پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۸ ۰۱:۳۹
۱۸
۱
نسخه چاپی
فقر و فحشا بیداد می کند

تجاوز گروهی به دخترک جوان

فقر و فحشا بیداد می کند
حدود ۶ بعدازظهر بود و از شدت سردرد چشمانم می‌خواست از حدقه دربیاید.

دختر جوان گفت: حالم اصلا خوب نبود و هرچه سعی کردم تا ساعت پایانی کار روی پای خودم بایستم فایده‌ای نداشت. چند دقیقه‌ای استراحت کردم و حتی یک لیوان آب قند خوردم تا بلکه حالم بهتر شود.

من بلافاصله در کنار خیابان منتظر تاکسی ایستادم تا هرچه سریع‌تر خودم را به خانه برسانم و همراه مادرم به دکتر بروم.

در این لحظه یک خودروی سواری نقره‌ای رنگ در کنارم توقف کرد و متاسفانه بدون توجه به این که چه کسانی داخل خودرو نشسته اند در عقب خودرو را باز کردم و با عجله سوار شدم.

مینا دختر جوان با چشمانی اشک بار در دایره اجتماعی کلانتری افزود: پس از طی مسافت کوتاهی از راننده خودرو خواستم صدای موسیقی پخش خودرو را کم کند.

او از داخل آینه وسط خودرو نگاهی به صورتم انداخت و در حالی که قهقهه می‌زد صدا را کم کرد چند ثانیه بعد راننده خودرو در گفتگو با جوانی که روی صندلی جلو و در کنارش نشسته بود الفاظ رکیکی را به زبان آورد.

مطالب مرتبط : تجاوز گروهی به یک زن مطلقه

با شنیدن این جملات شرم آور در حالی که به شدت عصبانی شده بودم از راننده خودرو خواستم توقف کند و گفتم می‌خواهم همین جا پیاده شوم.

در این لحظه جوانی که روی صندلی جلو نشسته بود مثل حیوانی وحشی از بین دو صندلی خودرو به سویم حمله ور شد و چاقوی بزرگی را روی گلویم گذاشت.

او با این حرکت خشن و وحشتناک سرم را گرفت و بین دو صندلی به سمت پایین فشار داد.

من که خیلی ترسیده بودم و صدای ضربان قلبم را می‌شنیدم خودم را لعن و نفرین می‌کردم چرا سوار این ماشین شدم.

دختر جوان اشک هایش را پاک کرد و با صدایی لرزان گفت: جوان حیوان صفت و راننده خودرو با سرعت خیلی زیاد مرا به کارگاهی در اطراف شهر انتقال دادند و...!

آن‌ها سپس من را با وضعیت اسف باری در نزدیکی شهر رها کردند و متواری شدند.

با نگرانی خودم را به کلانتری رساندم و مشخصاتی را که از دو جوان حیوان صفت در اختیار داشتم به پلیس ارائه دادم و امیدوارم هرچه زودتر این افراد دستگیر شوند و به سزای عمل ننگین خود برسند.

مطالب مرتبط : تجاوز به دخترک جوان به صورت وحشیانه

روند رو به خشونت علیه دختران در کشور

سؤالی که مطرح می شود این است که چرا با وجود حکم سنگینی که برای تجاوز به عنف در قانون جزایی ایران تعبیه شده است، این پدیده شوم اجتماعی همچنان قربانی می گیرد؟ 

قطعا معضل اجتماعی تجاوز، ویژگی های پیچیده خودش را دارد و نیاز به آسیب شناسی مفصلی دارد، اما مهمترین ویژگی آن که در همه موارد موجود است.

در جامعه مردسالاری مثل ایران که بافتهای پیچیده سنت و مذهب آن چنان به هم گره خورده است که به سختی می توان راهکاری از میان آن جست، اکثر قربانیان تجاوز مایل به افشای آن نیستند. متجاوز که از قضا در همین جامعه رشد کرده است، با علم به همین مسأله و تکیه بر آن، قربانی خود را از همین جامعه انتخاب می کند، چرا که می داند درصد کتمان جرم او از سوی قربانی بسیار زیاد است و به دلایل سنتی، شانس برملا شدن این فاجعه کم است. این مسأله حتی در افزایش تعداد قربانیان هم بی تاثیر نیست. هرچه قدر قربانیان کمتر راز این جنایت را برملا کنند، متجاوزان طعمه های بیشتری را به دام می اندازند. فرهنگ غیرت و ناموس در جامعه راه را برای هر نوع رونمایی از این چنین فجایعی باز می دارد.

مسأله دیگر،به خصوص در جوامع کوچکتر و با بافت سنتی تر، مسأله شکاف جنسیتی میان زن و مرد است. فرهنگی که جنسیت مرد، جنسیت غالب است و زن کاملا در مقام پایین تری نسبت به او قرار دارد. این شکاف جنسیتی اجازه هر نوع مداخله خشونت آمیزی را به مرد در رابطه میان زن و مرد می دهد، این مسأله از محیط خصوصی افراد شروع می شود و حتی در محیط عمومی هم اتفاق می افتد، چرا که تن زن باید سرکوب شده و پنهان نگاه داشته شود. در نتیجه میل به نهادینه کردن مردسالاری و رفتارهای مردانه در جامعه و سرکوب بدن زن اتفاق می افتد. به این معنی که در این ساختار، تن زنان عامل انحطاط اخلاقی بسیاری از رفتارها است.

ساختار غالب جامعه به جای محکوم کردن متجاوز، میل به محکوم کردن نوع پوشش زنان و سرکوب آن برای جلوگیری از اتفاق های مشابه را دارد. ایدئولوژی "زنان مقصرند" در واقع محور این نگاه است، زنان حافظ اخلاقیات جامعه هستند و اگر مورد تجاوز قرار می گیرند، این آنها هستند که متجاوز را تحریک کرده اند و به آنها این مجوز را می دهد. این ایدئولوژی آن چنان قوی است که حتی به صورت تلویحی در سخنان برخی از مسئولان هم می توان آن را دید.

مجوز دادن به هر نوع هتاکی به حریم زن در ملا عام، رفتارهایی از جمله متلک گفتن، آزار و اذیت های جنسی، برخوردهای فیزیکی در خیابان و ترمز زدن در خیابان پای هر زنی، نمونه ای از این رفتار است. زمانی که زنان به دلیل این رفتار تنبیه می شوند که "این شما بودید که اگر درست لباس می پوشیدید، در خیابان مورد آزار قرار نمی گرفتید"، نهایتا موجب می شود که هر مردی در همان جامعه به خود مجوز هر رفتاری را نسبت به زنان حتی در محیط عمومی بدهد.

رفتارهایی از این جنس نه تنها با برخورد قانونی مواجه نمی شوند، بلکه عموما زنان سرزنش می شود و به بهانه حفظ اخلاقیات جامعه حتی به دلیل حجاب و پوشش دستگیر هم می شوند. همین عامل اصلی به وجود آورنده متجاوز در ساختار جامعه و نهادینه کردن آن است. با نگاهی به تاریخچه اتفاقات افتاده، آنچه که قابل توجه است، این است که این پدیده در خانواده های سنتی تر بیشتر اتفاق می افتد. جایی که شکاف سنتی میان زن و مرد نهادینه شده و از سوی اکثریت آن جامعه کوچک پذیرفته شده است.



+ 18
مخالفم - 11
نظرات : 1
منتشر نشده : 0
 
ir
+0
unlike
-0
سعید ۰۰/۰۴/۰۹ - ۱۳:۳۵
پاسخ
comments دیگه آسایش رو ازمون گرفتن واقعا/2
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری