان مذکور پنجره سرنشین عقب را کوچک‌تر کرده و مقداری آهن به انتهای پنجره‌های مورد بحث اضافه کرده‌اند. در کل این تغییرات شاید به چشم خیلی‌ها بسیار زیاد و زیبا باشند؛ اما به نظر نگارنده چیزی جز بازی با افکار مردم نیست و فقط پالان را عوض کرده‌اند!

مشخصات فنی دنا پلاس هیچ تغییری نسبت به دنا نکرده و این خودرو از موتور EF7 با حجم ۱۶۴۶ سی‌سی استفاده می‌کند. موتور مذکور 115 اسب‌بخار قدرت دارد و شتاب صفر تا 100 دنا پلاس 12.3 ثانیه است. نهایت سرعت هم 190 کیلومتر خواهد بود و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 8.1 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است. البته به قدری شرکت ایران‌خودرو در باب خودروی جدیدش رپورتاژ کرده بود که ما انتظارات فراوانی از موتور این خودرو داشتیم و گمان می‌کردیم که با یک موتور توربو و گیربکسی اتوماتیک عرضه خواهد شد؛ که ظاهرا خوابی بیش نبود؛ البته خواب مسئولان ایران‌خودرو برای عرضه نسخه دیگری از دنا پلاس با قیمتی بیشتر است و شاید نامش دنا پلاس پلاس (++) شود!

امکانات و ایمنی دنا پلاس

در بحث امکانات اگر انصاف را مدنظر قرار دهیم، باید بگوییم که دنا در حد و اندازه خودش امکانات بسیار خوبی دارد و دنا پلاس تکمیل کننده امکانات دنا با اضافه شدن تجهیزاتی چون سانروف، دوربین دید عقب و… است؛ اما در بحث ایمنی همه چیز متفاوت است. دنا پلاس 4 کیسه هوا دارد که یک نمره مثبت در بحث ایمنی خودرو محسوب می‌شود؛ اما ایران‌خودرو ادعا می‌کند که دنا پلاس 4 ستاره ایمنی از کشور آلمان دریافت کرده است! در اینجا باید گفت که کدام موسسه ایمنی به دنا پلاس 4 امتیاز ایمنی داده و چرا نامی از این موسسه ایمنی ذکر نشده است! سوالی که تا زمان نگارش این متن بی‌پاسخ بوده و نگارنده احتمال می‌دهد که استانداردهای مورد اشاره مسئولان ایران‌خودرو؛ در حد و اندازه استانداردهای موسسه CNCAP چین باشد و نه Euro NCAP اروپا!

دنا پلاس از نظر ظاهری آن قدرها هم که می‌گویند زیبا و جالب توجه نیست. این خودرو امکانات فراوانی دارد که شاید بتوان تنها نکته مثبت آن را وجود همین امکانات رفاهی مختلف دانست. اما سوال اینجاست که واقعا تولید این خودرو و ارایه فیس‌لیفتی ساده از نسخه پیشین، حدود 50 میلیارد تومان هزینه در برداشته است؟ این هزینه صرف چه شده و به غیر از چند چراغ جدید، سانروف، جلوپنجره‌، خطوط بدنه و چند ویژگی جزئی، چه چیز دیگری به این خودرو اضافه شده است؟

در آخر باید گفت که دنا پلاس از سوی ایران‌خودرو با قیمتی در حدود 46 میلیون تومان عرضه خواهد شد که تنها 3 تا 4 میلیون تومان با قیمت دنا تفاوت دارد!

مطالب مرتبط : پرفروشترین کراس اور جهان با نامی ایرانی

H30 کراس خودرو چینی اما با موتور ایرانی !

احتمالا پیش از این نام کامیون‌های دانگ فنگ را شنده‌اید؛ دانگ فنگ یکی از چهار خودروساز بزرگ چین و شریک تجاری پژو-سیتروئن است و در سال ۲۰۱۳ توانست از لحاظ تولید، رتبه دوم را در میان خودروسازان چین به دست آورد. اعتبار و موفقیت این شرکت پس از فعالیت‌های مشترک با شرکت‌های خودروساز بزرگ دنیا مانند نیسان، کیا، پژو-سیتروئن و هوندا و بهره برداری از دانش و تجربیات برندهای خودروسازان جهانی بیش از پیش افزایش یافت، به طوری که اکنون سهام قابل توجهی از شرکت پژو-سیتروئن را در اختیار دارد.

نگاهی به دانگ فنگ H30 cross

در این خودرو که بر مبنای پلتفرم پژو ۳۰۶ ساخته شده است، به گفته سایت ایران خودرو می‌توان طرح زیبا و خصوصیات اسپرتی را مشاهده کرد و باید گفت H30 Cross یک رانندگی اسپرت را به راننده القا می‌کند (البته امیدواریم منظور از رانندگی اسپرت نشستن پشت فرمان با لباس ورزشی نباشد!).

طراحی H30 کراس

اچ۳۰ دارای طراحی نسبتا خوبی است. در نمای روبروی خودرو، جلو پنجره بزرگ و چراغ‌های کشیده به چشم می‌خورد و سپر نیز طراحی نسبتا ساده‌ای دارد. در نمای پشتی چراغ‌های عقب تا حدودی شبیه برخی محصولات ولوو است. در in طرفین خودرو هم خطوط شیب داری به چشم می‌خورد که فرم کلی بدنه را از یکنواختی خارج می‌کند. رینگ‌های کوچک ۱۶ اینچی این خودرو با ابعاد بدنه متناسب به نظر نمی‌رسد و شدیدا توی ذوق می‌زند!

فضای داخلی خودرو ساده طراحی شده اما نسبت به رقبای خود به نوعی مدرن هم محسوب می شود. طول آن ۴.۳ متر بوده و اندکی از ۲۰۶ صندوق‌دار بزرکتر است اما فاصله بین دو محورش حدود ۲۰ سانتی‌متر بیشتر از ۲۰۶ است. در واقع نکته قوت خودرو در فضای داخلی است.

پیشرانه H30 کراس ؛ همان همیشگی!

اچ۳۰ از موتور معروف و نام آشنای TU5 بهره می‌برد که پیش از این در رانا، پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵SLX و پژو پارس LX  نیز شاهد آن بوده‌ایم. پس در قسمت پیشرانه انتظار سورپرایز خاصی را نخواهیم داشت.

اچ۳۰ با موتور ۱۶ سوپاپ TU5 که قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر را تولید می‌کند، با ۱۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر خواهد رسید که البته در این امر گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک ساخت شرکت معروف AISIN ژاپن نقش مهمی را ایفا می‌کند. استفاده از این گیربکس یکی از نقاط قوت اچ۳۰ محسوب می‌شود. این خودروی ۱۲۳۰ کیلوگرمی دارای حداکثر سرعت ۱۸۳ کیلومتر بر ساعت خواهد بود (البته برای خودرویی با این ابعاد و وزن بالا استفاده از این موتور جای تامل دارد!).

مصرف سوخت این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ترکیبی ۷.۰۴ لیتر اعلام شده و دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ است.

 



+ 13
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری