پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۸ ۱۲:۴۲
۲
۰
نسخه چاپی
سیستم سرمایه گذاری و گردشگری

نقد و بررسی نقاط ضعف گردشگری اصفهان

سیستم سرمایه گذاری و گردشگری
بزرگترین منبع درآمدی کشور پس از نفت و پتروشیمی اکنون در کلان شهرها دچار مشکل شده است.

اگرچه باید افزایش میزان گردشگر در هر شهر را به فال نیک گرفت اما مدیریت صنعت گردشگری به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار است چراکه در صورت ناتوانی و مدیریت غیرتخصصی، صنعت گردشگری در هر منطقه از بین خواهد رفت.

صنعت گردشگری در هر کشور می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین منبع درآمدزایی در آن کشور تبدیل شود به طوری که بسیاری از کشورها با وجود میزان کمی از آثار و ابنیه تاریخی، درآمد خود را با استفاده از جاذبه‌های متنوع تفریحی و فرهنگی گردشگری به‌ دست می‌آورند.

مطالب مرتبط : ظرفیت های بوم گردی که باید متحول شوند

ذوق‌زدگی کاذب برخی مسؤولان از شرایط پسابرجام و افزایش گردشگران خارجی

اگرچه مسؤولان و مدیران مرتبط با امور گردشگری در کشور گاه‌گاهی خبرهای خوشی از افزایش میزان گردشگر در کشور اعلام می‌کنند و از تاثیرات مثبت برجام در راستای گسترش حضور گردشگران در شهرهای مختلف کشور ذوق‌زده می‌شوند اما این آمار در صورت مدیریت ناصحیح در امر گردشگری ممکن است تا حد زیادی کاهش یابد.

مدیریت غیرتخصصی در صنعت گردشگری عوامل زیادی را در کاهش ورود گردشگران خارجی به وجود می‌آورد، به عنوان مثال در شهر اصفهان شاهد اقدامات غیراصولی متعددی در راستای مرمت ابنیه تاریخی بوده‌ایم.

رسول زرگرپور؛ استاندار اصفهان چندی پیش عنوان کرد: حدود 20 هزار جاذبه فرهنگی گردشگری و 6 جاذبه ثبت شده بین‌المللی در استان اصفهان وجود دارد که روستای ابیانه یکی از آن‌هاست، همچنین 96 نقطه به عنوان منطقه گردشگری در استان وجود دارد که براساس این برنامه، 300 هزار گردشگر خارجی به یک‌میلیون می‌رسد و تعداد گردشگران داخلی نیز به ده میلیون خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه در 20 روز ابتدای فروردین 95 حدود 20 میلیارد تومان فروش صنایع‌دستی را در استان اصفهان داشتیم و حدود 40 هزار نفر در استان در موضوعات صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند، افزود: وقتی صنایع‌دستی به عنوان محور توسعه استان مطرح می‌شود باید یک‌سوم اشتغال اصفهان در این موضوع باشد؛ صنایع بزرگ زمینه اشتغال در استان را نخواهد داشت و هرچه سریع‌تر باید برنامه‌ای پنج‌ساله برای صنایع‌دستی تهیه شود و اگر این عملیات انجام شد از این فرصت طلایی استفاده شده است.

متاسفانه ساختارها و روابط میان نهادهای اداری مختلف هنوز و به طور مشخصی نه بر پایه تعریف قانون‌مند، بلکه با تکیه بر قدرت‌های فراقانونی و نامرئی، باندها و گروهای سیاسی و نفوذ وابستگی‌های موجود در سطوح مختلف قدرت شکل گرفته است؛ در نتیجه در نقاط تقابل طرح‌ها و پروژه‌ها، پیروزی از آن سازمانهای بانفوذ تر درساختار سیاسی اداری موجود است.

مطالب مرتبط : نقش بوم گردی در توسعه گردشگری- اقتصادی

تشکیل انجمن‌های میراث فرهنگی در اصفهان

فضل‌الله کفیل؛ فرماندار اصفهان نیز در نخستین جلسه انجمن میراث فرهنگی شهرستان اصفهان که در فرمانداری اصفهان برگزار شد بیان داشت: تشکیل انجمن‌های میراث فرهنگی از سال 53 مصوب شده و در سال 73 نیز مجدداً تأکید و ابلاغ شده است.

وی با اشاره به وظایف تشکیل انجمن میراث فرهنگی شهرستان اضافه کرد: باید سعی کنیم در جلسات انجمن میراث فرهنگی یک نگاه عمومی و مردمی و حساسیت همه‌جانبه با استفاده از همه ظرفیت‌ها برای حفظ و پاسداشت آثار میراثی داشته باشیم.

کفیل تاکید کرد: باید به‌خوبی پاسدار این امانات گذشتگان باشیم و از آن‌ها به نحو شایسته استفاده کنیم چراکه توجه به میراث فرهنگی و گردشگری یکی از ابعاد اقتصاد مقاومتی است بنابراین میراث فرهنگی و گردشگری در راستای اقتصاد مقاومتی جایگاه ویژه‌ای دارد که باید به آن توجه شود.

نگاهی غیرصنعتی مدیران بخش‌های کلان به صنعت گردشگری

قوانین موجود برای گردشگران، برخلاف اکثر کشورهای جهان برای ایجاد راحتی و جذابیت برای گردشگران نیست و بیش از هر چیز تکیه بر حفظ فرهنگ موجود از هرگونه تغییر است، مشکل اصلی اینجاست که مدیران بخش‌های کلان هرگز به صنعت گردشگری به مثابه یک صنعت نگاه نکرده و از سرمایه‌گذاری‌های لازم سر باز زده‌اند.

فریدون الهیاری؛ مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: مقایسه آمار موجود حضور گردشگران در بناهای تاریخی در 15 روز نخست اردیبهشت 95 در مقایسه با کل اردیبهشت‌ماه سال 1394 از افزایش 30 درصدی ورود گردشگران به بناهای تاریخی حکایت دارد.

وی افزود: ورود گردشگران به بنای تاریخی مجموعه جهانی کاخ موزه چهل‌ستون در 31 اردیبهشت 1394 رقمی بالغ‌بر 8756 نفر است. در حالی که آمار موجود در 15 روز اول اردیبهشت 1395 در همین بنای تاریخی رقمی بالغ‌بر ورود 8 هزار و 679 نفر گردشگر خارجی را نشان می‌دهد.

تنوع پایین غذا یکی از نقاط ضعف صنعت گردشگری جهانی در استان اصفهان

معاون سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: تنوع پایین غذا به عنوان یکی از نقاط ضعف صنعت گردشگری جهانی در استان اصفهان است، امسال با ایجاد رستوران چینی در یکی از هتل‌ها درصدد رفع این نقیصه که مورد اعتراض گردشگران خارجی واقع می‌شود، هستیم.

به گزارش تیتربرتر، سیدعلی صالح درخشان با اشاره به اینکه با وجود غذاهای سنتی در استان اصفهان به چند غذای تکراری بسنده می‌کنیم، اظهار کرد : گردشگران خارجی با این سردرگمی مواجه می‌شوند که غذا سفارش داده شده از چه ترکیبی تهیه شده که اخیراً جزئیات غذا با تصویر در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه امسال نسبت به مدت مشابه جذب گردشگران چینی در اصفهان پنج برابر افزایش یافته است، افزود: بسیاری از این گردشگران که از کشور چین به اصفهان سفر می‌کنند بار دوم است که اصفهان را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: بزرگترین چالش ما در زمینه گردشگری جهانی عدم شناخت ایران توسط گردشگران کشورهای دیگر است و موضوع دیگر تأثیر تحریم‌های ناجوانمردانه بر صنعت گردشگری است که باعث ایجاد نگرانی در بین گردشگران می‌شود.

معاون سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه با حذف مهر در روادید مساله دل نگرانی گردشگران خارجی از سفر به ایران مرتفع شده است، گفت: با توجه به این اقدام امکان سفر گردشگران خارجی تسهیل شده اما با این وجود بسیاری از آنها بی خبرند و این موضوع نیاز به اطلاع رسانی دارد.



+ 2
مخالفم - 11
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری