پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۸ ۰۱:۴۲
۱۸
۱
نسخه چاپی
شگفتی در آغاز جشنواره فیلم فجر

نقد سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

شگفتی در آغاز جشنواره فیلم فجر
سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به گمان خیلی ها استارت خورده است اما چه استارتی؟! نگاه خیلی از منتقدین به انتخاب های داورهای این جشنواره دوخته شد.

دست نگه دارید!یکبار دیگر به دقت خبر اعلام فیلم های بخش نگاه نو جشنواره فجر را بخوانید...

بسیار متعجب شدم از رای داوران چگونه انتخاب کرده اند؟آیا معانی فیلم اولی ها فرق می کند یا ما نمیدانیم؟یا اینکه نگاه نو امسال قرار است به گونه ای دیگر فیلم ها را بر سر شانه سیمرغ بنشاند.

چگونه می شود فیلم چهارم یک فیلم ساز فیلم اولش می باشد؟شگفتی های اعلام فیلم های بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فجر به همین جا ختم نمی شود.

"ریست" دومین فیلم محمدرضا لطفی بعد از "روایت ناپدید شدن مریم است" فیلمی که حتی در جشنواره فجر هم حضور داشته و حتی اکران هم شده است.

سالم صلواتی پیش از این "زمستان آخر" را ساخته که چندین جایزه جهانی گرفته است.عباس امینی است هم با چهارمین فیلمش در بخش نگاه نو حضور یافته است.

مطالب مرتبط : صدای پای فجر 38 می آید

همکاری با فیلم اولی‌ها

بازگشت شهاب حسینی به جشنواره فجر پس از چهار سال

با اینکه این روزها در نقش شمس تبریزی جلوی دوربین می رود و در کشور ترکیه است، اما باید بگوییم که او در جشنواره سی و هشتم پس از ۴ سال دوری حضور پیدا خواهد کرد و این موضوع قطعا می تواند به جذابیت های جشنواره امسال اضافه کند مخصوصا اگر شهاب حسینی در نشست خبری «آن شب» هم شرکت کند.

آخرین فیلمی که با بازی شهاب حسینی در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد «برادرم خسرو» بود که در جشنواره سی و چهارم اکران شد. احسان بیگلری سال 94 اولین فیلم سینمایی اش را با بازی شهاب حسینی کارگردانی کرد و با آن به بخش «نگاه نو» جشنواره آمد.

حسینی با اینکه در طول این سال ها با «فروشنده» بهترین بازیگر جشنواره کن شد و امسال با «هزار تو» پس از نمایش در جشنواره جهانی، گیشه موفقی را پشت سر گذاشت، اما به همکاری و کمک به کارگردانان فیلم اولی ادامه داد و تا پس از چهار سال با «آن شب» به جشنواره فیلم فجر باز گردد.

اولین فیلم سینمایی کورش آهاری سال گذشته جلوی دوربین رفت و جشنواره امسال در بخش «نگاه نو» به نمایش درخواهد آمد.

تاسیس «ندای هفت آسمان» و بازگشت به جشنواره فجر با یک فیلم اولی نشان از دغدغه و جدیت شهاب حسینی برای ساخت آثار سینمایی با کارگردانانی جوان است.

پروانه ساخت سینمایی چیست

شورای پروانه نمایش یا شورای بازبینی فیلم‌ها، بخشی از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که مسوول صدور یا رد پروانه ساخت برای فیلم‌های سینمایی ایران است.

شاید پروانه ساخت سینمایی فیلم های بخش نگاه نو که اول خبر اعلام شد فیلم های قبلی سازندگان پروانه ساخت سینمایی نداشته اند.از آن دسته اتفاقاتی که فقط در جشنواره فجر شاهد اتفاق آن هستیم.

شورای نمایش برای دادن مجوز ساخت فیلم گاه برای فیلمسازان شرایطی را تعیین می‌کند. کمال تبریزی در قبل از نمایش مارمولک قصد داشت نام آدرس خدا را برای فیلم انتخاب کند ولی با مخالفت این شورا مجبور شد از همان نام مارمولک استفاده کند.به گفته بعضی فیلمسازان این شورا نتیجه بررسی خود را هیچگاه کتبی اعلام نمی‌کند بلکه به‌طور شفاهی اعلام می‌کند. اسماعیل برابری که فیلم ۱۲ صندلی اش به علت نیاز به تغییر سوژه رد شده‌است در این باره گفت: «متأسفانه شورای ما به قدری متزلزل و ناتوان است که هیچگاه رای را به صورت مکتوب ارائه نمی‌دهد و آن را شفاهی قرائت می‌کند، زیرا می‌داند که اگر گفته‌هایشان را به صورت مکتوب بدهند شاید بتوان علیه‌اش شکایت کرد.»

امیرحسین بذلی



+ 18
مخالفم - 10
نظرات : 1
منتشر نشده : 0
 
fr
+0
unlike
-0
منزل ۹۸/۱۰/۱۱ - ۲۰:۰۴
پاسخ
comments سینمای ما کلا لابی گری هست نباید هم تعجب کرد
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری